Teltta vai hotelli

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jussiboy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
toissa kesänä lähdin ajelemaan eurooppaan ja oli teltta mukana,satoi koko ajan  olin aina hotellissa tai muussa majoituksessa lopuksia parin viikon jälkeen ruottin puolella leirintäaölueella päätin käyttää telttaa,no säännöt oli semmoiset että aamulla saa pyörän käynnistää aikaisintaan klo 8.00 no teltta pystyyn aurinkoisessa iltapäivässä yöllä nukkumaan sitten alkoi tulemaan vettä ja sammakot kurnuttamaan.sinne jäi teltta ja aamupala kunkello 8 pistin rajoittimelle pienen lämmityksen jälkeen,ilman tankkausta kotimaahan.paska reissu kaikinpuolin.
sad_orig.gif

Teltta ja hotelli ...Telttailu mukavaa kämppäilyä ja hotelli ku kämppäily ei nappaa...

Minä nukuin yhden yön teltassa viime kesänä.
Teltta tosin oli omalla takapihalla.Aamulla ei ollut aivan rento olo.
En käy edes ralleyssa,jos ei löydy kovasta materiaalista tehtyä
yöpymismajaa.
Intissä tuli telttamajoitus kiintiöni täyteen tässä elämässä.

hotellia itse käytän euro ja kotimaan reissuilla päivän kun ajelee mukavampi kömpiä suihkuun ja kunnon sänkyyn koisaamaan näähän on niit valintoja mitä kukin tekee reissussa
buttrock.gif

"Molempi parempi".

Jos kermaperseilyn ja kaiken aina on hyvä sää-paskan
jättää huomioimatta, eiköhän kelit ensimmäisenä ja
seutu seuraavana ohjaa ajatuskulkua.
Kämäsempikin kämppä suorastaan imaisee sisään jos vaihtoehtona on teltta,kaatosade ja suurkaupungin puisto. (liikenneympyrästä puhumattakaan)
biggrin.gif
.

Kyllähän luontoretkeily sen nukkumisen osalta
vaikuttaa ensihätään paremmalta budjetin suhteen,
mutta pitemmässä juoksussa taitaa olla niin, että
moni muu asia kuin nukkuminen verottaa sitten enemmän aikaa, huomiota ja rahaakin.
Näin varsinkin skandien ulkopuolella.

Sitä ei kyllä voi kieltää, että telttailu oikealla hetkellä, oikeassa paikassa, kelissä ja seurassa, oikein eväin, on parhaimmillaan täydellinen kokemus.... pelkästään positiivisessa mielessä
biggrin.gif
.

Jokuseen moottoriurheilutapahtumaan olen majoittautunut telttaan, kun kelit oli hienot (+25 astetta), lähellä ei ollut muuta majoitusta saatavilla (kännissä ei viitsi ajaa tai kävellä) ja kuljetuspasiteettia sivarissa piisasi (mukana taisi olla yli 50kg kamaa). Muutoin kyllä suosin mökkejä, B&B-paikkoja tai hotelleja, jopa Suomen hinnoilla.

Enpä enää kuskaa telttaa mukana. Katettu hyttysverkollinen riippumatto menee paaaaljon pienempään tilaan, ei paina juuri mitään ja on huomattavasti miellyttävämpi nukkua kuin tasainen alusta.. Eikä tarvii mitään telttapatjakikkailua.
Suosittelen.

Jos ei ole kunnon neukkuhotellia tarjolla, niin sitten teltta, nääs 5 tähden steriilit hotellit ei ole mun juttu ollenkaan(vaikka rahaa oliskin yöpyä niissä)
biggrin.gif

^mutta riippumatto tarttee kaks tolpaa / puuta että saa viritettyä. Suoja vaateittenvaihtoo yms. heikompi.
idea3.gif

Eipä ole vielä ollut ongelma. Puita on aika monessa paikassa, ja siinä ne vaatteetkin siellä puun takana vaihtaa kovin näppärästi (ei tullut mieleen ees että se vois olla ongelma
biggrin.gif
). Eikä se naama siellä ulkomailla kulu senkään vertaa ku Suomea kierrellessä vaikka ny joku jotain näkisikin.

Viime kesänä kävin muutaman päivän telttaretkellä.
Hienoja puitteita oli; niistä jo edellä puhuttiinkin. Siinä suhteessa todella hienoa. Sitten se nukkuminen......ihan s..tanan kuuma teltassa, muhkurainen alusta, ei tyynyä
bawling.gif
, itikat inisi, happi loppui, kamat nihkeitä aamulla, automaattinen "herätys" klo 04.30- 05.00 joka aamu.
Tosiaan ei tuntunut yhtenäkään aamuna olo pirteältä lähteä ajamaan. Alkoi jo tosissaan ottaa päähän se teltan purkaminen aamuisin ja viimeisenä aamuna olis tehny mieli jo potkia se järveen...
Eli siis muuten todella hienoa, mutta jos puhtaasti nukkumisesta puhutaan niin meikäläisellä se on kyllä vähän vaikeeta.

W-P......... Woe sinnuu
biggrin.gif
.

Kaikki suuret keksinnöt ovat yksinkertaisia
idea3.gif
.
Kuten nukkuminen... kin
biggrin.gif
.

Simmut kiinni ja saha soimaan
biggrin.gif
.

Jos ei viime kesän helteillä ymmärtänyt "sahata" pelkässä
sisäteltassa.... ja saada edes ne vähät tuulenvireet
iholle.... on kyllä ollut väärä mies väärässä lajissa
biggrin.gif
.
Kai se on toi... että on tottunut siihen et hyttiemäntä
kysyy vähän väliä.... Onk tyyny hyvviiiiiin ? Voikmä
jotenkii muuten auttaa ?
tounge.gif

Kai sulla pitkät kalsarit edes ?
tounge.gif

Toi vauhtisilakan riippari hyttysverkolla on kyllä ihan
laittamaton patentti jos sen vaan saa "pystytettyä"
kohteessa mellevään paikkaan.

Jos kaste alkaa vetää "oloa tyttömäiseksi", voi samaan
hikeen kun virittää riipparin, vetästä vaikka kevytpeitteen
harjateltaksi riipparin yläpuolelle. Toimii.

Ehkä nyt ei ihan neljää viikkoa vetelis luonnon helmassa
putkeen, mutta silloin-tällöin..... saletisti natsaa
tounge.gif
.

Itse olen vakavasti ajatellut lisätä telttayöpymisten määrää silloin kun on yksin pyörällä liikkeellä. Minulla on telttailua aikaisemmin rajoittanut huono makuualusta (aamulla on selkä niin jäykkä ettei tahdo ylös päästä). Huomasin että tässäkin on kehitys mennyt eteenpäin. Retkeilyliikkeistä löytyy ilmatäytteinen patja joka ei paina kuin pari sataa grammaa. Se kun jättää puolityhjäksi niin johan on hyvä nukkua.

Ajattelin vähän tällaista kuviota; silloin kun on kiire ja haluu katella kaupunkeja niin yöpyy pikkuhotelleissa (tai kun sataa). Kun taas on enempi aikaa niin mikäs sen mukavampaa kuin nätissä paikassa telttailla, keitellä kahveita ja muuta. Noissa euroopan leirintäalueilla kun näkyy olevan uima-altaat, pesu-ja kuivausrummut ja kaikki mukavuudet (että paremmin saa nuo pestyt vehkeet kuivaksi kuin normihotelleissa). Enkä tässä ajattele edes niin paljoa rahan säästöäkään, tosin halpaakin näkyy vielä olevan.

W-P......... Woe sinnuu  
biggrin.gif
.

Kaikki suuret keksinnöt ovat yksinkertaisia  
idea3.gif
.
Kuten nukkuminen... kin  
biggrin.gif
.

Simmut kiinni ja saha soimaan  
biggrin.gif
.

p.
biggrin.gif
Jep, taisi olla meikäläisellä vähän huono varustus; urbaani kaupunkilaispoika (äidinpoika) kun olen.  
nixweiss.gif

Jatkossa ehkä kuitenkin paremmalla varustuksella tilanteen mukaan teltta/mökki/hotelli.
biggrin.gif

Jaa, onkos noihin retkitelttoihin saatavilla jonkinmoisia ilmastointilaitteita?

Jaa, onkos noihin retkitelttoihin saatavilla jonkinmoisia ilmastointilaitteita?
Mulla on ollut tuollaisessa viikonlopun yli telttamajoituksessa pressu viriteltynä teltan päälle n. 10-20 sentin etäisyydelle. Se varmistaa sateen sattuessa kuivuuden teltassa ja helteisen aamun kohdalla teltan kohtuullisen viileyden. Jos moista ei jaksa viritellä, niin sitten täytyy katsella ilmansuuntia ja sijoittaa teltta jonkun tuuhean puun tai pensaan länsipuolelle.

Sadeviitta menee yleensä pienempään tilaan ja on kevyempi.
smile_org.gif
Ja toimii.
smile_org.gif
Huppukohta vain pitää sitoa kiinni jotenkin.

Laitetaas vielä videolinkki, ei oo hankala kasattava / kuleteltava. Tässä siis vain hyttysverkollinen hammock.
smile_org.gif

Parina kesänä ollut patjana tollanen parikyt senttiä paksu ilmapatja. Täyttö kestää mopon akusta pumpulla noin 5 minuuttia. Messevät unet on taannut. Menee pienempään tilaan, kuin vanhan malliset retkipatjat.

patja

Tällä voi myös rentoutua vetten päällä...

Sadeviitta menee yleensä pienempään tilaan ja on kevyempi.
smile_org.gif
Ja toimii.
smile_org.gif
Huppukohta vain pitää sitoa kiinni jotenkin.

Laitetaas vielä videolinkki, ei oo hankala kasattava / kuleteltava. Tässä siis vain hyttysverkollinen hammock.
smile_org.gif
Aika pätevän tuntunen viritys. Mitenkä hyvin tuossa nukuttaa vai meneekö selkä mutkalle?

Back