• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tellusta vähäsen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ressa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ressa

New member
Kun kawa talvella lähti ja intti kesällä loppu, alkais oleen aika taas uutta mopoa alle saada. Iski silmään toi TLR, olis tarkoitus Itävallasta löytyy yksilö ja uittaa se suomeen.

Haulla löyty suht mukavasti tietoa mut pari asiaa jäi askarruttamaan. Edellisenä pyöränä toimi siis Z750 ja nyt tarvis vähän kyykympää ja jonkinlaista katetta jäi kaipaamaan kun maantiellä ajele. Eli millanen pyörä telluR on maantiellä, varsinkin vähän pitemmässä ajossa? Onko hirveen kyykky, verrataan vaikka uudempiin kusiais kyykkyihin. Ja miten emäntä viihtyy takana? Tosin, jos se jaksoi kehua Zetan penkkiä paremmaksi kuin VFR:n niin lienee turha kysyä...?
biggrin.gif
Ja miten mahtaa onnistua tuo kaupunki kruisailu?
wink.gif


Vastanneille kiitos, ja muutamakin kommenttia pyörästä otetaan vastaan
062802jumpie_prv.gif
 
Noilla kriteereillä katsoisin mieluummin ehkä ässää enkä ärrää. R on melko kyykky ja käy kaupungissa kyllä käsille. Kate on melko matala ja vauhtia täytyy olla jonkin matkaa toista sataa että paine lähtee käsiltä. Takajakkara on kyykyksi kohtuullinen, tai ainakin iso. Kyytiläinen ei muuta tota pyörää aivan kamalaksi ajaa. Pitkälle matkalle toi on melko vakaa menijä, mutta tie sais olla mutkanen tai vauhtia liikaa, jotta sillä varsinaisesti viihtyis. Tankkausväli kyllä menee yhdellä istumalla kunhan ei tarvitse ajaa kaheksaakymppiä suoraan.
 
Reissaamiseen aivan kohtuullinen, mitä kovempi vauhti ja mutkaisempi tie, sitä parempi. Valitettavasti tämä ei tahdo onnistua Suomessa ilman ongelmia.

Kaupungissa vähän heikompi, pitkä ykkönen, haukkaava kytkin ja alhaalta helposti stumppaava motti. Myös roudan moukaroimat / katkomat maantiet eivät mitenkään nautinnollisia johtuen jäykästä vaimennuksesta.

Mutta jos hieman erikoisempi pyörä kiinnostaa niin mikäs ettei. Moottori on mainio, vääntää riittävästi ja ottaa kerroksia vapautuneesti V2:ksi.
 
Eihän tässä tietty mitään matkamopoa olla hakemassa, tai niinkuin joku viisampii foorummi sanoi "ei ole matkamopoja vaan matkamotoristeja"
thumbs-up.gif


Eikös S ja R versiot ovat aika lailla erilaiset pyörät? Kuvista kattellen ainaskin runko olis erilainen. Miten jousitus tai jarrut?
 
Eihän tässä tietty mitään matkamopoa olla hakemassa, tai niinkuin joku viisampii foorummi sanoi "ei ole matkamopoja vaan matkamotoristeja"  
thumbs-up.gif


Eikös S ja R versiot ovat aika lailla erilaiset pyörät? Kuvista kattellen ainaskin runko olis erilainen. Miten jousitus tai jarrut?
Onhan ne aika erilaiset..

Runko, swingi, jouset, iskarit, ruisku, nokat ja etujarrut nyt merkittävimpinä ainakin. Etujouset taitaa olla ainoa mitkä on merkittävästi huonommat ässässä ja tän korjaaminen maksaa sen satkun. Toisaalta ässä on selkeästi kevyempi kuin R joka on tollanen painava ratakanki. Mut molempi parempi.
 
Pari kesää jo 1999 mallin tlärrrällä ajaneena sanoisin että kokonaisuutena mukava peli.

Kaksi päällä ajoon vakaa ja rauhallinen viedä.Radallekkin käy varsin mainiosti.Alustan kun saa haettua kohdalleen omalle massalleen ja ajotyylilleen niin ei pompota peräkään edes ahveniston pääsuoran jarrussa johon saa vauhtiakin kelattua.

Edellytyksenä tietysti luistokytkin kokonaisuudessaan kunnossa ilman ylimääräistä luistoa.
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif


Ja kyllä tämä nykypyöriin verraten hieman  
bawling.gif
painavakin jaksaa kiihtyä mutkasta kun antaa kierroksia.
baaa.gif
baaa.gif


Niin juu ja ne äänet
inlove.gif
inlove.gif

Yoshimuraa tai vastaavaa peliin vaan
062802moto_prv.gif


Menovettä mahtuu juuri sen verran tankkiin mitä tällaisella viitsii yhtäsoittoa paukuttaa menemään
062802moto_prv.gif


Makuasia mutta täältä silti täysi 10 pistettä!
 
Tuli vielä mieleen että minkälaista alustan säätömahdollisuuksiä tellussa on?
wink.gif
 
Tuli vielä mieleen että minkälaista alustan säätömahdollisuuksiä tellussa on?  
wink.gif
Keulassa ja perässä vaimennuksien säädöt molempiin suuntiin sekä esijännityksen säädöt. Perän korkeutta voi muuttaa jousijalan alle laitettavilla shimmeillä. Voi myös ostaa epäkeskopalat takahaarukan akselilinjan siirtämiseen millin tai kaks ylös tai alas. Eli alustan säädettävyys on ihan hyvä. Kuitenkin ennen tuon alustan säätämisen suurempaa ihmettelyä dumppaisin takaiskarin sekä erillisen jousielementin (SOASin) ja ostaisin jotain parempaa tilalle, budjettiratkaisu on Bitubo joita saa Suomestakin alle viiteen sataan. Samalla tippuu paino joitakin kiloja koska tuo orkkis iskari painaa paljon. Bitubon huono puoli on, että siihen on suppea jousivalikoima.
 
Tuli vielä mieleen että minkälaista alustan säätömahdollisuuksiä tellussa on?  
wink.gif
sanoi:
Kuitenkin ennen tuon alustan säätämisen suurempaa ihmettelyä dumppaisin takaiskarin sekä erillisen jousielementin (SOASin).

Minkä ihmeen takia täysin toimintakykyinen ja säädettävä takaiskari pitää vaihtaa??

Meikäläisen pyörällä ajanut ahvenistolla 75kg kuski ja itse 97kg.Enemmän tai vähemmän äärirajoilla ajaessa ei mitään ongelmia perän kanssa ikinä.Samoin maantieajossa ei ongelmia missään kuormitustilanteissa.(ketjut ja renkaat kunnossa)
Yleensä näitä kommentteja lukee niiden ihmisten kirjoittamina ketkä eivät ole edes ajaneet tellua mutta nyt kaivataan perustelua tähän kannanottoosi.
 
se takaiskari on ihan hanurista. kokemusta on, eron tajuaa kun vaihtaa öhlinssin ja pyörä paranee 100%:a. normi iskari on erittäin jäykkä ja rata-ajossa se kuumenee yli ja menettää vaimennuksensa. tämän takia säätö ei toimi. aluksi säätö olisi parempi olla löysä, mutta kuumetessa esim 10 kierroksen jälkeen säätö pitäisi olla maximissa.

TLS normi ajoasaento on erittäin kyykky, ns vanha kyykky, eli pitkä kurotus tankoihin, ranteet paskana ja vitu... alle 120km/h:ssa. Itse vaihdoin helibarssit S:malliin ja öhlinssin taakse, ne muutokset on nähdäkseni pakolliset.

matkustajalle tuommoinen etukeno kuskin asento on todella syvältä, koska kuksin ja matkustajanväliin jää iso väli.

Itse katsoisin just sitä milleä. Oikeasti se on luotettavampi pyörä. millen kone on kestävämpi. TL malleille on tyyppivika pyöräyttää kampuran laakerit, johtuu keulimisherkkyydestä ja öljypumppu designista.

tuo katteen suoja on vähän niin ja näin, suomen rajoituksilla katepyörällä nopeudet kasvaa vähän liiaksi, katteettomalla tulee ajettua nätimmin. lisäksi matkustajalle pysty asento on parempi, koska voi olla ns 'tissit selässä'. tietysti se on parempi myös kuskille.
cool.gif


jos haluat välttämättä suitsan v koneen, niin osta SV1000. ne on käsittämättömän halpoja jopa uusina.
 
Nyt kannattaa muistaa että puhutaan 10 v vanhasta tekniikasta vs nykyaika. Jos jaksaa / haluaa harrastaa niin TLS/TLR on aivan käypänen fillari. Varsinkin TRL mallina sellainen että joskus niistä saa vielä rahansa pois.

TLRssä on takavaimennin erinlainen kuin TLSssä, josta puuttuu lämpötilan kompensointi täysin sekä sen venttiilöinti yksinkertaisempi. Ainakin itsellä TLRn vakiovaimennin pelaa kohtuullisesti kun sisäänmenon pyörittelee melko pehmeäksi. Ja eipä ne normaalit sportti-renkaat kestä juuri 5-10 kierrosta enempää lujaa ajamista, kun alkavat olemaan melko arvaamattomat. Ratakäyttöön on omat vehkeensä.

Ajoasennosta sen verran, että lehtien mukaan TLRän asento olisi "mukavampi" paremman ergonomian johdosta, mutta enpä ole TLSllä ajanut.
 
Kannattaa olla sitten huolellinen kun tutkit sitä konetta. Noista telluista on tuhottu monia moottoreita keulittelemalla. Taitavat siellä "manner-euroopan" puolella olla ihan hyllytavaraa.
biggrin.gif
 
No, tuossa myyntiartikkelissa puhuttiin vain "tellusta", ei "TLR".

Kun tässä nyt niin monessa paikassa on parjattu TLRää ja sen ajettavuutta niin palautetaanpa faktoja:

Aikoinaan "Motor Cyclist" (Sep 1998) lehdessä oli koeajo pyörästä. Haukkuivat painoa, jonka johdosta ei ikinä pärjää Ducen 916:lle, jonka kilpailijaksi se oli suunniteltu. Mutta kehuttiin, että hyvä laite vaikka viikonloppureissuihin.

Kuriositeettina, kaverit ajattivat ko fillaria Curtis Adamsilla (jonnin sortin sen ajan USAn mestari) vs 750 GSX-R:llä. Kaveri pukkasi nopeamman kierroksen TL-R:llä ja olisi valinnut sen ennen kuin GSX-R:än tielle.

Samoin Aussien "Australian Motorcycle News" (Sep 1998) noituivat painoa, mutta ajoivat sillä sen aikaisen enkkarin Phillip Islandin radalla (oli Ducen 748 nimissä). Seuraavan enkkarin taisi viedä R1.

Täällä jaksetaan jauhaa Essonbaaria, että osta takaiskaria jos jotakin, mutta kyllä se on niin että miehestä se on kiinni. Ko pelillä ajaa 1000 km:iä päivässä ilman ongelmia ja radalla sen minkä uskaltaa ajaa.
 
kai sitä ajaa vaikka jäykkäperäisellä pyörällä radalla, mutta toimivalla takaiskarilla se homma on huomattavasti turvallisempaa, lisäksi sen takaiskarin vaihdon näkee ihan takasen kulumisessa.
 
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=507683&PN[0]=owner_vehicle&PL[0]=listOwnerVehicle.php

Tossa melkein ku tellu mut parempi monellakin saralla
Nää hondamiehet on aika uskomattomia ku kehtaa verrata perus vtr:ää TLR:ään....
Itse vertaisin ennemmin SP-Ykköseen (tai kakkoseen), mut sit ei oo enää kilpailua. Tosin vaimokkeen kyydittämiseen TL on varmastikkin parempi vaihtoehto.
 
Back
Ylös