• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

TeZuista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jalopeeno
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jalopeeno

New member
Kyselen teiltä oi viisaat ja kokeneet, jolla kokemuksia kyseisestä vempeleestä.. missä ollut ongelmaa? mikä leviää ekana? miten ehkäistä ongelmia?
Vanhan (-88) TeZun ostin kesän alussa ja tavotteena oli, että kestäs tän kesän. Nyt näyttää pahasti siltä, että tarvis koittaa sillä kruisia vielä kesä jos toinenkin.. jotta mitenkähän sais tuon kestämään?
Tarvii vielä tunnustaa että on tuo peukku aikast syvällä kämmenpohjassa ton mopottimen huoltosysteemien kanssa.  
lookaround_orig.gif

mäntä on eka joka menee konepuolelta. marssit liikkeeseen ja sanot että uusi mäntä sisään. älä tee itse jos olo on käsi. en tiedä mitä nykyään maksaa piikin mäntä mutta ei se kamalia ole. töineen veikkaisin että 200-250e??.. korjatkaa joku joka tietää. tai soita itse liikkeeseen.
jokatapauksessa mäntä kannattaa 2tahtiin vaihtaa _ennen_ kuin se hajoaa.

Kiinni se yleensä leikkaa jossain vaiheessa...mutta eipä maksa tuon ikäisessä mallissa paljoa uus mäntä ja sylinterin porautus. Jos ei viitsi odotella kiinnileikkaamista, niin kannattaa porauttaa ja vaihtaa tietty isompi mäntä. Talvella on hyvää aikaa irrotella sylinteri ja porauttaa. Jollet itse osaa mitään tehdä, niin ainahan sitä nyt joku tuttu löytyy, joka osaa 2-tahtisesta pytyn irrottaa. Muuten tuommoisen tetsu pitäis toimia ongelmitta, mitä nyt noi perushuollot pitää tehdä.

Onkos muuten kyseessä se kullanvärinen(tai jotain siihen suuntaan) yksilö joka oli mm. Saaristorallissa tossa heinäkuussa? Ei nimittäin mikään yleinen peli nykyään.

Niin joka tapauksessa, en ole kuullut tyyppivioista ja jos kone on vakio, ei se kiinnileikkauskaan ole mitenkään todennäköinen. Itselläni nyt oli puolta pienempi ja paria vuotta vanhempi yammu(RD125lc), jossa viat liittyivät lähinnä laakereihin, kun öljynsaanti syystä tai toisesta jäi heikoksi. Kiinni ei leikannut kertaakaan, enkä tosiaankaan säästellyt myllyä. Piikkisissä on myös ollut ongelmana että kampiakselin laakereiden pesät kuluvat, 250:sta en sitten tiedä.
Muuten koneen kesto ja kunto riippuu pitkälti käytöstä. Kakstahtinenhan ottaa herkemmin nokkiinsa rääkkäyksestä, ja jos on moottorijarruteltu niin öljynpuute on voinut kuluttaa laakereita ennenaikaisesti. Sähköistä olen joskus kuullut että menneet sekaisin, eli YPVS ei pelitä ja jotain muuta mukavaa.

Pirkanmaalla on yksi pariskunta jolla on tällähetkin jo toinen tzr menossa, eli kaippa se kiva peli on. Vois koittaa saada niitä orgin jäseniksi, josko tulisi sitäkautta kokemuksen suomaa tietoutta lisää
smile_org.gif

Kiitoksia vastauksista..  
smile_org.gif

mäntää tosta on porattu 6 tonnia sitten.. Ja kyllä, kyseessä on se 250cc kuparinvärinen tezu, joka Saaristorallissakin oli. Kerholla toisella tytöllä samanlainen, jossa ollut vähän enemmän ongelmia, tossa mun pyörässä ei vielä mitään. Kun olin tota ostamassa kaveri kävi raision Bikeworldissa koeajamassa vastaavaa, siinä ei ypvs toiminu ja oli muutenkin melko rimpula. Joku jätkä sen oli ostanu ja kohta se olikin levinny.. en tiedä mikä siitä. Huolestuttaa vaan kun kuulee, ettei vastaavat pysy kasassa.

Kaunis on sitten peli! Niin, huono maine tolla ja muillakin vanhemmilla sporttipärrillä johtuu yleensä juurikin siitä, että niitä rääkätään surutta ilman kummempaa tietoa tai viitseliäisyyttä mitä huoltoon tulee. GPZ600R:stäkin on tullut kuultua kaikkea pahaa ja jokainen asiijantuntija haukkui pystyyn kun kerroin mitä tuli hankittua, vaan tyyppi jolle pyörän vein viime viikoksi kertoi koneen olevan täydessä iskussa ja hyväkuntoinenkin vieläpä, jopa venat olivat säädöissään!
Kyseessä kumminkin aikansa sportti, vieläpä kolme vuotta vanhempi kuin tezusi, joten ei ole mitenkään kiveen kirjoitettua että pyörä hajoaa vain koska tietyt kirjaimet ovat tietyssä järjestyksessä katteen kyljessä...mitä tahansa saa rikki väärällä käytöllä, ja mikä tahansa hyvin tehty peli kestää kyllä oikein käytettynä, suunniteltuun tarkoitukseensa. Muista vain lisätä öljyä ja katsoa aina välillä etteivät kaasuttimien öljyputket vuoda...muuta en nyt uskalla sanoa kun ei tosiaankaan ole kyseisestä kokemusta. Toivottavasti auttaa edes hiukan mielenrauhan kanssa!

Minulla oli aikoinaan 125 TZR ja möin sen kaverille joka myi sen sitten eteenpäin kun mittarissa oli yli 90 000km. Toimi kuin junan vessa koko matkan, jos ei siis oteta tuota mäntien vaihtoa ja porautuksia huomioon. Eli noin reilun 20 000km välein (riippuen paljon muuten kaasukahvan asennosta) piti porauttaa ja vaihtaa mäntä. Ilmiön huomas siitä kun tehot pikkuhiljaa hiipu ja lopulta männänrenkaat tuli putkesta pihalle. Ei siis kertaakaan leikannut kiinni. Tämän siis laskisin kaikkien 2 tahti jengakoneiden ominaisuudeksi, enkä viaksi. Alakerran laakereita ei tarvinut muuten vaihtaa kertaakaan!
thumbs-up.gif

Back