• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tarrat pyörään?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dabster
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

dabster

New member
Eli pian on tarkoitus viedä katteet maalarille ja nyt heräsi ajatus pitäisikö nuo tarrat laittaa ennen lakkausta, vai miten porukka on noiden kanssa yleensä tehnyt?

Jos asiaa miettii, niin tarrat varmasti pysyy hyvin jos ovat lakan alla, toisaalta niitä ei voi vaihtaa tms. ilman että koko homma maalauksineen menee uusiksi..
 
749 / 999 alkuperäisissä katteissa kaikki ne "lukuisat" tarrat taitaa olla lakan alla  
tounge.gif
Vai meinasitko jotain spesiaalimpaa kuin perus yksivärinen: punainen, keltainen tai musta + mallimerkintä?
 
ainakii vanhemmissa ducateissa tarrat o lakan alla, elikkä käyt teippaan ne kun katteissa maalit, vetäävät sitte lakan päälle..
 
Soon vaan niin että on aika pikaista hommaa tuo tarrojen kanssa leikki sitten kun on pintaväri vedetty, ruiskutus tapahtuu yleensä märkää märälle. Kyselin samaista työkaverilta, ja sai hikan heti. On kuulemma aika vaativa juttu.
Vielä kinkkisempi nyt, kun pitää käyttää vesiohenteisia maaleja. Mutta kyllä se onnistuu.
buttrock.gif
Ruottalaiset.
biggrin.gif
 
Vähän spesiaalimpaa on tulossa kuin mitä nuo perus pari hassua..

Hommasin tuollaisen moto-gp tarrasetin ja sen asentaminenkin on hieman vaativa homma, eli jos maalausfirmassa olisi osaamista tarrojen asennuksesta niin voisin kyllä tuon homman jättää heille.

Täytyy ensi viikolla vielä soitella pariin paikkaan ja kysyä miten tuo onnistuisi ja heidän mielestään kannattaisi tehdä..
 
Ei siinä mitään ongelmaa ole kun värimassan päälle laittaa tarrat ja sitten lakkaus.Ei ole mitään märkää märälle systeemiä siinä,varsinkaan jos vesivärillä vetää massat ja lakka liuotinohenteista
crazy.gif
 
Lisää vielä sen verran että suosittelen katteiden maalaus+lakkaus valmiiksi.Hyvä kuivatus sitten karhunkieli ja tarrojen asennus ja uudelleen lakkaus.Tämä sen takia koska jos on isoja tarroja,niin niiden asennus vaatii väkisinkin saippuavettä että saa hyvin paikoileen
wink.gif
 
Lisää vielä sen verran että suosittelen katteiden maalaus+lakkaus valmiiksi.Hyvä kuivatus sitten karhunkieli ja tarrojen asennus ja uudelleen lakkaus.Tämä sen takia koska jos on isoja tarroja,niin niiden asennus vaatii väkisinkin saippuavettä että saa hyvin paikoileen
wink.gif
Kerrotko lisää tästä saippuavesikikasta?

Itsellä kohta edessä gixerin katteen tarroittaminen ja aika isoja tarroja olisi tulossa, vähän jännittää että miten ne saa nätisti paikalleen.
 
Eli käytännössä kate kastellaan esim fairyvedellä ja sitten ruvetaan asentaan tarraa paikoilleen,noin suurinpiirtein paikoilleen.Kun näyttää että tarra on suht hyvin niin aletaan keskeltä lastoon reunoja kohden kumilastalla,sormenpäätkin käyvät ahtaissa paikoissa siten että saippuavesi ja ilmakuplat poistuvat.Ja jos jostain syystä homma menee ketuille,niin tarran voi irroittaa ja koittaa uudelleen kun on saippuavettä välissä.
 
Eli käytännössä kate kastellaan esim fairyvedellä ja sitten ruvetaan asentaan tarraa paikoilleen,noin suurinpiirtein paikoilleen.Kun näyttää että tarra on suht hyvin niin aletaan keskeltä lastoon reunoja kohden kumilastalla,sormenpäätkin käyvät ahtaissa paikoissa siten että saippuavesi ja ilmakuplat poistuvat.Ja jos jostain syystä homma menee ketuille,niin tarran voi irroittaa ja koittaa uudelleen kun on saippuavettä välissä.
+1

Noinhan se homma toimii. Kuin myös autojen ikkuna tummennukset.

Aikoinani teippasin tuolla systeemillä erään huoltoaseman ikkunat firman logoilla.

Ja reilusti fairya tai mäntysuopaa sinne veteen.
 
Eli käytännössä kate kastellaan esim fairyvedellä ja sitten ruvetaan asentaan tarraa paikoilleen,noin suurinpiirtein paikoilleen.Kun näyttää että tarra on suht hyvin niin aletaan keskeltä lastoon reunoja kohden kumilastalla,sormenpäätkin käyvät ahtaissa paikoissa siten että saippuavesi ja ilmakuplat poistuvat.Ja jos jostain syystä homma menee ketuille,niin tarran voi irroittaa ja koittaa uudelleen kun on saippuavettä välissä.
Eli vähän samaan tyyliin, kun juniorina tuli autoon laitettua takasivulaseihin aurinkokalvot? Noissahan juurikin fairyveden / lastan avulla kikkailtiin ilmat jne. pois välistä. Ei muuten ilman tuota fairyvettä olis tullut lasta eikä paskaa, olis niin paljon ilmaa välissä, että itku olis päässyt.

- P

Edit: miten perkele en huomannut ylempää kirjoitusta ollenkaan?! Ei sitä näkynyt kun ketjua ekan kerran luin ja aloin kysymään
biggrin.gif
Noh, vastaushan on juurikin tuossa yläpuolella.. tää lähtee ostaan silmät jostain
baaa.gif
 
Eli käytännössä kate kastellaan esim fairyvedellä ja sitten ruvetaan asentaan tarraa paikoilleen,noin suurinpiirtein paikoilleen.Kun näyttää että tarra on suht hyvin niin aletaan keskeltä lastoon reunoja kohden kumilastalla,sormenpäätkin käyvät ahtaissa paikoissa siten että saippuavesi ja ilmakuplat poistuvat.Ja jos jostain syystä homma menee ketuille,niin tarran voi irroittaa ja koittaa uudelleen kun on saippuavettä välissä.
Onko tällä fairyvedellä vaikutusta tarran pysyvyyteen myöhemmin?
 
Ei siinä mitään ongelmaa ole kun värimassan päälle laittaa tarrat ja sitten lakkaus.Ei ole mitään märkää märälle systeemiä siinä,varsinkaan jos vesivärillä vetää massat ja lakka liuotinohenteista
crazy.gif
Mites tuo vesiohenteinen maali ja liuotinohenteinen kirkaslakka sopii yhteen? Kokeillut joskus?  
lookaround_orig.gif
Lähtee lakka kuin vesi hanhen selästä. Ongelmahan se ei ilmeisesti ole?
wink.gif
 
Kiitos, tämä neuvo voi säästää kalliit tarrat.

Meneekö se sitten niin että kun saippuavesi välistä kuivuu niin liima alkaa pitää vai miten? aika tiukkaa kamaa tuntuu olevan kun niitä vanhoja liimoja olen nyplännyt irti tuntitolkulla.

Vielä tuosta kumilastasta, minkälainen lasta? käykö siihen ihan normi ikkunalasta?
 
Saippuavesi kun lähtee sieltä välistä pois niin kuivuminen alkaa välittömästi (ilmatiivis) ja takuulla pitää.

Mikä tahansa lasta kunhan et raavi sitä tarraa. Älä käytä teräslastaa...
crazy.gif
 
tuo siappuavesi juttu olikin jotain ihan uutta. Silti järki sanoo, että se ei voi toimia
biggrin.gif
miten vidussa ku eiks tarra kerkee meneen vituiks ku saa kosketusta märkään
 
Noup, kun kyseessä on muovitarra. Muropakkauksessa oleva tarra on paperia ja senkun kastelet niin liimapinta ei kuivu ikinä.

Muovin alta kun pyyhitään kosteus pois, niin liimapinta jää.
 
noita lastoja saapi rautakaupoista sellaisia kumisia noin röökiaskin levysiä ( usein siis kokokumia, väri musta tai harmaa).. jos ei löydy niin oivallinen väline on vaimon, tyttöystävän ja säälittävimmässä tapauksessa, äidin taikinakulhon nuolija,,, jos et tunnista kyseistä välinettä, kysy edellä esitetyiltä ihmisiltä ja jos on kaarevia pintoja niin kuumailma puhallinta varovaisesti tarraan ,niin taittuu joka muotoon ilman kuplia... Ps huippu puulaaki stadissa ( siis tammistossa) Teippi Z asentaa tekee tarroja mitä vain voi kuvitella, Ja ilman saippuavettä ei juurikaan kannata ruveta laittamaan, ellei tarrassa ole asennus teippiä mukana ( asennus teippi on siis teippi joka on kiinnitetty asennettavan tarran paraati puolelle usein harmaa läpikuultava kalvo, ja asennettavan teipin liimapuolella liima suoja jota voi vetää samanaikaisesti pois kun tarraa asentaa.. eli juurikin esim tekstejä liimatessa tuo asennus teippi on todella tarpeen..
 
Back
Ylös