• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Teräspunosletkut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TLR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Goodridgen letkujen päät EIVÄT ole pyöriviä.

Asensin itse viime lauantaina samanmerkkiset omaan pyörääni ja piti siinä vähän aikaa pyöritellä letkuja ja päätä että miten nämä tänne parhaiten rimmaa.

Mutta muilla merkeillä on pyörivillä päillä ja se lukitus on käsittääkseni ihan vain niin että banjo käännetään parhaaseen asentoon ja se lukitaan siihen kiristämällä mutteri siitä banjon vierestä.

Ei se kuitenkaan millään liimalla eikä puristamalla ole.

Tässä on taas päivän mittaan tullut mopoa laiteltua.. Taakse vaihdoin nesteet näin. 100ml apteekin huuhteluruiskussa 5mm letkun pätkä kiinni.. Letku ilmanippaan, säiliön korkki auki, ruiskuun kevyt imu, nippa auki ja lisää imua. Kun säiliö alkaa olla lähellä tyhjää, uutta nestettä säiliöön ja imu jatkuu niin kauan että ruisku täyttyy.. 60ml kohdalla ulos tuleva neste oli jo täysin kirkasta, mutta ruutta täyteen varmuuden vuoksi.. Lopuksi vielä pari kertaa paine pääsylinterillä ja tarkistus -> ei tietoakaan ilmakuplista.

Välineet maksaa nesteineen noin 5€ ja homma kesti n. 10min.
smile_org.gif
Mulla on noita ruiskuja nyt muutama kappale kaapissa, kun eivät kestä montaa käyttökertaa. Jarruneste pilaa nimittäin ne ruiskujen kumitiivisteet.

Mulla on jarrusysteemi nyt kokonaan tyhjä, joten ajattelin painaa ruiskulla netettä sisälle sieltöä ilmausnipan kautta. Viimeksi kun oli "perinteisellä" tavalla aika hankala saada sitä nestettä järjestelmään alkuvaiheessa.

Aloin asentamaan kauan laatikossa lojuneita Goodridgen letkuja ja huomasin, että takajarrun sylinterille tuleva liitin tekee mutkan väärään suuntaan. Tuota pitäisi nyt kääntää 180 astetta, mutta tuntuu olevan tosi tiukassa...
Hölmö kysymys, mutta voisiko koko letkun pyöräyttää mainitut 180 astetta = myös säiliön päässä oleva banjo pyörähtää 180 astetta ympäri = asennetaan ruuviin toisinpäin. Ilman kuvaa kun on vähän vaikea "nähdä" mihin suuntaan tuo 180 astetta on väärinpäin
lookaround_orig.gif

Aloin asentamaan kauan laatikossa lojuneita Goodridgen letkuja ja huomasin, että takajarrun sylinterille tuleva liitin tekee mutkan väärään suuntaan. Tuota pitäisi nyt kääntää 180 astetta, mutta tuntuu olevan tosi tiukassa...
Hölmö kysymys, mutta voisiko koko letkun pyöräyttää mainitut 180 astetta = myös säiliön päässä oleva banjo pyörähtää 180 astetta ympäri = asennetaan ruuviin toisinpäin. Ilman kuvaa kun on vähän vaikea "nähdä" mihin suuntaan tuo 180 astetta on väärinpäin
lookaround_orig.gif
No sitten polkimelle tuleva banjo on oikein, mutta satulalle tuleva osoittaa vastaavasti väärään suuntaan
smile_org.gif
Kyllä tuon nytkin kiinni saa, mutta linjaukset on vähän miten sattuu...

sanoi:
Lainaa (Utah @ Maalis. 21 2009,10:13)
Miksi tilata ulkomailta kun Suomestakin saa Porvoon mittaletkulta laadukkaat HEL-letkut puristetuilla rosteripäillä vaikka mittojen mukaan? Löytyy myös eri värisillä suojilla ja hyväksynnätkin on.

Ja hintaa on?

noin 50€ per letku...

jos tuolta tilaa niin kannattaa itse selvitellä banjojen kierteet valmiiksi että saa varmasti oikeat!  
sad_orig.gif

ja ne taitaa olla aina mittojen mukaan...

sanoi:
Lainaa (Utah @ Maalis. 21 2009,10:13)
Miksi tilata ulkomailta kun Suomestakin saa Porvoon mittaletkulta laadukkaat HEL-letkut puristetuilla rosteripäillä vaikka mittojen mukaan? Löytyy myös eri värisillä suojilla ja hyväksynnätkin on.

Ja hintaa on?

noin 50€ per letku...

jos tuolta tilaa niin kannattaa itse selvitellä banjojen kierteet valmiiksi että saa varmasti oikeat!
sad_orig.gif

ja ne taitaa olla aina mittojen mukaan...
Hinta selviää parhaiten kysymällä, mutta ei se 50€/letku ole, ennemminkin jotain kolmekymppiä. Siis perusletku puristetuilla rosteripäillä ja rosterisilla banjopulteilla, niitä saa myös titaanista, lienevät sitten kalliimpia. Monet muuthan on vain sinkityillä päillä, tai jopa alumiinisilla.

Letkuja saa kyllä ihan pyörän mallin perusteella, tai mittojen mukaan. Tietääkseni tuo HEL on ihan kärkimerkkejä.

Mistä tuon hinnan muuten tempaisit?

Goodridgen etu- ja takaletkut tulivat loppusyksystä maksamaan englannin ebaystä tilattuna yht. n.70 euroa kotiovelle toimitettuna.

Samat letkut maksaa suomessa (ilman mitään alennuksia) yht. n.150 euroa + mahdolliset toimituskulut.

...hmmm...ihanan kallista  
buttrock.gif

Arvatkaa mistä ostin
sport05.gif

Itse tein juuri jarruremontin eli vaihdoin goodridgen teräsletkut Zetaan ja samalla uudet jarrupalat + kevyt puhdistelu caliipereille.

Jokatapauksessa, tuo goodridgen pakettikoodin mukaan on tarkoitettu juurikin minun pyörälle mutta minusta nuo molemmat letkut olivat aikalailla samanmittaiset. Tuon takia se vasenpuoli tuntuu olevan siinä ja siinä että onko se liian kireä vai.

Te jotka olette noita asennelleet niin onko teillä olleet letkut selvästi erimittaiset vai olisko tässä käynyt joku kämmi jälleenmyyjän suunnalla?

Itse tein juuri jarruremontin eli vaihdoin goodridgen teräsletkut Zetaan ja samalla uudet jarrupalat + kevyt puhdistelu caliipereille.

Jokatapauksessa, tuo goodridgen pakettikoodin mukaan on tarkoitettu juurikin minun pyörälle mutta minusta nuo molemmat letkut olivat aikalailla samanmittaiset. Tuon takia se vasenpuoli tuntuu olevan siinä ja siinä että onko se liian kireä vai.

Te jotka olette noita asennelleet niin onko teillä olleet letkut selvästi erimittaiset vai olisko tässä käynyt joku kämmi jälleenmyyjän suunnalla?
Minä mittasin orggis letkulinjat ja päädyin tilaamaan 2kpl 70cm letkuja.. Kaveri tilasi mallikohtaiset letkut samanlaiseen pyörään.. Niissä pituudet olivat 62- ja 66cm.. No, hyvin nuo kummatkin paikalleen menivät.. Omissa letkuissa on hiukan enemmän löysää lenkkiä lokarin päällä, mutta sillä ei ole mitään merkitystä

Jos oikein muistan niin pistin letkut vierekkäin ennen asennusta
ja saman mittaisia oli,tilasin ns.merkkikohtaisen sarjan,ainoa mitä ihmettelin oli toisessa letkussa oli mutka ja toinen pää suora,mutta kun taas toinen letku molemmin puolin suora???,asensin ne kuten parhaaksi näin,pääasia jotta toimii.

Tuntuu ne täälläkin toimivan. Uudet palat eivät ihan heti pitäneet kunnolla mutta pienen sisäänajolenkin jälkeen kaikki tuntuu toimivan hyvin. Tuskin syytä hätään siis. Pelotti vain kun eka itsetehty remppa pyörään. :P

Päivitystä senverran.. Tuli laitettua valmistajalle meiliä joka vahvisti että letkujen kuuluisi olla erimittaiset mitä ne eivät ole.. Ei muuta kuin myyntiliikkeeseen taas yhteyttä että mitäs tehdään kun on jo asennettukin.

Mitenköhän tässä nyt menee nämä pykälät, periaatteessa vaihto-oikeus koskisi koska ovat toimittaneet mulle vääränlaista tavaraa joka vaikuttaa vielä omaan turvallisuuteen. Toisaalta kun putket on nyt jo asennettu niin ovat jo "käytettyjä".

Toivotaan positiivista vastausta liikkeeltä.

Suoraan sanottuna vituttaa. Jokatapauksessa täytyy nyt sitten repiä noita irti, asennella joskus uusia ja ehkä siinä välissä asentaa hetkeksi vanhat letkut tilalle tai sitten seisottaa pyörää pihassa. Meinaa vähän olla pinna hiilenä.

HEL:n letkuissa oli parin sentin ero.

Jos ne letkut vaan yltää etupumppu ääriasennossa hyvin niin mitä niitä vaihtamaan, kyllä ne toimii ihan samalla tavalla.

Jos ne letkut vaan yltää etupumppu ääriasennossa hyvin niin mitä niitä vaihtamaan, kyllä ne toimii ihan samalla tavalla.
Sehän siinä onkin kun en pääse itse nostamaan etupäätä ilmaan.. Pitämällä jarrusta kiinni ja vetäsemällä taaksepäin saa senverran nostettua että aikas hyvin kiinni ottaa alakolmioon ja etulokariin se letku.. Ts. itteä arveluttaa nyt sit ajaminen kun on pelko perseessä että jos se on liian lyhyt ja pettää.

Sehän siinä onkin kun en pääse itse nostamaan etupäätä ilmaan.. Pitämällä jarrusta kiinni ja vetäsemällä taaksepäin saa senverran nostettua että aikas hyvin kiinni ottaa alakolmioon ja etulokariin se letku.. Ts. itteä arveluttaa nyt sit ajaminen kun on pelko perseessä että jos se on liian lyhyt ja pettää.
Vertaa pituuksia originaaliletkuihin, ei saisi olla juurikaan lyhyemmät. Totta kyllä on että liian lyhyt letku on vaarallinen.

Liikkeestä sai taas hyvää palvelua ja ottivat jo yhteyttä. Maahantuoja on kuulema ennenkin noita sotkenut eli täytyy käydä vain mittaamassa noiden molempien pituudet niin lähettävät uuden pidemmän tilalle. Palvelu näytti toimivan nopsaa.
smile_org.gif
:)

Tekeekö joku toimija nykyään mittatilaus teräspunos-jarruletkuja pääkaupunkiseudulla?

Nykyisissä hydrauliikka-kaupan letkuissani on virtaukseltaan turhan ahtaat banjot ja T-haara.

Viimeksi muokattu:
Back