• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Titaanin hitsausta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mopokesa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko kellään ylipäätään kokemusta koko asiasta? Ottaa päähän kun hyvät ajokelit menee ohi tällasen ongelman takia
mad.gif
Itse hitsailin aikoinaan titaaniseen pakoputkeen laipan takaisin kiinni Kuopion AMK:lla. Heillä oli ainakin silloin pulssitoiminnolla varustettu TIG. Ei se muuta tarvii ja ei ole juurikaan tinaamista kummempaa hommaa. Paljon helpompaa kuin esim. alumiinin hitsaaminen. Kysy vaikka sieltä apuja.
 
Tältä kaverilta kannattaa kysyä. Tekee hommia mm. kiihdytysajajille ja kilpamotoristeille:
Erikoishitsaus - Jäähdytinhuolto Raatikainen I Tmi
Nahkatehtaantie 10,37830 VIIALA
Puhelin: 03 5435180
Itse hitsaustin alumiinisen moottorin kyljen ja jälki oli mainiota.  
062802jumpie_prv.gif

Saattaa olla ajoittain vaikea tavoittaa, mutta hyvää kannattaa odottaa.  
smile_org.gif
 
Konepaja Kopar Parkanossa valmistaa mm.titaanisia vedenpuhdistuslaitteita,eli titaanin hitsaus hanskassa,eri asia sitten ehtivätkö töiltään..soita kopar/Myllymäki ja kysy...
 
Löytyiskohän Itä-Suomesta firmaa joka tekee titaanihitsauksia. Oli päässyt äänenvaimennin murtumaan putkien kiinnityskohdasta kun ei ollut takakiinnike paikoillaan. Eli jos jollakin tietoa firmasta/henkilöstä joka osaa kyseiset murtumat korjata niin pikaisesti tarvitsisin tietoa, että pääsisi ajelemaan kun kunnon kelitkin tulivat vähäksi aikaa.
sad_orig.gif
Kuulemma ei Suomesta löydy montaa hitsaria titaanille (3)?, mutta ainakin Kotkan Putkityö nimisessä firmassa on ollut tällainen heppu.
 
Titaanin hitsaus on aika samallainen tapahtuma kuin ruostumattomassa.
Kolvissa pitää olla jälki kaasukenkä erona rosteriin.
Kaasua menee ainakin puolta enempi, verrattuna normaaliin rosteri putkihitsaukseen.
Jos joku tuttu, tekee teollisuuden putki töitä, siellä onnistunee helpoiten / halvimmalla.
 
Moi !

Vähän faktaa titaanin hitsauksesta.

Tasavirralla, TIG-menetelmällä, Ei tarvitse pulssia, suojakaasu: Argon / Helium

Erittäin tarkka puhdistuksen suhteen ja kuten sanottua vain muutama hitsaaja löytyy suomesta.

Jos tarviitte TITAANIN hitsausta, niin tässä olisi yksi niistä muutamista.

Ei muuta kun yhteyttä minuun, niin asia hoituu varmasti, minulta löytyy kaikki tarvittavat välineet kyseisen materiaalin hitsaukseen.

t.

Jari Hautamäki
Opettaja, vastuuopettaja, insinööri AMK
SEDU, koulutie
Koulutie 16 A, 63700 Ähtäri
Puh. 040 8680297
E-mail: jari.hautamaki@sedu.fi
 
Itä-Suomen suunnalta tuo vois olla yksi vaihtoehto Matsomix tai sitten Joensuussa Protig. En löytänyt tuolle Protigille omia nettisivuja. Mopon osien hitsausta kannattaa myös tiedustella MP-mestalta, jos eivät itse hitsaa niin luultavasti osaavat neuvoa oikean paikan.
 
toivottavasti kaveri on tämän 3.5v aikana löytänyt titaanihitsarinsa ettei oo kaikki mopokesät menneet sivu suun  
tounge.gif
 
Kajaanin suunnalla onnistuu takuuvarmasti titaanin hitsaus koneistamo Almilla, koska tekevät meille kaikki titaaniosat joissa myös hitsauksia. En ole varma tekevätkö yksityisille, mutta kannattaa ainakin kysyä. Samoin kaikkien titaanien koneistus onnistuu.
www.koneistamoalm.fi
 
Moi !

Vähän faktaa titaanin hitsauksesta.

Tasavirralla, TIG-menetelmällä, Ei tarvitse pulssia, suojakaasu: Argon / Helium

Erittäin tarkka puhdistuksen suhteen ja kuten sanottua vain muutama hitsaaja löytyy suomesta.

Jos tarviitte TITAANIN hitsausta, niin tässä olisi yksi niistä muutamista.

Ei muuta kun yhteyttä minuun, niin asia hoituu varmasti, minulta löytyy kaikki tarvittavat välineet kyseisen materiaalin hitsaukseen.

t.

Jari Hautamäki
Opettaja, vastuuopettaja, insinööri AMK
SEDU, koulutie
Koulutie 16 A, 63700 Ähtäri
Puh. 040 8680297
E-mail: jari.hautamaki@sedu.fi
En nyt menisi väittämään, että hommaan kykenee vain muutama Suomessa... Meilläkin on duunissa useampi kaveri jotka sitä hommaa on tehneet. Eri asia on se, että onko halvempaa vain ostaa uutta käyrää kaupasta, kuin palkata ammattimiestä tekemään tuo työ. Moni odottaa että "pikkukorjaus" on vain tunnin työ á 20e, mutta todellisuus on usein toista...
 
Itse aikoinaan suoritin putkiluokat titaanille puolesta tuumasta ylöspäin, eipä se mitään erikoista taidetta ole. Kyllä titaanin hitsaajia löytyy Suomesta reilusti, entisesssäkin työpaikassa niitä oli yli kymmenen. Titaanin ja alumiinin yhteen soittamista ei sitten kauhean moni enää teekkään. Suojakaasu putken sisälle "virtaavaksi" ettei tule painetta ja sauma nouse. Kenkä polttimeen ja vetoja
062802moto_prv.gif
 
Ei siihen hätään hitsaria löytynyt, mutta löyty uudet käyrät sopusasti niin vaihdoin ne kokonaan. Ei ole ajokausi sen takia katkolla ollutkaan, jos putki menee poikki, niin silloin ajetaan putki poikki...
 
Titaanihitsausta ja kaikkea muutakin erikoisempaa hitsuutusta mm. magnesiumin hitsausta.

Palvelemme harrastajia suurella sydämellä ja kohtuullisella budjetilla. Varmasti laadukas lopputulos, hitsaamme mm. Hornet-hävittäjiä.

www.osatohtori.fi (Tigger - ylävalikosta OSATOHTORI)

062802jumpie_prv.gif
 
En jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta joissakin olikin jo faktaa.

Eli titaanin hitsaus ei ole sen vaikeampaa kuin esim. rosterin. Ei siis tarvitse olla mikään superihminen jotta sitä voisi hitsata. Se mikä tekee titaanin hitsauksesta niin "erikoisen" on PUHTAUS PUHTAUS ja PUHTAUS.
Eli argonia pitää olla niin suojakaasuna kuin juurikaasuna. Pinnat pitää olla myös puhtaat kaikenlaisista epäpuhtauksista, tässä tapauksessa pakokaasun jättämästä noesta yms.
Ongelmana näkisin tässä tapauksessa sen, että miten se juuri saadaan putsattua sieltä putken sisäpuolelta. Vai joudutaanko putki leikkaamaan, putsaamaan ja hitsaamaan kokonaan uudelleen. Tällöin ammattimies tekee homman jigissä, jotta putki sopii pyörään paikalleenkin hitsauksen jälkeenkin.

Yhteenvetona:
- Tavallinen tasavirta tig
- Hyvä juuren suojaus
- Riittävän suuri kaasukupu, jotta suojakaasu riittää suojaamaan riittävän pitkän matkan.
- Kaasukenkä, ei välttämätön tässä tapauksessa ja myös aika mahdoton käyttää.

Sitten ammattimiehen selostamana englanniksi:
- Kaasun käytön tärkeys titaanissa http://www.youtube.com/watch?v=9-mn...xt=C35db4d0UDOEgsToPDskKih9hximRRF8XGnTdrZfwJ
- Rosterisen pakoputken hitsausta, titaani hoituu samalla tavalla http://www.youtube.com/watch?v=_YD4...xt=C379e021UDOEgsToPDskLGcjsdI3iWqGgxX-opneYK


...Niin olisihan sitä voinut kattoa viestin päivämäärätkin ennen möläyttelemistä:baahaahaa:

Toi kartion hitsaaminen voi osoittautua aika hankalaksi. Ongelmana ei varmaankaan itse sauman kestävyys, vaan kestävyys sauman vierestä eli ns. HAZ-vyöhykkeen alueella. Paha sanoa saako tosta enää hyvää ja kestävää ja jos saa niin hinta voi olla aika suolanen.
 
Viimeksi muokattu:
Yritin vähän googlettaa, mutta kysyn silti sattuisiko joku tietää missä tehtäisiin yksityisasiakkaalle titaanin hitsausta Helsingissä???. Tuossa keväällä pitäisi tuota mopon pakoputken asentoa vähän muuttaa....
Vähän hölmö kysymys, mistä voi tietää varmasti onko putkisto titaania vai rosteria, en ainakin väristä osaa sanoa....
 
Viimeksi muokattu:
Yritin vähän googlettaa, mutta kysyn silti sattuisiko joku tietää missä tehtäisiin yksityisasiakkaalle titaanin hitsausta Helsingissä???. Tuossa keväällä pitäisi tuota mopon pakoputken asentoa vähän muuttaa....
Vähän hölmö kysymys, mistä voi tietää varmasti onko putkisto titaania vai rosteria, en ainakin väristä osaa sanoa....

magneetilla lähtisin kokeilemaan. Toisaalta tuota ruostumatonta terästä/rosteria on monenlaista, joten ei 100% varma keino. -> Putkisto on magneettinen = ei ole titaania.
Tarkista löytyykö siitä putkesta mitään kirjotusta joka vois viitata mitä materiaalia se on.

Jos putken merkki on tiedossa, niin helppohan se on netistä selvittää :P Mikäli taas kyseessä on alkuperäisränni niin hyvin todnäk ei ole titaania.
 
Viimeksi muokattu:
Magneetti ei kerro oikeastaan muuta kuin että putki on 99% varmuudella ihan tavallista terästä. Titaanin ja rosterin voi koittaa erottaa toisistaan painon ja naarmuuntumisen perusteella. Titaani on huomattavasti kevyempää ja kovempaa kuin rosteri.
 
Kiitoksia vastauksesta, Siis vakio putkisto on rosteria, tuli hommattua titaaninen leovincen käyrästö, jonka vaihdoin toiseen....Se on on taas niin epäselvä tapaus, se on joskus tilattu Englannista yhdeltä kilpatiimiltä (yritän selvittää sitä e-maililla vielä), kun on yhtä kevyttä kuin titaania ja vähän näyttää samalta. Pitää vertailla tuohon vakioon, niissäkin eroa paljon paino....Väritys saattaa olla pikkasen samanlainen
 
pistä kuvat molemmista vierekkäin(kertomatta kumpi on kumpi) niin voidaan arvuutella:)
 
Back
Ylös