TL1000S kokemuksia?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Slowrider
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Slowrider

New member
Eli pahasti näyttää siltä, että -91 gixeri saa väistyä tuoremman mopon tieltä. Suunnitelmissa olisi TL1000S vuosimallia 2000.

Onko mitään tyyppivikoja tms mitkä kannattaa tarkastaa? Pyörällä ajettu 7000km ja historia on tiedossa ja sen perusteella kilometrit pitävät paikkansa.. pyörä on kaatunut toiselle kyljelleen josssain vaiheessa, joten pientä naarmua on katteissa, mut mitään vakavaa ei näkynyt ja pyörä kulki suoraan jne...

Ainakin koeajon perusteella varsin hauska laite ajaa
smile_org.gif
 
Eturattaan stefa ;)

Vesipumpun tiivisteet (huomaa jos vesipumpun alla, edessä, olevasta porauksesta tulee nestettä)

Nykiminen tasakaasulla, hyvässä säädössä ei nyi.

Muuten on soiva peli, eli ei huolia!
 
eipä näkynyt vuotoja tms... sellanen vika kyllä oli et eturengas ei meinannu maasa pysyä, mut ei kai aihetta huoleen
smile_org.gif


no kaupat on tehty ja nyt odotellaan et saan mopon tehoputkien asennuksen jälkeen itelle
062802jumpie_prv.gif
 
:WAZAAP:Onnittelut laatulelun hankinnasta!!!!
2000 mallissa on jo melkein kaikki ongelmat korjattu. Mulla on itellä 97 ja ainoa pikku probleema on nykiminen pintakaasulla ajaessa. ECU on 97 mallia ja en aio päivittää sitä uuteen ellei satu paukahtaan. Uudemmilla versioilla kun ei saa samoja tehoja ulos. Vesipumpun voi joutua jossain vaiheessa vaihtaan , mutta sen huomaa helposti, kun ylivuotoreiästä alkaa kuseen vettä.
Toinen arka kohta on back torgue limitter eli ns. luistava kytkin, mikä estää takapyörän lukkiutumisen pienempää vaihdettaessa. Mulla se meni uusiks 20 000 jälkeen. Oireena on kytkimen luistaminen yli 6 tonnin varveilla. Esim. ajat sataa ja lähdet siitää kiihdyttämään, niin jossain 6-7 tonnin nurkilla alkaa kytkin luistaa. Se ei paljon oireile paikalta lähdettäessä.

Ongelman saa kokonaan pois päiväjärjestyksestä (siis ei tarvi 20 välein vaihdella) vaihtamalla TL1000R:n kytkinpakan sisään. Siinä on hieman järeämpi systeemi.

Lisäks vaihdoin eturattaan piikkiä pienemmäks. Alkuperäinen välitys oli karmee kaupunkiajoon. Lisäplussana huiput nousi yli 10 km/h ja keulii vielä kauniimmin pelkällä kaasulla 1. ja 2. vaihteella. Tosin keuliminen ei oo muutenkaan ollu mikään ongelma. Kevään Performance Bikessa oli juttu välityksistä ja näkyi pitävän paikkansa.
 
Mulla ns. täysteho-boksi, eli ei euro-nastaa ollenkaan (sullakin kai piuha katkaistu??

Mullakin on uusittu kytkinkalut kaksi vai kolme kertaa. Vuodesta '98 eteenpäin TLR tyyppinen kuusipulttinen kytkin vakiona. '97S viisipulttinen =5 jousta. Itsellä Barnett jouset paransi huomattavasti, vieläkin luistaa hieman.

Eturattaan vaihto pitäis kokeilla. Olis ehkä hyvä idea.
 
Ei oo piuhoja katkaistu. Ecun pitäis olla rajoittamaton versio. Se tuuppaa karvan alle 114 hepoa takagummista. Muuta ei ole vaihdettu, kuin ART:n kannut ja K&N putsari.

Kaks kesää on mennyt ihan ok kytkimen kanssa. Kun seuraavat oireet ilmenee, niin vaihdan koko pakan isompaan.

Eturattaan vaihto helpotti kummasti kaupunkiajoa. Nyt välitys on just sopiva. Performance Biken juttua mainostettiin 7 punnalla 10 hv lisää. Siinä on useampi uusi pyörä testissä. Apriliasta saatiin hienot tulokset piikkiä pienemmällä eturattaalla, joten aattelin kokeilla telluun. Ainut mihin se ei juuri vaikuttanut oli 1200 Bandit.
Se "10 hepan lisäteho" tuntuu tellunkin suorituskyvyssä.

Se kuluttaako pienempi ratas enemän ketjua, ei vielä näy. vaikka kuluttaisikin, niin vanhaan ei ole paluuta.
 
Nyt vihdoin sain tellun ja kyllä täytyy sanoa et varsin mukava mopo  
smile_org.gif
Vääntöä on kyllä hurjasti verrattuna vanhaan gixeriin...

Kaupunkinopeuksissa noi välitykset kyllä tuntuu aika ikäviltä. Voisi kokeilla sitä pienempää eturatasta, mut miten mittarivirheen saa korjattua vaihdon jälkeen? vaatii ilmeisesti jonkinlaisen "keltaisen boxin" tms?

Vähän tuntuisi tasakaasulla nykivän, eli synkkaus voisi olla paikallaan? No ensiviikolla voi sen hoitaa samalla kun kuristukset poistetaan (kuristettu 100hp)
 
Sellainen tuli mieleen, että minkä kokoisia renkaita olette käyttäneet telluissa takana? vakio 190/50 vai 180/55?

Luultavasti toi 180/55 toimisi paremmin radalla? onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia?
 
miten "piuhan katkaisu" / täysitehoiseksi muuttaminen käytännössä tehdään? TLS:ni on -97 98hp-versio.

Ja tietenkin ääntä voisi madalluttaa, olisiko kenelläkään suosituksia edullisista/laadukkaista vaimentimista?
 
Vaihdoin nyt syksyllä 180-leveän kumin alle. Vaikutti mielestäni ihan hyvältä ratkaisulta.

Mulla on TL:ään yhdet ylimääräiset Yoshimuran RS3-vaimentajat, jos joku sattuu tarvitsemaan.
 
Kaivellaan nyt vanhaa topikkia taas pinnalle. Eli johtuen kotomaan järjettömistä pyynneistä käytettyjen osalla, on tuolta Güntterien keskuudesta tarkoitus katsastaa itselle TL1000S. Pikaisesti selailin näitä juttuja läpi ja ilmeisesti kaavailemissani 97-98 vuosimallin vehkeissä on ongelmaa kytkimen, pintakaasulla ilmenevän nykimisen sekä vesipumpun kanssa. Ilmeisesti uudemmissa oireet korjattu.

Ihan rehellisen mielipiteen haluaisin siitä, että kuinka häiritsevä tuo "nykiminen" on ? Saako sen pois uudemmalla ECU:lla ? Jos, niin mitä moinen maksaa ? Samaten kiinnostaisi tietä mitä tuollainen vahvempi "R" kytkin kustantaa ? Onko TL:ssä kuinka tiheät huoltovälit ja tuleeko tietyilla kilsoilla jotain isompaa remonttia tarpeelliseksi ? Lähinnä haarukoin millä kilsoilla olisi noitten asioiden puolesta eniten kilsoja ajettavana ennen remonttia. Sitten vielä lopuksi, kuinka allerginen tellu on noille kilsoille ? Eli jos mitarissa on esim. 40 000, kuinka paljon tuolla vielä ajaa ennenkuin pata pitää hajottaa atomeiksi / suiza muuttuu (kuten kaikki pyörät aikanaan) kasawiaksi
wink.gif

Niin vai pitäisikö sittenkin hankkia toinen mielessä pyörinyt vekotin, eli Honda VTR1000 ?

Vastauksista kiittäen.
 
Kaivellaan nyt vanhaa topikkia taas pinnalle. Eli johtuen kotomaan järjettömistä pyynneistä käytettyjen osalla, on tuolta Güntterien keskuudesta tarkoitus katsastaa itselle TL1000S. Pikaisesti selailin näitä juttuja läpi ja ilmeisesti kaavailemissani 97-98 vuosimallin vehkeissä on ongelmaa kytkimen, pintakaasulla ilmenevän nykimisen sekä vesipumpun kanssa. Ilmeisesti uudemmissa oireet korjattu.

Ihan rehellisen mielipiteen haluaisin siitä, että kuinka häiritsevä tuo "nykiminen" on ? Saako sen pois uudemmalla ECU:lla ? Jos, niin mitä moinen maksaa ? Samaten kiinnostaisi tietä mitä tuollainen vahvempi "R" kytkin kustantaa ? Onko TL:ssä kuinka tiheät huoltovälit ja tuleeko tietyilla kilsoilla jotain isompaa remonttia tarpeelliseksi ? Lähinnä haarukoin millä kilsoilla olisi noitten asioiden puolesta eniten kilsoja ajettavana ennen remonttia. Sitten vielä lopuksi, kuinka allerginen tellu on noille kilsoille ? Eli jos mitarissa on esim. 40 000, kuinka paljon tuolla vielä ajaa ennenkuin pata pitää hajottaa atomeiksi / suiza muuttuu (kuten kaikki pyörät aikanaan) kasawiaksi
wink.gif

Niin vai pitäisikö sittenkin hankkia toinen mielessä pyörinyt vekotin, eli Honda VTR1000 ?

Vastauksista kiittäen.
hirveästi en ehtinyt vielä tellulla ajella, mutta kyllä ne muutama tuhat kilsaa on ollu aika pirun hauskoja
tounge.gif


omani nyki todella pahasti pintakaasulla, mutta kun korpiahon huollossa saivat seokset kohdalleen, niin nyt ei nyi enää yhtään! 97-98 malleista en tiedä, mut uskon et säätämällä nykiminen varmaan lähtee kokonaan tai lähes kokonaan pois.

kytkin korjaantuu jäykemmillä jousilla ja yleensä telluun ei suositella täyssynteettisiä öljyjä ton kytkimen takia.. tiedä sitten onko sillä pahemin merkitystä.

huolto-oppaasta luntattuna öljynvaihto normaali 6000km välein, venttiilien säätö 24tkm välein, tulpat 12tkm välein, ilmansuodatin 18tkm välein yms yms... Eli aika pitkät huoltovälit.

kannattaa käydä lueskelemassa Tlplanetin foorumia.. sieltä saa todella paljon tietoa kyseisestä moposta
www.tlplanet.com
 
Ainakin noita ulkomaisia foorumeita luettuani voi sanoa että kyllä tellun kone on kestävä, jossain vaiheessa kone voi alkaa tikittämään mikä ei ole vaarallista johtuu`scissor gears`nimisestä osasta kannessa älä vaan kysy mikä tuo on suomeksi kuulemma pienentää puristussuhdetta käynnistyksen aikana toisinsanoen avaa pakoventtiileitä korjatkaa jos olen väärässä.
 
Mulla oli vuoden 97 kanssa ongelmia kytkimen kaa. Meni useampi uusiksi kesän aikana. Onneksi takuuseen. Tuli kyllä sillon käytyä paljon radalla ajelee sen kanssa.
Ecu-boksi vaihtui uuteen 98. Kulutus tippui, mutta moottorista tuli tylsemmän oloinen.
Hyvät muistot vehkeestä jäi kuiteskin.
 
Nykiminen häipyi säädöillä. Eikä se hirveästi häirinnyt. Suurin osa vioista, esim vesipumppu, kuuluu vikoihin mitkä on hoidettu huolloissa takuun piikkiin. Itse vaihdoin omani varmuuden vuoksi. Muistaakseni R:n kytkinpakka oli n.600€. Nykyisellä kytkimellä on ajettu n.15t, eikä mitään oireita. Itse ainakin pidän tellusta sen verran paljon, etten aio poiskaan vaihtaa. On niitä vikoja vtr:ssäkin. Ainakin alkupäänversiot vuosivat öljyä takahaarukan kiinnitysten läheltä. Tässä linkki vertailutestiin vuodelta -97. Ite en viitsi hondaa herjata. Saattaa joku herkkä pian loukkaantua.
http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/97twins2.html
 
Back
Ylös