• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tee Se Itse "Seat cowl"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Macke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Talven aikana tänne tulee ilmestymään kaikenlaisia kiroilu postauksia, kun aloitan oman projektin. Pitäis tehdä kaikki katteet kuidusta ja muodot niille hakea tuolla uretaani systeemillä. Eli levyä ja vaahtoa ja muotoja esille. viimeistely muovipakkelilla.... Saas nähdä mitä tulee...

Onko kukaan tehnyt ihan valmiiksi asti moista...? Jos on löytyykö kuvamateriaalia?
En oo seat cowlia väsännyt, mutta undertailin tein viime talvena, laitan kuvat pyörän perseestä heti kun saan sen pestyä ja lainattua jostain digikameraa. Voi mennä pitkään...
Onko kuvat jo otettu?
Jos on niin laita ihmeellä linkkiä...
Samoin jos joku muu näistä projekteista on valmistunut.
On otettu, mutta vanhanaikaisella kameralla. Otan digikuvat osasta heti kun laitan pyörän seisomaan ja saan sen pestyä ja isoveljen kameran lainaan.

Yritän saada kuvat jotenkin näkyviin mahd. pian, mutta tällä muistilla ja kun vapaapäiviä on tasan 0 kpl viikkoa kohti, ei meinaa oikein tuo kuvien napsiminen onnistua...

Ai niin, ei kannata sitten odotella liikoja tuosta meikäläisen viritelmästä, kun on peukalo keskellä kämmentä ja käsi perseessä, ei ihmeisiin pysty...

En ole ehtinyt sitä digikameraa lainaamaan, enkä pyörää ole puunannut tai purkanut, joten skannasin nuo kesällä otetut kuvat.

TÄÄLLÄ ne sitten on, itse osasta ei paljoa selvää ota, mutta näkeepähän muutoksen alkuperäiseen...

En ole ehtinyt sitä digikameraa lainaamaan, enkä pyörää ole puunannut tai purkanut, joten skannasin nuo kesällä otetut kuvat.

TÄÄLLÄ ne sitten on, itse osasta ei paljoa selvää ota, mutta näkeepähän muutoksen alkuperäiseen...
Meinasitko laittaa vilkkuja taakse?
Kysyin poliisilta ja ne sanoi ettei tarvi olla, kun eivät saa mua kiinni muutenkaan, joten ajelin koko kesän ilman niitä...

Mutta siis tosissaan: On ne vilkut siellä takakatteen koloissa, eivät vaan meinaa näkyä noissa kuvissa. Nuo suoraan takaapäin otetut kuvat on näköjään niin vitun tummia, ettei niitä vilkkuja huomaa. Laitan paremman kuvan heti kun kerkeen.

Edit: Kerkesin jo...

Siellähän ne taisi pilkottaa vilkutkin.

Minkä pinnan vedit päälle, kun pitää kuitenkin kestää
kaikki paska ja kivet rapisematta.

Kiinnostaa tietää kun itsekin olen katellut tellun persausta
siihen malliin että vakio kilpiteline saapi lähteä...

Siellähän ne taisi pilkottaa vilkutkin.

Minkä pinnan vedit päälle, kun pitää kuitenkin kestää
kaikki paska ja kivet rapisematta.

Kiinnostaa tietää kun itsekin olen katellut tellun persausta
siihen malliin että vakio kilpiteline saapi lähteä...
Sielläpä ne.

Tein tuon osan kanssa silleen, että vetelin pakkelit tuon lasikuidun päälle ja hioin mahd. tasaiseksi. Kun pinta alkoi itselle kelvata (ts. kyllästyin hiomaan) vein osan automaalaamoon, jossa etsittiin pyörän sävyyn sopiva väri (oli takakatteen puolisko mukana) ja jätin osan (tai osat, maalautin nuo etuvilkkujen metallilätkät samalla) maalattavaksi.

Alunperin aioin maalata osan itse, mutta tulin siihen tulokseen, että halvemmaksi ja paremmaksi tulee, kun ammattilainen tekee. Eli en tiedä, mitä lakkaa tms. viimeistelyyn on käytetty.

Kesän jäljiltä osa on kunnossa ja maalit pysynyt paikoillaan. Ainoa vitutuksen aihe on lisääntynyt pesu- ja vahauspinta-ala, kaikki ketjurasvat lentää just tuohon undertailiin...

Tässäpä muutama kuva tuosta omasta seat cowlista. Tuli omasta mielestä ihan hyvä, ku en ole aikaisemmin noita lasikuitu hommia tehny.

normal_Kuva%20044.jpg

Muotin tekoa.

normal_Kuva%20046.jpg

Muotti alkaa muotoutua.

normal_Kuva%20048.jpg

Lasikuitua...

normal_Kuva%20064.jpg

normal_Kuva%20062.jpg

Valmiina.

Tässäpä muutama kuva tuosta omasta seat cowlista. Tuli omasta mielestä ihan hyvä, ku en ole aikaisemmin noita lasikuitu hommia tehny.
Todella nätti! Teetkö mun Ninjaan tollasen?
smile_org.gif
smile_org.gif

Meniks kauan aikaa värkkäämiseen, ite oon ihan amatööri tollasis hommis ja aattelin kuitenni alkaa jossain vaiheessa säätään vastaavaa...

Do diin, ei muutako uretaania ja lasikuitua ostamaan.  
062802jumpie_prv.gif

Mitähän mulla ois menny aikaa, jotain 4-5 päivää. En kyl viitti muille alkaa tekemään,mut mul on kyl muotti talles jos joku meinaa samanlaiseen pyörään väsätä....
Kovin homma oli pakkelointi ja kannattaa ottaa huomioon et rahaa menee helposti 50e (kunnon kitit kannattaa ostaa, maalit, paperit jne.).
Mut tuohon omaan pyörään en löytäny tehdastekoista, tai australiasta ois saanu ja hintaki oli sen mukainen.
sad_orig.gif

Siispä tein itse ja itse tehty on aina
buttrock.gif

Vinkkejä voin antaa jos joku tarvii. 1. muistakaa  
033102beer_1_prv.gif

Toi pyörä on muuten myynnis.....

Finnfoam levy sopii mmyös hyvin muotin (vai oliko se nyt lesti) veistelyyn. Sitä voi sitten vielä täydentää tolla uretaanilla.

minäpä veistelin takakatteen mallikappaleen styroxista kun sitä nyt sattui olemaan saatavilla ja vedin pintaan seiniin tarkoitettua siloitetta ja paksun kerroksen lateksimaalia. Siihen vaan päälle laminoimaan... kaikki näytti menevän hyvin mutta parin tunnin päästä styreenit alkoivat mennä läpi lateksista läpi. kun hartsi oli kovettunut niin styroksi oli kutistunut n sentin, joissakin kohtaa tuli kuituun lommoa joten pakkelia enemmän pintaan
biggrin.gif
toisaalta styroxit sai sitten kaivettua helposti sieltä sisältä pois.
mutta tulipahan kokeiltua

Oho.. aika komee. En ees vois kuvitella alkavani väsään tollasta. Paskaksi menis koko touhu
sad_orig.gif
Voisin tietty maksaa, jos joku mulle tekis sopuhinnalla tollasen
wink.gif

Hitto oon miettiny tota ducktailin ostoo, mut helvetti sen verran seppää löytyy verestä, että näillä ohjeilla ja nähtyäni yhden valmiin tuotteen, ryhdyn tuumasta toimeen.Keppanaankin rahat riittää  
033102beer_1_prv.gif

Itse väsäsin Muovista tuollaisen "Seatcowl"
buttrock.gif

Raakaine maksoi vitosen ja loput on omaa suunnittelua.
Aikaa kaikenkaikkiaan 6 tuntia.

191220091245.jpg

080120101302.jpg

Itsellä on Fazun penkistä nyt pätkäisty osa istuimesta pois ja pitäisi tuota seat cowlia siihen ruveta väsäämään.
Onko tuota muoviraaka-ainetta saatavista mistä ja millä nimellä? Tai sitten askarrellaan se lasikuidusta.

Materiaalin tarkasta tyypistä en tiedä muuta kuin että on hitsttavissa.
Oulussa en tiedä muita muovikauppiaita kun Aikolon OY, sieltä kyllä löytyy muovia jämäpalasina vaikka kuinka paljon.
Muovi on siitä mukavaa matskua että se älytön pinnan paklaus/hionta jää lähes kokonaan pois, tuokaa ei ole muutakun karhennettu pohjamaalille.

Back