Viikolla kävin oman hakemassa ja pieni pintaraapaisu T7:sta, reitit metsäkone urista moottoritielle ja kaikkea siltä väliltä.
Pyörä on livenä isompi mitä kuvista ymmärtää, varsinkin tankin ja ohjaustangon kodalta, tankin korkki on 186cm kuskilla navan korkeudella kun seisoo pyörän vieressä. Takaa katsottuna tankin ja ohjaustangon korkeus korostuu, on kun chopperi pitkillä joustoilla. 186cm kuskilla jalat ylettää hyvin maahan mutta päkiävoittoisesti vaikka kantapäät saa toisinaan maahan.
-Ohjaustanko on korkealla, ensimmäinen pyörä missä ei ole ekana tarvinut alkaa ohjaustankoa korottamaan, ajoasento on penkistä ryhdikäs ja tapeilta voi ajaa pystyssä vaikka kuinkaa kauan.
-Penkki on yllättävän hyvä, sopivan kova ja asentoa pystyy muuttamaan suoran penkin johdosta. Tourinkiin voisi olla penkissä vähän enemmän leveyttä ja muotoilua.
-Jalkatappien sijainti on aika kohdallaan penkistä ja tapeilta ajaessa, jalkatapit olisi saanut olla 30-50mm pidemmät mutta ihan ok. Kumit on irroitettavissa mutta laitoin ne takaisin kun on yllättävän hyvän tuntuiset niilläkin.
-Alusta toimii hienosti vaikka alkuun tuntui pintakovalta. Jousitus toimii eleettömästi eri tiepinnoilla ja ottaa vastaan isommatkin patit ilman irvistyksiä. Comp/rebound klikkerit löytyy keulasta ja takakepistä ja kepit reagoi hyvin säätöihin. Takajouselle on säätönuppi joka on kevyt pyöritellä ja klikkereillä varustettu.
-Moottori on tuttu MT-07:sta ja se on aika mainio valina tämän tyyppiseen pyörään. Koneen luonne on kun pitkässä ja vahvassa kuminauhassa ja kun rullaa kääntää enemmän niin kuminauha muuttuu katapultiksi. Ei kuitenkaan pelottavan tehokas mutta siinä käytössä mihin pyörä on tehty, paukkua on riittävästi tarjolla koko ajan. Pieni miinus kaasun on-off tuntumasta hitaassa vauhdissa kun kaasun off asennosta menee kaasulle, siinä kohtaa tulee nykäisy ja taajamassa menee helposti kytkimellä lipsutteluksi.
-Vaihteiston sisäiset välitykset on aika sopivat tällaiseen yleispyörään. Toisiovälitys on tiheämpi kun 07:ssa ja kuutonen on käytössä jo kuudessakympissä, kakkosella voi hyvin lähteä liikkeelle normi ajossa. Kytkin toimii jouhevasti ja vaijerikytkimeksi aika kevyt käyttää. Vaihteisto toimii kuten kuuluu ilman välivapaita tai takkuamisia.
-Pleksi on tehty suojaksi mittaristolle ja naville/puhelimelle eikä sitä voi verrata tourinki tuulilasiin. 186cm kuskilla ilma ohjautuu kypärän tienoille aiheuttaen pientä pärinää kovissa vauhdeissa mutta ei häiritsevästi, muutama sentti ylös tai alas pahensi pärinää Arai TX:ssä. Pleksin pienuuteen nähden se ajaa asiansa tuulenhalkojana ja puhelimen suojana.
-Mittaristo on saanut kritiikkiä "game boy" ulkonäkönsä takia, aika kolhon oloinen mutta toiminnaltaan selkeä ja valikkoa voi käyttää kaasun vieressä olevalla kytkimellä. Runko missä mittaristo on kiinni, on aika fleksaava ja röykkyisessä menossa mittari/runko tärisee aika paljon. Navi/puhelinteline vastaavasti on tukeva eikä heilu ollenkaan.
-Äänenvaimentimesta iso plussa. Kerrankin on osattu tehdä vaimennin joka on ääniltään aika sopiva, ei kuulosta sähkömopolta mutta ei myöskään ole rasittava papatin. Korvakuulolta kilsojen kertyessä äänet on hieman koventunut ja madaltuneet. Säästyy tässäkin liki 900€ kun ei tarvii päivittää Akraan.
-Jarrut on tehokkaat eikä vaadi paljoa voimaa. Asfaltilla ihan ok mutta soralla jarrut on herkän oloiset ja renkaat menee tahattomasti lukkoon aika helposti jos ajaa ilman ABS:ää. ABS:än saa kytkettyä kokonaan pois päältä ja silloin molemmat jarrut on kuskin hallinnassa, olisin toivonut että offroad moodissa etu ABS olisi jäänyt päälle.
-Renkaina on Pirelli Scorpion Rally STR joka on kurapyöräilijän silmissä sorakelpoinen asfalttirengas. Yllätys oli että rengas on matalista ja isoista nappuloista huolimatta tasapainoinen ja yllätyksetön ajettava soralla. Asfaltilla toimii kuin katurengas, takanen ehkä pikkaisen ääntää pienissä vauhdeissa mutta ei haittaavasti.
-Katteet on ABS muovia jotka rikkoontuu herkemmin kun PP muoovi, mutta kovempana muoovina pysyy siistimmässä kunnossa kun ei naarmuunnu yhtä herkästi kun PP.
-Painoa on tankki täynnä 205kg ja paikallaan sekä hitaassa ajossa pyörä on yläpainoisen tuntuinen, ajossa yläpainoisuutta ei huomaa. On olemassa kevyempiä pyöriä, on myös painavampia ja T7 sukkuloi näiden välissä. 200kg on 200kg, niin hyvässä kun pahassa ja on omista tarpeista ja mieltymyksistä kiinni onko pyörä painava vai kevyt.
-Asfaltilla pyörä taittuu mutkiin ilmeettömän helposti ja kevyesti, ei kaadu sisämutkaan eikä tavii väkisin vääntää mutkaan. Mutkassa jarruttaessa pyörä ei nouse pystyyn vaan jatkaa kääntymistä. Suuntavakaus on hyvä, myös tuulessa, sivuttainen puuska riepottelee kuskia mutta pyörä ei reagoi puuskiin ja menee suoraan. Tourinki ajossa vakaa ja mukava pyörä ajaa, eikä vierasta vauhdikasta mutkahurvittelua.
-Soralla pyörä on helppo ajaa eikä tee mitään yllätyksiä vaikka alla olisi sepeliä tai laakerisoraa. Käytös on koko ajan johdonmukaista ja tasapainoista, vauhdin kasvaessa pyörä on ajoltaan yliohjaava ja pitkän akselivälin johdosta luistot on rauhallisia ja helposti hallittavissa.
-Ajovaloista ei osaa vielä sanoa mitään kun on valoisaa.
-Kilpiteline on ihan järkky ja sille on tehtävä jotain.
-Vakio pohjapanssari riittää sora- ja metsäteille ottamaan vastaan eturenkaasta lentäviä kiviä. Offroadiin kannattaa vaihtaa tukevampi panssari.
-Etulokasuojan korkeutta pystyy säätämään renkaan korkeuden mukaan, saattaa mahtua piikkirenkaat alle kun säätää korkeimpaan asentoon.
-12V virtapistoke vakiona, iso plussä tästä.
-Lisälaitteille (2A) sekä kahvalämppärille/lisävaloille (10A) löytyy pistokkeet etukatteiden alta.
Muutama päivä ajettu ja kilsojen kertyessä hämmästys kasvaa miten hyvin on osattu tehdä pyörä näinkin hyväksi ja ominaisuuksiltaan tasapainoiseksi. Kaikki tuntuu olevan kohdallaan eikä ole suurempia tarpeita alkaa muuttamaan mitään isompaa kuten monessa aiemmassa pyörässä. Pientä hienosäätöä omiin mieltymyksiin ja varusteluihin mutta tekniikkaan ei tarvitse tällä kertaa koskea. Nelisen vuotta sitten kun kuulin tästä pyörästä niin luvattiin että tulee paljon ominaisuuksia mutta hinta puristetaan kohtuuliseksi. Lyhyen kokemuksen perusteella tässä on onnistuttu vähintäänkin hyvin, pyörä on yksinkertaisesti sanottuna helekatin hyvä omassa segmentissä.
Jotain varusteita on jo laitettu ja lisää tulee ajan kanssa.
