Tietyöt Ruotsissa ja Norjassa

Kohta pitäisi startata pohjois-Ruotsin kautta Norjaan pariksi viikoksi. Viime kesänä tuli Ruotsissa ajettua varmaan 20 km sellaista tietyötä, että sai koko ajan keskittyä pysymään pystyssä. Tästä viisastuneena voisi reittejä sorvata etukäteen tietöidenkin mukaan.

Ruotsin Trafikverketin mukaan ei Norrbottenissa ole isompia tietöitä reitillä Luleå-Arvidsjaur-Arjeplog.
Tuolta linkistä valitset läänin ja sitten "Projekt i länet": http://www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/
Onko parempaa tietoa ko. tietä tänä kesänä ajaneilla?

Entäpä löytyykö Norjan tietöistä tietoa netistä tai kokemuksia tältä kesältä?

Joo kannattaa tosiaan selvitellä etukäteen jos ei endurolla liikenteessä ole. Itellä oli lipat lähellä Kiiruna-Pajala välillä. Irtohiekka oli ok mutta loppumatkasta oli isoa irtosepeliä ja pyörällä kuormineen painoa yli 500 kg.. ei kiitos enää sellaista..

Reissu tehtynä ja löytyi ne pakolliset Ruotsin tietyötkin paluumatkalla. Ei paluureitti ollut etukäteen selvillä joten tietöitä ei tullut sille tielle etukäteen kartoitettua. Sorselen ja Arvidsjaurin välillä oli siis lähellä Sorselea tietyötä arviolta 10 km. Ei kovin isoa kiveä, mutta ei mitään nautintoa ajaa kyykyllä.

Menomatka Arjeplogin kautta sisälsi myös lyhyen tietyöpätkän, mutta se on jo nyt varmaan päällystetty, kun oli silloin juuri päällystystyöt meneillään.

Norjassa ei isompiin tietöihin törmätty.

On se tietyö siellä edelleen n.10km tai ainakin oli 12.7 .......

Paikoin isoa sepeliä mutta onneksi lyhyitä pätkiä sitä suurempaa kiveä.
crazy.gif

Nopeutta hieman lisää ja vetoa koneessa sillä siitä selviää....ei parane jännittää tai on nurin.
biggrin.gif

Hyrrävoimat toimivat kunnolla siinä 80 km/h ja kovemmal vauhdil,veto päällä niin pyörä tottelee ja heti kun on sopiva paikka niin veto/vauhti taas pois ettei mutkiin tullaan liian kovalla vauhdilla  
wink.gif

Ite en innostuisi mistään matkasta misä ennen lähtöä katotaan et asfalttia löytyy ja hyväkuntoista  
eek.gif

Lentäkää ulkomaille jonnekin ja vuokratkaa scootterit kaupunkikruisailuun  
wink.gif

Mut se nytt on vaan mun oma mielipiteeni  
cool.gif

Menee Offtopic. mutta tietyöt oli oikeestaan vähäisin ongelma ruotsissa ja varsinkin Norjassa. Joka kesähän noita tietöitä on joissain tieosuuksilla.
Enempi vituttaa Norjalaisten rahastus jokapaikassa, tietullit päällimmäisenä.
Ja sviddu laittaisivat leirintäaluemaksuun sen verran lisää että ei tarttis suihkuun mennessä kolikoita öysätä suihkun aikana. Höh.
Ainii. ainakin sen kymmenen(10km)km oli edelleen sitä tietyötä 0-50 mursketta tiellä välillä Sorsele-Arvidsjaur (19.7.2010).ikäviä ajaa mutta ilmeisen välttämättömiä tienparannustoimenpiteitä.

sanoi:
Hyrrävoimat toimivat kunnolla siinä 80 km/h ja kovemmal vauhdil,veto päällä niin pyörä tottelee ja heti kun on sopiva paikka niin veto/vauhti taas pois ettei mutkiin tullaan liian kovalla vauhdilla  

Näinhän se on, mutta kyytiläistä säälin sen verran että yritän myös väistellä kuoppia, pakko pitää vauhti alhaisena. Ja ei kyllä tuon Ultran alusta ole suunniteltu täydessä lastissa sora-ajoon, perä pohjaa helposti.. Toisekseen tuo lähtee kuin lehmä makuulta -80:n vauhdissa ei enää paljoa kaasulla korjata..

sanoi:

Näinhän se on, mutta kyytiläistä säälin sen verran että yritän myös väistellä kuoppia, pakko pitää vauhti alhaisena. Ja ei kyllä tuon Ultran alusta ole suunniteltu täydessä lastissa sora-ajoon, perä pohjaa helposti.. Toisekseen tuo lähtee kuin lehmä makuulta -80:n vauhdissa ei enää paljoa kaasulla korjata..
Niin,no mulla on joustovaraa 300mm etu/takapäässä niin ei ole vielä pohjannut vaikka pyörä on ollut ilmassakin 2 päällä laukkuineen
tounge.gif

Helpottaa/hauskuttaa huomattavasti sitä ajamista kuin ei edes tarvii hidastaa vauhtiesteisiin
wink.gif

sanoi:

Niin,no mulla on joustovaraa 300mm etu/takapäässä niin ei ole vielä pohjannut vaikka pyörä on ollut ilmassakin 2 päällä laukkuineen  
tounge.gif

Helpottaa/hauskuttaa huomattavasti sitä ajamista kuin ei edes tarvii hidastaa vauhtiesteisiin
wink.gif
Nonii..
ajattelinkin heti että ompas aika iso joustovara, tais tulla kupla......
kvg:sta löytyikin heti mainintaa....

"Adventuren ajoasento on mukava. Leveä tanko ja hyvä satula antavat loistavat lähtökohdat huristelulle. 100 Newtonmetrin vääntö tuntuu riittävän jouheaan menoon, eikä pyörä revi liikoja. Korkea maavara antaa mahdollisuuden hieman hankalemmissakin paikoissa etenemiseen, jossa myös 265 millimetrin joustovara esiintyy edukseen"

ja pikku kuvateksti...
"Adventurella ajaminen on nautinto, kunhan pysyy moottoriteiden ulkopuolella. "
033102bebe_1_prv.gif

Mitäs noista pikku "pyöristyksistä" varmaan hauska peli sorateillä.
biggrin.gif

sanoi:

tounge.gif

wink.gif
Nonii..
ajattelinkin heti että ompas aika iso joustovara, tais tulla kupla......
kvg:sta löytyikin heti mainintaa....

"Adventuren ajoasento on mukava. Leveä tanko ja hyvä satula antavat loistavat lähtökohdat huristelulle. 100 Newtonmetrin vääntö tuntuu riittävän jouheaan menoon, eikä pyörä revi liikoja. Korkea maavara antaa mahdollisuuden hieman hankalemmissakin paikoissa etenemiseen, jossa myös 265 millimetrin joustovara esiintyy edukseen"

ja pikku kuvateksti...
033102bebe_1_prv.gif

Mitäs noista pikku "pyöristyksistä" varmaan hauska peli sorateillä.
biggrin.gif
Ei muuten ollut kupla,ei pidä uskoa kaikkea mitä jostain pyörätestistä kirjoitetaan,etenkin suomalaisten "asiantuntioiden" tekemiä  
wink.gif

Ja ton 100 newtonin väännön ottaisin kylläkin mielelläni,kerro vaan miten saan sen lc4,oseen  
biggrin.gif

Etusen joustovaraa löytyy  275mm-300mm
Takasen joustovara 300mm-320mm
Noitten välistä on arvot riippuen vuosimallista,et semmoinen kupla  
033102bebe_1_prv.gif

Kysessä siis 640 adventure
wink.gif

Niin ja en mä tiedä millainen  pumpuli se testikuski oli?
Ite olen mun advella ajanut 2 kappaletta SS1000 ajoa,käynyt Nordkapis vaimo+laukut kyydis,ajanut muutenkin paljon ja varmaan pidempiä päivämatkoja kuin sinä?(pisin 1878km/25.5H) Myös motarilla vaikka ovatkin niin helvetin tylsiä.
Ei se o pyöräst kiinni,kuskista enemmänkin  
wink.gif

bowdown.gif
bowdown.gif

Varmaan kova kuski oot ja herkkä hipiäinen.
bowdown.gif
bowdown.gif

Yks lysti mitä luulet mun päivässä ajaneen.
033102bebe_1_prv.gif

Anteeksi jos loukkasin tunteitasi mutta terhakasti reagoit.......
pftroest.gif

Ps. eikä nuo rautaperseet nyt niin erikoisia ole että niitä pitää mainostaa

bowdown.gif
bowdown.gif

Varmaan kova kuski oot ja herkkä hipiäinen.
bowdown.gif
bowdown.gif

Yks lysti mitä luulet mun päivässä ajaneen.
033102bebe_1_prv.gif

Anteeksi jos loukkasin tunteitasi mutta terhakasti reagoit.......
pftroest.gif

Ps. eikä nuo rautaperseet nyt niin erikoisia ole että niitä pitää mainostaa
En miteenkään loukannut,sori jos vastasin liian terhakkasti,luulin et heitit ton huumorilla ja heitin samalla tapaa takas,ainakin yritin  
biggrin.gif

Ja ton rautapersejutun heitin vaan siit pikkutextist et motarilla ei hyvää,no eihän mikä pyörä ole mukava motarilla jos joutuu ajelee se 120 kun tylsäähän siinä tulee.

Enkä mä nytt itteeni kovana kuskina tituleraa,pistin nytt jottain kommenttia tohoon=ja pikku kuvateksti...
033102bebe_1_prv.gif

Sitäpaitsi mist mä tiedän mitä olet ajanut?
Piti oikeastaan kirjoittaa silleen et mitä se "testiexpertti" tietää ajamisest lyhyen koeajon perusteella ja millä tottumuksil penkin suhteen eikä SINÄ niin kuin vahingossa pistin  
sad_orig.gif

Pistän kirjoitusvirheet sen piikkiin kun tulin Joensuusta kotiin eilen (autolla) ja muutama olut kotona ennenkuin vastasin et .....

Mulla on oikeastaan ihan samaa mitä porukat ajattelee must kirjoituksien perusteella,mä vaan olen ja ajan ja nautin siitä 
biggrin.gif

PS.Sori jos puhkaisin sun kuplas  
tounge.gif

PS2.Kyll mä ite pidän sen helmikuisen perseajon lahden MP messuilt Kuusamon-Kemijärven-Rovaniemen kautta takas jollain pienenä saavutuksena (itselleni),mut se onkin mun HENKILÖKOHTAINEN ajatus siit asiasta  
withstupid.gif

Heh...
joo nuo numerot tosiaankin nappasin vaan tosta "lehtileikkeestä" varmaankin noihin mahtuu monenlaista "oikeaa tietoa".....

Tosiaankin jokaisen oma asia millaisella mopedilla ajelee ja jos siitä vielä nautii sepäs riittääkin ainakin mulle..

Noista "rautaperseistä" aika paljon toiset hehkuttaa niitä mutta eihän tuo vajaa 1000km päivätaipale joka kesälomareisulla ajettiin niin kummoinen ollut (13h/980km) eihän tosta "rautaperseeseen enään matkaa kuin reilu 600km.
tounge.gif

Eri asia kun sen ajaa TALVELLA niin kuin sanot tehneesi se onkin jo aika hyvä suoritus hatun nosto sulle.
buttrock.gif

Ja kohta taas tienpäälle.
sport05.gif

Back