• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Testastretta DVT

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Motohtori
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Paraneekohan Diavelin ja Multistradan ja uuden Monsterin äänet?

Niimpä! Kieltämättä oli pieni pettymys oma eka tutustuminen Ducatiin vm.2010 Multistradan kanssa... Siis muuten hieno pyörä, muttei siitä koneesta saanu Ducatia oikeen millään. Pauketta kyllä perkeleesti, jytinää ei... :sad:
 
Videosta kävi vähän huonosti selville, millä tuon säätöpulikan asentoa säädetään? Hydraulisesti eli öljynpaineella. Mutta mitä kautta öljy tuotaan? Ja ilmeisesti öljynpaineen säätämiseksi pulikan siipien eri puolille tarvitaan servoventtiili. Mielenkiintoista jokatapauksessa. Muttei ehkä ainutlaatuista, eikös autoissa ole ollut tämmösiä pitkään? (toki eka toteutus yhdistettynä desmo-koneistoon)

Veikkaan että 2015 Multistradan mylly.
 
Viimeksi muokattu:
Joltain sivustolta lainattua: "Each camshaft has a hydraulic actuator as part of the cam belt pulley; the actuator can rotate inside the pulley housing, advancing or retarding that camshaft's timing as needed. The amount of advance or retard is controlled by varying oil pressure inside the actuator, which in turn is controlled by dedicated valves and the ECU."

Eli ilmeisemmin juuri noilla servoventtiileillä joita tietysti ECU käskyttää...
 
Videosta kävi vähän huonosti selville, millä tuon säätöpulikan asentoa säädetään? Hydraulisesti eli öljynpaineella. Mutta mitä kautta öljy tuotaan? Ja ilmeisesti öljynpaineen säätämiseksi pulikan siipien eri puolille tarvitaan servoventtiili. Mielenkiintoista jokatapauksessa. Muttei ehkä ainutlaatuista, eikös autoissa ole ollut tämmösiä pitkään? (toki eka toteutus yhdistettynä desmo-koneistoon)

Veikkaan että 2015 Multistradan mylly.

Taitaa olla volkkarin tekniikkaa tuo Ducatissa esitelty, mutta tapoja on toki useita.
 
Eikös tuo siten mene, että nokka-akselien asentotunnistimet kertovat ECU:lle nokka-akselin asennon ja koska ECU saa tiedon myös kampiakselin asentotunnistimelta, niin näillä tiedoilla ECU tietää nokka-akselin ajoituksen. Sitten kierrosnopeudesta, kuormitustilanteesta ym. riippuen ECU käskyttää servoventtiiliä lisäämään tai vähentämään öljynpainetta jakohihnan pyörällä olevalle säätimelle. Ducatin mukaan tämä on ensimmäinen moottoripyöräkäyttöön suunniteltu sekä imu- että pakonokka-akselia säätävä systeemi. Hyvä homma kyllä, näin saadaan vääntöä ja huipputehoa tarpeen mukaan. Aika näyttää, kuinka toimiva systeemi on. Ääniin tällä ei kyllä mielestäni ole juurikaan mitään vaikutusta. Eiköhän ne vanhan ajan kunnon jytinät ole historiaa nykyisillä moottoriarvoilla (puristussuhde ym.). Minäkin veikkaisin tätä moottoria aluksi ainakin Multistradaan.

Mielenkiintoinen pointti on myös ensimmäistä kertaa Ducatin moottoriin asennettu nakutuksen tunnistin. Kuulin, että sen tarkoitus on säätää sytytysennakkoa bensiinin ollessa huonolaatuista (alle 95-oktaanista) tai esim. korkeassa ilmanalassa. Epäselväksi minulle on jäänyt, että jos käyttää esim. 98- tai 99-oktaanista, niin lisääkö se silloin ennakkoa antaen näin lisää tehoa vai rajoittuuko sen säätö tuohon 95-oktaaniseen.
 
Tuskin on niin agressiivista sytkäkarttaa tuossa että nakuttaa 95:lla. Silloinhan se olisi mahdollista että 98:lla saisikin enemmän tehoa. Jos moottori ei nakuta niin maksimiennakot on kehissä, oli tankissa mitä vaan. Nakuanturi kuuntelee pelkästään rätiseekö, ei se haistele polttoaineen puristuskestävyyttä... :)
 
En taas ole tarpeeksi insinörtti osatakseni sanoa onko asia varmuudella näin. Ducatilla on kuitenkin ollut tapana (PeTu:lla mitattuna) että matalampiviritteisissä maamoottoreissa alakierroksilla ryske on merkittävästi isompaa, kuin aggressiivisilla ajoituksilla varustetuissa kisamoteissa, joissa overlapia on tolkuttomasti.

Tietty ajoitukset on silloinkin duraation osalta eri, joten enpä osaa sanoa vaikuttaako overlap yksin. Autoissa vaparikoneissa noista Vanoksellisista vedettiin hyviä litratehoja. Tossa nyt ei juurikaan sitä litratehoa ylhäällä edes saman valmistajan parempiin koneisiin verrattuna.

Kehitys kehittyy ja hyvä niin. Joku Diaveli vois kans olla otollinen kohde kyseiselle kattilalle.
 
Tuskin on niin agressiivista sytkäkarttaa tuossa että nakuttaa 95:lla. Silloinhan se olisi mahdollista että 98:lla saisikin enemmän tehoa. Jos moottori ei nakuta niin maksimiennakot on kehissä, oli tankissa mitä vaan. Nakuanturi kuuntelee pelkästään rätiseekö, ei se haistele polttoaineen puristuskestävyyttä... :)
Juu, siis tarkoitin (vai mitä tarkoitit), että viekö ECU sytytysennakon nakutusrajalle, kuten joissakin autojen moottoreissa tekee. Siis, jos tankkaa 98-oktaanista (tai mitä vaan), niin ECU lisää ennakkoa, kunnes saa anturilta tiedon nakutuksesta ja tällöin vähentää ennakkoa hieman. Taisitkin kyllä tarkoittaa samaa asiaa...
 
Juu, siis tarkoitin (vai mitä tarkoitit), että viekö ECU sytytysennakon nakutusrajalle, kuten joissakin autojen moottoreissa tekee. Siis, jos tankkaa 98-oktaanista (tai mitä vaan), niin ECU lisää ennakkoa, kunnes saa anturilta tiedon nakutuksesta ja tällöin vähentää ennakkoa hieman. Taisitkin kyllä tarkoittaa samaa asiaa...

Jep. Insinööri tekee sinne maksimi sytkäkartan josta sitten leikotaan nakutuksen ilmestyessä. Kun ei nakuta niin ecu siirtyy pikkuhiljaa takaisin maksimi ennakoille. Tuota maksimi sytkäkarttaa on tuskin säädetty 98:lla nakurajalle, se olisi turhan riskaabelia katuvehkeelle...
 
Jep. Insinööri tekee sinne maksimi sytkäkartan josta sitten leikotaan nakutuksen ilmestyessä. Kun ei nakuta niin ecu siirtyy pikkuhiljaa takaisin maksimi ennakoille. Tuota maksimi sytkäkarttaa on tuskin säädetty 98:lla nakurajalle, se olisi turhan riskaabelia katuvehkeelle...

Todennäkösesti se sytkäkartta tehdään 95:lle, johon on erinäisiä syistä joista päästöt tuskin vähäisempänä.
 
papukaijamerkki sille, joka lähtee ensimmäisenä spekuloimaan sitä paljonko hyvällä tehoputkella saa lisää tehoa.
 
Taitaa olla volkkarin tekniikkaa tuo Ducatissa esitelty, mutta tapoja on toki useita.
Omassa AlfaRomeossa (147) oli tuo samantyyppinen tekniikka. Ajossa kyllä huomasi kun ajoitus muuttui. Nyky Alfassa (Giulietta MultiAir) homma on korvattu sähköisellä ohjauksella, jossa solenoidi määrittelee, milloin imuventtiili aukeaa ja saadaan täydet vapaudet säätöön.
 
Numeroiden perusteella kuulostaa Multistradan uudelta koneelta. Eihän se käy että matkamopojen kunkkuvaltikka siirtyisi Itävaltaan.
 
Jep. Insinööri tekee sinne maksimi sytkäkartan josta sitten leikotaan nakutuksen ilmestyessä. Kun ei nakuta niin ecu siirtyy pikkuhiljaa takaisin maksimi ennakoille. Tuota maksimi sytkäkarttaa on tuskin säädetty 98:lla nakurajalle, se olisi turhan riskaabelia katuvehkeelle...
Italoista en tiedä, mutta ainakin 90-luvun alun Ooppelin boksi lisää sytkäennakkoa nakutuksen mukaan myös yli sen mitä 98oct kestäisi.
 
Upea laitos. Tähän vielä yhdistettynä Kawasakin H2-tyyppinen ahdin, niin tehot +/-200 ja ominaisuudet aivan hyperit. :;):

Kaikkiin malleihin tuo varmasti yhdistetään eri versioina.

Mitä taas tulee kaivattuihin kunnon "Ducati"-bassoääniin, niin ne saa aikaiseksi sopivalla putkella, jolla on oikeat resonointiominaisuudet. Niitä taas voi säätää putken sisäisillä venttiileillä tarvittaessa kuten Ferrari, Lambo, Maserati, BMW yms. tekee autoissakin.

Kisakyykkykoneita ajatellen, tuo systeemi saattaa lisätä koneen painoa, joka taas ei hyvä juttu. Mutta kaipa se jotenkin hoidetaan, että saadaan se uusin MotoGP-pyörä taas samalle viivalle parempien kanssa. Nythän Ducatin kone on ollut tehokas mutta liian painava.
 
Mitä taas tulee kaivattuihin kunnon "Ducati"-bassoääniin, niin ne saa aikaiseksi sopivalla putkella, jolla on oikeat resonointiominaisuudet. Niitä taas voi säätää putken sisäisillä venttiileillä tarvittaessa kuten Ferrari, Lambo, Maserati, BMW yms. tekee autoissakin.

En usko, että saa ääniä putkea vaihtamalla. Asiaan liittyy myös imupuoli ja nokkien riittävä overlap niin huokailee riittävästi.
 
Back
Ylös