• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tappokatkaisin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vihree
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Vihree

New member
Kuinka monella on mopossa seisontajalan tappokatkaisija käytössä/toimii??
062802jumpie_prv.gif
 
Mulla on, mitä siitä? Ducatin ratkaisu vuoteen 2002 asti on vielä sellainen, että edes vapaalla ei voi pyörää käyttää seisontatuki alhaalla...
 
Ettäkö ”tappokytkin”? Käytetäänkö termiä jalkatuenkin kytkimestä?

Onhan toi käytössä. Kustomissa on ruvennu kanittaa. Jouduin kerran pakkaan sen junaan, kun tuli ongelmia ja VR vaati, että se vedetään liinoilla kiinni kulkusuuntaan nähden poikittain ??!. Peruste oli, että koska menee puolet maksusta, niin noin. Ei auttanut, vaikka lastausukolle kerroin, että kyllä ne perii auton hinnan (?
confused_orig.gif
!)

IKINÄ ei ole tarkoitus enää VR:llä mopoa kuljettaa. Se kun koko matkan siinä natkutti, ni se tais olla jalkakytkimelle liikaa. Kun tiedän, mistä mokoma johtuu, niin laiskana en ole viittiny vaihtaa. On niinku varkaalle yks ajonesto lisää.
biggrin.gif
 
Ysikawassa ei sellasia turhuuksia oo, mutta Aaveessa (Spectre) on kytkin, joka sammauttaa koneen kun sen potkaisee ajoasentoon l. ylös.
Mutta vasemmassa kahvassa on pieni nappi, josta voi ohittaa tuon e.m. sivujalkakytkimen.
Onne eteviä noi Kawan inssit..
wink.gif
 
Mulla tuo kytkin ottaa ja katkasee kans silloin kun jalka on alhaalla...Toimii myös vapaalla = samalla varmistaa jos on tyhmyyksissään muka lähdössä jalka alhaalla liikenteeseen. Eipä käynnisty...
thumbs-up.gif
 
Ettäkö ”tappokytkin”? Käytetäänkö termiä jalkatuenkin kytkimestä?

Onhan toi käytössä. Kustomissa on ruvennu kanittaa. Jouduin kerran pakkaan sen junaan, kun tuli ongelmia ja VR vaati, että se vedetään liinoilla kiinni kulkusuuntaan nähden poikittain ??!. Peruste oli, että koska menee puolet maksusta, niin noin. Ei auttanut, vaikka lastausukolle kerroin, että kyllä ne perii auton hinnan (?
confused_orig.gif
!)

IKINÄ ei ole tarkoitus enää VR:llä mopoa kuljettaa. Se kun koko matkan siinä natkutti, ni se tais olla jalkakytkimelle liikaa. Kun tiedän, mistä mokoma johtuu, niin laiskana en ole viittiny vaihtaa. On niinku varkaalle yks ajonesto lisää.
biggrin.gif
Ei kai käytetä, käsittääkseni tappokytkin on vaan sellanen hätäkytkin, mistä on tarkotus saada vehje pikasesti sammutettua hätätilanteessa, esim. kaatumisen jälkeen.

Mä en oikein nyt tajunnu miten se oli VR:n vika, että sun seisontajalan kytkin meni rikki? Mikä ero tossa pitkittäin ja poikittain lastaamisessa sitten oli?

Edit: Niin, on mulla sellanen kytkin seisontatuessa. sammuttaa koneen jos jalka alhaalla ja vaihde päällä. On siitä sinänsä hyötyä ollu, että muutamasti oisin lähteny ajelee jalka alhaalla. Haittaa ei oo ollu ku kerran sillai et mopo sammu vahingossa ku oli akku tyhjä ja mopo siks käynnissä pihalla jalan varassa. Sit ku meni vapaan ilmasin ilmeisesti jähän tai jotain, niin mopohan sammu ja iski hyvät liekit putkesta. tuli vaan siinä hätä käteen, että leikkasko se nyt kiinni ku oli jo vartin siinä käydä puksutellu. Onneks ei.
 
Aikanaan kun ostin tuliterän GPZ 550:n siinä oli tuo katkaisija ja se toi siten, että sivutuki alhaalla vaihdepäällä kun nosti kytkimen niin sammui. Eka kerran hämmensi kun luulin, että kytkimen käytöllä tumpuloin konen sammuksiin mutta kun toinenkaan yritys ei onnistunut niin sitten selvisi. Myöhemmin siihen katkaisijaan mennyt lika aiheutti saman häikän jalan ollessa ylhäällä mutta pikku herkistely auttoi.
Myöhemmissäkin pyörissäni on ollut noita samoja katkaisijoita ja ovat toimineet hieman tavoilla kun toinen sammuttaa koneen pantaessa vaihde päällee ja toinen ei sallinut edes käynnistystä jalka alhaalla mutta katkaisijan kiinnihirtto nippusiteellä auttoi.
Yhessä oli sitte sellainen, että kun veti kytkinkahvan pohjaa, nousi jalka automaattisesti ylös. Ihan kätsy.
 
Jostain syystä ( eikö toimi) oli edellinen omistaja kirvoittanut. Kaks kertaa olis ollu kyl tarpeen viime kesänä...ei sentään johtanut lipoihin
blush.gif
 
Tosi kätevä!
Kun menet huoltiskalle tankkaan, rullaat hitaasti mittarille.
Naputtelet vaihteet alaspäin ykköselle ja mittarilla sivujalka alas, mopo sammuu. Virta pois ja tankkaus. Tankki täyteen, virta päälle ja karkuun
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

No okei voi käyttää pankkikorttia tai maksaa kassalle....
bowdown.gif
 
muuten toimii hyvin mut vapaavalon sähköissä on jotaa pientä häikkää ku kosteella kelillä se ei välttämättä toimi
omg.gif
kerran meinas tulla jo hätä käteen ku startista ei tapahtunu mitään  
confused_orig.gif
mutta homma korjaantu ku nosti seisontatuen ylös
buttrock.gif
ei paljo haittaa mut ärsyttää sitäkin enemmän
veryangry.gif
 
Siis on kytkin ja toimii. Sillä on hyvä sammuttaa pyörä pysähtyessä niin kuin tuossa sanottiinkin. Tappokytkimeksi sitä ei kyllä kutsuta vaan nimittäisin sitä ennemminkin pyörässä olevaksi turvakytkennäksi.
 
Minulta löytyy myös. Sivujalka alhaalla voi vielä laittaa vaihteen päälle, mutta kytkimen päästettyä mopo sammuu. Ihan hyvä, olisin muuten pari kertaa lähtenyt huoltsikalta jalka alhaalla
biggrin.gif
 
Back
Ylös