Tellun öljyt...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ouzi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ouzi

Turkulainen kiintiöpaha
Hmm, iänaikaisia öljyuteluita....
tounge.gif

Mutta sanokaahan TL:n haltijat mitä olette käyttäneet ja mietteitä ja kokemuksia? Olen lukenut ainakin tsiljoonasta paikasta että ei synteettisiä(täys)... kytkimen takiako, koskeeko kaikkia vai vain vm.97? pysy sitten perässä, tlzone ja muut tuttuja, ja kyllä, delvac on tuttua vanhasta pyörästä...
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
 
Itse olen käyttänyt Mobilin 4T-R:ää ja hyvin on kytkin pelittänyt ja vaihteet vaihtuneet. Jouluna kun käytin venttiilikopat irti niin sisuskalut näyttivät naurettavan siisteiltä.
 
oukei, ebc:n kytkinlevyjen kanssa ei suositella käytettäväksi täyssynteettisiä öljyjä, miksei?
omg.gif
ja mitkä laadukkaat öljyt sitten on semi tai mineraaliöljyjä, delvac:kia taidan tuonnekkin laittaa mutta näin kun ei voi ajaa ihan vielä...
sad_orig.gif
 
Olen käyttänyt aiemmassa Bläkkärissä ja nykyisessä Busassa Hondan GN4 W10-40 öljyä. Busa ei ole siitä ottanut nokkiinsa. Hyvin on toiminut. Taitaa olla mineraaliöljyä tai osasynteettistä. Hinta kohtuullinen.
smile_org.gif
 
tellussa on kampura kovilla, kun kaikki teho menee kahden kiertokangena kautta samaan kaulaan. mielestäni ehdottomasti kannattaa käyttää 15W-50 öljyä, ei missään nimessä 10W-40:;stä. ja mielellään moottoripyöräöljyä jossa on kaikki zinkit ja muut lisäaineet tallella.
 
Ei tuolla öljyllä kyllä valitettavasti ole mitään tekemistä miten se kampura tai sen kaula kestää, se on puhtaasti mekaniikkaa (mekaaninen väsymisenkesto).

Öljy on lujemilla näissä jypyttäjissä sen takia, että tahtovat käydä kuumempana kuin useampisylenteriset rivikoneet. Tähän syynä iso männänhalkaisija, josta lämpö siirtyy hitaammin sylinterin seinämiin ja öljyyn. Toinen seikka se, että männän ja sylinterin välys on kylmänä melko iso, jolloin palamaton bensa / palamisjätteet löytävät tiensä helpommin alakertaan. Tätä edes auttaa että seoksen on oltava suhteellisesti rikkaampi kuin pienemmässä sylinterissä, jotta palotapahtuma ehtii tapahtua kunnolla.

Eli sitä 6000 km:in vaihtoväliä kannattaa noudattaa.
 
Ja jos ja kun lämmöt käyvät kovin ylhäällä niin öljy menettää aina hieman ominaisuuksistaan. Tässä täyssyntteettinen pärjää paljon paremmin kuin mineraali tai osasynteettinen öljy. Kestää useammat kuumat ennenkuin ominaisuudet loppuvat
 
Tänään huilahti SV1000S:n mottiin Motul 5100 Ester 10w-40, tiiä sitten mimmosta kuraa on sattuipa vain ensimmäisenä tarvikeliikkeessä kouraan ja näytti täyttävän luokitus vaatimukset.
Edellisessä pyörässä käytin Delvac MXää (15w-40) kun sillä tuntui vaihteet ja kytkin pelaavan parhaiten.
 
Edellinen omistaja käyttänyt Castrolin R4:sta. Itse käyttäny myös tuota tai GPS:ää. Tosin nytte laitoin Hondan G4, kun ei ollut paikallisella jälleenmyyjällä vielä nuita mopoöljyjä tälle kaudelle varastossa.

Ei ole oirehtinut mitenkään huonosti nuilla Castrolinlitkuilla.
 
Omalleni juotin Repsol:in Moto 4T Sintetico 10W 40 litkua. Hyvin ainakin maantieajossa pelaa.

[Edit: Nyt kun miettii niin ehkä nuo vaihteet ei loksahda ihan niin hyvin paikalleen kuin puoli vuosikymmentä vanhemmassa ja tuplasti ajetussa RF:ssä.. Hmm.. ehkä mallien välinen ominaisuus enempi kuin öljykysymys?]
 
Täällä myös käytetty Castrol R4:sta, pyörä on kyllä tykännyt! GPS vastaavasti ei omassa tellussani toiminut, huomasi vaihteiston toiminnassa.
 
Bel Ray SEMI-SYNTHETIC 10w40.Tl1000r:ssä toimii vallan mainiosti ja kytkimen kanssa ei mitään ongelmia. Pysyy vielä koneen sisäpuolellakin vaikka radallakin rääkätään kesäisin säännöllisesti.
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
 
Vaihdoin juuri massalevyt+uudet jouset ja laitoin noi BelRay semisynteettiset 10w-40 ja kytkin luistaa. Vaijerin yläpään säädöllä ei oikein apua asiaan, säädetty sillain että alle 1cm löysiä.

Olisko nyt sittenkin tarvinnu vaihtaa ne välilevyt samalla? Suzukin liikkeessä kun sanoivat ettei kannata  
mad.gif


Vai voisko tätä koittaa elvyttää toisilla öljyillä, 15w-50 ehkä? Delwac? Vai onko säätö vaan pielessä ..

Ei myös irrota ihan kunnolla, kytkin pohjassa ja 1. vaihde silmässä -> kiekat nopeesti ylös -> niin nyökkää ihan hieman eteenpäin. vai onko normaalia?

Mikähän tässä nyt avuksi...
confused_orig.gif
 
Onko delvac sitten vain vanhempiin i/ö koneisiin vai voisko sitä törkätä tohon telluunkin. Vai etsinkö vikaa nyt väärästä paikasta kun öljyjä epäilen
confused_orig.gif
Mistä saisin jäykemmät jouset siihen? apuva
sad_orig.gif
 
voi olla, että sun tarvis säätää se kytkin sieltä alapäästä manuaalin mukaisesti.

lisäksi jäykemmät jouset
 
Jokohan ne uudet levyt on pilalla kun on luistanu niin paljon?
On sitä säädetty manuaalin ohjeiden mukaiseks ja vaikka mitenpäin mutta luistaa luistaa vaan.. voi vi**u. Käykö R mallin kytkinjouset siihen, eikös ne oo jäykemmät? 1. vaihteella pitää, ja toisellakin yleensä, muilla vaihteilla alkaa luisto 6000rpm jälkeen yleensä. Ja toi nyökkääminen tais olla omaa kuvitelmaa, kun se tekee sen vapaallakin =)
 
ostin kerran BMC kytkinlevyt ja ne luisti alusta lähtien sikana, en tiedä teinkö jonkun virheen, mutta hetken ajeltuani otin ne pois ja ne oli ihan mustat(palaneet). mittailin niitä, ja ne oli ohummat kuin vanhat käytetyt orggislevyt, joten luulen, että ne ei ollut vaan riittävän paksut, että olisivat voineet ikinä pitää. pakan paksuus ei vaan ollut riittävä. vein levyt takas liikkeeseen ja ne otti ne takas. ostin orggikset, heitin sisään ja toimi heti hyvin. ne oli huomattavasti paksummat kuin ne tarvikelevyt.

JT
 
Hmm. Orkkis levyt noikin oli mitkä ostin. .. olisko mitään hyötyä laittaa joku shimmi pakan pohjalle ?

Kyllähän sen luulis pitävän ku on uudet levyt ja jouset sekä öljyt mutta ei pidä
smile_org.gif
Täytyy varmaan alkaa suunnittelemaan kohta jotain järeämpää ratkasua tohon..
 
No nyt näyttäs siltä että alkaa pitämään! Siinä tapissa joka työntää kytkinpakkaa on ilmeisesti säätö mutterilla. Ajattelin että jospa se jää vähän kantamaan joten löysäsin sen ja puristelin pari kertaa kahvasta ja kiristin taas. Vaihdoin myös Castrolin GP (mineraali) 20w-50 öljyt ja kytkin pitää taass.
sport05.gif
 
Itelläkin ongelma -97 tls:n kanssa kytkimen luistamisen kanssa..Ostin hetki sitten pyörän ja laitoin koneeseen belray exs 10w-50:set, kun paikallinen myyjä sitä suositteli..Sen jälkeen kytkin luistanut... eikä hajuakaan mitkä öljyt ollu pyörässä aiemmin..että mikähän tuohon pyörään nyt olisi sitten hyvä ja toimiva öljy että sais kytkimenkin taas pitämään.
 
Back
Ylös