• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tiger 1200?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jskanerva
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Juu.
Toi ääni on erillainen.
Tosta mun moposta kuuluva ääni on ihan selkee terävähkö naputus.
Sellainen metalli vs metalli ääni. Välillä hieman hiljenee ja välillä kovenee.
Alussa hiljeni selvemmin kun antoi kierroksia mutta nyt uutena piirteenä
on ollut että naputus nopeutuu ja lähtee ikäänkuin seuraamaan kierroksia.

Jotenki kuvailisin nap nap nap nap, kierroksia napnapnapnap ralalalalalalalaalaaaa:D

Vaan ei naurata.
Joku siellä vastaa johonkin, kuluu ja lopulta rikkoutuu.
Ei oo terve ääni.
Jos se onkin sitä prittihuumoria.
Yhtä kuivaa, eli joku osa ei saa tarpeeksi voitelua.
Vituttaa.



Onkos se ääni tuollaista? http://www.youtube.com/watch?v=Sz7VXGxWonY

Mulla on roksussa ollut samaa oiretta, varsinkin kun kierroksia oli 1267. Ketju ja pylpyrät vaihdettu kertaalleen (päivityssetti), sen jälkeen oli tuollaista melkein sähköisen rätinän kuuloista raplatusta, varsinkin kylmänä. Sitten ketjun kiristintä avitettiin huollossa ja tällä hetkellä ei ylimääräisiä ääniä. Roksujen kohdalla siellä ollut liian heppoisia nokkaketjunkiristimen jousia. Roksuun sai jotain (suzuki/yamaha) manuualista kiristintä, en vaan muista tarkemmin...
 
Jep. Tiedossa on että Triumppi on vaan merkki muiden joukossa. Uudessa pyörässä vituttaa tosissaan ylimääräiset häiriöt, eikä mullakaan ole häävejä kokemuksia Trumpan takuista. Tehtaan jäljiltä on löytynyt pyöriä, joissa on asennettu laakereita väärinpäin, niin että eivät ole saaneet voitelua, itseltä löytyi kardaanin koneen päästä halpislaakeri (rikkoutui 23000km ajon jälkeen). Mulle sattui yksilö missä on ollut lähes kaikki Roketin "tyyppiviat", viimeksi keväällä vaihdettiin kardaani (05 pyörä, ajettu 89000). Sitten on kavereita että niitten pyörissä ei ole ollut mitään ongelmia, ajettu yli 100000km eikä mitään... Toisaalta tyyppihyvät puolet hakkaa tyyppihuonot puolet, ainakin vielä. Lisäksi oma kokemus on se, että varaosia saa varautua odottelemaan.

Mainostetaan vielä, TUOLTA löytyy tietämystä Triumpheista.
 
Ilman kaikkitietävää fanaattisuutta, jos kerron omat kokemukseni jotka ovat hyvät, niin sekö on , väärin ja oman merkin fanaattista kehumista, minulla on myös hyviä kokemuksia monesta muustakin pyörästä, nyt sattuu olemaan Triumphi.
Ja jos/kun äänet johtuvat teknisestä viasta niin en, ainakaan itse, antaisi periksi. Vaan vaatisin myyjältä toimenpiteitä.

Enkä ole väittänyt myöskään, että nokka-akselin koneistukset aiheuttasiva oljynkulutusta, tuntuu olevan Suomessa, nettikeskusteluissa enämpi sääntö kun poikkeus, tehdä omia johtopäätöksiä, mitä toinen kirjoittaa, ja näin alkaa väittely, vähän niinkuin itsensä kanssa.
Että tämmöstä Ruotsista
JK. Pitää, perkele, alkaan kuunteleen tuota omaakin vähän tarkemmin,:)
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on www.tiger-explorer.com sivustolta vastausta ongelmaan. En päässyt vielä ihan perille tuosta teknisestä sanastosta, siis tehdaskin myöntää, että vikaa on! Toivottavasti suomalaisetkin ja ruotsalaisetkin diilerit reagoivat asiaan pikimmiten, -siis ehkä ensi vuonna!

I got some good information today from my dealer in Lincoln.

Triumph have issued an information circular for dealers dated 27 September, which I have seen. They have finally acknowledged that there is a problem, but it does not affect the engine.

The problem is caused by the cam buckets rotating when the engine is operating at a certain temperature. Where the size of the cam bucket is at the lower end of tolerance, and the recess in the head is also at the lower end, there is sufficient room for the cam bucket to rotate. Voila, ticking noise down to microns of tolerance.

As much as I am relieved it is nothing that can damage the engine, I do think that having identified it, Triumph should do something to sort it out. Perhaps adjusting the cam bucket size and doing a free swap at the first service?

Anyway, it is not the cam chain or the exhaust gasket, but definitely the cam buckets.
 
Jaahas.
Että oikein tunnustivat "ongelma" ja "ei vaikuta moottoriin".

Oli muuten hyvä löytö MOP!

Ens viikolla vien mopon talvisäilöön Vantaalle ja saavat kyllä ropata homman selväksi
piiiitkän talven aikana.
Huvittaa vaan toi tehtaan toteamus ( jos oikein ymmärsin) että vika ei vaikuta moottoriin.
Siis eikös se nyt pitäs olla selvää, että jos joidenki osien välillä on väärät toleranssit, niin se
kyllä varmasti vaikuttaa moottoriin jollakin aikavälillä!

Ehkä se kaksi vuotta (takuuaika) riittää siihen ettei mitään kerkee rikkoutumaan...
Mutta varmasti kyllä kuluu nostin/met...
En edes uskalla ajatella mitä maksavat kpl...

Käsitin tosta jutusta että ne olis nostimet ja niiden puutteellinen valmistustoleranssi jossa
vika piilee...








Tässä on www.tiger-explorer.com sivustolta vastausta ongelmaan. En päässyt vielä ihan perille tuosta teknisestä sanastosta, siis tehdaskin myöntää, että vikaa on! Toivottavasti suomalaisetkin ja ruotsalaisetkin diilerit reagoivat asiaan pikimmiten, -siis ehkä ensi vuonna!

I got some good information today from my dealer in Lincoln.

Triumph have issued an information circular for dealers dated 27 September, which I have seen. They have finally acknowledged that there is a problem, but it does not affect the engine.

The problem is caused by the cam buckets rotating when the engine is operating at a certain temperature. Where the size of the cam bucket is at the lower end of tolerance, and the recess in the head is also at the lower end, there is sufficient room for the cam bucket to rotate. Voila, ticking noise down to microns of tolerance.

As much as I am relieved it is nothing that can damage the engine, I do think that having identified it, Triumph should do something to sort it out. Perhaps adjusting the cam bucket size and doing a free swap at the first service?

Anyway, it is not the cam chain or the exhaust gasket, but definitely the cam buckets.
 
Laitoin yhdelle kamulle Englantiin viestiä et voisko selvitellä asiaa
kun tuo kielitaito on mitä on.
Oli ollut yhteydessä johonki takuupomoon joka vastas seuraavaa:


Re: Tiger Explorer. Customer criticism of engine noise – top end ticking.

Some dealers have reported varying degrees of criticism with regard to a top end ticking noise, noticeable at idle but can become more audible as the revs rise once the engine reaches normal operating temperatures.

Additionally a small number of Tiger Explorer customers have commented upon this noise from the cylinder head area of the engine – most commonly described as a ‘ticking’. This ‘ticking’ is reported as becoming more audible as the engine warms. The noise is also reported as increasing on motorcycles with higher odometer readings.

We have carefully examined this matter. Importantly the noise does not lead to any reduction in performance or lead to a mechanical breakdown. This ticking is quite normal for this new design of engine. The ticking is a consequence of individual component tolerances. A tolerance is the difference between the top and bottom dimension on the engineers drawing for a particular part – usually described (in engine parts) as single or sometimes double digit microns. Understandably if one part is made to its largest (top) tolerance but its mating part is made to its smallest (bottom) tolerance, some noise is anticipated due to the maximum clearance created. Importantly both parts are made within their individual top and bottom tolerances and are perfectly acceptable.

Our engineers have confirmed that the ticking emanates from the tappet bucket as it travels in its bore in the cylinder head assembly. As the bore wears as part of the running-in process, the clearance between the outside diameter of the tappet bucket and its bore can increase leading to the ticking. This process is quite normal on all engines. Those engines fitted with a bucket made on its bottom tolerance fitted into a top diameter bore will naturally be more audible.

We hope that this brief explanation goes some way to providing assurances to you and further enabling you to re-assure any customers that report this.

Many thanks

Mark Swepson
UK Head of Warranty


Kind Regards,
Kevin Lington

Ja Google kääntäjällä seuravaa:

Re: Tiger Explorer. Asiakas kritiikkiä moottorin melu - yläpään tikittää.

Jotkut jälleenmyyjät ovat ilmoittaneet eriasteisista kritiikin suhteen yläpäähän tikittää melua, huomaa tyhjäkäynnillä, mutta voi tulla enemmän kuultavissa niin kierrokset nousevat, kun moottori saavuttaa normaalin käyntilämpötilan.

Lisäksi pieni joukko Tiger Explorer asiakkaat ovat kommentoineet tälle melua sylinterinkannen alueen moottorin - useimmiten kuvattu "tikittävä". Tämä "tikittävä" raportoidaan yhä kuultavissa kuin moottori lämpenee. Melu on myös raportoitu yhä moottoripyörien suurempi matkamittari lukemat.

Olemme huolellisesti tätä asiaa. Tärkeää melu ei johda vähentää suorituskykyä tai aiheuttaa mekaaninen vika. Tämä tikittää on aivan normaalia tämän uuden suunnittelu moottori. Ticking on seuraus yksittäisten komponenttien toleransseista. Toleranssi on ero ylä-ja ulottuvuuden insinöörit piirustus tietyn osa - yleensä kuvattu (moottorin osat) yksittäisinä tai joskus kaksinumeroisia mikronia. Ymmärrettävästi jos yksi osa on tehty sen suurimman (top) toleranssi, mutta sen vastakappaleen tehdään pienimmän (pohja) toleranssi, melua odotetaan johtuen suurin välys luotu. Tärkeää molemmat osat on tehtävä omat ylä-ja toleranssit ja ovat täysin hyväksyttäviä.

Meidän insinöörit ovat vahvistaneet, että tikittävä lähtöisin nokkavasteen ämpäri, kun se kulkee sen poraus SYLINTERIKANSIKOKONAISUUS. Koska reiän kuluu osana sisäänajovaiheen prosessissa, välys ulkohalkaisija sysäin kauhan ja sen reiän voi lisätä johtaa päistärsävyä. Tämä prosessi on aivan normaalia kaikissa moottoreissa. Ne moottorit on varustettu kauha teki sen pohjassa suvaitsevaisuus sovitettu latvaläpimitta reikä on luonnollisesti enemmän kuultavissa.

Toivomme, että tämä lyhyt selitys menee jotenkin tarjota vakuutuksia teille ja edelleen avulla voit uudelleen vakuuttaa asiakkaitaan, jotka raportoivat tämän.

Monet kiitokset

Mark Swepson
UK johtaja Takuu


Ystävällisin terveisin,
Kevin Lington

Kaveri aikoi vielä soittaa et kannatasko sinne vaihella jotain osia, mut tuskimpa.
Ominaisuus jota NYT SITTE PITÄÄ VAAN KUUNNELLA. VITTU
 
Joo, tosiaan uuden moottorin ominaisuus! Luin ja tulostin tuon saman kans eilen tiger-explorer sivuilta.

Kannattanee säilyttää tämä raportti koska siinä santotaan, että "Importantly the noise does not lead to any reduction in performance or lead to mechanical breakdown".

Taitaa olla Triuphilla toleranssit mitä sattuu! Jos välykset on löysät, niin ei kai siitä hyvää seuraa pitemmän päälle!

Minkähänlainen päivitys on tulossa Super Teneren 2013 malliin..........
 
Sanotaanko tuolla jossakin, että toleranssit ovat väärät?
Silloinhan sen pitäisi olla vika, joka korjataan?

KTM:ltä tulee uusi, joten äläkää vaipuko synkkyyteen, ja eikö Gessuakin päivitetä,
Multistradasta puhumattakaan.
Ja Japanistakin löytynee
Minä aion pysytellä Triumphissa fanaattiseen loppuun asti, katsotaan kestääkö vielä takuuajan jälkeen.
JK Käytän korvatulppia :jpstyle:
 
Viimeksi muokattu:
Sanotaanko tuolla jossakin, että toleranssit ovat väärät?

"The ticking is a consequence of individual component tolerances."

Tuossahan se. Jos toleranssit ovat kovin "individuaaleja", niin eihän se kovin hyvää kuvaa valmistuksesta ja laadunvalvonnasta anna.:(
 
Niin, eihän sitä tietenkään voi myöntää, että toleranssit ovat perseellään. Silloinhan se tosiaan olisi vika! Voivat vain todeta, että toisessa päässä rautaa toleranssi on ylärajalla ja toisessa päässä alarajalla tms., niin silloin vähän kilisee ja kolisee.

Saapa nähdä ja kuulla millaiset äänet uudessa Trophyssä tulee olemaan- Epäilempä, että käy siististi.
 
"The ticking is a consequence of individual component tolerances."

Tuossahan se. Jos toleranssit ovat kovin "individuaaleja", niin eihän se kovin hyvää kuvaa valmistuksesta ja laadunvalvonnasta anna.:(

Onko sieltä Englannista joskus jotain hyvää sitten tullut? Miettikää nyt; Cortina, Anglia, Vauxhall Viva, Morris Marina, Nuffield, Leyland, Bedford, Lucas:n sähkölaitteet...
 
No ei varmaankaan tule, mutta piti heittää rikka soppaan.

Mun 1050 Tiger rohisee, piipittää, naputtaa ja paukkuu. Se on merkki siitä, että se toimii. Tyytyväinen olen ollut. Aikaisempi GS:ni ei sekään ollut niitä ihan samettisimpia kapineita, mitä tiellä liikkuu. Siinä vaihteet paukahteli, ruiskurungot läpätti ja laturi vinkui kuin sika. Ehjässä vehkeessä. Tulpat korviin ja menoksi.
 
Eikö kaikki toleranssit joissa ilmoitetaan max ja min ole yksilöllisiä, annetuissa rajoissa?

Ainakin minusta tuo selitys tuntuu asialliselle, ja selittäisi senkin, miksi ei kaikissa ole samaa "ongelmaa"
Toivotaan, että hajoaa, ennenkuin takuu loppuu:jpstyle:(tai sitten ei)

Britanniasta:Rolls Royce. Fordson Major, Triumph...ja Nuffield
 
Viimeksi muokattu:
Triumph on julkaissut service bulletin Tiger Explorerin tikittävästä moottoriäänestä. Kävin jälleenmyyjän puheilla ja he tarkistivat pyöräni kuuluvan sarjaan johon tilataan fix kit, eli nokka-akselin pukeissa on liikaa toleranssia.
Motomarketin palvelu oli taas erinomaista, pyörä haetaan, korjataan ja palautetaan.

Jos Explorerin VIN numero on väliltä 524056 to 568329 ja moottorin käyntiäänessä on tikittävä sivuääni, niin ota yhteyttä jälleenmyyjään.
Asiasta lisää http://www.tiger-explorer.com/index.php/topic,3966.0.html
 
Triumph on julkaissut service bulletin Tiger Explorerin tikittävästä moottoriäänestä. Kävin jälleenmyyjän puheilla ja he tarkistivat pyöräni kuuluvan sarjaan johon tilataan fix kit, eli nokka-akselin pukeissa on liikaa toleranssia.
Motomarketin palvelu oli taas erinomaista, pyörä haetaan, korjataan ja palautetaan.

Jos Explorerin VIN numero on väliltä 524056 to 568329 ja moottorin käyntiäänessä on tikittävä sivuääni, niin ota yhteyttä jälleenmyyjään.
Asiasta lisää http://www.tiger-explorer.com/index.php/topic,3966.0.html

Tuossa syksyllä kun suunnittelin pyöränvaihtoa, ni sattui tämä samainen tikitys tulemaan esille ja siitä kiinnostuneena lueskelin kaikenmaailman trumppa foorumit joilla ko. asiasta keskusteltiin.. Nyt oonkin seuraillu tilannetta sivusta ja päätin samalla ajella honulla vielä ainakin 1kauden. No tulihan tähänkin asiaan nyt sitte selvyys :)
 
Triumph on julkaissut service bulletin Tiger Explorerin tikittävästä moottoriäänestä. Kävin jälleenmyyjän puheilla ja he tarkistivat pyöräni kuuluvan sarjaan johon tilataan fix kit, eli nokka-akselin pukeissa on liikaa toleranssia.
Motomarketin palvelu oli taas erinomaista, pyörä haetaan, korjataan ja palautetaan.

Jos Explorerin VIN numero on väliltä 524056 to 568329 ja moottorin käyntiäänessä on tikittävä sivuääni, niin ota yhteyttä jälleenmyyjään.
Asiasta lisää http://www.tiger-explorer.com/index.php/topic,3966.0.html

Jep, jep ja sama täällä. Korjauskitti kuulema löytyy ja BikeTeamin heput hakee pyörän keskiviikkona.
Demo pyörällä kuulema harjoittelivat ja kuntoon tuli - ääni hävis. Toivottavasti olis sama sitten omassa
Voitossa.
 
Jep, jep ja sama täällä. Korjauskitti kuulema löytyy ja BikeTeamin heput hakee pyörän keskiviikkona.
Demo pyörällä kuulema harjoittelivat ja kuntoon tuli - ääni hävis. Toivottavasti olis sama sitten omassa
Voitossa.

Toivotaan, että kaikki muutkin tuosta kärsivät saavat korjauksen,.
Kyseessä oli kait "Cam Bucket Service Bulletin" ei takaisin kutsu, joten odottelen kevääseen ja kuuntelen/kuuntelutan huollossa.
 
Toivotaan, että kaikki muutkin tuosta kärsivät saavat korjauksen,.
Kyseessä oli kait "Cam Bucket Service Bulletin" ei takaisin kutsu, joten odottelen kevääseen ja kuuntelen/kuuntelutan huollossa.[/QUOT

Juu tästä saatas nyt sama saivartelu-vääntö kuin tuolla brittisivustoilla et onko takaisin kutsu vai ei...
Mielestäni selkee takaisin kutsu koskien valmistenumerot väliltä se ja se.
En oo omasta pyörästä katsonut tuota VIN numeroa, luotan nyt ainoastaan myyjän soittoon.
Todennäköisesti oman pyörän VIN nro kuuluu joukkoon.

Toi takaisin kutsu on joillekin taas paha paikka...
Täytyy myöntää että tuotteessa on nyt sitten joku vika.
Ja aletaan saivartelemaan että onko se takaisin kutsu vai ei.
Mielestäni selkee moka tehtaalla jota nyt sitten korjataan.
Toivottavasti ainoa ja mopo olis nyt sitten kunnossa ja piiiiitkään.
 
Back
Ylös