• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tästä se alkaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MikaJ
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MikaJ

New member
Toivotan näin itseni tervetulleeksi foorumille. Pari viikkoa sitten ilmoittauduttu raskaalle A-kurssille autokouluun, messuilla käyty sunnuntaina ja oma pyörä tulossa talliin maaliskuun aikana. Tunne on aikas mukava, taitaa olla sitä paljon puhuttua moottoripyöräkuumetta
062802moto_prv.gif

Kysyn viisaammilta kun en itse löytänyt vastausta. Voinko hankkia jonkinlaisen harjoitteluluvan jolla saan ajaa omaa pyörää harjoittelumielessä liikenteessä ennen kuin olen inssin suorittanut? BC-kortti minulla on.

Pyörä pitää ainakin katsastaa opetuskäyttöön, ja kovinmoni autokoulu ei edes A:ta anna harjoitusluvilla ajaa, ainakaan täällä jyväskylässä. Itse nimittäin meinasin samaa, mutta päätin sitten suorittaa homman perinteiseen tyyliin, ja kuukaudessa oli korttikädessä.

Pyörä pitää ainakin katsastaa opetuskäyttöön, ja kovinmoni autokoulu ei edes A:ta anna harjoitusluvilla ajaa, ainakaan täällä jyväskylässä. Itse nimittäin meinasin samaa, mutta päätin sitten suorittaa homman perinteiseen tyyliin, ja kuukaudessa oli korttikädessä.
Öö, tuota ainakaan kesällä 2003 ei tarttenut katsastaa täällä etelä-suomessa.
Marssin paikalliselle kyttikselle ja kirjoitin hakemuksen. Sain ajoharjoitteluluvan saman tien mukaan. Ei tarttenut pyörää katsastaa.
Kolmio vaan pyörän perään ja sitten siinä luvassa oli ne rajoitukset, kuten ei saa ottaa ketään kyytiin ja sai ajaa vain lähikuntien sisällä jne.

Autokoulussa ne pelotteli ettei sitä harjoittelulupaa saa isolle pyörälle ja pyörä pitää katsastaa ja muutenkin on elämän silloin vaikeeta. Tuntuu nyt että yrittivät vaan kusettaa.

Toisaalta niitä ajotunteja on niin vähän että ei se ajolupa välttämättä kannata. Sitä kun voi hakea vasta kirjallisten ja käsittelykokeen jälkeen.
Mutta jos vanhat merkit pitää paikkansa niin kesällä voi inssiin taas olla 2-3 viikon jonoja joten silloin tekee kaikkensa että pääse ajamaan
062802moto_prv.gif

Ittellä sama juttu, inssiin oli monen viikon jonot, joten oli pakko hakea ajoharjoittelulupa että pääsi ajamaan pari viikon ajan. Ei kaduta yhtään enää se 30 €:n ylimm "menetys".

Kiitoksia vastauksista. Aika näyttää kuinka "pitkät" jonot inssiin sitten keväällä on. Kuume on sen verran kova että maksan aivan varmasti tuon 30 € vaikka vain muutamasta päivästä
sport05.gif

Kevät tulee vaan ihan liian hitaasti.

Kuopiossa sain viime vuonna ajo-opistolta kortin viikossa kun sanoin että polte on kova
biggrin.gif

Teoriat kävin jo helmikuussa joka varmasti onnistuu missä tahansa, sitten itse ajotunnit, käsittelykoe, teoriakoe ja inssi viikon sisällä.

Kiitoksia vastauksista. Aika näyttää kuinka "pitkät" jonot inssiin sitten keväällä on. Kuume on sen verran kova että maksan aivan varmasti tuon 30 € vaikka vain muutamasta päivästä
sport05.gif

Kevät tulee vaan ihan liian hitaasti.
Juu, ärsyttävät jonot on kesällä ja keväällä. Isellä meni teorioihin ja ajoutunteihin reilu kaksi viikkoa. Sitten inssi + käsittelykoe pidenti projektia kolme viikkoa. Ei ollut mukavaa aikaa, kun oli jo pyörä ostettu ja piti vain odotella....

Terve tuloa
smile_org.gif

Miten minulle ois jäänyt kutina että autokoulussa olis voinut ajaa omalla pyörällä (jos sen varotuskolmoin tälläis kiinni
confused_orig.gif
)

Nimimerkillä customilla ajokokeessa,Yääk
wink.gif

hmmm... onko omalla pyörällä ajaminen mahdollista? Täytyypä selvittää asia autokoululta. Jos vaikka saisi alennusta. Raskas A-kortti tuli maksamaan tarjouksien jälkeen 505€ + 90€ viranomaismaksuja. Tuntuu tuo kyllä kovalta hinnalta 3:sta teoriatunnista + 3:sta ajotunnista
sad_orig.gif

Meillä eivät innostuneet omasta pyörästä, vakuutusten kanssa kait jotain skismaa jos sattuisit mälläämään pyörän rusinaksi kesken ajotuntien. Tiedä häntä.

Mutta tervetuloa iloiseen joukkoon, itse ajoin kortin viime kesänä ja saman verran se taisi kustantaa. Ilmoitin etukäteen koska tarvitsisi inssi suorittaa ja kortti tuli käteen syntymäpäivää seuranneena arkipäivänä.  
tounge.gif

Edit1: Niin ja itsellä kun ei isoista pyöristä aiempaa kokemusta ollut, niin suoraan sanottuna kyllä mieluummin aloittelin ajamiset koulun CB 500:lla kuin omalla CBR 600:lla. Oli meinaan kuitenkin jonnin verran helpompi käsitellä tuo koulun pyörä.  
thumbs-up.gif

hmmm... onko omalla pyörällä ajaminen mahdollista? Täytyypä selvittää asia autokoululta. Jos vaikka saisi alennusta. Raskas A-kortti tuli maksamaan tarjouksien jälkeen 505€ + 90€ viranomaismaksuja. Tuntuu tuo kyllä kovalta hinnalta 3:sta teoriatunnista + 3:sta ajotunnista
sad_orig.gif
Kaveri hommasi pyörän hiljattain ja kertoi että Ruukissa on autokoulu, jossa A kortti maksaa 180€ ilman viranomaismaksuja. En uskonut asiaa sitten millään, mutta niin se vain väittää...

Öö, tuota ainakaan kesällä 2003 ei tarttenut katsastaa täällä etelä-suomessa.
Marssin paikalliselle kyttikselle ja kirjoitin hakemuksen. Sain ajoharjoitteluluvan saman tien mukaan. Ei tarttenut pyörää katsastaa.
Kolmio vaan pyörän perään ja sitten siinä luvassa oli ne rajoitukset, kuten ei saa ottaa ketään kyytiin ja sai ajaa vain lähikuntien sisällä jne.

Autokoulussa ne pelotteli ettei sitä harjoittelulupaa saa isolle pyörälle ja pyörä pitää katsastaa ja muutenkin on elämän silloin vaikeeta. Tuntuu nyt että yrittivät vaan kusettaa.

Toisaalta niitä ajotunteja on niin vähän että ei se ajolupa välttämättä kannata. Sitä kun voi hakea vasta kirjallisten ja käsittelykokeen jälkeen.
Mutta jos vanhat merkit pitää paikkansa niin kesällä voi inssiin taas olla 2-3 viikon jonoja joten silloin tekee kaikkensa että pääse ajamaan
062802moto_prv.gif

Ittellä sama juttu, inssiin oli monen viikon jonot, joten oli pakko hakea ajoharjoittelulupa että pääsi ajamaan pari viikon ajan. Ei kaduta yhtään enää se 30 €:n ylimm "menetys".
No prkl
mad.gif
minä tietämättömänä uskoin autokoulun setää enkä lähtenyt tuota harkkaluvilla ajamaan, loppupeleistä se ei ois tullut halvemmaksi, ja sain normaalilla mopokoulula kortin nopiammin käteen. Mutta jos tuo totta on että ei tarvitse opetuskäyttöön katsastaa niin pahoittelen jos olen väärässä, keski-suomessa taitavat autokouluissa sitten vedättää että rahaa virtaisi.

Terve! Ite kans viime keväänä ajoin kortin,hyvin meni,mutta ajoharjoittelun ja inssit+ajokokeen pääsi suorittaan vasta TODELLA myöhään huhtikuussa kun "kortilliset" oli jo ajanut 1kk
mad.gif
mad.gif
Lainaa"katsotaan ensi viikolla jos kelit pysyvät suopein.Jne" Ja ajoin ER-5 mieluummin kun omalla talvella ostetulla CBR-600!!!Oli vähän erilainen mopo
bowdown.gif
bowdown.gif
Nyt alla 4 pyörä -99 Kawa 9r putkistolla ja suuttimilla+putsarilla.
mad.gif
kun ei heti ostanu isompaa"lue"tehokkaampaa pyörää.Mutta ei mitään,tänä vuonna ei tartte odottaa
033102beer_1_prv.gif

Back