Tankki- vai perälaukku? Mikä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toi oli aika yllättävää lukea, että nakussa on tankkilaukulla positiivisia vaikutuksia. Eihän se niin oudolta tunnu kun paremmin ajattelee... Mulla niin pienni tankkibägi ettei vaikuta mitään mutta mites iso laukun pitää olla että olis jotain hyötyä?
 
Toi oli aika yllättävää lukea, että nakussa on tankkilaukulla positiivisia vaikutuksia. Eihän se niin oudolta tunnu kun paremmin ajattelee... Mulla niin pienni tankkibägi ettei vaikuta mitään mutta mites iso laukun pitää olla että olis jotain hyötyä?

Kyse on enemmänkin sen etukolmion (stonga-mittaristoseutu) ja kuskin
rinnnan välisen tilan "täysinäisyydestä" kuin sinällään tankkilaukun koosta.

Toinen ihan hauska huomio on (jos nyt jotain ylipäänsä huomaa), että
kaksi päällä kuskin "mukavuusnopeus" nousee huomattavasti verrattuna
sooloajoon..... siis nakulla/pystypyörällä.

Tuota kyytiläistä kun sitten paikkaa taakse pitkittäin kasatulla tavarapakaasilla,
mieluiten vielä kiilamaisella ja suht lähelle selän taakse sijoittuvalla, nudismiin tulee
ihan toinen näkökulma reilummillakin nopeuksilla.

Sitä ei vaan hyttysiä mökin kuistilla huitoessa aina tule mieleen kuinka
tiukaksi tavaraksi kesäilmakin muuttuu jo suht maltillisillakin nopeuksilla......
ja aerodynamiikan lait armottomiksi.
 
Suosittelen mopon parkkeerausta näkyvälle & vilkkaalle paikalle. Pakaasit useamalla remelillä kiinni ettei ihan juoksemalla lähde vaan tartee puukkoo. Mukaan ei pakata niitä hienoimpia D&G-bilebyysia, vaan perusfarkut. Jos on pakko olla mukana arvokkaampaa (teltta tms.) niin vakuutukset on sitä varten, toki omavastuu & vaiva vituttaa. Mut jos haluu lähtee reissuun niin sit ajatus varkaudest (epätodennäiköinen) pitää vaan hyväksyy et niin voi käydä.

Tässä ei ole välttämättä tajuttu sitä olennaista. Ainakin niissä vakuutusyhtiöissä joihin olen ollut yhteydessä on ollut samanlainen linja. Jos on lukittu pyörään, korvataan. Jos ei, niin ei korvata. Ilmeisesti ei ole merkitystä vaikka se lukitys olisi murrettavissa kynsisaksilla.

Julkiset paikat ei rosvoja estä, varsinkin jos ollaan suuressa maailmassa jossa ne paskaset farkutkin tuntuu kelpaavan. Kypärästä puhumattakaan.

Viime kesänä pähkinöin tätä asiaa reissussa ja Saksalainen rauta kauppias möi mulle muutaman metrin kumipäällysteistä teräsvaijeria jossa on lenkit molemmissa päissä. Tuommoisella saa pari kypärää ja ajotakit kierrettyä näppärästi. Tietysti jos on motivoitunut rosvo niin kaikki lähtee mutta sitten sitä selvitellään sen vakuutusyhtiön kanssa.

Laukuista sen verran että kyllä kovat laukut takana on poikaa, varsinkin jos mennään 2 päällä. Tankkilaukkuun sitten kameraa, lompakkoa, passia yms jonka voi napata mukaan kun menee vaikka syömään. Jotenkin tuntuu että sitä kuljetuskapasiteettia on vaikea olla liikaa. Ne laukut on joka tapauksessa rumat niin ne on sama olla sitten mallia isot joihin sitä roinaa mahtuu.

Just my opinion,

Janne
 
Paska tuuri on aina paska tuuri, aivan sama missä ja koska se iskee.
Omaisuuden säilymisen suhteen pätee kuitenkin ihan samat perusjutut
kuin missä tahansa asiassa.

Pitää koittaa muodostaa edes joku "maassa ja paikassa maan tavalla käsitys".
Jos jostain perämettästä lähtee siellä 40-vuotta sitten noudatetulla käytännöllä
"mualimalle", ei taatusti tule olemaan "mukaawwata".

Jos on "perinyt tavan" jättää vehkeet levälleen kun 60-luvulla kotoisilla salomailla,
ehkä realiteetti samassa asiassa, mutta "toisessa päässä" on kuten Narvan seudulla
niihin aikoihin kun "Viro aukes".

Tavaraa täynnä olevan pakun jättäminen kadulle yöksi ei ollut minkäänlaista....
ei edes vaaleanpunaista todellisuutta.

"Talliin yöksi jättäminen" tarkoitti tuolla käytännössä sitä, että vehkeet ajettiin
helvetillisen kivijalan sisään bunkkeriin joka oli massiivisempi kuin meillä väestösuojat.
Sisään jäi pari "Siperialaista paimenkoiraa :D" joiden näkemisestäkin oli mennä paskat housuun.

Bunkkerin ovea vastapäätä.... kadun toisella puolella päivysti yötäpäivää "talonmies"
keittiön ikkunassa..... "neljäseiska" nippuun teipatulla lipaspatterilla nojallaan
keittiön pöytää vasten.

Että näin.... Siihen väliin varmaan asettuu "turvallisuuden optimointi" eri paikoissa, eri aikoina.

Siitä ei kuitenkaan pääse yli eikä ympäri, että "ympäröivän todellisuuden" ehdoilla ja konsteilla
on mentävä.

20/80 sääntö toimii kuitenkin aina ja joka paikassa.
 
Mitä ollaan vaimon kans reissattu (kumpiki omilla pyörillään), niin kaikkia vaihtoehtoja kokeilleena olen päätyny tän tyyppiseen ratkaisuun: http://www.scandinavianoutdoorstore.com/reput-rinkat-ja-laukut/pyoralaukut/rack-pack-l/

MIKSI?

-Tuon tyyppisiä kasseja saa kaiken kokoisina, 60-80 litralla matkaa jo minne vain.
-Hinnat ei päätä huimaa
-Pitää olla tuollanen "sivulta ladattava", koska putkikassien kanssa menee hermot jos sieltä jotain tarvii kesken ajon (tarvittava esine tai vaateparsi kun on aina pohjimmaisena...)
-Hotlaan tai majotukseen tullessa tuollasen kassin saa kätevästi kantoon > huoneeseen
-Kassin saa rigattua takapenkille joko pitkittäin tai poikittain, kukin makunsa mukaan
-Sopii kaiken tyyppisiin pyöriin, eikä edes näytä pöllömmältä
-Saa "lukittua" pyörään vaijerilukolla jos tuntee tarvetta...
-Saa muotoiltua tavaramäärän mukaan, eli jos 80litran kassiin pakkaa 40litraa tavaraa... Ei lopputulos ole sen 80litran kokonen vaan juuri sen minkä verran on tavaraakin messissä. Ja tässä tapauksessa siis lisätilaa on aina mukana jos sitä tarvitsee...

Yksinkertanen kun vaan on kaunista, varsinkin käytännössä! :thumbup:
 
Tommonen voisi olla hyvä. Olen miettinyt juuri tuota putkea. Mutta varmasti sivusta rullattava on parempi.
 
Mitä ollaan vaimon kans reissattu (kumpiki omilla pyörillään), niin kaikkia vaihtoehtoja kokeilleena olen päätyny tän tyyppiseen ratkaisuun: http://www.scandinavianoutdoorstore.com/reput-rinkat-ja-laukut/pyoralaukut/rack-pack-l/

MIKSI?

-Tuon tyyppisiä kasseja saa kaiken kokoisina, 60-80 litralla matkaa jo minne vain.
-Hinnat ei päätä huimaa
-Pitää olla tuollanen "sivulta ladattava", koska putkikassien kanssa menee hermot jos sieltä jotain tarvii kesken ajon (tarvittava esine tai vaateparsi kun on aina pohjimmaisena...)
-Hotlaan tai majotukseen tullessa tuollasen kassin saa kätevästi kantoon > huoneeseen
-Kassin saa rigattua takapenkille joko pitkittäin tai poikittain, kukin makunsa mukaan
-Sopii kaiken tyyppisiin pyöriin, eikä edes näytä pöllömmältä
-Saa "lukittua" pyörään vaijerilukolla jos tuntee tarvetta...
-Saa muotoiltua tavaramäärän mukaan, eli jos 80litran kassiin pakkaa 40litraa tavaraa... Ei lopputulos ole sen 80litran kokonen vaan juuri sen minkä verran on tavaraakin messissä. Ja tässä tapauksessa siis lisätilaa on aina mukana jos sitä tarvitsee...

Yksinkertanen kun vaan on kaunista, varsinkin käytännössä! :thumbup:

Aivan :thumbup:.

Reilu kuukauden reissu meni 2012 Ortliebin Duffle 60 pitkittäin takapenkin/perän päällä.
Hieman hintava laitoshan tuo on, mutta erinomaisen jämäkkää tekoa ja erityisesti
tuo "reppukäyttö" on aivan ehdoton ominaisuus esim. mopon/hotellihuoneen tms. välillä.

"Koko elämä" selässä mutta kädet vapaana, eikä lähde jossain kohtaa valumaan pykälästä
kuten vain olkahihnallinen pakaasi niin vittumaisen ihanasti osaa..... ja vielä pahimmassa kohtaa :D.
 
Kovista laukuista on kyllä iloa monella tapaa kakspäällä ajellessa. takalaukku toimii selkänojana ja kerran kun kippasin pyörän paikoiltaa niin laukku-kaatumarauta-kahvapaino ottivat sopivasti vastaan ja vahingot jäi henkisiksi :) Jos olisin ite ostanu laukut olisin ottanu sen verta isot että kypärät mahtuu sisään, nyt GT-air ei mahdu mihinkään noista. Leukahihnan voi sentään jättää sivulaukun väliin niin ettei nyt ainakaan ohi kävellessä lähe mukaan... En sitten noista kahden markan vauhdeista mitään tiiä :right: WP_20130803_008_.jpg
 
:D
Kovista laukuista on kyllä iloa monella tapaa kakspäällä ajellessa. takalaukku toimii selkänojana ja kerran kun kippasin pyörän paikoiltaa niin laukku-kaatumarauta-kahvapaino ottivat sopivasti vastaan ja vahingot jäi henkisiksi :) Jos olisin ite ostanu laukut olisin ottanu sen verta isot että kypärät mahtuu sisään, nyt GT-air ei mahdu mihinkään noista. Leukahihnan voi sentään jättää sivulaukun väliin niin ettei nyt ainakaan ohi kävellessä lähe mukaan... En sitten noista kahden markan vauhdeista mitään tiiä :right: katso liitettä 4234

Tähän se tahtoo loppupeleissä kuitenkin päätyä mikäli se vaan mopon/lomsan puolesta on alueella.
Sama vaikka kokeilee ihan kaikki Siwan muovikassista alkaen :D.

Kaiken kokeilleena voin kyllä rehellisesti todeta, että laadukas "täyssetti/pelkät sivulaukut sisäkasseineen"
on kokonaisuutena rennoin varustesetti puhtaassa reissuhommassa.
Helppo sitten napsaista irti ja jättää "vetopäiviksi" tukikohtiin jos sellaista touhua välillä harrastaa.

Onneksi on vaikka millaisia vaihtoehtoja tarjolla joista väsätä juuri itselle ja kulloisiinkin
tarpeisiin sopivan setin.

Silti on pakko alistua siihen, että mikään ratlaisu ei vaan täytä ihan kaikkia tarpeita täydellisesti.
 
Piti aloittaa vuorotteluvapaa ja pidempi reissu toukokuun alusta. Nyt mahdollista aloitusaikaa on siirretty heinäkuulle, joten tein talvilomaviikolla pienen harjoituslenkin. Mulla oli kova- ja pehmeätakalaukku. Kovassa oli läppäri ja kenties ajon aikana tarvittavat tavarat, kuten sadekamat. Pehmeälaukku oli selän takana. Tavarat mahtui kivasti, mutta jotenkin harmitti noiden raahaaminen hotelleissa. Samoin harmitti pehmeänlaukun tunkeutuminen mun alueelle. Jossain vaiheessa mietin myös painopisteen siirtymistä taakse ja ylös, kunnes vertasin sitä standardi tarakkakarakan vaikutukseen. Tosin harakka ei istu päällä parkkipaikka siirtelyissä tai keskituelle nostossa / laskussa.

Rupesin kovasti miettimään kovien sivulaukkujen ostamista pidemmälle reissulle. Hotellissa tarvittavat tavarat saisi sisälaukkuihin ja laukut voisi jättää pyörään kiinni. Laukkuihin voisi jättää työkalut yms. ei huoneessa tarvittava kama. Ja vakuutusyhtiön vaatima lukitus tulee luonnostaan.

Tässä on nyt kesä aikaa miettiä mitä tehdä. Jos pääseen vuorottelemaan niin reissu alkanee syyskuun alkupuolella.
 
Back
Ylös