Testaa parisuhteesi

Tuli tuossa mieleeni, kun MP-Suunnistuskisaa järjestelen, että lanseeraanpa Street- ja All Road-luokkien lisäksi vielä kolmannenkin: TESTAA PARISUHTEESI-luokka.

Itse olen yhden kerran kokeillut lomareissulla, tosin ilman puhelimia, että kartanlukijana toimiikin takapenkkiläinen. Takana ei yleensä liiemmin tekemistä ole ja välillä ainakin minun vaimoni jopa nukkuu siellä. Mutta moniko mies pystyy koko suunistuskisan ajan olla puuttumatta kartan lukemiseen?
kaboom.gif
Tilaako ukko taksin kesken reissun ja rouva jatkaa yksin? Vai vaihdetaanko paikkoja? Saattaa käydä myös niin, että kuski ottaa kartat itselleen ja taas takapenkkiläinen voi vetää vaikka sikeitä.
Meillä tuo kokeilu loppui yhteen päiväsiirtymään ja suurin syy oli varmaan puhelimien puuttuminen. Suunnistuskisassa vauhti on tosin niin hiljainen, että nuotti voisi takapenkiltä kuulua ilman puhelimiakin ja siirtymällä koputus risteyksen puoleiseen olkapäähän ennen käätymistä riittäisi varmaan.
Jos homma sujuu
inlove.gif
,niin soolokuskit jäävät varmaan kakkoseksi. Karttaa on niin vaikea lukea vauhdissa, että pariskunnat ajavat sujuvan etenemisen vuoksi ohi vaikka tiukoissa kulmissa pitää rauhallisemmin ottaakin.
Onko moni kokeillut vaikka piirtoheitintaskua vetää jeesusteipillä kuskin selkään kiinni ja antaa matkustajalle suunnistusvastuu? Ehtisi kuskikin katsella vähän enemmän maisemia.
Tapahtuma foorumissa on lisätietoa suunnistusviikonlopusta, jos kiinnostaa lähteä kokeilemaan.
 
smile_org.gif
Taidan edelleen luottaa navigaattoriin, sen kanssa ei tule riitaa
Saattaa tulla, reissussa ajopäivän päätteeksi oli huurteinen juuri nenän alla kun navigaattori ilmoitti tankkilaukusta käsin että: "Jos mahdollista, käänny takaisin"

Olin eri mieltä.

Vaimon ohjeet on aina syytä ottaa vakavasti
inlove.gif


sport05.gif

Iku
 
En usko, että olemme poikkeuksellinen pari koska meillä takapenkkiläinen suunnistaa reissun aikana aina. Selitys tähän on, että vaimoni sisäinen GPS on huomattavasti parempi kuin minulla kuskilla. Ja toiseksi kuski tarvitsee lukulasit nähdäkseen karttaa. Olisi liian humorista saikkailla lasien kans ajaessa. Esim keskieuroopan turneella vaimoni käyttää lentäjien suosimaa reisitarkua jossa on kartta. Tämänlainen homma toimii hyvin siirtymätaipaleilla. Kaupungeissa mekin turvaamme oikeaan kepsiin.
 
Rouva on navigoinut Volvoa ajalla ennen navigaattoria ensimmäiset 100.000 km ympäri Lontoota ja muutamaa muutakin paikkaa mantereen puolella sen verran vakuuttavasti, että ainoa pieni epäilys kohdistuu kartan käsittelyyn moottoripyörän takapenkillä?

Avioliiton pahin koetinkivi on autosuunnistus oudossa suurkaupungissa. Jos siitä selviää, niin sitten voi tilata Hawaijin matkan hopeahääpäiväksi jo ennakkoon.
 
Jep, myös itsellä tuo kyytiläinen on hoitanut suuntimisen ja solona tulee harrastettua Zumopainia. Reissujen tarkasta suuttelusta en ole koskaan perustanut, sillä mielestäni sitoutumalla ennalta tarkasti suunniteltuihin reitteihin ja aikatauluihin häviää osa prätkäreissujen vapaudesta ja hohdosta. Toisille tuntuu suunnittelu olevan osa matkaa, minulle ei. Kyytiläisestä on tullut melkoinen specialisti kartturina ja hyvien mutkateiden bongaajana.

Itse teen reittipäätöksiä online pohjalla esim sadepilvien, teiden ja maisemien mukaan. Onhan nimittäin myöskin niin, että uudet maat ja mannut pitää ensin nähdä paikanpäällä ja vata sitten voi alkaa tulkitsemaan karttoja.  Eri maissa karttojen merkinnät tarkoittavat erilaisia asioita.
 
Avioliiton pahin koetinkivi on autosuunnistus oudossa suurkaupungissa. Jos siitä selviää, niin sitten voi tilata Hawaijin matkan hopeahääpäiväksi jo ennakkoon.
on tuo vino nurkkasen huoneen tapetointikin aika paha...
crazy.gif
Niin on. Kannattaa vielä hommata hiton kallista ja ohutta paperitapettia jossa on kohdistettava kuvio.
Just joo! Kokeiltu on. Vielä yhdessä...
tounge.gif
 
Nii. Ja meillä menee navigointi yleensä sillen, et ku vaimo sanoo, et käänny seuraavasta oikeelle, niin kannattaa kuitenkin mennä vasemmalle. Aina on löydetty perille, ja aikas paljon on tuolla Euroopan eri maissa ja kaupungeissa reissailtu, tosin kotilolla koko perhe.
nixweiss.gif
 
Nii. Ja meillä menee navigointi yleensä sillen, et ku vaimo sanoo, et käänny seuraavasta oikeelle, niin kannattaa kuitenkin mennä vasemmalle. Aina on löydetty perille, ja aikas paljon on tuolla Euroopan eri maissa ja kaupungeissa reissailtu, tosin kotilolla koko perhe.
nixweiss.gif
saiskohan zumoon sellasen vaimo opastuksen....

"pim"

"tosta ois pitäny kääntyä"

nixweiss.gif
 
Nii. Ja meillä menee navigointi yleensä sillen, et ku vaimo sanoo, et käänny seuraavasta oikeelle, niin kannattaa kuitenkin mennä vasemmalle. Aina on löydetty perille, ja aikas paljon on tuolla Euroopan eri maissa ja kaupungeissa reissailtu, tosin kotilolla koko perhe.
nixweiss.gif
saiskohan zumoon sellasen vaimo opastuksen....

"pim"

"tosta ois pitäny kääntyä"

nixweiss.gif
Joo, hei. Toihan on hyvä ehdotus. Pannan softanvääntäjille kehitysehdotus, et sielt pitää tulla aina välilla kaikkee kitinää tyyliin "miks sänoin teit, kuin sä noi ajoit jne. jne." Olis koko ajan kotosa olo, vaik ajais yssiseen.
bowdown.gif
 
Nii. Ja meillä menee navigointi yleensä sillen, et ku vaimo sanoo, et käänny seuraavasta oikeelle, niin kannattaa kuitenkin mennä vasemmalle. Aina on löydetty perille, ja aikas paljon on tuolla Euroopan eri maissa ja kaupungeissa reissailtu, tosin kotilolla koko perhe.
nixweiss.gif
saiskohan zumoon sellasen vaimo opastuksen....

"pim"

"tosta ois pitäny kääntyä"

nixweiss.gif
Joo, hei. Toihan on hyvä ehdotus. Pannan softanvääntäjille kehitysehdotus, et sielt pitää tulla aina välilla kaikkee kitinää tyyliin "miks sänoin teit, kuin sä noi ajoit jne. jne." Olis koko ajan kotosa olo, vaik ajais yssiseen.
bowdown.gif
Oho, minä pääsen näköjään helpolla.

Pari viikkoa takaperin jossain Heathrown lähistöllä vähän omituisen mallisessa vinossa risteyshässkässä:

Vaimo: "minusta tuosta pitäisi kääntyä vinosti oikealle"
Hannu: "voi olla, mutta navi tavallisesti varoittaa käännöksistä ennakkoon"
Taru Valkeapää (risteyksen jälkeen): "yritä tehdä U-käännös"
 
Nääh, suunnistakaa auringosta
wink.gif
! Kartanlukijat on ihan turhia..
biggrin.gif
No joo.. enpä kommentoi enempää
033102bebe_1_prv.gif
 
Avioliiton pahin koetinkivi on autosuunnistus oudossa suurkaupungissa. Jos siitä selviää, niin sitten voi tilata Hawaijin matkan hopeahääpäiväksi jo ennakkoon.
on tuo vino nurkkasen huoneen tapetointikin aika paha...
crazy.gif
Niin on. Kannattaa vielä hommata hiton kallista ja ohutta paperitapettia jossa on kohdistettava kuvio.
Just joo! Kokeiltu on. Vielä yhdessä...
tounge.gif
Joo, on kokeiltu jo kolmisenkymmentä vuotta ja edelleen "gepsi" toimii takapenkillä. Alkukesästä Itävalta-Tsekki-Italia keltaisella ja valkoisella kynällä piirrettyjä teitä pitkin "omaa takapyörää jahdaten", ei riitoja, ei eksymisiä. Jos kuski päätti olla noudattamatta ohjeita niin joka kerta mentiin päin p...tä.
biggrin.gif
062802moto_prv.gif
 
Sähköpostin kautta jo kysyttiin vinkkejä aloittelijoille ja onko GPS sallittu. Vastasin jo kyselijälle, mutta pannaan sama tarina tännekin kaikkien luettaville.

Itse ole suunnistellut nämä samat kisat aluksi tankkilaukun kanssa, mutta kerran bongasin Lidlistä fillariin tarkoitetun karttatelineen. Se kiinnitetään ohjaustangon putkeen ja tönöttää mittareiden päällä. Korvasin telineen mustan levyn akryylilla, joten nyt siitä näkee mittarit läpi, jos kartta ei satu olemaan kohdalla. Suunnistuskisoihin viimeksi teippasin pari peltiliuskaa sen levyn päälle ja sain kartan kiinni muutamalla magneetilla. Helpompi vaihtaa ja näkee paremmin kuin muovipussin alta. Tosin katteettomassa pyörässä tuuli varmaan repii paperin irti. Hifistelijät tekee telineestä vielä pyörivän, niin saa menosuunnan aina ylös. Voi tietysti johtua siitäkin etteivät osaa lukea ylösalaisin olevaa karttaa . Ei multakaan tahdo vielä onnistua RC-helikopterin lennätys keula itseä kohti.
Trippinä olen käyttänyt fillarin mittaria. Siinä on kymmenet metrit eikä jää sen karttatelineen alle piiloon. Mittarin sijoitus on vielä niin, että yletyn nollaamaan tripin irroittamatta kättä kaasulta. Kytkinkättä tarvitsee risteyksissä enemmän, joten kaasun puoli on parempi.
Kelloksi käy hyvin digitaalinen munakello. Se on halpa, yleensä isot numerot ja pyörii takaperin. Ajomääräyksestä lasken JAT:n kohdalta alkaen vaihtopistevälien aikoja lopusta alkuunpäin yhteen ja kirjoitan jokaisen välisumman siihen ajomääräykseen vaihtopisteen numeron viereen. Lähdössä naputan kelloon koko jakson yhteisajan, jolloin jokaisessa vaihtopisteessä jäljellä oleva ihanneaika ja munakellon takaperin käyvä aika pitäisivät olla samat. JAT:lle sitten, kun munakello näyttää nollaa. Jos munakellosta loppuu aika ennen kuin ehtii JAT:lle, niin sillä tiedolla ei tee mitään kuinka paljon myöhiä milloinkin on, koska siinä vaiheessa jokainen kumminkin yrittää ehtiä niin nopeasti kuin suinkin. Tavallinenkin kello on hyvä olla mukana, koska YLEn formaatissa kilpailukorttiin kaikki ajat kuitenkin merkitään ja jossain vaiheessa kumminkin unohtaa käynnistää sen munakellon liikkeelle lähtiessä.
Kynälle paras paikka on hiihtohissijojossa johonkin takin rintataskun lippaan kiinnitettynä. Pari varakynää mukaan, koska kylmässä ilmassa se lakkaa kuitenkin jossain vaiheessa toimimasta.
Suttupaperin olen joskus teipannut reiteen, mutta karttatelineen kanssa, kun ei ole tankkilaukkua, niin bensatankin kylki on hyvä paikka. Siihen pystyy kirjoittamaan vauhdissa kylttien numeroita ja siirtää siitä sitten paremmalla ajalla kilpailukorttiin sellaisella fontilla, mistä toimitsijat saavat selvää. Jokainen suttu kilpailukortissa rankaisee.
Navigaattorin käyttö on kiellettyä, mutta ei siitä olisi mitään hyötyäkään. Suunnistuksen "erikoiskokeilla" suunnistusperusteita enimmäkseen ovat esim. sähkötolpat, kaivot, rakennukset, maaston muodot, metsänreunat jne.
 
Jäi tuosta edellisestä sepustuksesta pois, että 10cm pätkä viivotinta oli toisessa jojossa roikkumassa. Sitä nyt ei kovin montaa kertaa tarvitse, mutta pitkillä siirtymillä antaa varmuutta kääntymiskohdan valintaan.

Aika moni näyttäisi luottavan takapenkkinavigaattoriin. Kaikilla ei niin kovin pitkä matka Somerollekaan, joten lähtekäähän rohkeasti mukaan viettämään viikonloppua ajamisen merkeissä. Toki vain toisenakin päivänä on tervetullut, jos aikataulu ei anna periksi molempiin, mutta ilmoittautukaahan ennakkoon (timo.alanne miuku nokia.com tai nollaviisnolla-568 1025), että osaan tulostaa riittävästi karttoja.
 
Viime vuoden osallistujamäärä on jo ohitettu
thumbs-up.gif
, mutta lisää porukkaa mahtuu vielä. Varsinkin siipan, jälkikasvun tai kaverin kanssa yhdellä pyörällä kulkevia ottaisin mielelläni lähtöviivalle. Pari päivää vielä, kun arvon lähtöjärjestyksen, joten pankaahan mailia tulemaan.
 
Nii. Ja meillä menee navigointi yleensä sillen, et ku vaimo sanoo, et käänny seuraavasta oikeelle, niin kannattaa kuitenkin mennä vasemmalle. Aina on löydetty perille, ja aikas paljon on tuolla Euroopan eri maissa ja kaupungeissa reissailtu, tosin kotilolla koko perhe.
nixweiss.gif
Miehelläni on tapana sanoa: "Kuuntele,mitä vaimosi sanoo ja tee silti oikein"  
tounge.gif
 
Nääh, suunnistakaa auringosta  
wink.gif
! Kartanlukijat on ihan turhia..  
biggrin.gif
No joo.. enpä kommentoi enempää  
033102bebe_1_prv.gif
Ei toi auringosta suunnistaminen ihan mettästä ole, parikymmentä vuotta sitten esim. Genovassa ei muuta tapaa ollut käytettävissäkään tai no Välimeri oli sitten toinen. Kaikkihan sen tietävät (paikalliset) mihin mennään, tieopasteet on ihan turhia.
 
Back
Ylös