Testivoittaja Michelin Pilot Road 4

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja psi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Fasulla muistaakseni rengas kuin rengas kesti yli 10000km mutta kun vaihdoin tohon 2 pyttyseen niin jo rupesi kumi kulumaan. Se taitaa tuo konejarru olla se suurin kulutus tekijä. Ois se kyllä hieno kuulla jos joku v-konekuski pääsee yli 10000km. Tai lähinnä että miten saa kestämään.

Mulla monsterin V2 (L-twin ettei ducatistat räjähdä :D) kesti Road 5 setti noin 16tkm, etusen loppuessa ensin ja takasessa ehkä 2-3mm jäljellä.
 
Kyllä siinäkin on aika "pintakaasulla" ajeltava, itse pääsin FJR:llä Metzelerin Z8:lla n.10000km. Sen jälkeen Michelin PR4 GT:llä parhaimillaan n.15000km, tosin vaihdan ne viimeistään kun on 2mm jäljellä. Yksin ajelen ja pääasiassa reippaasti mutkateitä, eipä kulu keskeltä "tiiliskiveksi".

Uskon että sillä asvaltin sileydellä (nastarenkaat kielletty) on suuri merkitys. Toki pintakaasullakin ajellaan, mutta renkaat vaihdan kyllä ihan viime tinkaan...
Edit: kävin katsomassa FJR Ownersclubin viestejä, siellä ne ajelee 10-11 tuhatta mailia Z8:lla renkailla.
 
Viimeksi muokattu:
Fasulla muistaakseni rengas kuin rengas kesti yli 10000km mutta kun vaihdoin tohon 2 pyttyseen niin jo rupesi kumi kulumaan. Se taitaa tuo konejarru olla se suurin kulutus tekijä. Ois se kyllä hieno kuulla jos joku v-konekuski pääsee yli 10000km. Tai lähinnä että miten saa kestämään.

Ku mulla oli Aprilia RSV, niin suunnilleen samoihin kilsoihin pääsin, ku nykyisellä R1:llä. Sellaset 14-16tkm. Pilot Powereilla.
Oisko Aprilias ollu PP 2:t, ku Rykköses PP 3:set.

Rykköses on etu rengas "loppuun ajettu", suunnilleen samoil kilsoilla ku takanen.
Aprilias etunen kulu huomattavasti hitaammin ku takanen. Kesti melkeen 2 kertaa pitempään ku takenen.


Aprilias toimi myös Pilot Roadit hyvin, kestivät ehkä aavistuksen pitempään ku Powerit. Mut ei niis mitään merkittävää eroo ollu.

Rykköses taas Pilot Roadilla (3:sia kokeillu) menee ohjaus turhan raskaaks sekä vähän tunnottomaks ja "epävarmaks". Ei sovi mun ja pR1nsessan "tyyliin" ollenkaan.
 
Noin yleisesti ottaen takarengas kestää noin n. 10000 km eturengas n. 20000 km. Ennenkuin joku ehtii tämän tyrmäämään, niin erot eri moottoripyörien välillä on yllättävän suuret. En tiedä mistä johtuu. Joku ajaa Hajupussilla Michelinin PilotPowerilla 12000 km ja toinen Kawan ZZR ja Michelinin PilotRoad 4:lla 13000 km, eikä kankaat vielä näy. Jossain toisessa pyörässä nuo ei kestä läheskään noita kilometrejä, esim iso Kessu, 8000 km ja PilotPower vaihtokunnossa. Kaikki ajajat ovat rauhallisia ja paineet on oikeat. Tietysti näissä perusrenkaissa on tiettyjä peruseroja, Michelin on pehmeä reunainen, kun taas Metzelerit, Bridget ja Contit ovat kovareunaisia. Mutta ei ne kestävyyserot oikein tuostakaan johdu, ilmeisesti korkeampaa matematiikkaa.
 
Noin yleisesti ottaen takarengas kestää noin n. 10000 km eturengas n. 20000 km. Ennenkuin joku ehtii tämän tyrmäämään, niin erot eri moottoripyörien välillä on yllättävän suuret. En tiedä mistä johtuu. ....

Hyvin pitkälti näin! MUTTA, yksi syy saavutettuun ajokm: määrään on renkaan valmistusmaa.

Esimerkkinä Metzelerin ME880. Se oli aikoinaan kovinkin km: kestoisena tunnettu malli, etenkin K1200LT- ohjastajien keskuudessa, (about 2007 - 2011). Renkaan kupeessa teksti: MADE IN GERMANY.

77749.jpg


Omallakin LT:llä pääsi sen 20tkm, ja etunen kesti 33tkm. Nooo....sitten meni jonkun aikaa, kun meän BMWKLTIBMIXOFF- jne. mitä nyt niitä olikaan - kokoontumisissa, LT- ohjastajat alkoivat ihmetellä, miten toisella sama kiekko kului kympissä loppuun, ja etusellakaan ei päässy kuin sen viistoista..... Kinattiin ja väiteltiin...

...kunnes todettiin, että kiekon kupeesta löytyikin teksti: MADE IN BRAZIL.

Että näin meitä kuluttajia huijataan - vedätetään ja suorastaan petetään! :kääk:

....Mutta sehän on meille tuttua jo lähes joka tavarassa - menkääpä esim. ravistelemaan noita Fazerin "joulusuklaa"- rasioita, juu, niitä suorakaiteen muotoisia, (270gr), niin kuinka ollakkaan, nehän hölskyy lähes tyhjyyttään, kun "pakkausteksisistä" syistä, ovat vain puolillaan entisestä!

Hinta on kuitenkin sama - no tottakai!
 
Kovin on pintakaasulla kärrätty jos yli 20 000 km on kestäneet.
Aikalailla suurin syy miks kestää on se, etten aja "suoraan" iha hirveän paljoa. Näin ollen renkaasta ei tuu keskeltä sileä, vaan se kuluu joka puolelta tasaisesti.

Viimeksi kun tämän sanoin ni joku vaa rupes hirnumaan että "hohhohohoo melkoista pujottelua saa vetää jotta kuluu renkaat reunoilta asti"... mutta ei se itseasiassa ihan hirveitä pujotteluja vaadi ainakaa busalla. Motarilla saa iha kaistan reunasta reunaan keinuttelulla kulumaan senttiä vaille koko pinnan.

Noh, siinähä hirnuvat sitten ja silottavat renkaansa. Ite kuuntelen sit hirnumista ja ajelen 3 vuotta samalla nakilla.
 
Ihan vitun käsittämätön luku 28 tkm busan takanakille Suomen teillä.... tai millään teillä.
 
Edellinen nakki ku lähti 3 vuoden jälkeen vaihtoon, näytti tältä:
takanakki-marraskuu-2015.jpg
Toi taisi olla Metzeler?

Tossa ton keskiosan rajun ylikulumisen selitti se, että mulla oli ollu 2,4bar paineet läpi renkaan käyttöiän ku muistin ohjepaineet väärin.
 
Lainaus mchuurre #.kunnes todettiin, että kiekon kupeesta löytyikin teksti: MADE IN BRAZIL.

Crossi ja enduro renkaat, siis Metzeler on tehty Brasilissa iät ja ajat. Metukan Z6 tehtiin (tai niin ainakin luki) Saksassa vielä 10 vuotta sitten, nyt Kiinassa. Z8 tehtiin Sakuissa vielä parivuotta sitten, viime kesänä kaikki uudet Z8 Kiinassa. Kiinan poika sanoisi että kotimaisen rengas.
Niin ja moni Conti tulee Vietnamista, harvinaisemman koon Michelinit Vietnamista. Michelinin PilotPowerit ja kaikki PilotRoadit (2, 3, 4 ja 5) etuset ja takaset Espanjasta, ovat tulleet niin kauan kuin minä muistan. Bridget tulee pääosin Japaniasta.
 
Fasulla muistaakseni rengas kuin rengas kesti yli 10000km mutta kun vaihdoin tohon 2 pyttyseen niin jo rupesi kumi kulumaan. Se taitaa tuo konejarru olla se suurin kulutus tekijä. Ois se kyllä hieno kuulla jos joku v-konekuski pääsee yli 10000km. Tai lähinnä että miten saa kestämään.

Bulussa kesti Pirelli Diablo Rosso II takana 7tkm niin kankaat paistoi keskeltä. Oli aika pettymys. Ihan normaalia sivistynyttä ajoa, pari kertaa piipahdin radalla mummoilemassa ja iisiä matka-ajoa. Luulen kyllä että V-twinit syö renkaita enemmän juurikin voimakkaan moottorijarrun / riskin väännön takia? 990 Super Duke oli ajossa niin vähän aikaa ettei ehtinyt renkaat kulua loppuun, mutta voisin kuvitella että se syö kumia ahnaasti.

Mulla oli tuo Pirelli Made in Germany, kaveri tilasi vuotta myöhemmin samat kumit niin niissä lukee Made in China...mulla taas on nyt Bulun alla kiinalaiset Metzelerit. Siirtyy ilmeisesti vanhentuneet mallit heti halpamaiden tehtaisiin kun pukkaa uutta versiota markkinoille. Nyt ajattelin hommata toiseen (matka)pyörään Misukan Road 5:t (Pilot sana on pudotettu pois mallimerkinnästä).
 
Hyvin pitkälti näin! MUTTA, yksi syy saavutettuun ajokm: määrään on renkaan valmistusmaa.

Esimerkkinä Metzelerin ME880. Se oli aikoinaan kovinkin km: kestoisena tunnettu malli, etenkin K1200LT- ohjastajien keskuudessa, (about 2007 - 2011). Renkaan kupeessa teksti: MADE IN GERMANY.

77749.jpg


Omallakin LT:llä pääsi sen 20tkm, ja etunen kesti 33tkm. Nooo....sitten meni jonkun aikaa, kun meän BMWKLTIBMIXOFF- jne. mitä nyt niitä olikaan - kokoontumisissa, LT- ohjastajat alkoivat ihmetellä, miten toisella sama kiekko kului kympissä loppuun, ja etusellakaan ei päässy kuin sen viistoista..... Kinattiin ja väiteltiin...

...kunnes todettiin, että kiekon kupeesta löytyikin teksti: MADE IN BRAZIL.

Että näin meitä kuluttajia huijataan - vedätetään ja suorastaan petetään! :kääk:

....Mutta sehän on meille tuttua jo lähes joka tavarassa - menkääpä esim. ravistelemaan noita Fazerin "joulusuklaa"- rasioita, juu, niitä suorakaiteen muotoisia, (270gr), niin kuinka ollakkaan, nehän hölskyy lähes tyhjyyttään, kun "pakkausteksisistä" syistä, ovat vain puolillaan entisestä!

Hinta on kuitenkin sama - no tottakai!

Rengasvalmistus on globaalia. Kun rengasmalli vanhenee valmistus siirretään halpatuotantomaihin, samalla renkaan hinta laskee. Pirelli on kiinalainen rengasvalmistaja mutta renkaita tehdään myös euroopassa, onko se huijausta?
 
Eturengas alkaa olla lopussa. Kannattaisiko ostaa pilot road 4 vai 5 ?
Ainakin 5 on osoittautunut erittäin hyväksi takana.
 
Rengasvalmistus on globaalia. Kun rengasmalli vanhenee valmistus siirretään halpatuotantomaihin, samalla renkaan hinta laskee. Pirelli on kiinalainen rengasvalmistaja mutta renkaita tehdään myös euroopassa, onko se huijausta?

No tottakai on huijausta, JOS ominaisuudet muuttuu siitä, mitä ne olivat alkuunsa!
 
Omat kokemukset Pilot Road 4 renkaasta. Pyörä R 1200 R -17. Kaikki luistonestot ja absit on pyörässä.

Molemmat renkaat meni vaihtoon 11500 km kohdalla. Pintaa oli reilusti jäljellä, mutta varsinkin takarengas oli kulunut muodottomaksi ja sen huomasi ajossa. Tästä noin 5000 km ajoa 2-päällä raskaalla kuormalla. Paineet olivat kokoajan ohjekirjan mukaiset(rengaspainevalvonta).

Kyseisessä renkaassa on paljon lamelleja, eli rengas on "viillelty" suuntaan, jos toiseen. Näin ollen rengas pääsee kulumaan epätasaisesti moneen suuntaan.
Näistä linkeistä näkee hyvin eron 4 ja 5 välillä:
https://www.1001renkaat.com/renkaat-moottoripyora/michelin/pilot-road-4-gt/180-55-zr17-73w-943658?utm_source=compare&utm_medium=google-shopping&utm_campaign=tyre
https://www.motonet.fi/fi/tuote/9821733/Michelin-Pilot-Road-5-12070ZR17-MC-58W-TL-Eteen

Veikkaan, että syy nopeahkoon kulumiseen on luistonestossa ja isossa kuormassa+ karkeassa asfaltissa. Kovissa kiihdytyksissä takarengas ikään kuin tekee pientä liikettä edes takaisin, kun luistonesto hakee rajoja pidolle. Ja paino nyt tuo luonnollisesti kuormitusta renkaalle.

Nyt alla on Road 5, joilla toivottavasti pääsisi vähän isommat kilometrit. Nähtäväksi jää.

Summasummarum: Varmasti on riippuvainen pyörästä ja ajotyylistä sekä kuormasta.
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti on riippuvainen pyörästä ja ajotyylistä sekä kuormasta.
Rengas kulutus on 99% riippuvainen ajotyylistä. Kaikki pyörät painaa suunnilleen saman verran, ellei nyt joku nero sitte vertaa piikkiä ja goldwingiä.

Jos pyörän päällä on reilummin painoa ni sit laitetaan reilummin painetta.
 
Omat kokemukset Pilot Road 4 renkaasta. Pyörä R 1200 R -17. Kaikki luistonestot ja absit on pyörässä.

Molemmat renkaat meni vaihtoon 11500 km kohdalla. Pintaa oli reilusti jäljellä, mutta varsinkin takarengas oli kulunut muodottomaksi ja sen huomasi ajossa. Tästä noin 5000 km ajoa 2-päällä raskaalla kuormalla. Paineet olivat kokoajan ohjekirjan mukaiset(rengaspainevalvonta).

Kyseisessä renkaassa on paljon lamelleja, eli rengas on "viillelty" suuntaan, jos toiseen. Näin ollen rengas pääsee kulumaan epätasaisesti moneen suuntaan.
Näistä linkeistä näkee hyvin eron 4 ja 5 välillä:
https://www.1001renkaat.com/renkaat-moottoripyora/michelin/pilot-road-4-gt/180-55-zr17-73w-943658?utm_source=compare&utm_medium=google-shopping&utm_campaign=tyre
https://www.motonet.fi/fi/tuote/9821733/Michelin-Pilot-Road-5-12070ZR17-MC-58W-TL-Eteen

Veikkaan, että syy nopeahkoon kulumiseen on luistonestossa ja isossa kuormassa+ karkeassa asfaltissa. Kovissa kiihdytyksissä takarengas ikään kuin tekee pientä liikettä edes takaisin, kun luistonesto hakee rajoja pidolle. Ja paino nyt tuo luonnollisesti kuormitusta renkaalle.

Nyt alla on Road 5, joilla toivottavasti pääsisi vähän isommat kilometrit. Nähtäväksi jää.

Summasummarum: Varmasti on riippuvainen pyörästä ja ajotyylistä sekä kuormasta.

Ehkä sulle olisi sopinut paremmin PR4 GT- versio, tarkoitettu raskaammille pyörille ja suuremmille kuormille. Tästä Road 5 on nyt myös GT- versio, aion kokeilla seuraavaksi sitä, ainakin PR4 GT osoittautui hyväksi valinnaksi FJR:n alla.
 
Ehkä sulle olisi sopinut paremmin PR4 GT- versio, tarkoitettu raskaammille pyörille ja suuremmille kuormille. Tästä Road 5 on nyt myös GT- versio, aion kokeilla seuraavaksi sitä, ainakin PR4 GT osoittautui hyväksi valinnaksi FJR:n alla.

Todentotta GT malli varmaan olisi parempi, kun ajan paljon 2 päällä. Tosin PR4 oli pyörässä ensiasennusrenkaana, joten siihen en voinut vaikuttaa. PR5 GT-malli näyttää tulleen markkinoille vasta syyskuussa 2019 ja itse vaihdoin renkaat jo heinäkuussa. Seuraavassa vaihdossa täytyy tilanne tarkastella uusiksi.

Huomioikaa myös, että hintavertailu kannattaa. Valmistajan ilmoittama suositushinta näille kyseisille renkaille on järkyttävä, yli 500 € pari. Suomestakin noita saa ihan kivijalkaliikkeistä 300-350 eurolla, riippuen koosta.
 
Back
Ylös