• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Teltta asiaa.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JeTi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JeTi

New member
Heitelkäähän tänne mikä olis paras teltta prätkähommiin? Hinta/laatu suhde siis huomioon ottaen. Nuiden hinnat tuntuvat vaihtelevan ihan tolkuttomasti, eikä toinen näytä toista kummallisemmalta. Mikä niistä ny menee järkevimpään kokoon pakattuna ja mihin mahtuu avattuna eniten? Jne..
 
Merkkiä ja mallia en osaa suoraan sanoa, markkinoilla kun tuntuu olevan niin tuhottomasti erilaisia.

Se hieman sanelee, nukkuuko siellä yksi, kaksi vai useampia. Jos kaksi/useampi käyttää niin silloin sellainen, johon on kulku päädystä eikä sivulta, jolloin molemmilla on pääsy pihalle ilman, että tarvitsee peräseinältä toisen yli punkea.

Sellainen pienellä etuteltalla tai eteisellä varustettu on myös osoittautunut hyväksi. Siihen voi jättää kenkiä ym. sälää, ettei kaikki pyöri sisällä. Helpottaa oloa myös sateella.

Tuntuu, että ensimmäisen teltan kanssa yleensä tulee aliarvioitua tilantarve ja ostettua liian pieni. Hetken perästä sitten alkaa hinkuamaan hieman tilaavampaa, koska se helpottaa liikkumista ja käyttömukavuutta. Älä kuitenkaan mihinkään sirkustelttaan sorru.

Kankaiden laadussa on eroja, toiset tuntuvat hikoilevan ja kostuvan hyvälläkin kelillä, toiset kestävät säätä paremmin. Tässä kokemus on jotenkin osoittanut, että laatu maksaa, hyvät vaellusmerkit ovat osoittautuneet käyttökelpoisimmiksi. Tosin jos joku tietää jonkin edullisen helmen, niin kertokaa ihmeessä.

(Ja sitten mielellään sellainen, mihin ei tarvita kilometrin mittaisia tukinaruja. Kokoontumisajoissa on hieman ankeaa, kun joku ohikulkija yön pimeydessä kompastuu naruihisi ja tulee pää edellä telttasi katolle :thumbup: )

En tiedä olikohan näistä nyt mitään apua. Joku viisaampi voi jatkaa.
 
Etsipä sellanen malli, jossa sisäteltta nousee samalla ulkoteltan kanssa. Itsellä vanha Haltin vaelluskupoli, jossa ensin pystytetään sisäteltta ja siihen päälle ulkoteltta. Sateella ei voi pystyttää eikä purkaa.
 
Itse hommasin Vango Omega 250 teltan lähinnä tulevia Norjan reissuja varten. Tuossa on ihan kivan kokoinen absidi pukeutumista yms. varten (mm. korkeus 120 cm), lisäksi tuo pakkautuu yllättävän pieneen tilaan (47x18 cm) ja on myös aika paljon leveämpi sisältä kuin muut kahden hengen teltat yleensä (, eli tuohon voi oikeasti majoittaa kaksi henkilöä).

Advriderin sivuilta löytyy aika laaja arvostelu teltasta: Vango Omega 250 tent review. Hintaa teltalle tuli n. 140 € Brittiläisestä ulkoilukaupan verkkokaupasta hankittuna.
 
Jos teltalla ja mopolla kulkisin, niin varmaan jonkunlasien tarpin, eli avoimen laavutyyppisen kankaan, myös ottaisin mukaan. Jos ei muuten, niin saa vaikka pyörään kiinnitettyä toisen pään (+avuksi vaikka yksi alumiini/lasikuitukeppi, ehkä teleskooppionki?) ja teltan päälle toisen saa pään. Antaa sadesuojaa iltapuhteille ja ajokamojen riisumiselle ja muulle puuhastelulle kun päivän päätteeksi. On tosi kurjaa väsyneenä päivän jälkeen seistä ulkona kaatosateessa väsyneenä miettien, että jotain tarttis tehrä... Kammeta ittensä ahtaaseen telttaan ajokamoissa ja siellä riisua.. Jooooo.. Tarpin alla on helpompaa.
 
Itse hommasin Vango Omega 250 teltan lähinnä tulevia Norjan reissuja varten. Tuossa on ihan kivan kokoinen absidi pukeutumista yms. varten (mm. korkeus 120 cm), lisäksi tuo pakkautuu yllättävän pieneen tilaan (47x18 cm) ja on myös aika paljon leveämpi sisältä kuin muut kahden hengen teltat yleensä (, eli tuohon voi oikeasti majoittaa kaksi henkilöä).

Advriderin sivuilta löytyy aika laaja arvostelu teltasta: Vango Omega 250 tent review. Hintaa teltalle tuli n. 140 € Brittiläisestä ulkoilukaupan verkkokaupasta hankittuna.

Se on siinä... ja hyvine perusteluineen :thumbup:.
Ratkaisusta on olemassa paljon erilaisia laatu/hintaversioita käyttötarpeen mukaan.

Ko. ratkaisun kasaaminen/purkaminen saattaa ensikatsomalla vaikuttaa työläältä.
Onhan toukkakotelon kokoinen "sateenvarjo" aina kätevin näistä lähtökohdista.

Vertailua kannattaa tehdä lähinnä ns. pienillä absideillä oleviin peruskupoleihin.
Harjaantunut pystyttäjä ei hikoile juurikaan sen enempää esim. 250:n kanssa,
mutta käyttöarvo on aivan toisella tasolla.
 
Tässä yksi vaihtoehto, absidi on ja 2h mallin paino puolet näistä muista 2-2,4kg. Pituutta pakattuna vain 40cm ja alumiinikaaret. http://www.cabelas.com/view-tents-cabelas-xpg-8482-ultralight-tent-1.shtml Cabela's XPG™ Ultralight Tent.

Tulee samoihin hintoihin noiden ylläolevien kanssa, mutta huomattavasti pienempi kuljettaa mukana. Tuon ostaisin itselleni reissuteltaksi... jos joku löytää tälle hyvän hinnan Suomeen lähetettynä niin linkkiä tähän ketjuun.
 
Tässä yksi vaihtoehto, absidi on ja 2h mallin paino puolet näistä muista 2-2,4kg. Pituutta pakattuna vain 40cm ja alumiinikaaret. http://www.cabelas.com/view-tents-cabelas-xpg-8482-ultralight-tent-1.shtml Cabela's XPG™ Ultralight Tent.

Tulee samoihin hintoihin noiden ylläolevien kanssa, mutta huomattavasti pienempi kuljettaa mukana. Tuon ostaisin itselleni reissuteltaksi... jos joku löytää tälle hyvän hinnan Suomeen lähetettynä niin linkkiä tähän ketjuun.

Itse haluan mp-käytössä olevan teltan omaavan hieman isomman absidin, sellaisen jossa pystyy esim. riisumaan helposti märät ajokamat päältään.

Kannattaa myös kiinnittää huomiota kankaiden vedenpitävyyteen, on ikävä herätä vuotavassa teltassa tavarat märkinä. Noissa linkeissä juttua vedenpitävyyksistä: http://www.luonnossa.net/Retkeily/Vaellusteltat/body_vaellusteltat.html ja http://en.wikipedia.org/wiki/Tent.

Teltassa olisi hyvä olla myös teipatut saumat kestävyyden kannalta, en tiedä oliko tuossa Cabelassa?

Tunneliteltan huono puoli on pystytyksen vaikeus, jos kiiloja ei saa kunnolla maahan (esim. avokalliolla) ja absidin tuoma lisäpaino. Vaellus tai polkupyöräkäyttöön hommaisin itsekin kevyemmän kupolimallisen teltan, jonka paino maksimissaan kaksi kiloa (esim. Marmot Limelight, tätä saa mm. Stormilta). Moottoripyöräkäytössä ei tosin kahden kilon lisäpaino liikaa haittaa. :orgmp2:
 
Ehdottaisin että kattelet heti vain tunnelitelttoja, ne kestää paremmin tuulta ja niissä on yleensä kaksi sisäänkäyntiä. Yleisesti myös enemmän tilaa, ittellä on Haltin Alfa 3 teltta joka on toiminut niin takapihalla kuin tunturissa yli 1000 metrin korkeudessa keskellä myrskyä, eikä oikeastaan moittimisen aihetta ole löytynyt, pitää muistaa että tämä ei ole niin kallis teltta joten kaikkea ei siihen hintaan voi saada: http://www.halti.fi/content/fi/39/22076/Alfa%203%20%26%204%20teltta.html

Kaverilla on Hilleberg joka on sitten laadukkaampi teltta, mutta siinä taas materiaalit ovat eri luokkaa kuin myös hinta. Esim. painaa vähemmän kuin minun teltta vaikkakin se on paljon isompi.
http://hilleberg.se/sv/product/keron-3-gt
 
Karkeasti jakaen telttamalleja on joko kupoleita tai tunneleita tai sit jotain eksoottisempia virityksiä.

Kupolit ovat tavllisesti itsekantavia. Eli pysyy pystyssä pelkkien kaarten avulla ilman tukinaruja (ellei ole kova tuuli). Helpottaa myös lopullisen pystytyspaikan hienosäätöä sekä teltan pystyy helposti kopistelemaan roskista. Tyypillinen rakenne niin, että sisäteltaa pystytetään ensin ja ulkoteltta pingotetaan päälle, ikävä juttu rankkasateessa pystyttäessä...

Tunneli vaatii kiristystysnarut pysyäkseen pystyssä. Toisaalta tarjoaa paremman pystytetty tilavuus / pakattu tilavuus & paino -suhteen kuin kupoli.

Vaelluskäytössä kaikki ylimääräinen tila on ylimääräistä painoa jonka joutuu kantamaan selässä. Mopokäytössä ei ole niin suurta väliä painaako kahden hengen teltta 3 vai 4 kiloa. Sensijaan roipetta on enemmän mukana ja se on jäykempää, tilaavievempää esim. ajovarusteet. Eli yhden hengen mopokäyttöön sopiva on kahden hengen vaellusteltta.

Mut toisaalta tyylejä voi olla monia. Yksi haluaa mahdisimman vähän rojua mopon päälle ja hyväksyy silloin että teltta on ahdas ja se on vain nukkumista varten. Toienen haluaa tilaa levitellä kamojaan ympäri telttaa. Kolmas haluaa vielä enemmän tilaa jolloin teltassa tarttee olla erillinen eteinen jne.

Supermarketista festaritelttojen seasta voi löytää laadukkaankin ostoksen - ainakin huhupuheiden mukaan. Mutta urheiluliikkeestä tai partiokaupasta tai eräilykaupasta todennäköisyys ostaa miinaa on pienempi. Rahaa kyllä palaa enempi.


Telttojoen hintaan ja latuu vaikuttaa ainakin käytetyt materiaalit, miten hyvin saumat on ommeltu, erilaiset yksityiskohdat ja merkin brandi.
 
Kaksi mun mielestä tärkeää asiaa teltan valinnassa on hyvä tuuletus ja vapaasti seisova malli, eli freestanding. Ilman tuota vapaasti seisovuutta olis moni yöpaikan etsiminen ollut vaikeaa. aina kun ei tule yövyttyä leirintäalueilla. Norjassa varsinkin on luonnonhelmasta monesti vaikea löytää sellaista teltanpaikkaa, johon tikut uppoaa edes vähän. itselläni tominut tuoa vapaasti seisova loistavasti, niin melonta kuin moporetkilläkin.
Absidikin olisi hyvä olla jonkun kokoinen, että saa kamoja sateensuojaan.
 
Halvalla ei saa hyvää pätee tässäkin, äkkiseltään tulee mieleen esim. Marmotin teltat mitkä ei maksa maltaita mutta on pärjänneet testeissä suht hyvin. Tunneliteltoissa on kyllä tilaa mutta tuulen sieto sivusuunnasta huonohko. Geodeettiteltat eli kupoliteltan muunnelmat on tuulen keston suhteen yleensä parhaimpia. Kannattaa ainakin varmistaa että kankaat ja saumat on laatutyötä, (myös pohja) ja vesi ei tule kovassakaan tuulessa sisään. Jossain sisämaassa pärjännee jotekin "festariteltallakin" mutta pohjoisessa Norjan rannikoilla, Lofooteilla tms. olosuhteet voi vaihdella äärimmäisyydestä toiseen. Tarppi on pätevä lisä jos sellaista pystyy mukana kuljettamaan.
 
Halvalla ei saa hyvää pätee tässäkin, äkkiseltään tulee mieleen esim. Marmotin teltat mitkä ei maksa maltaita mutta on pärjänneet testeissä suht hyvin. Tunneliteltoissa on kyllä tilaa mutta tuulen sieto sivusuunnasta huonohko. Geodeettiteltat eli kupoliteltan muunnelmat on tuulen keston suhteen yleensä parhaimpia. Kannattaa ainakin varmistaa että kankaat ja saumat on laatutyötä, (myös pohja) ja vesi ei tule kovassakaan tuulessa sisään. Jossain sisämaassa pärjännee jotekin "festariteltallakin" mutta pohjoisessa Norjan rannikoilla, Lofooteilla tms. olosuhteet voi vaihdella äärimmäisyydestä toiseen. Tarppi on pätevä lisä jos sellaista pystyy mukana kuljettamaan.

Tuo "halvalla ei saa hyvää" pitää varmasti paikkansa. Kysymys onkin nyt lähinnä hinta/laatu suhteesta, missä menee järkevä raja? Esim omaan käyttööni joku hillbergin 800e teltta on aivan naurettava ajatus, olkoonkin kuinka hyvä tahansa. Tosin 50e festariteltalla taas ei tee mitään jos se kestää "ehkä" yhden yön.

If you catch my drift..? :right:
 
Katoavaa kansanperinnettä ? :D.

Vanhaan aikaan käytettiin hieman "järkeä" talonpaikan valinnassa.

Sama lähtökohta pätee edelleen.... talonpaikan valinnassa... mutta
ihan yhtä hyvin myös telttapaikan valinnassa :D.

Toki.... laatu ja muut seikat pelittävät läpi linjan.... ja olosuhteet vaihtelevat.
Suurimman ongelman... joita sitten kammetaan "laatuongelmiksi" muodostavat
useimmiten kuitenkin.... sanoisiko.... harkintakyvyn ja suhteellisuudentajun puutteet :D.

Nykytrendien... ja markkinamiesten pössäyksessä.. saadaan samaan pakettiin ilman
mitään ongelmia... kevyt-raskas, hidas nopea, vakaa-eloisa, tukeva-taipuisa, matala-korkea jne... jne...

"Perusasiat" ovat aika yksinkertaisia ja laittamattomia.... ja aidot "kairojen jutaajat" imevät
olennaiset asiat jo..... jos ei äidin... niin ainakin poronmaidossa :D.
 
Back
Ylös