Autopuolella ihan tavallisia henkilöauton ja pakettiauton renkaiden kulumisherkkyyttä mitataan jenkkiläisellä TW-indeksillä.
Tavallisissa renkaissa saattaa indeksi olla yhtä hyvin 150 kuin 450, joka tarkoittaa että samalla tavalla kulutettuna toinen rengas kestää kolme kertaa enemmän!
Yhdysvalloissa isoilla valmistajilla on saatavilla etenkin urheilullisiin henkilöautoihin ulkoisesti samannäköisiä, mutta mallimerkinnässä pienellä erolla olevia renkaita, joiden TWI arvo voi vaihdella helpostikin esimerkinomaisesti 100 ja 250 välillä.
TWI 100 rengas on ominaisuuksiltaan painotettu pitoon, kumin kulumisen seurauksella. 250:ssä kumissa taas kuluminen on huomattavasti pienempää, mutta pito huonompi etenkin rata-ajossa.
En pitäisi täysin mahdottomana, että tämä autopuolella vuosikymmeniä käytössä ollut renkaiden varioiminen olisi käytössä myös mp-puolella.
Niin ja vielä tarkennus: renkaissa ei välttämättä ulkoisesti ole mitään muuta eroa, kuin yksi kirjain tai numero renkaan kyljessä.
Tavallisissa renkaissa saattaa indeksi olla yhtä hyvin 150 kuin 450, joka tarkoittaa että samalla tavalla kulutettuna toinen rengas kestää kolme kertaa enemmän!
Yhdysvalloissa isoilla valmistajilla on saatavilla etenkin urheilullisiin henkilöautoihin ulkoisesti samannäköisiä, mutta mallimerkinnässä pienellä erolla olevia renkaita, joiden TWI arvo voi vaihdella helpostikin esimerkinomaisesti 100 ja 250 välillä.
TWI 100 rengas on ominaisuuksiltaan painotettu pitoon, kumin kulumisen seurauksella. 250:ssä kumissa taas kuluminen on huomattavasti pienempää, mutta pito huonompi etenkin rata-ajossa.
En pitäisi täysin mahdottomana, että tämä autopuolella vuosikymmeniä käytössä ollut renkaiden varioiminen olisi käytössä myös mp-puolella.
Niin ja vielä tarkennus: renkaissa ei välttämättä ulkoisesti ole mitään muuta eroa, kuin yksi kirjain tai numero renkaan kyljessä.