Tein itse ja säästin, luulisin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ropaaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Milloin tulee eka kypärä markkinoille, jossa on ylhäällä aurinkovisiiri ja alhaalla kaukonäkövisiiri:jippikaijee:
Siis lähinäkövisiiri olis paikallaan.
Kun me ei nähdä enää lukea mitään ilman rillejä eikä saada navigaattorista selvää ilman tuollaisia virityksiä.
Olis muuten tarpeen, kun aletaan olemaan vanhoja ukkoja kaikki ja jokainen käyttää lukulaseja.

Jos näet epäselvästi lähelle, mutta selvästi kauas, olet kaukonäköinen

Sen takia laitoin kaukonäkövisiirin

Ps. Likinäköinen ei näe kauas...

Jos näet epäselvästi lähelle, mutta selvästi kauas, olet kaukonäköinen
Sen takia laitoin kaukonäkövisiirin
Ps. Likinäköinen ei näe kauas...
No näinhän se tosiaan on. Piti oikein Wikipediasta katsoa. Jotenkin epäloogista noi nimitykset. Mä olen sitten kaukonäköinen, kun näen hyvin kauas.
Joten mulla pitäisi sitten kai olla kaukonäkövisiiri siellä kypärän alareunassa. Nyt on +2 lasit.
Mun näkö on muuten kehittynyt niin, että miinus laseja piti käyttää 15 v - 50 v tai jotain. Sitten toi kaukonäkö parani ja lähellä olevan tekstin näkö huononi. Sain sitten uuden ajokortinkin tuon takia. Aikaisemmin mun ajokortissa luki, että pitää käyttää laseja. Nyt ei enää tarvitse.

Juu, itekin näen vielä! kauas, mutta tosiaan lähinäkö on pilalla.

Ekassa versiossa toi mun linssi oli ihan alareunassa kiinni ja näytti siistiltä. Kun sitten laitoin visiirin takas ja kokeilin miten tulos toimii, niin niinhän se oli pinlock-kalvon alareuna just linssin keskellä. :(

Siksipä laitoin noi korotuspalat. Nyt pelittää. Eli tuommoiset kokonaiset lasit alareunassa ei oikein pinlocin kanssa ole hyvät.

Samaten eka versio oli pikkasen liian sivussa, eli piti siirtää keskemmälle, niin on helpompi tuijottaa siitä läpi, kun ei tarvii vinoon kattoa, vain alaspäin.

Kiva huomata, että muillakin on hyviä ideoita yhteisiin ongelmiin :grin:

No näinhän se tosiaan on. Piti oikein Wikipediasta katsoa. Jotenkin epäloogista noi nimitykset. Mä olen sitten kaukonäköinen, kun näen hyvin kauas.
Joten mulla pitäisi sitten kai olla kaukonäkövisiiri siellä kypärän alareunassa. Nyt on +2 lasit.
Mun näkö on muuten kehittynyt niin, että miinus laseja piti käyttää 15 v - 50 v tai jotain. Sitten toi kaukonäkö parani ja lähellä olevan tekstin näkö huononi. Sain sitten uuden ajokortinkin tuon takia. Aikaisemmin mun ajokortissa luki, että pitää käyttää laseja. Nyt ei enää tarvitse.

Parasta kun on vanhuuden myötä tullu likinäkö JA kaukonäkö. Pitäs olla kahdet lasit päällekkäin :)

Meinasin tilailla pyörään mökäputken kun alkuperäisellä putkella papatus ei enää kuulu tuolla 80 nopeudessa. Pyörän mukana tulleessa, edellisen omistajan kiinanpöntöstä ja putkesta taivuttelemassa DIY putkessa taas oli ääntä liikaakin. Alkukesästä tuli hankittua MIG ja täällä kun kannustetaan omatoimisuuteen, niin ei kun tekemään kiinanpönttöön kiinteää killeriä...

Lähtökohtana siis tuo em. omavalmisteinen torvi (arvatkaa kumpi :D), jota kukaan ei huolinut kun sitä myyntipalstalla tyrkytin...

1O9gTP5l.jpg

...putken päädystä porasin popniitit pois ja naapurista löytyi joutilas pätkä lasten pihakeinun putkea...

RGUhCyxl.jpg

...ja ei kun rälläkkä laulamaan ja räkimään palasia toisiinsa kiinni... viimeksi tullut hitsattua 25 vuotta sitten, joten työn jälki nauratti itseäkin :)-...

G5OVrOdl.jpg

...vaan eipä se ulospäin näy...

rURm35vl.jpg

...ja lopputulos maalattuna oli ihan kelvollinen... minun tekemäksi :jpstyle:

QRHcgGXl.jpg

Huomenna maalin kuivuttua putki kiinni ja kokeilemaan löytyikö sopivat äänet.

No täysin kelvollinen omaanki mykiöön... Rautaa nämä lelut vaan on, ja harrasteita. Propsit tippuu täältä, vaikket niitä tarttiskaan sen kummemmin. :thumbup:

Kiitos vaan... tässä taas kannustan muitakin omatoimisuuteen eli rohkeasti vain työstämään :)

Huomenna maalin kuivuttua putki kiinni ja kokeilemaan löytyikö sopivat äänet.

Hiljeni selvästi, mutta paukutti edelleen turhan kovaa. Pikku viilauksella parani eli hitsasin killerin sisäpäädyn umpeen, porasin siihen yhden 10mm reiän ja kahta puolta killerin kylkiin neljä 8mm reikää. Nyt äänet aika liki sitä mitä hainkin... en vain älynnyt ottaa enää kuvaa viimeisimmästä virityksestä.

:dunno:
kyllä mulla näkyi molemmilla linkeillä.
kuulutteko org:n ryhmään tuolla naamakirjassa
myös prätkäilevät naamat ryhmässä on sama juttu

Back