Tärinä jarrutuksessa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wheel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

wheel

New member
Meikäläinen ei oo pyörien kanssa mikään expertti, vaan lähinnä eksyny turisti
nixweiss.gif
ja eka oma pyörä alla, joten sallitte multa tällasen aika yksinkertasen kysymyksen. Eli onko normaalia, että vähän tiukemmassa jarrutuksessa etupää alkaa jonkin verran täristää?? Kyseessä siis ihan tasainen, mutta normaalia hiukan reippaampi jarrutus molempia jarruja käyttäen.
 
Yleinen ja kiusallinen vaiva, omassanikin paraikaa. Ns. kelluvien jarrulevyjen niittien jumittuminen -klik- voi olla syynä, tai kierot levyt. Täytyy tuota omaa lehmäänikin tutkailla kun jaksaa...
lookaround_orig.gif
 
Joo tosta on varmaan kyse. Sitten...missäs noi niitit mahtaa olla joita vois alkaa puhdistelee (buell xb12s)?? Tosiaan pesin eilen ton pyörän vahapesuaineella ja tossa linkissä yhellä kaverilla oli vahapesun jälkeen ks. onkelma.
 
Taitaa Buellissa olla suoraan vanteeseen pultatut levyt. Ruuvien ja levyn välissä vois kuitenkin olla pienen liikkeen salliva holkitus, mut epäilen et ei.
 
Joo kävin kattoo. Ei siinä mitään niittejä näkyny. Ongelma ei siis ole ratkennut.
 
reipasta (rajua) jarruttelua vaan kyllä yleensä tehoaa,tällä
tarkoitan että kerralla jarru pohjaan eikä pikku hiljaa nussuttelemalla
tuolla tyylillä vetäset vähän pidemmän lenkin,pitäis herkistyä,jollei
niin sitten alettava katsomaan mitä mättää,yleensäkin kannattaa
käyttää etujarrua rankemmalla kädellä,niin pysyy tärinät kurissa.
 
itellä teki ihan samallai..otin etuvanteen irti ja oliki laakerissa pieni välys,vaihdoin ja avot.
 
Samaa mieltä Pepen kanssa. Etupyörän laakerin kunto huono tai ohjauslaakeri liian löysällä tulee ekana mieleen, jos levyissä ei ole vikaa.
 
Taitaa Buellissa olla suoraan vanteeseen pultatut levyt. Ruuvien ja levyn välissä vois kuitenkin olla pienen liikkeen salliva holkitus, mut epäilen et ei.
Kelluva levy se on.

Kyse on paskoista originaalipaloista, ne jättää jotain sidosainetta ajan mittaan levyn pintaan (näkyy sinisinä laikkuina levyn pinnassa) ja kitkakerroin muuttuu noissa kohdissa -> jarrulevy nypyttää.
 
Niin mistä vois aiheutua jarrulevyn kieroutuminen? (ihan vaan kävi mielessä)
Koit ny putsia ne levyt ensin brake cleanerillä, jos kerran originaalipaloilla on tapana paskata levyt.

Levyt saanee helpoimmalla kieroksi jarruttelemalla kuumaksi ja ajamalla vesilammikkoon, niin että kylmää vettä roiskuu osalle levystä. Tai alkamalla pesemään pyörää kylmällä letkuvedellä kun levyt vielä napsuvat kuumana ajon jäljiltä.

Voihan noita kieroja levyjä aina koittaa naputella takaisin suoraksi, jos selvästi rengasta pyöräyttäessä näkyy että levyn muoto vaeltaa.
 
Mulla on kans ton jammun kans vähän tollasia jarrutusongelmia.
Seuraavat toimenpiteet oon tehny:
-Jarrupalat eteen ja uudet nesteet samalla
-Etupyöränlaakerit uusittu
-Jarrulevyjen niitit "herkistetty"
-Reipasta jarruttelua
-Eturengas kunnossa

Ohjauslaakeri mua vähän ihmetyttää kun tuntuu että jotain kolahduksia kuuluu etupäästä vaikka laakeri on varmasti tarpeeksi tiukalla (eli siinä huoltomanuaaliin momentissa ja ei tunnu kolinaa kun keula ilmassa). Olis hyvät neuvot tarpeen, erittäin ärsyttävä vika muuten...
 
Tästä on paljon ketjuja aiemminkin. Kannattaa heittä hakuakin.

Itsellä sama on tullut vastaan usemmankin kerran. Nykyisessä mopossa taas "tilanne päällä". Jännää vaan on, että kun hitaasti työntelee, niin tuntee ihan selvän tökkäyksen jossain kohtaa, mutta mitään sivuttaisheittoa ei silmällä näe. Eli ainakin jossain tapauksissa kyse ei ole kieroitumisesta tai niittien jumittumisesta, vaan paikallisesta kitkakertoimen muutoksesta, johon on syynä joku jarrulevyn pintaan tarrtunut vierasaine. Todella jotkut pala/levy -yhdistelmät ei vaan toimi.

Sitten on vielä jotkut renkaat, joissa kuvio kuluu sahalaitaisiksi. Sekin aiheuttaa nypytystä jarruttaessa.
 
No buellissa on se huono, että miitään kolinoita on vaikea havaita jarrutuksessa, kun pyörä pitää sen verran mekkalaa.

No renkaat menee vaihtoon ja mahdollisesti jarrupalat kans, kun vissiin noi alkuperäset ei oo parhaat mahdolliset. Katotaan auttaako.

Ite herkistelin "niittejä" ihan vaan paineilmalla ja tuntu, että ainakin joksikin aikaa tärinä hävis, mut sit pitemmän lenkin loppuvaiheilla tärinä palas. Voiskoha olla jotain tekemistä jarrujen kuumenemisen kanssa?? ... No en tiedä  seurataan tilannetta.  
confused_orig.gif


Lyvyssä tuskin on vikaa, kun ei täristä jatkuvasti, enkä usko, että männissäkään, kun on -05 pyörä, eli suht uusi...
 
Tässä on suora lainaus viestistä, jonka kirjoitin yhteen toiseenkin keskusteluun.

No niin nyt on renkaina Z6:set. Jarrujen nypytys selvis myös. Yllätys yllätys... jarrulevy on kiero ku savolaisukko... Ja kun uus levy maksaa vajaat 350eskoo ni rupee alaleuka väpättää... Kuulemma lyvyssä on jälkiä siitä, että jarrulevy on jossain vaiheessa hohtanu punaisena kun savolaisukon peräpukamat.
sad_orig.gif
 
Back
Ylös