• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Thunderstar 1200 tdi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mik@
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Enpä ole omassa diesel-moottorisessa kyllä havainnut tuota "kapeata vääntöaluetta". Automaatti hoitaa vaihtamisen tarvittaessa
Niimpä. Automaattihan se. Mutta jos pyörässä vetoalueen laajuus on esim 2000 tai 3000 1/min, pykälää saa tikata tiheään. Teho ja vääntö ovat kyllä käsitteinä tuttuja.
 
Kai tohon ny jotku alakatteet o.
Ruma muute, katuhaukkaviritys
tounge.gif

Hieno idea, wv on aika karkee kone
pyörään. Oma kotilo on tdi wv.
 
Jos dieselin käyttökierrosalueen suhteuttaa koko kierrosalueeseen, ei se olekaan niin erityisen lyhyt. Toki kierrosalue on alempana, mutta sitähän kompensoidaan sit välityksillä ja suurella väännöllä.
 
Jos dieselin käyttökierrosalueen suhteuttaa koko kierrosalueeseen, ei se olekaan niin erityisen lyhyt. Toki kierrosalue on alempana, mutta sitähän kompensoidaan sit välityksillä ja suurella väännöllä.
Kyllähän se dieselin käyttöalue, voi olla vaikka 4000 kierrosta välillä 1000-5000 ja bensa-vehkeissä yhtä pitkä, mutta 2000-6000 välillä.

Ajossa uudet tehokkaat dieselit on mielestäni parhaita, mutta ellei vääntöä ole tarpeeksi (n. 500nm) niin ajaminen on todella ikävää varsinkin kaupungissa. Alhaalta ei vedä yhtään, vähän ylempää hyvin, sitten taas puutuu, jossain 4000 paikkeilla kohtalaisesti ja ylhäällä ei ole tehoa/vääntöä yhtään. Vaihdon jälkeen pitkät välitykset varmistaa, että kone ole enää vetoalueella ja sen saaminen sinne kestää.

Näin olen monessa pelissä havainnut. Mm. BMW 320D
kaboom.gif
 
Ajossa uudet tehokkaat dieselit on mielestäni parhaita, mutta ellei vääntöä ole tarpeeksi (n. 500nm) niin ajaminen on todella ikävää varsinkin kaupungissa. Alhaalta ei vedä yhtään, vähän ylempää hyvin, sitten taas puutuu, jossain 4000 paikkeilla kohtalaisesti ja ylhäällä ei ole tehoa/vääntöä yhtään. Vaihdon jälkeen pitkät välitykset varmistaa, että kone ole enää vetoalueella ja sen saaminen sinne kestää.
Tämä oli pointtini. Joku 3=> litran monsteri kyllä vetää ja vääntää mutta ns. kuluttajahintaisissa laitteissa tilanne on kuten opa sanoo. Esim ensimmäinen mäkilähtö on melko unohtumaton elämys. Ajossa alhaalla ei ole yhtään mitään, sitten niittaa pään niskatukeen ja juhlat ovat samantien ohi. Vaatii ehdottomasti jonkin kuusilovisen automaatin.
 
Tämä oli pointtini. Joku 3=> litran monsteri kyllä vetää ja vääntää mutta ns. kuluttajahintaisissa laitteissa tilanne on kuten opa sanoo.
Täytyy kyllä myöntää, että aivan viime vuosilta ei ole kokemusta kuin automaatti-vaihteisista dieseleistä ja niistäkin lähinnä mersuista. Niissä kyllä pelaa ihan hyvin semmoiset missä on vääntöä "vain" joku 340nm.

VAG-tuotteita en ole viime vuosina edes koeajanut, joten niitä en voi kommentoida.

Edellinen diesel-Bmw millä olen ajanut oli vm.2000 520D manuaali ja siinä en kyllä havainnut mitään kovin terävää rajaa vedon alkamisessa pienilä kierroksilla.


Ehkäpä se diesel-mp pitäisi sitten tehdä automaattivaihteisena
biggrin.gif
 
Back
Ylös