• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tarpeelliset lisävarusteet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kikka6
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kikka6

New member
Mitä olette hommanneet uuteen pyörään heti tai hetken mietittyänne - sellaista jonka olette todenneet tarpeelliseksi ja/tai välttämättömäksi turvallisuuden tai mukavuuden kannalta? Entä kannattaako ostaa maahantuojan suosittelema varustepaketti vai hankkia erikseen ne jotka oikeesti tarvitsee? Tulee mieleen tietty keskiseisontatuki, moottorinsuoja jne.

Valuuttaa palaa muutenkin joten mihinkään 'turhaan' ei viittis sijoittaa mutta turvalllisuuden parantamisessa kukkaron nyörejä on syytä löysentää...

Kiitos ja kumarrus (niiaus)!

thumbs-up.gif

Omasta (matkamotoristin) mielestäni hankintalistalla olisi ainakin seuraavia.
Välttämättömät:
- laukkuteline + laukut (tai pehmeät laukut + laukkuraudat)
Tarpeelliset:
- kahvanlämmittimet
- ketjunöljyämislaite
- laajakulmapeili vasempaan peiliin (jos siitä ei muuten näe sivulle)
- kello
- varkaudenestolaite (jarrulevylukko, kaarilukko tms.)
Voisi olla mukavat:
- kaatumaraudat tai -palat
- keskiseisontatuki

Paljon tärkeämpiä kuin yllä mainitut ovat tietenkin kunnon ajovarusteet.
Mutta niistähän ei nyt ollutkaan kyse.
smile_org.gif

Edit: typoja...

Maahantuojan varustepaketti? Kuulostaa ainakin kalliilta...

-Itte oon kokenu kovan perälaukun täysin välttämättömäksi, jos yhtään mitään meinaa mukana kuljetella.
-Sigma on ollut kanssa sellainen lelu, että ilman ei tunnu pärjäävän. Hyödyllisenä ominaisuutena on ollut siinäkin välttämättömäksi koettu kello ja yksi trippimittari lisää. Sen nollaan aina ketjurasvauksen yhteydessä, saapahan senkin tasaiseksi.
-Keskiseisontatuki on hyvä olla, jos sellaisen pyörään saa, mutta ilmankin kyllä pärjää. Tosin sitten pitää melkoisen välttämättä hommata huoltopukki.
-Lämpökahvat on varmaan aika henkilökohtainen juttu tarpeellisuudeltaan. Mulla kiertää veri hyvin, joten en tarvii.
-Karttatasku tai tankkilaukku. Veemäinen kaivella vähän väliä karttaa esiin jos taival on tuntematon.
-Jonkinlainen kypärälukko pitää olla, ei sitä pottaa jaksa koko ajan kanniskella.
-Satulan alla kulkee aina mukana iso purkki ketjurasvaa, rätti ja pyörän omien työkalujen lisäksi vasara, leatherman, kuusiokoloavainsetti ja nippu nippusiteitä. ZRXn penkinalustilat ovat ruhtinaalliset...
wink.gif

No kyllä itsellä meni välittömästi hankintalistalle pyörän saatuani takalaukku - kypärälle kuiva säilytyspaikka parkissa ja kulkeehan siellä matkalla tavara jos toinenkin suojassa. Seuraavaksi piti ajatella että se pyörä kanssa pysyy omana kun sen kerran on saanut - asensin "ylimääräiseksi" jääneen hälyn. Sittemmin mentiinkin jo nippelitasolle ja pyörään ilmaantui kello/lämpömittari
wink.gif

Keskituki pyörässä oli jo vakiona ja ketkujakaan ei tartte rasvailla kun ompi keppiveto
tounge.gif
Varsinaista säilytystä varten oli jo oma tallikin olemassa, niin ei peitteitä tms. ole myöskään tarttenut mietiskellä
cool.gif

No ite hommasin aivan ensimmäiseksi, työkalurullan ja sivulaukut. Rullassa menee kivasti työkaluja ja vaikka varatulpat yms. pikku hippelit, laukut onkin sitten isomman tavaran kuljetukseen mitä parhaimmat. Ja jos on "kustomi" alla niin miksei lepuutustapitkin jos/kun pitempiä matkoja ajelee. Hyvät kahvat ovat myös tarkeät ja huonot sellaiset vievät paljon ajonautinnosta.

Nii ja sit tietty, jotta sut huomattas liikenteessä paremmin niin lisävalotkaan ei pahasta ole.
smile_org.gif

Vaikka piruilijat virnuilee, että pyörästäni (Bemu K 1200 LT) puuttu vain kaksi pyörää ja katto ollakseen auto, niin niitä en kumminkaan ole hommannut.

Koska joudun (nyyh) ajamaan työreissuja ympäri maata kelissä kuin kelissä, niin seuraavia kilkkeitä olen viritellyt:
- Autocom ynnä gesmivarustus
- Xenoni lähivaloksi
- kunnon sadepuku
- tehdastuulilasin vaihdoin Ameriikan ihmeeseen (Cee Bailey)
- jalkatappien pudotussarja
- highway jalkatapit (J-Peg)
- selkänoja kuskille (repsikallahan sellainen jo on)
- navigaattori (BMW Navi II)
- peileihin liimattavat laajakulmapalat

Kun pyörässä on tehtaan jäljiltä radio ynnä CD, vakionopeusäädin, lämpökahvat ja -penkki, ajonestot ja varashälytin ja tavaratilaa kohtuullisesti, niin näillä eväillä viitsii tyrkätä sellaisen 15 tonnia kaudessa työreissuja.

Jostain syystä on jääneet ne Kaivarinkierrokset ynnä muut harrasteajelut koko lailla vähiin...

t. pozo  
062802moto_prv.gif

Pakolliset:
- keskiseisontatuki (vaikka joku sanookin rumaksi, muttta on miellyttävää puhdistaa/rasvailla ketjuja matkalla, siis enemmän kilometrejä kerralla kuin snagarin esittelyrundilla/pillurallissa)
- laukkutelineet+laukut (jos ei omista luottokorttia)
- kaatumaraudat (kaupungilla 2 krt. potkaistu mopo nurin, mut nykyiseen ei saa ja siitäsyysyä paskamopo)
- hälytin (ostoslistalla)

Jos tuntuu tarpeelliselta:
- kahvalämppärit, mut ennemmin kunnolliset kinttaat
- GPS, jossa karttapohja (saa tripit, todelliset nopeudet, ajoajat, ym.)
- autocom (joutuu kylläkin kuunteleen vyöruusun kälätystä
bawling.gif
, mut pmr-piuhalla varsin käyttökelpoinen kavereiden kanssa matka-ajossa)

Trumpan omia laukkuja/-telineitä en huolinut, kun kerran laatu niissä on "heikohkoa" (laukut pitää hyvin veden: sisäpuolella
sad_orig.gif
)

Paljon hyviä, ja osin tarpeellisiakin, asioita on jo listattu, mutta lähde liikkeelle siitä, että mietit mitä kaikkea meinaat ajella. Tarpeellisuus muuttuu paljon esim. ajotarpeiden mukaan; matka/kaupunki.

Hankipa vain sellaisia lisukkeita joita tarvit tai luulet tarvivasi
smile_org.gif
. Jos hankit jotain ylimääräistä, ainahan ne voi myydä jollekin tarvitsijalle, jos itse toteat tarpeettomaksi.

Ellei pyörässä ole keskiseisontatukea, hanki ihmeessä huoltopukki. Helpottaa elämää kummasti.

"Touring-varusteita" osta sen mukaan mitä huomaat tarvitsevasi, älä varmuuden vuoksi. Itselläni sellaisia ei nykyään ole enää kuin takapenkin päälle tuleva Bagsterin WhoppaBag ja tankkilaukku, johon saa matkalla kartan näkyville ja sisään pikkutavarat sekä sadepuvun. Muut olen todennut yhden hengen matkailussa tarpeettomaksi.

Omassa on käypiä työkaluja esim. pikkanen vasara (nainen kun olen) ja iso jakoavain  
biggrin.gif
. Myöskin renkaan paikkaaine pullokin löytyy. Toisella no sitten nesteitä mukana, että yleisvaravaijeri työkalujen lisäksi, jos saattuu katkeamaan (kokemusta on kytkimen katkenneesta vaijerista). Kaikki kulkee laukuissa mukavasti mukana.

Ensi kesänä kokoilen pienen ensiapulaukun, kunhan kyselen veljeltä, että mikä olisi välttämätöntä siinä. Niin ja sen kellon kiinnitän. Ja sitten vain kopallinen hyvää tuulta  
sport05.gif

Etuijarrukahvaan pultattu korkinavain on ehdoton ykkösvaruste.
Nahkasivulaukut ja merimiesbägi siten kamoja ja oluita varten.

Kuulemma kalliitten sivulaukkujen summan voi säästää helposti jos ottaa muijan kyytiin ja pistää sille Siwan muovipussit käteen..

tounge.gif

Entä kannattaako ostaa maahantuojan suosittelema varustepaketti vai hankkia erikseen ne jotka oikeesti tarvitsee? Tulee mieleen tietty keskiseisontatuki, moottorinsuoja jne.
Itse ostin pyörän mukana maahantuojan (Honda) Ready to go paketin, sis. 45 l pyörän sävyyn maalatun takalaukun, tavaratelineen, laukun kiinnikkeet, keskiseisontatuen sekä tankinsuojat. Istuvuus taattu, siistin näköiset ja toimii. Laukkuun menee 2 täysikokoista kypärää, se on pikakiinnityksellä, vedenpitävä (kumitiiviste) lukittava ja lukittuu myös telineeseen. Laukkuun saa myös sisälaukun eri hintaan. Paketilla oli hintaa reilut 400e, mikä ei tässä uuden pyörän konkurssissa tunnu missään. Saako muuten esittää tyhmän kysymyksen ? Mikä on Sigma ? Nuo laajakulmatarrapeilit täytyy hankkia, kun ei noista kurkottelematta näe kun omat hihat.

Melko tarpeellisilta kuulostaa kaikki mutta sanokaas laukuista että kannattaako hommata vain taakse yksi laukku vai sivulaukut ja mitä niillä on käytännössä eroa - paitsi tietty tilavuus - kumpi viritys on käytännöllisempi?

Näissä mopoasioissa kun se ulkonäkökin ratkaisee joskus (ehhh..) niin mun silmää häiritsee se takalaukku jos se näyttää siltä kuin olis lintulauta hyppyrin päällä eli pyörän virtaviivaisuus kärsii ja linjat ovat kaikkea muuta kuin 'sulavat'.
blush.gif

Hurja määrää tavaraa lueteltu tuolla edellä...  
eek.gif
 Tarpeellisten varusteiden lista riippuu kovasti pyörästä ja sen käyttötarkoituksesta. Mun pyörän "lisävarusteet" pitää sisällään kaatumatapit ja "ankanpyrstön" (sen muovihärpäkkeen, jonka voi vaihtaa takapenkin paikalle).

Ja kilsoja kertynyt tällä kaudella kuitenkin 20000, että ei se ole pelkästään pihassa seisonut... 6000 km Italianreissuakin sujui loistavasti takapenkin päälle sidotun vesitiiviin nyssäkän kanssa (ai niin, oli mulla pieni reppu selässä ja karttatasku tankin päällä). Toki jos pyörän pääasiallinen tarkoitus on matkamotorismi, laukkuhässäkät olis ehkä käytännöllisemmät.

Mun pyörään tuliteräspunos jarruletkut heti.Olin edellisessä pyörässä tottunut.Tulee kyllä seuraavaankin,tuntuma ehdottomasti parempi kuin alkuperäisillä kumiletkuilla ja radalla erittäin käytännölliset.

Jos matkamotorismia aikoo harrastaa, on laukut ihan must, mitä isommat sitä parempi. Mikään ei tapa hyvää fiilistä tehokkaammin ku selässä päivätolkulla roikkuva rinkka+teltta+retkikeittiö -hässäkkä. Sanosin, että osta alkuun vain laukut, huomaat kyllä sitten aika nopeesti jos tarvitset muutakin. Keskiseisontatuki helpottaa elämää myös, mutta ei ole ihan must.

Käyttötarkoitus tosiaan ratkaisee. Mulla on mopo lähes vakio, siinä on vain annan jo mainitsema ankanpyrstö, Öhlinsin ohjausiskari, Lucasin racing-jarrupalat, Lucasin cliparit sekä keulaa on vähän laskettu. Noilla eväillä on nautittu harrastuksesta suu korvissa jo lukuisia päiviä. Ja maanataina taas Virtasalmella
smile_org.gif

Back