• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tehdäänpä pyöräkaupat ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarijii
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jarijii

New member
tällä "osastolla" on ollut kaikenlaista mielipidettä
liikkeistä,milä on hyvä mikä taas ei.tämä artikkeli
on vain minun hen.koh.mielipide ja käsitys asiasta.
eli kun menet vaihtamaan 10-vuotta vanhaa pyörää
liikkeeseen,ja jos olet vaihtamassa "vähän"-
tuoreempaan niin harvoin pääse myyjän kanssa
välirahasta yhteisymmärrykseen,mutta jos tehdään kauppaa uuteen pyörään niin johan on eri ääni kellossa silloin kyllä kaupat syntyisi (edelleyttäen että olis rahaa käytössä).
eli myyjä pystyy hinnoittelemaan vaihdokin aivan eri hintaiseksi,mikä on täysin ymmärrettävää ei tarvitse varmaan sen enempää selittää.sitten tämä 3-tapa eli käteisellä -
(mikä on monen myyjän mielestä ainoa oikea tapa)
silloin onnistuu suurinpiirtein "kaikki" ja palvelu pelaa ??!!
eli tämän kirjoituksen pointti on siinä että kuka saa ja on saanut hyvää palvelua kuka ei, jokainen voi tehdä itse johtopäätöksensä,minun kantani on että jollei lottovoittoa tule en pääse 20-vuoteen sellaiseen tilanteeseen että-
olisi varaa ostaa uusi pyörä,ja siten en myöskään aina-
saa sitä parasta palvelua.tämä ei ole mikään katkera vuodatus vaan omakohtainen kokemus on tämän -
osoittanut,eli kun olen lukenut ko:kirjoituksia aiheesta-
on myyjä suorastaa hyppinyt ilosta kun on tullut asiakas-
ostamaan pyörää ja vielä käteisellä,siinä vaiheessa myyjä tietää että nyt saa myytyä myös,kypärän (tietysti alennettuun hintaan) ja tietenkin ajoasun ja muut vermeet.
eihänb se tietysti aina näin mene,mutta aika useasti,
sillä meitä vähän vanhempana harrastuksen aloittaneita on-
on PALJON.eipä tällä kertaa muuta palataan astialle-
kun taas ilmenee asiaa,liukasta laskiaista kaikille
omg.gif

ostamaan pyörää ja vielä käteisellä,
Ei se nyt ihan aina näinkään ole. Omalla kohdallani asioidessani
eräässä nimeltä mainitsemattomassa pääkaupunkiseudun liikkeessä , myyjäkunta paskat nakkas palvelullaan käteisostajaa. Eikä edes vanhaa vaihtopyörän riiskua ollut tyrkyttää. No , heillä oli varmaan syynsä valita asiakkaansa , kauppahan käy muutenkin hienosti. Äänestin siis lompsallani , ja vein säästöni viisaamille...

ostamaan pyörää ja vielä käteisellä,siinä vaiheessa myyjä tietää että nyt saa myytyä myös,kypärän (tietysti alennettuun hintaan) ja tietenkin ajoasun ja muut vermeet.
Käteiskauppa on käsittääkseni huonompi kuin osarikauppa. Jää osamaksu firman provikat saamatta..

Aika katkeralta tuo teksti vaikutti, suorastaan happamalta kuin ämpärillinen sitruunia aamupalaksi....

Siis jokaisella jonkinlaisissa töissä käyvällä on varaa ostaa uusi moottoripyörä, ainakin pankin ja rahoitusyhtiöiden mielestä...alkaneet jo soittelemaan ja suorastaan tyrkyttävät rahaa!

Eri asia on sitten kannattaako harrastuksen takia ottaa lainaa? Omasta mielestäni ei, josta tietty seuraa että oma mopokalusto on aina ollut "ei viimesintä huutoa". Toisaalta on joku tällä tavalla myynyt mopoja eteenpäin, jopa voitolla.

Siis jokaisella jonkinlaisissa töissä käyvällä on varaa ostaa uusi moottoripyörä, ainakin pankin ja rahoitusyhtiöiden mielestä...alkaneet jo soittelemaan ja suorastaan tyrkyttävät rahaa!

Eri asia on sitten kannattaako harrastuksen takia ottaa lainaa? Omasta mielestäni ei, josta tietty seuraa että oma mopokalusto on aina ollut "ei viimesintä huutoa". Toisaalta on joku tällä tavalla myynyt mopoja eteenpäin, jopa voitolla.
Mihinkäs tarkoitukseen lainaa sitten kannattaa ottaa jos asuntolainaan ei ole tarvetta? Harrastuksethan ovat elämän suola, muut asiat jääköön toisarvoiseksi!
tounge.gif

Ja eikun
062802moto_prv.gif
vaikka pankin rahoilla....

Ei kaikki kauppiaat niin nihilistejä ole. Keväällä kun vaihdoin uuteen pärrään, väliraha 7400 egee, niin sain vielä puffista 4 euron alennuksen.  
062802jumpie_prv.gif

Persaukiset polvilleen  
033102bebe_1_prv.gif

Käteiskauppa on käsittääkseni huonompi kuin osarikauppa. Jää osamaksu firman provikat saamatta..
Mitkä provikat? Siis ainoastaan suuret ja mahtavat liikkeet saavat provikkaa, mutta nekin on suhteellisen pieniä, joka tapauksessa se käteinen on helpoin (tai siis tilisiirto jne), rahoituksen tarjomisessa tarkoitus on saada asiakkaan ostamaan, ei saada lisää voittoa...

tällä "osastolla" on ollut kaikenlaista mielipidettä
liikkeistä,milä on hyvä mikä taas ei.tämä artikkeli
on vain minun hen.koh.mielipide ja käsitys asiasta.
eli kun menet vaihtamaan 10-vuotta vanhaa pyörää
liikkeeseen,ja jos olet vaihtamassa "vähän"-
tuoreempaan niin harvoin pääse myyjän kanssa
välirahasta yhteisymmärrykseen,mutta jos tehdään kauppaa uuteen pyörään niin johan on eri ääni kellossa silloin kyllä kaupat syntyisi (edelleyttäen että olis rahaa käytössä).
eli myyjä pystyy hinnoittelemaan vaihdokin aivan eri hintaiseksi,mikä on täysin ymmärrettävää ei tarvitse varmaan sen enempää selittää.sitten tämä 3-tapa eli käteisellä -
(mikä on monen myyjän mielestä ainoa oikea tapa)
silloin onnistuu suurinpiirtein "kaikki" ja palvelu pelaa ??!!
eli tämän kirjoituksen pointti on siinä että kuka saa ja on saanut hyvää palvelua kuka ei, jokainen voi tehdä itse johtopäätöksensä,minun kantani on että jollei lottovoittoa tule en pääse 20-vuoteen sellaiseen tilanteeseen että-
olisi varaa ostaa uusi pyörä,ja siten en myöskään aina-
saa sitä parasta palvelua.tämä ei ole mikään katkera vuodatus vaan omakohtainen kokemus on tämän -
osoittanut,eli kun olen lukenut ko:kirjoituksia aiheesta-
eihänb se tietysti aina näin mene,mutta aika useasti,
sillä meitä vähän vanhempana harrastuksen aloittaneita on-
on PALJON.eipä tällä kertaa muuta palataan astialle-
kun taas ilmenee asiaa,liukasta laskiaista kaikille
omg.gif
Mitä uliset persaukinen?  
033102bebe_1_prv.gif
en ulise enkä tehnyt tätä artikkelia mollatakseni
ketään erikseen,vaan kirjoitin tämän juuri tällä palstalla olevien kommenttien perusteella ja omien kokemusten perusteella,siinnä olet kyllä oikeassa että olen pyöränoston kannalta persaukinen mutta muuten on vielä tähän asti riittänyt leipää itelleni ja 5-muulle perheenjäsenelle,onneksi vaimo on töissä itelleni kävi huonompi tuuri ja työt on minun osaltani loppu,eli olen eläkkeellä ei siinnä paljon uusia pyöriä osteta ja on sitä talolainaakin vielä ihan tarpeeksi,johon viittasin jo kirjoituksessani,mitä tulee noihin muihin kommentteihin en olisi varmasti kirjoittanut koko hommaa jollen kestäisi kritiikkiä,arvasin että sitä tulee,sitten vielä omaan pyörään olen aivan tyytyväinen tämänhetkiseen pyörääni mutta minulla ja arvatenkin myös muilla tulee hetkiä kun käy ajelemassa ja näkee "sen" pyörän mitä silloin tällöin käy mielessä että joskus jane.. joten antaa tulla vain lisää kommenteja josko sieltä löytyisi myös saman henkisiä ja vaikka ei tulisi niin niin pääasia että aiheuttaa keskustelua sitä kun tahtoo olla näin talvenkynnyksellä hieman enemmän aikaa syystä tai toisesta,olis kyllä laitettava vähän pyörääkin ensi kauden rientoja varten mutta tuntuu ettei kerkeä joka paikkaan.eikun jatketaan samaan malliin kyllä se siitä (sano ex,pressakin):jippikaijee:

anteeksi jo etukäteen..tiedän että tätä on kysytty aikaisemminkin. Miksi helvetissä sä et käytä mitään välimerkkejä?.
withstupid.gif
.Ei tota tekstiä jaksa lukea, vaikka sinne voisi olla asiaakin piilotettuna. Ja hyvin olet sen piilottanut..
kaboom.gif

Jjjeep...

Ei tosta siis mitään selvää saanut, mutta arvaillaan.

Eli jos sulla on tosiaan joku reilu kymmenen vuotta vanha pyörä, ei sitä oikeesti vain mihinkään liikkeeseen kannata viedä. Jos suostuvat ottamaan vaihdossa, niin hyvitys on aivan onneton. Toisaalta menee siinä helposti.

Eli tollanen ilman muuta yksityisesti myymällä eteenpäin. Kyllä sen kaupaksi saa kun vain pitää hinnan oikeana/kohtuullisena.

Ja joo, enpä usko että jos ihan raivolla yrittää jostain 100 egen tarjouspotasta tinkiä, niin ei sinänsä ihme jos myyjä ei koko päivää siitä jaksa keskustella. Mutta toisaalta, tilaa netistä, tulee kuitenkin halvemmaksi kuin ostaa jostain bikeworldistä.

confused_orig.gif

Meidän perhe ainakin on saanut hyvää palvelua melkeimpä aina, vaikka rahaa ei ole joka kerta lompsasta kaivetukaan! Ollaan asioitu monessa liikkeessä, vielä vain yhdessä hoidettu nuo pyöräkaupat. Kauppoja ollaankin sitten tehty useampia ja taas hierotaan sopimusta. Kaikenlaiset järjestelytkin on onnistuneet.
Mutta jos puhuu samalla tyylillä kuin kirjoittaa (ei välimerkkejä), niin voi tietysti olla aika hankala asioida.
baaa.gif

anteeksi jo etukäteen..tiedän että tätä on kysytty aikaisemminkin. Miksi helvetissä sä et käytä mitään välimerkkejä?.  
withstupid.gif
.Ei tota tekstiä jaksa lukea, vaikka sinne voisi olla asiaakin piilotettuna. Ja hyvin olet sen piilottanut..  
kaboom.gif
Hölömö... olihan siellä montakin välimerkkiä...,, ja asiankin ymmärtää, jos on millä ymmärtää
idea3.gif

Tylsää kun keskustelu tapetaan v***lulla.....
Palatkaas aiheeseen...

Itse kyselin viime kesänä muutamasta paikasta vaihtotarjousta: vaihtarina silloin yli 70 tkm ajettu -92 Sevenfifty ja kohteena 5-7 vuotta nuorempi käytetty pyörä. Yksi liike ei huolinut vaihdossa ( liian vanha, liikaa ajettu ), kaksi muuta antoi mielestäni ihan kelvollisen tarjouksen. Uuteen pyörään vaihtaessa olisi saanut n. 500 euroa korkeamman hinnan. Nämä jälkimmäiset olivat "suuria" monen merkin taloja, joilla käytettyjen valikoima on muutenkin laajempi ja tavara kiertää kohtuullisen nopeasti. Väliraha liikkui välillä 4000-6000 euroa. Vanhemmissa käytetyissä on tietenkin ongelmana nämä edulliset 500-600 kuutioiset uudet pyörät, joihin ainakin ensiostajat helposti päätyvät takuun yms. seikkojen takia.

Pystyykö sitten oman pelinsä myymään suoraan, se on vaikea kysymys. Palstat ovat täynnä tavaraa, ulkomailta tulee edelleen pyöriä ja liikkeissäkin on valinnanvaraa. Meillä ainakin jää ( taas ) yksi pyörä tallin perälle ( Suzuki GS500E vm89 ) odottelemaan aikaa parempaa...

Itselläni on oikeastaan vain hyviä kokemuksia kaupoista.Olen asioinut ja tulenkin asioimaan samassa liikkeessä, missä tähänkin asti.

Miksi?:
-Saan itselleni sopivaa palvelua
-Aina olen lähtenyt tyytyväisenä
-Korjaukset hoidettu asiallisesti
-Vastaus on melkein aina kyllä onnistuu
-jne

Vertailen kyllä hintoja paljon ja siitä sitten alkaa se tinkiminen.

"Tylsää kun keskustelu tapetaan v***lulla.....
Palatkaas aiheeseen... "

Veit sanat näppixeltäni
smile_org.gif

Suomessahan on ollut valloillaan melkoinen prätkäbuumi viimeiset 3-4 vuotta, veronalennus laittoi lisää tuulta purjeisiin ja prätkä/varustekauppa on käynyt dealereilla hyvin ilman alemyyntiäkin.
Uusia mopoja on mennyt ennätysmäärä ovista ulos ja myyjien ei ole tarvinnut kuin kerätä rahat pois innokkailta ostajilta, ei siinä enää hirveesti kiinnostuta yli 10 v vanhoista peleistä. Riskikin on että myyjän maine menee jos vaihtopeli laukeaa samantien..

Jopa vanhemman prätkän huoltoon saanti on vaikeaa merkkikorjaamoille, kun uudempien takuu- ynnä määräaikaishuollot työllistävät korjaamoja ihan tarpeeksi.

Prätkäbuumi on tuonut ikävää ylenkatsomista joittenkin myyjien keskuuteen, ammattitaitokin kun on vähän niin ja näin eikä myöskään muisteta enää aikoja jolloin kauppojen syntymisen eteen täytyi jotain tehdäkkin.
Ne ajat olivat lähempänä normaalikaupankäyntiä ja siihen suuntaan mennään taas ennen pitkää.

Onneksi on niitäkin myyjiä, jotka tietävät mistä se raha tulee huonompinakin aikoina. Ja palvelukin on sen mukaista.
Tosin taitavat olla vielä vähemmistönä..

confused_orig.gif

Kyllä ymmärrän ja kestän viduilun, mutta onko se asia nyt niin, että tämä foorumi on vain raharikkaille elintasomotoristeille, jotka vaihtavat uuteen pyörään vuosittain-ja tietysti käteisellä!? Jos motoristeja aletaan jakamaan kasteihin mopomerkin, tyypin,vuosimallin, mopoilijan varallisuuden tms perusteella, niin kyllä on vinksahtanutta ajattelua! Kaikki ollaan kuitenkin liikenteessä samassa liemessä.
T: Persaukinen ja asuntovelkanen mopoilija
062802jumpie_prv.gif

En kyllä oikein tahtonut saada tolkkua tuosta avauspuheenvuorosta, mutta ilmeisesti kait se villakoiran ydin siellä taustalla oli mielipaha siitä, että omasta 10v vanhasta ajokista ei saakaan vaihtohyvityksenä sitä mitä itse haluaisi, kun sitä menee vaihtamaan toiseen, hiukan tuoreenpaan mutta edelleen vaihtopyörään..?

No, sellaista se elämä on, mutta tuossakaan nyt ei kannattaisi rinnastaa hyvää ja/tai huonoa palvelua välirahatarjouksiin ja normaalin liiketoiminnan lainalaisuuksiin.

Ei asiakkaan persaukisuudella ole merkitystä, jos vaihtopyörää menee vaihtamaan vaihtopyörään liikkeessä, joka myy myös uusia. Siis sellaisessa, jonka pääliiketoimi on myydä uusia pyöriä ja niiden oheistuotteita. Jos väliraha on alempi kuin itse toivoisi, ei sillä ole mitään tekemistä hyvän tai huonon palvelun kanssa, ei edes silloin, kun uuteen vaihtaessa hyvitys voi olla näennäisesti suurempi. Verottajakin on vailla omaa suojelurahaansa sekä uusien että vaihtopyörien hintalapuissa, eikä se hyvitä mitään yksityiseltä vaihdossa otetusta ajokista. Yksityisten välisessä kaupassa moista ongelmaa ei ole. Onhan noita sellaisiakin liikkeitä, joihin vaihtari ei kelpaa ollenkaan, esim. useat käytettyjä maahantuovat ja harmaatuojat. Siinäkään ei ole kysymys köyhän asiakkaan kyykyttämisestä vaan ihan käytännön ongelmista.

Itsekin vaihdoin tuossa hiljattain 10v vanhan mopotin uudempaan käytettyyn, eikä se väliraha tietty ollut ihan niin hyvä kuin oisin toivonut, mutta sain kyllä mielestäni ihan asiallista ja hyvää kohtelua. Kannattaa toki kiertää eri liikkeissä ja kysellä välirahatarjouksia useampaan vaihtoehtoon, eikä närkästyä siitä, että 10v mopotti ei enää olekaan kullanarvoinen sijoituskohde saati himoittu hankinta muutenkaan. Niitä käytettyjä kyllä piisaa nykyään.

Kannattais muuten kokeilla sitä käytettyjen tavaroiden myyntiä noin elinkeinona ennenkuin tuomitsee myyjäliikkeet dyykkiksen alimpaan nurkkaan. Harvoin se kovin kannattavaa liiketoimintaa on.

Back