Teräspunos jarruletkut ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jr66
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jr66

New member
Etupää: Onko väliä lähteekö molemmat pääsylinteriltä asti tai yhdellä alas, haara orkkistyylisesti (cbr 600 f4) ja siitä molemmille puolille omansa ? Hiflex kun noita nykyään tekee niin saa valita miten letkut vetää ja heillä on jopa hyväksynnät letkuille. Sama määrä nestettä siirretään molemmilla tavoilla, sehän ei edes riipu letkuista vaan pyöräsylinterien tilavuudesta mutta siis tuo lähtö pääsyl. 1 vai 2 letkua, onko 2:lla letkulla muuta hyötyä kuin vähempi määrä liittimiä ?

No en ole kyllä mitään hyötyä havainnut. Vedä niinkuin parhaaksi näet. (alkuperäinen yks letku ja yks yli lokarin, nykyinen kaks letkua).

Omaan pyörään hankin orkkistyylisen haaroitetun satsin, kun aattelin että joku tarkotus sillä haaroituksella kai on alunperinkin ollut (en kyllä tiedä mikä), ja ettei se haaroituskappale näyttäisi niin orvolta.
tounge.gif

Mä otin aikoinaan omasta (-97 VFR) kaikki alkuperäiset letkut pois. Siis sen jakokappaleen ja siitä lähtevän putken sekä letkut molemmille sylintereille. Uudet letkut (Stromilta hankitut Speed Brakes -merkkiset) vedin molemmille sylintereille alkaen pääsylinteriltä. Uudet letkut oli hiukan ohuemmat halkaisijaltaan, joten sopivat hyvin alkuperäisten letkujen kiinnikkeisiin. Looputulos oli esteettiseti hyvän näköinen, mutta jarrutuntumassa tai -voimissa en havainnut merkittävää muutosta. Mut mä ajelinkin aina tosi rauhallisesti.
biggrin.gif
pftroest.gif

Just eilen asensin mopooni (ZX-10R) Goodridgen letkut ja ne oli kyllä molemmat omat letkut kahvalta asti.

Just eilen asensin mopooni (ZX-10R) Goodridgen letkut ja ne oli kyllä molemmat omat letkut kahvalta asti.
Sama setti tulossa omaan R1:seen. Olisin ostanut takajarrullekkin, mutta myyjä sanoi että älä osta. Sanoi että takajarrusta tulee liian herkkä ja tämän vuoksi olisi moni kaatanut pyöränsä kun on takarenkaan lukinnut. No minähän uskoin ja pidän takajarrulla edelleen tuon vakioletkun.

Sama setti tulossa omaan R1:seen. Olisin ostanut takajarrullekkin, mutta myyjä sanoi että älä osta. Sanoi että takajarrusta tulee liian herkkä ja tämän vuoksi olisi moni kaatanut pyöränsä kun on takarenkaan lukinnut. No minähän uskoin ja pidän takajarrulla edelleen tuon vakioletkun.
pariin busaan olen myös takasen letkun vaihtanut, ei ongelmia lukkiutumisen suhteen joskin eihän tuota takajarrua tule juurikaan käytettyä

Siihen lokarin ylittävään mutkaan voi teoriassa jäädä ilmaa (ja mulla ainakin käytännössä)
wink.gif
joten ilmaamisen kannalta kaksi letkua suoraan pääsylinteriltä satuloihin saa mun äänen.

Ite halusin kans kahdella letkulla sylinteriltä suoraan satuloihin. En tiedä käytännön hyödyistä/haitoista, se vaan on jotenkin "siistimmän" näköinen. Tuli samalla otettua takaletkukin, enkä oo ainakaan mitään ylenpalttista lukkiintumistaipumusta huomannut.

Näkyy myyjän sisällä asuvan pieni humoristi. Vai kaataa ne jarruletkut pyörän...

Miksiköhän aika moni kisakuski ajaa ihan vakioletkuilla? Ehkä ne salaisuudet ovat muualla kuin jarruletkuissa.

Mutta onhan se hyvä, että letkukauppias pärjää. Ei se ole tyhmä joka myy...

Näkyy myyjän sisällä asuvan pieni humoristi.  Vai kaataa ne jarruletkut pyörän...
Pakko siinä jotain perää on olla, molemmissa päissä vakiona punosletku ja eihän tuo kottarainen pysy ollenkaan pystyssä...  
tounge.gif

ps.
Jo -84 XL600r P-D hondassa oli edessä vakiona punosletku...

Siihen lokarin ylittävään mutkaan voi teoriassa jäädä ilmaa (ja mulla ainakin käytännössä)  
wink.gif
Tolleen nekin ilmat saa pois:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....3;st=70
Ei se ilmaaminen ongelma olekaan... vaatii vaan vähän enemmän jumppaamista kuin "suorilla" letkuilla  
lookaround_orig.gif
Niinnno, jos teet linkissä mainitulla tavalla, niin ei tarvi jumpata ollenkaan, oli letkut miten päi tahansa.

Mitä pidemmästi letkua, sitä enemmän se joustaa.
Tiedä sitten onko tuolla haaroituskappaleen pois jättämisellä ja letkun pidentymisellä käytännön merkitystä.

Näkyy myyjän sisällä asuvan pieni humoristi.  Vai kaataa ne jarruletkut pyörän...
Juu mulle aivan sama. Itse ainakin käytän jarrutuksissa oikeastaan pääasiassa etujarru ja hyvin harvoin takasta.

Miten sait muuten Matkalehma tuollaisen käsityksen kirjoituksestani että jarruletku kaataa pyörän. Hei halooo.....  
062802jumpie_prv.gif
Et ehkä hokannut
biggrin.gif
..

Kyllä se kuski kaataa sen pyörän, jarruletkuilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Mutta itseään täydellisenä pitävät motoristit syyttävät vaikka letkuja
biggrin.gif

Ja sitäpaitsi, se oli myyjän kertomaa, ei sinun?

Back