Goret on kaapissa , mutta en ole niitä päälleni tainnut laittaa muutamaan vuoteen, pois lukien huhtikuun alkupäivät. Silloinkin yleensä pidän vain Gore-housuja ja nahkapuvun nahkatakkia. Normaalisti ,satoi tai paistoi, päällä on nahkat.
Itse pidän nahkoja käytännössä koko ajokauden. Minulle tärkeitä syitä ovat:
1) nahkapuku, jos se on edes kohtuullisesti tehty kestää kulutusta (kontatessa) paremmin kuin mikä tahansa gore/anytex.
2) nahkapuku , ainakin minun, on miellyttävämpi ajettaessa, hengittää paremmin kuumalla kesäsäällä eikä ole aivan niin tukahduttavan kuuma kuin gore.
3) edelleen kontatessa gore/anytex puku (riippuu ehkä myös mallista) ,ikään kuin, kuorituu helposti pois päältä eikä se suojaa edes senkään vertaa. Tästä on ihan omakohtainen kokemus. onneksi vauhti oli suht hidas kun lopulta mätkähdin nurmelle. Siitä huolimatta kaivoin housuista aikamoisen määrän multaa, hiekkaa ja heinää.
4) nahkapuku, ainakaan minun, ei lepata tuulessa/normaalissa matkanopeudessa saati radalla ,päin vastoin kuin gore-takkini. Ikävää kun ohittaessa gore puvun kauluksen lepatus/tärniä saa kypärän&pään tärisemään.
Vedenpitävyys on toki anytexin lyömätön etu ja varmasti monikäyttöisyys. Toki nahkojen päälle voi aina vetää sadepuvun. Sadepuku ei paljoa tilaa vie ja kulkee helposti vaikka satulan alla.
Jos harrastat talvilajeja, kuten moottorikelkkailu, crossi tai enduro niin anytex puvun käyttöaika kasvaa huomattavasti. tosin silloinkin minä käyttäisin gore pukua vain noissa talvilajeissa ja kylmällä.
Minulle ei ihan hirveästi merkkaa miltä jokin näyttää päälläni vaan enemmänkin turvallisuus ja käyttömukavuus.
Lopuksi niille jotka puolustavat anytexin hyvää kulutuskestävyyttä, heitän provon, jos anytexi on niin kestävä ja hyvä, miksi kisakuskit edelleen käyttävät nahkoja?
Olenpa nähnyt radalla tapauksen jossa Motoparkin takasuoran mutka meni pitkäksi nopeudesta en tiedä muuta kuin että pyörä ja kuski lensivät ainakin 20 metriä puku pysyi ehjänä, ainoastaa katu-uskottavuus kasvoi. Pyörä meni saman tien lunariin. Vastaavalla radalla ennen maalisuoraa oleva hidastusmutka ZZR 1100 kuskilla jarrutus pitkäksi ja kuski nutulleen gore-housut riekaleina ja takki rikki/käyttökelvoton. Vauhtia huomattavasti vähemmän kuin Busakuskilla takasuoran päässä. Vastaavia esimerkkejä näkee jokainen rata-ajopäivillä käynyt.
Niin tai näin olipa pukusi nahkaa tai anytexiä, laadusta ei kannata tinkiä! Lisäksi jokaisen pakolliseen varustukseen pitäisi kuulua selkäpanssari! Turvallisuus ennen kaikkea.