• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tarpeelliset lisävarusteet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kikka6
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Seuraavaan mopoon tulee wp:n alusta (on kyl vakiona). Varusteita... noo... eiköhän se oo jo aika täydellinen, siis sellanen ktm 990 sd, sellanen olis hieno.

Ehkä gillesin säädettävä jalkatappisarja siihen pitää saada!

Givin Wingrack ja laukut, korkeempi pleksi, tyhjät putket ja Factoryn suutinsatsi sekä penkitys. Tota Wingrackiä on haukuttu rumaksi muttei koskaan mulle päin näköö, liekö syynä että mies on ite vielä karumman näkönen!

Melko tarpeellisilta kuulostaa kaikki mutta sanokaas laukuista että kannattaako hommata vain taakse yksi laukku vai sivulaukut ja mitä niillä on käytännössä eroa - paitsi tietty tilavuus - kumpi viritys on käytännöllisempi?

Näissä mopoasioissa kun se ulkonäkökin ratkaisee joskus (ehhh..) niin mun silmää häiritsee se takalaukku jos se näyttää siltä kuin olis lintulauta hyppyrin päällä eli pyörän virtaviivaisuus kärsii ja linjat ovat kaikkea muuta kuin 'sulavat'.
blush.gif
Tapauksesta ja kuljetustarpeesta riippuen molempi parempi. Sivulaukut leventävät pyörää kun taas täyteen pakattu (painava)takalaukku muuttaa mopon käytöstä joskus yllättävän paljon ja tietenkin huonompaan suuntaan.

Melko tarpeellisilta kuulostaa kaikki mutta sanokaas laukuista että kannattaako hommata vain taakse yksi laukku vai sivulaukut ja mitä niillä on käytännössä eroa - paitsi tietty tilavuus - kumpi viritys on käytännöllisempi?
Taka- vai sivulaukut -tuumailu onkin kompromissin etsimistä.

Jos puhtaalta käytännöllisyyden kannalta katsotaan, on perälaukku "helpoin". Muttamutta... Perälaukussa lisäkuorma vaikuttaa jo ajo-ominaisuuksiin (kaikki paino ylhäällä ja taka-akselin väärällä puolella) ja tyhjänäkin saattaa isossa vauhdissa autobaanalla epävakauttaa kulkua. Kyykkyihin on myös saatavana perälaukun kiinnityssarjoja matkustajan paikalle; pyörästä tulee yksipaikkainen, mutta laukun vaikutus ajo-ominaisuuksiin on pieni.

Sivulaukut taas kasvattavat leveyttä ja ovat pikkaisen hankalammat pakata pyörässä paikallaan ollessa (irtonaisinahan nuo monesti samanlaiset), mutta lisäpaino tulee alemmas / edemmäs, jolloin vaikutus ajo-ominaisuuksiin ei ole niin merkittävä.

Jos budjetissa on ylimääräistä, niin osta molemmat, jos taas ostat laukkupaketin vähitellen, osta ensin takalaukku + tankkilaukku, jonne painavimmat tavarat. Itselleni on aina uuden pyörän pihaan tultua laukkusatsi (perä- ja sivulaukut) ensimmäinen lisävarusteostos, tankkilaukulla lisättynä - niistä saa sitten yhdistettyä kulloiseenkin tarpeeseen sopivan yhdistelmän.

Näissä mopoasioissa kun se ulkonäkökin ratkaisee joskus (ehhh..) niin mun silmää häiritsee se takalaukku jos se näyttää siltä kuin olis lintulauta hyppyrin päällä eli pyörän virtaviivaisuus kärsii ja linjat ovat kaikkea muuta kuin 'sulavat'.
blush.gif
Mä käytän pääasiassa sivulaukkuja ja vasta äärimmäisessä hädässä laitan ylälaukun kiinni. Ylälaukun kanssa mulla on ollu ongelmana painopisteen nousu ja tuuli: laukun ja meikäläisen väliin jää tyhjä tila jossa ilmavirta pääsee pyörteilemään ja alkaa keventämään etupäätä joilloin alkaa inhottava ohjaustunnottomuus ja levottomuus. Tuota ongelmaa ei ole jos mennään kakspäällä, kun ei jää sitä tyhjää väliä.
Mitä ulkonäköön tulee, niin tuo wingrack-teline on paaaaaaaljon paremman näköinen mitä ne hirveät putkihässäkät.

Back