• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Teltta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NinjaXX
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

NinjaXX

New member
Eli nyt täytyis löytää sopiva teltta kesän menoihin! Mistä löytyy toimiva teltta ja tietysti "edullisesti"
tounge.gif
Ulkomailta en ala tilaamaan! Millaisia telttoja porukka yleensäkään kuskaileen mukanaan? Vai meenkö vaan suoraan Cittariin hakemaan jonku lakanan sieltä
blush.gif

Itse ostin Tampereen Prismasta kakskerros teltan loppukesän alennusmyynneistä ja toimi hyvin pohjoisen reissulla. Mielestäni ihan oikeasti kannattaa ostaa niin sanottu kaksikerros-teltta jossa on sisäkangas ja pienen ilmavaran jälkeen pintakangas. Kaikki kosteus jää siihen pintakankaaseen ja sisäkangas pysyy kuivana hengityshöyryistä ja mahdollisesta sateesta huolimatta. Hyvin pakattuna ei vie paljoa tilaakaan, pituus 35 ja paksuus max 15 koko paketille rullassa. Maksoi suurinpiirtein 79 euroa miinus 15 prossaa.

Jos ostaisin uuden teltan niin siinä olisi se 'absidi' vai mikälie... eli pieni erillinen sateelta suojattu tila siinä oviaukon edessä. Nyt vievät laukut yms. suotta tilaa teltan sisältä kun ei sateeseenkaan viitsi niitä jättää.

<edit> Vaikka eihän suomessa sada... </edit>

Kannattaa varmaan muutenkin myyjiltä kysellä että teltta on varmasti vedenpitävä, säästyy ylimääräisten peitteiden kuljettamiselta ja virittämiseltä kun vesi alkaa pakkautua pään vierelle.
lookaround_orig.gif

Just kattelin Haltin telttaa! Space IV ois edullinen malli 119 ekee! Onko kellään kokemusta noist Haltin teltoista? Täytyy varmaan huomen lähtee hiukan kyseleen et mitä kaupoista löytyy. Niin ja kiitti vinkeistä
thumbs-up.gif

Pieni absidi vähintään, mutta jos pari kiloa lisää teltan painossa ei haittaa niin sellanen isompi eteisabsidi (esim. Haltin Alfa III/II)
thumbs-up.gif
Ongelmaks siinä tosin automaattisesti muodostuu toi hinta, ei päästä edes lähelle 100 euroo
confused_orig.gif

Tässä on taas niin monta osatekijää mitkä vaikuttaa: paino, tilavuus pakattuna ja avattuna, vedenpitävyys, hinta... Haltilta tuskin huonoa telttaa saa, käytäntö sit lopulta kertoo soveltuvuuden omiin tarpeisiin ja sillon se Sittarista ostettu taiwanilainen voi olla jollekin ihan toimiva ratkasu. Omasta varastosta löytyy Hike&Bike II, erittäin toimiva, mutta ei meille sopiva (liian halpa
tounge.gif
no ei, juuri tuo tilavampi absidi olis meillä tarpeellinen eli ostakaa pois
smile_org.gif
)

Ihan vinkkinä: Osta sellainen mikä PITÄÄ veden ulkona! Mikään ei vituta enempää kun pikku pienissään herätä 05 aikoihin teltasta siihen, että makuupussi on puoliksi veden alla.

Itse maksoin 100€ Mc Kinleyn teltasta, mikä mahtuu Givin laukkuun helposti ja piti ainakin Levin kontiossa kaiken veden ulkona. Suosittelen!

edit: Löyty kuva ja tietoja tuosta mun teltasta...

>>>McKinley Nepal plus<<<

Itse ostin Louisilta tuplateltan absidilla viime vuonna. Maksoin jotain alle 40€, kun oli halvennuksessa... Hinta/laatu -suhde lyömätön!
smile_org.gif

Kyllästysainetta päälle, niin pitää sateen. Tosi rankassa sateessa jokainen teltta tarvitsee kevytpressun tai vastaavan plastiikin lisäsuojaksi. Kalliimmat teltat ovat keveämpiä, niissä on paremmat vetoketjut, kankaat, ym.
Kysy lisää vaikkapa retkeilyliikkeiden asiantuntijoilta,. Älä kysele miltään urheilukaupan rivimyyjiltä, vaan sellaisilta joilla on itsellään kokemusta!

Niin, olen viettänyt useita kesäöitä pelkän kevytpressun alla makuupussissa makuualustan päällä. Pressusta saa mainion laavun tahi katoksen, kunhan muistaa tuulen suunnan...
wink.gif

Toimii metsässä, mutta kamoja ei saa piiloon muilta.
sad_orig.gif

Ihan vinkkinä: Osta sellainen mikä PITÄÄ veden ulkona! Mikään ei vituta enempää kun pikku pienissään herätä 05 aikoihin teltasta siihen, että makuupussi on puoliksi veden alla.

Itse maksoin 100€ Mc Kinleyn teltasta, mikä mahtuu Givin laukkuun helposti ja piti ainakin Levin kontiossa kaiken veden ulkona. Suosittelen!

edit: Löyty kuva ja tietoja tuosta mun teltasta...

>>>McKinley Nepal plus<<<
Lieköhän muuten kukaan ehtinyt jo testaamaan sekä cittarin, prisman, että jyskin, ja muutamien halpahallien 'omat' merkit...?
tounge.gif
Ottais nyt niistäkin sitten selvää.

Mutta tuo mäkkinli vaikuttais aika hyvältä kompromissilta, eli täytynee marssia kauppaan moista muikistelemaan. Kuis leveä tuo pakattu 3.2 kilon pötkylä muuten on? Kokoamisen ja purkamisen kannalta lienevät kaikki aikas samanlaisia...

Kuis leveä tuo pakattu 3.2 kilon pötkylä muuten on? Kokoamisen ja purkamisen kannalta lienevät kaikki aikas samanlaisia...
Ei ole teltta nyt tässä käsillä, mutta arviolta 40cm... ehkä... Itse teltta kangashan menee vaikka kuinka pieneen tilaan, mutta kepit ovat kasattuna suunnilleen tuon mittaiset. Kuitenkin Givin sivulaukkuuni se kuitenkin mahtuu.

Kasaaminen on aika nätti homma. Ehkä 5 minuuttia mulla siihen menee ilman suurempia kiireitä.
033102beer_1_prv.gif

Onko kellään kokemusta noist Haltin teltoista? Täytyy varmaan huomen lähtee hiukan kyseleen et mitä kaupoista löytyy.
Mulla on Haltin Vaelluskupoli 4:nen, eli neljän hengen kupoliteltta apsidilla. (tuplateltta rakenne) Mahtuupahan ainakin sisälle.
tounge.gif

On pelittänyt oikein mainiosti, helppo ja nopea kasata sekä purkaa. Vettä ei ole tullut kertaakaan läpi, vaikka muutamana yönä on satanut ihan riittävästi. Eli suositella täytyy.

Miinuspuolina ehkä turhan suuri koko ja paino (3,0 kg)... mutta pakattuna menee kuitenkin ihan siedettävään tilaan. Ei siis tarvitse mitään merimiessäkkiä kantaa mukana, tuosta on saatavana myös kahden hengen verzione. Omastani maksoin muistaakseni n. 150 eetua, oli alessa.

Speksit löytyy Haltin sivuilta.

Kannattaa muistaa noissa ulkomajoitusvermeissä se, että halpa "yhden kerran" teltta tai makuupussi voi pahimmassa tapauksessa pilata koko retken. Ennemmin sijoittaa hieman enemmän rahaa laadukkaampaan tuotteeseen joka kestää sitten useamman vuoden.

Esim. makuupussi on sellainen kapistus, jossa ei kannata säästää. Joku hollihopin holotna-horkka-pumpulpussi voi irrota helpostikin muutamalla kympillä. Kyllähän siinä kauniina kesäpäivänä nukkuu hyvällä kuivalla alustalla, mutta kun lämpötila laskee ja sopivasti tuulee, niin tulee teltassakin kylmä. Ja sitten on matkailusta mielekkyys pois kun täytyy väsyneenä kömpiä ylös ja toivoa että jostain löytyisi mökki tai hotelli jossa voisi lämpimässä vetää sikeitä. Ja siinä ne säästämiset sitten taas oli.

No niin nyt tuli ostettua (Haltin Cavity) teltta hinta 139 mut näin kevätalennuksella 80 ekee. Viel pitäis se makuupussi ostaa mut ei viel löytynyt sopivaa.
cool.gif

Lidl näyttää myyvän paria telttaa maanantaina hintaan 15€. Onko kukaan koeponnistanut näitä telttoja viime vuonna?

Jos haluaa oikeasti hyvän teltan, niin Fjällrävenin Akka ostoon. Iso absidi ja vankka, varmaksi vuosien varrella havaittu rakenne.
buttrock.gif

Keskiseltä 2 hengen kupoliteltta oisko ollu 10egee viime kesänä.Hyvin toimi jysärissä ja voi huonolla omallatunnolla jättää jälkeensä
wink.gif

Back