Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
mukavaa kyytiä tiedossa taas. Mikähän malli saa ensimmäisenä tämän sisäänsä?Paraneekohan Diavelin ja Multistradan ja uuden Monsterin äänet?

Videosta kävi vähän huonosti selville, millä tuon säätöpulikan asentoa säädetään? Hydraulisesti eli öljynpaineella. Mutta mitä kautta öljy tuotaan? Ja ilmeisesti öljynpaineen säätämiseksi pulikan siipien eri puolille tarvitaan servoventtiili. Mielenkiintoista jokatapauksessa. Muttei ehkä ainutlaatuista, eikös autoissa ole ollut tämmösiä pitkään? (toki eka toteutus yhdistettynä desmo-koneistoon)
Veikkaan että 2015 Multistradan mylly.
Juu, siis tarkoitin (vai mitä tarkoitit), että viekö ECU sytytysennakon nakutusrajalle, kuten joissakin autojen moottoreissa tekee. Siis, jos tankkaa 98-oktaanista (tai mitä vaan), niin ECU lisää ennakkoa, kunnes saa anturilta tiedon nakutuksesta ja tällöin vähentää ennakkoa hieman. Taisitkin kyllä tarkoittaa samaa asiaa...Tuskin on niin agressiivista sytkäkarttaa tuossa että nakuttaa 95:lla. Silloinhan se olisi mahdollista että 98:lla saisikin enemmän tehoa. Jos moottori ei nakuta niin maksimiennakot on kehissä, oli tankissa mitä vaan. Nakuanturi kuuntelee pelkästään rätiseekö, ei se haistele polttoaineen puristuskestävyyttä...![]()
Juu, siis tarkoitin (vai mitä tarkoitit), että viekö ECU sytytysennakon nakutusrajalle, kuten joissakin autojen moottoreissa tekee. Siis, jos tankkaa 98-oktaanista (tai mitä vaan), niin ECU lisää ennakkoa, kunnes saa anturilta tiedon nakutuksesta ja tällöin vähentää ennakkoa hieman. Taisitkin kyllä tarkoittaa samaa asiaa...
Jep. Insinööri tekee sinne maksimi sytkäkartan josta sitten leikotaan nakutuksen ilmestyessä. Kun ei nakuta niin ecu siirtyy pikkuhiljaa takaisin maksimi ennakoille. Tuota maksimi sytkäkarttaa on tuskin säädetty 98:lla nakurajalle, se olisi turhan riskaabelia katuvehkeelle...
Todennäkösesti se sytkäkartta tehdään 95:lle, johon on erinäisiä syistä joista päästöt tuskin vähäisempänä.
Omassa AlfaRomeossa (147) oli tuo samantyyppinen tekniikka. Ajossa kyllä huomasi kun ajoitus muuttui. Nyky Alfassa (Giulietta MultiAir) homma on korvattu sähköisellä ohjauksella, jossa solenoidi määrittelee, milloin imuventtiili aukeaa ja saadaan täydet vapaudet säätöön.Taitaa olla volkkarin tekniikkaa tuo Ducatissa esitelty, mutta tapoja on toki useita.
Italoista en tiedä, mutta ainakin 90-luvun alun Ooppelin boksi lisää sytkäennakkoa nakutuksen mukaan myös yli sen mitä 98oct kestäisi.Jep. Insinööri tekee sinne maksimi sytkäkartan josta sitten leikotaan nakutuksen ilmestyessä. Kun ei nakuta niin ecu siirtyy pikkuhiljaa takaisin maksimi ennakoille. Tuota maksimi sytkäkarttaa on tuskin säädetty 98:lla nakurajalle, se olisi turhan riskaabelia katuvehkeelle...

Mitä taas tulee kaivattuihin kunnon "Ducati"-bassoääniin, niin ne saa aikaiseksi sopivalla putkella, jolla on oikeat resonointiominaisuudet. Niitä taas voi säätää putken sisäisillä venttiileillä tarvittaessa kuten Ferrari, Lambo, Maserati, BMW yms. tekee autoissakin.