Tarttis tehrä jottain

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalifi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kalifi

New member
Allright. Mä olen lueskellu näitä päivittäisiä ikäviä uutisia siitä, miten meitä motoristeja menee tavan takaa tuonelaan ennen aikojaan. Omasta mielestäni tahti on järkyttävää.

Olen laittanut merkille sen, että kovin usein onnettomuuden alullepanija....en siis sano syyllinen vaan se pieni juttu josta tapauhtumat ovat saaneet alkunsa, on autoilijan tekosia: kurvaillaan eteen, tehdään älyttömiä U käännöksiä, ajetaan kolmion takaa eteen....listaa voi jatkaa loputtomiin.

Okei, ensinnäkin me motoristi voimme aina oppia tapahtuneista...ennakoiva ajo on kaiken aa ja oo, kyllähän sen kaikki tietää. Tolla saralla SMOTO ja muut järjestöt varmaan tekee sen mitä tehtävissä on....se mitä pitäsi tehdä enemmän on autoilijoiden valistus.

Suomi on pieni maa. Täällä on helppo tehdä valitustyötä koska ihmisten saavuttaminen on kohtuu helppoa. Itse asun USA:ssa kaupungissa, jossa liikenne on melkosta helvettiä verrattuna mihinkään, mitä näen täällä. Populaakin tuolla vähän Forssaa isommalla alueella on Suomen populaation verran. Silti ajellessani täällä Suomessa olen oppinut pelkäämään näitä kotimaani ratinvääntäjiä. Suomalainen autoilija on keskimäärin järkyttävän moukkamainen, itsepäinen, huonosti käyttäytyvä ja sujuvan liikenteen vihollinen nro 1. Huolimatta kotikaupunkini varsin heterogeenisestä (lue 50% latinolainen liikenne) rakenteesta, en saa siellä luekea vastaavasta kadosta motoristien keskuudessa, jossain on jotain pielessä ja pahasti.

Ehdottaisinkin jollekin motoristijärjestölle, jolla on mahdollisuus moiseen ryhtyä ja vaikuttaa, ottakaapas härkää sarvista ja yhteistyössä jonkun autoalan järjetstön kanssa tehkää AUTOILIJOIDEN valitusta meistä motoristeista. Miten MP näkyy tai ei näy liikenteessä, miten ja miksi MP liikkuu niin kuin se tekee, miksi ajetaan niin kuin ajetaan. Asennekasvatusta ja tiedottamista suomalaisille autoilijoille moottoripyöristä ja moottoripyöräilijöistä mä kaipaan.

Siinäpä se....mulla alkaa kotimaan ajokausi olla lopuillaan ja suuntaan takas rapakon taakse. Toivotan kaikille turvallista ajokauden loppua. Itselläni alkaa toisenlainen ajokausi...ennakoivan ajotavan extreme vaihe
smile_org.gif
jossa tankoillaan tsiljoonan auton joukossa neljällä kaistalla, jossa suurin osa autoloijoista on myös kaistoja
smile_org.gif

Kalifi

Asiaa. Itse asun maassa, jonka pinta-ala on 1/10,5 Suomeen kera tuplamäärä asukkaita ja alueella, jossa liikennetiheys ja kamelilla korttinsa ajaneiden määrä Euroopan suurimpia. Täällä on joka kevät näkyviä kampanjoita malliin "näe motoristi" ja ilmeisesti niistä jotain hyötyä on. Ruuhkissa autot antavat splittaajalle tilaa ja liikennevaloissa saa ajaa keulille. On yritetty joskus blokatakin ihan tosissaan ja ajaa päälle, silloin 9 kertaa kymmenestä em. kamelikuski ratissa. Niiden ego ei aina kestä, ihan niinkuin monilla härmäläisillä.

On yritetty joskus blokatakin ihan tosissaan ja ajaa päälle, silloin 9 kertaa kymmenestä em. kamelikuski ratissa. Niiden ego ei aina kestä, ihan niinkuin monilla härmäläisillä.
Niinpä. Täällä Suomessa ongelma näyttää olevan monesti Neuvostoliiton ajan Lada-laumojen lailla tiemme kansoittavat uus-Ladat eli Volvo V70:t. Eilen motarilla olin vilkku päällä ohittamassa autoletkaa prätkällä ja V70-kuski aikoi vaihtaa kaistaa sekä liiskata minut kotteronsa takaluukkuun. Veikkaan, että "loud pipes save lives"- sanonta piti jälleen kerran paikkansa ja pelasti hemmon luopuessa yrityksestä todennäköisesti Akrapovicin kokoputkiston kehittämän äänikentän johdosta.
033102beer_1_prv.gif
Olisi kiva tietää, mitä tuollaisen Volvo-kuskin päässä liikkuu, vai loiskuuko mikään muu kuin kusi?

On yritetty joskus blokatakin ihan tosissaan ja ajaa päälle, silloin 9 kertaa kymmenestä em. kamelikuski ratissa. Niiden ego ei aina kestä, ihan niinkuin monilla härmäläisillä.
Niinpä. Täällä Suomessa ongelma näyttää olevan monesti Neuvostoliiton ajan Lada-laumojen lailla tiemme kansoittavat uus-Ladat eli Volvo V70:t. Eilen motarilla olin vilkku päällä ohittamassa autoletkaa prätkällä ja V70-kuski aikoi vaihtaa kaistaa sekä liiskata minut kotteronsa takaluukkuun. Veikkaan, että "loud pipes save lives"- sanonta piti jälleen kerran paikkansa ja pelasti hemmon luopuessa yrityksestä todennäköisesti Akrapovicin kokoputkiston kehittämän äänikentän johdosta.
033102beer_1_prv.gif
Olisi kiva tietää, mitä tuollaisen Volvo-kuskin päässä liikkuu, vai loiskuuko mikään muu kuin kusi?
Kylla ma veikkaan et ei se tiada kusipaisyydesta olla kiinni vaan asenteesta ja tiedostamisesta. En ma usko etta tuolla liikenteessa on kukaan tietosesti tappamassa muita ihmisia...toki joku hullu aina joukkoon mahtuu mut paasaantosesti nain.

Itse olen vakuuttunu siita, etta "loud pipes save lives"... Mut katoppas millasen tarran lykkasin bemari perseeseen menneella tourneella...Atlantan bematilta ihan ilmatteeks ja uskon, etta pistaa autoilijan miettimaan. Ko. quote on kai Tm kamaa....menehtyneen motoristin aiti tais lanseerata ton alunperin...

http://www.touring-life.com/bic/2005/week16/index.html tossa 23.4 postauksessa....

Kalifi

033102beer_1_prv.gif
Sosiaalidemokraatit, poliisit ja V70 kuskit vainoavat.

Tuollainen yleistävä tyypittely on vaan tosi typerää. Ymmärrän että yrität joskus sarkasmia, mutta tulos on laiha.

Vaihda jo levyä, kun ei sitä killfilettäkään löydy.

Asiaa.

Listataanpa sitten asioita mitä autoileville henkilöille pitäisi saada juurrutettua korvien väliin:
- varo moottoripyörää, ettet uhkaavasti sitä lähesty tai ajon aikana saati pysähdyksissä kosketa..
- varo polkupyöräilijää/mopedia samalla tavoin
- varo jalankulkijaa/pyörätuolia edellisten mukaisesti
- unohdinkohan jonkun suojattoman ryhmän?

Kuvittelen että turvallisuus-asioita jankataan myös autoileville ihan kuten muillekin ryhmille. Jostain syystä valistuksesta huolimatta useimmat ihmiset suorittaa toimensa (esim ajotyyli) totutun kaavan mukaisesti ja siksi ovat varomattomia niin liikenteessä kuin muuallakin. Monesti kuulee tuttavilta etteivät muista ajomatkasta mitään ennen perille tuloa, ja onpa samoin itsellenikin sattunut. Ikävä kyllä useimmiten herättävä tekijä on vasta onnettomuus. Pitäisi havahtua jo aiemmin mutta luupäitä täällä ollaan kaikki.. mikähän moiseen auttaisi..?

Valistusta on tietysti syytä lisätä mutta henk.koht en oikein enää usko valistuksen voimaan. Tosin eipä mulla ole pohdittuna parempiakaan välineitä asian parantamiseksi.
Eli jees - valistusta autoilijoille
thumbs-up.gif

Ja turvallisia ajokilometrejä meille kaikille.
062802moto_prv.gif

Sosiaalidemokraatit, poliisit ja V70 kuskit vainoavat.

Tuollainen yleistävä tyypittely on vaan tosi typerää. Ymmärrän että yrität joskus sarkasmia, mutta tulos on laiha.

Vaihda jo levyä, kun ei sitä killfilettäkään löydy.
Nyt taisi tulla täysosuma; sosialidemokraattinen poliisi, joka ajaa V70:llä.
wink.gif

Asiaa.

Listataanpa sitten asioita mitä autoileville henkilöille pitäisi saada juurrutettua korvien väliin:
- varo moottoripyörää, ettet uhkaavasti sitä lähesty tai ajon aikana saati pysähdyksissä kosketa..
- varo polkupyöräilijää/mopedia samalla tavoin
- varo jalankulkijaa/pyörätuolia edellisten mukaisesti
- unohdinkohan jonkun suojattoman ryhmän?

Kuvittelen että turvallisuus-asioita jankataan myös autoileville ihan kuten muillekin ryhmille. Jostain syystä valistuksesta huolimatta useimmat ihmiset suorittaa toimensa (esim ajotyyli) totutun kaavan mukaisesti ja siksi ovat varomattomia niin liikenteessä kuin muuallakin. Monesti kuulee tuttavilta etteivät muista ajomatkasta mitään ennen perille tuloa, ja onpa samoin itsellenikin sattunut. Ikävä kyllä useimmiten herättävä tekijä on vasta onnettomuus. Pitäisi havahtua jo aiemmin mutta luupäitä täällä ollaan kaikki.. mikähän moiseen auttaisi..?

Valistusta on tietysti syytä lisätä mutta henk.koht en oikein enää usko valistuksen voimaan. Tosin eipä mulla ole pohdittuna parempiakaan välineitä asian parantamiseksi.
Eli jees - valistusta autoilijoille
thumbs-up.gif

Ja turvallisia ajokilometrejä meille kaikille.
062802moto_prv.gif
Ehka ma olen jotenkin erikoinen mutta kylla mulle esim koulujen alkessa joka roorista paasattu pikku ihmisten varominen juurtu kylla korvien valiiin....ja kun noi merkkeja teidan varsilla oli, jossa varoteltiin koulusta...kymppi lahti mittarista heti pois...

Jos yks kahdestakymmenesta valistetusta muistaa asiasta jotain, on sekin sairaasti parempi ku ei mitaan...ehka silla saastyy kaks liffee per ajokausi...??

Kalifi

Back