• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tehonrajoitin kawassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja heijani
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

heijani

New member
Ainakin noissa uudemmissa GSX-R 750, 1000 ja 1300 Suitsissa on rajoitettu tehoa pienemmillä vaihteilla ja isoimmissa myös huippuja. Mites on Kwaakun laita? Ehkä kympissä ja 12-R:ssä on rajattu huippuja, mutta mites tehot pienemmillä vaihteilla? Ja etenkin onko näitä rajoittimia myös pienemmissä versioissa, kuten 636 ja Z-750? Uusimmassa Tekniikan maailmassa oli nimittäin juttua, että mm. Z-750:ssa olisi tälläinen joku ns. "throttle control", joka rajoittaisi käytössä olevaa voimaa pienemmillä vaihteilla. Eli onko näin myös 636:ssa  
withstupid.gif
? Ainakin ee-speed myy tuolla Ivan-s TRE:tä mm. kyseiseen pyörään. Tulisi meinaan aika hauska laite, jos siihen tulisi se normaali maailmanlopun meininki vieläkin helpommin.    
buttrock.gif
062802moto_prv.gif

tounge.gif

Tosta oli puhetta joskus vuosi sitten, throttle controlista.

Kutosessahan on kahdet kaasuläpät, joista toisia ohjataan sähköllä ja toisia suoraan kaasukahvasta. Boxi kontrolloi siis toisia läppiä. Sillä saadaan aikaan kaikkea kivaa, mm. alavääntöä voidaan paikata siten, että ei avata alakierroksilla sähkösiä läppiä kokonaan(vaikka mekaaniset olis täysin auki) vaan annetaan imusarjalle ikäänkuin lisää pituutta. Isoilla kiekoilla on sitten molemmat läpät selällään.

Eräs alan ihminen kertoi mulle, että kutoskwaakussa olisi throttle control pienillä vaihteilla käytössä, ja toimisi siten, että sähköset läpät aukee hitaasti, vaikka kaasukahvan liike olisi kuinka nopea tahansa. Tällä pyrittäisiin estämään sutimista/keulimista/ryntäämistä. Selailin korjaamokäsikirjaa ihan mielenkiinnosta läpi, mutta en löytänyt mainintaa kyseisestä järjestelmästä. En tosin hirveen tarkasti ettinytkään.

Eli en tiedä mikä asiassa on totuus, spekulointeja on kyllä esitetty. Toisaalta, järjestelmän ohittajasta saatava hyöty lienee olematon, jos ei peräti haittaa aiheuta. Pitänee palata sen käsikirjan ääreen, jos sieltä jotain selviäisi. Kuka tietää, kertokoon.

Mä tota asiaa jo tuolla Zeta palstalla kyselin, jotta onko kansa huomannu, jos ottaa takimmaisten kaasuläppien piuhan irti, niin omasta mielestäni ottaa kierroksia paljon herkemmin, imuäänet muuttuu hiukan kovemmiksi, ajokokemuksia ei ole, koska pyörä seisonnassa
mad.gif

Oisko tosta jotain haittaa, koska ruiskun varoitusvalo syttyy, kun piuhan irroittaa?

Hui että! Pitäisköhän tommonen Iivani ostoo ni rupeis radallakin noi mutkista ulostulot sujumaan kivasti = sladissa!! Assiaaaa!!! Jännitystä elämään!
062802jumpie_prv.gif

Mä tota asiaa jo tuolla Zeta palstalla kyselin, jotta onko kansa huomannu, jos ottaa takimmaisten kaasuläppien piuhan irti, niin omasta mielestäni ottaa kierroksia paljon herkemmin, imuäänet muuttuu hiukan kovemmiksi, ajokokemuksia ei ole, koska pyörä seisonnassa
mad.gif

Oisko tosta jotain haittaa, koska ruiskun varoitusvalo syttyy, kun piuhan irroittaa?
Ite koitin avata sitä jonkin verran ja huomasin tosiaan äänissä ja kierroksissa eroa. Kokonaan en koittanut avata, mutta sitähän vois ehkä jopa nyt koittaa samantien
smile_org.gif

Otin vähän selvää tosta, jos ottaa vaan piuhan pois, niin boxi luulee että mopo on koko ajan vapaalla, eikä säädä sytkää, eikä soppaa oikein, eli ei kannata ajella piuha irti.
Kai se täytyy toi rajottajan poistaja hommata.

TRE 636:seen?!? Ei mahdollista, kuutosen ECU ei tiedä millä vaihteella ollaan, vain sen onko vapaalla vai ei..

Kympin ECU taas tietää mikä vaihde on päällä..

Zetoista en tiedä...

kuutosen ECU ei tiedä millä vaihteella ollaan
Pakkohan sen on tietää, kun ymmärtääkseni tohon saa vaihdenäyttöä aika simppelillä asennuksella. Olen käsittänyt että data tulis mopon omalta anturilta? Taasko mua on kusetettu?
Näin mäkin olen Zetan kohdalla jostain lukenut.
Mut eikös ton tehonrajottaja homman kanssa riitä, että tunnistaa onko vapaalla vai liikkeessä?
Korjatkaa jos olen väärässä.

Pakkohan sen on tietää, kun ymmärtääkseni tohon saa vaihdenäyttöä aika simppelillä asennuksella. Olen käsittänyt että data tulis mopon omalta anturilta? Taasko mua on kusetettu?
Näin mäkin olen Zetan kohdalla jostain lukenut.
Mut eikös ton tehonrajottaja homman kanssa riitä, että tunnistaa onko vapaalla vai liikkeessä?
Korjatkaa jos olen väärässä.
Ei riitä, vähiä tehoja ei oo mitään järkeä rajottaa ku ehkä yhellä tai kahella pienimmällä vaihteella. Välitykset on sitä varten ja hoitavatkin homman tehokkaasti
033102ass_1_prv.gif
*miksi mun kwaakku ei keuli kaasusta kutosella -hymiö*

Vaihdenäyttö tarvitsee (sähköjen lisäksi) kaksi signaalia: nopeus ja kierrokset, joista se ohjelmoinnin jälkeen osaa kalkuloida mikä pykälä on päällä.

Kaupallisesti semmoinen näyttö joka kytketään laatikolta eculle menevään infoon ei olisi kovin järkevä koska joka pyörämalliin pitäisi olla oma versionsa koska esim. suzukissa on yksi piuha jonka jännite muuttuu vaihteen mukaan ja kawassa taasen joka vaihteelle oma piuha. Suzukiin noita tuommoisia on tosin jotkut innokkaat elektroniikkaharrastelijat itse rakennelleet.

Tällä pyrittäisiin estämään sutimista/keulimista/ryntäämistä.
jaah...kyllä toi mulla vaan pyrkii keulimaan...
nixweiss.gif
..ei tarvitse edes paljoa mitään tehdä...  
buttrock.gif
Totta kai se keulii, ei keuliminen ole mikään todiste siitä etteikö mopossa kyseistä järjestelmää olisi. Kyse on tehon anniskelusta, siis ajettavuudesta. Viiveenhän ei tarvitse olla suuri jotta se pehmentäisi käytöstä radikaalisti.

Mutta edelleenkään ei varmaa tietoa ole. Spekulointi on kivaa  
smile_org.gif

edit. Tulipa mieleen, että eipä olisi kovin vaikea toteuttaa myöskään "Wheeling Control" -järjestelmää, nyt kun läpät on sähköset... siitä olisi takuulla suurta iloa esim kiihdytyskäytössä, ainakin kiloluokassa.

Vessaan kuuluu WC, hehiö

keksikääpäs koje jolla saadaan zeta keulimaan kuin 636 niin ei ois eipäilystäkään mikä pyörä ois haaveis.

Back