Teräspunosletkut itse tehtynä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja busse
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

busse

New member
onkos kukaan mahtanut tehdä itse jarruja pyörään
teräspunoksiin kun näyttää osat saavan halvalla mutta mikä firma mahtaisi prässätä letkut ja banjot kasaan???
jos jollain olisi tietoa asiasta niin sana on vapaa...
wink.gif

Monikin hydraulialan pulju mutta ei jarruletkuina vaan hydrauli/pneumatiikkaletku nimikkeellä.

Joo ei onnistu teettäminen jos sanoo että tulee jarruihin..
Firma ei halua ottaa vastuuta jos sattuu jotain.

Jos tiedon jakaminen on sallittua niin tulepas Espooseen Hymat Oy:n noutomyymälään käymään - siellä Julle duunaa sulle jarruletkun sillä aikaa kun hörppäät kahvin. Tule käymään ensin yläkerrassa mun luona niin sovitellaan sulle motoristialennus.  
tounge.gif

Tää nyt on melko varmasti tyhmä kysymys, mutta mikä noissa teräspunosletkuissa on idea? Mitä hyötyä?
withstupid.gif

Ei niitä letkuja tarvitse prässätä kasaan. Esim. autoracing putiikista saa liittimet mitkä kiristyy siihen letkun päälle ihan ilman prässäystä.

Ainoa mitä tarvitaan on sellainen letku työkalu mikä maksaa muutaman euron. Tuolla työkalulla irroitetaan sitä terästä siitä letkun päältä muutaman millin matkalta siitä kohtaa mihin se liitin tulee.

Itse tehtiin aikoinaan kilpa-auton jarruletkut ja hyvin pelitti eikä vuotaneet jne.

Teräsletkuthan auttavat siihen, että se teräs estää letkua pullistumasta kun tulee painetta, eli kun painetaan jarrua. Näin kaikki paine mikä syntyy, menee suoraan jarrusatulan mäntään ja sitä kautta jarrujen reagointi ja herkkyys paranee.

Eli letkuhan on ihan normaalia muoviletkua jonka päällä on tuo teräsletku.

Itse olen hydrauliikka liikkeessä teettänyt edullisesti teräsletkut öljynlauhdittajalle ja polttoaineletkun auton bensatankista bensapumpulle.

Paljos halvemmaksi noi tulee jos itte teettää? Ku ei varmaankaan ilmasia ole noi tarvikkeetkaan...

Ei niitä letkuja tarvitse prässätä kasaan. Esim. autoracing putiikista saa liittimet mitkä kiristyy siihen letkun päälle ihan ilman prässäystä.
Noi itse ruuvattavat sarjat tuppaa olemaan vaan melko karkean näköisiä verrattuna koneella prässättyihin.

Siis jos on samanlainen detaljinatsi kuin minä niin voipi häiritä silmää. Prässätty paljon sirompi ja tehdastekoisen näköinen.

Tuolla ainakin pitäisi onnistua prässättyjen teettäminen HEL:n osista:http://www.mittaletku.fi/hel.php

Tänään kävin Stormilla ja näytti sielläkin olevan ko letkuja tarjolla.

Oisinkos joskus jostain kevarin manuskasta ollu lueskelevinani, että viiden vuoden välein ois hyvä vaihtaa jarruletkut uusiin. Siis ne kumiset.

Ja käsi sydämelle: moni näin on tehnyt? ;P

Carpimotolta saa frentubon hiilariletkuja. Mulla oli sellaiset kawassa, olivat aika yberhyvät. Miinuspuoli joillekin on, että ne näyttävät mustalle pyykkinarulle. Husaberissä on teräspunosletkut vakiona, jopa kytkimessä
biggrin.gif

Mulla ei jotenkin luotto pelaa noihin itsekoottaviin letkuihin. Vaikka niitä teollisuudessakin käytetään. Parempi ku ostaa valmiit, jotka on joku luigi viineissään kasannut.

Uusissa R1:ssä on kuulemma vakiona jotkut kevlarletkut, päältä tosin kumiset.

Back