Itselläni on ollut skootteririntamalta Burgman 250 (oikeasti vaimoni ajokki, nykyään Honda SCV 110 Lead)), Silverwing 600 ja Aprilia 500 sekä toki nuoruuden Vespat, Primavera 125 ja 150 sekä Lambretta Vega. No näitä viimemainittuja ei voi oikein samalle viivalle laittaa, sekä lyhyet koeajokokemukset Yamahan TMax 500:lla monen vuoden takaa Seka Yamahan Maxter 250:llä.
Näistä (Yamahoita en voi oikein kommentoida) mielestäni paras ajettavuudeltaan (runko, jousitus, jarrut) on ollut Aprilia. Ehkä jonkinmoinen pettymys oli Honda. Mielipiteeni on, että Honda edustaa tuota viime vuosituhannen ideologiaa, kuten ehkä Burgman (400, 650). Hondassa oli värinöitä ja resonansseja enemmän ja ajotuntuma oli jotenkin vetelä. Aprilia oli kuin "yhtä puuta" ja jämäkkä ja kauniskäyntinen.
Itse pähkäilen jatkuvasti tuota skootterijuttua edelleen. Valisisin ehkä tuon Yamahan tällä kertaa, jos skootteria hankin. Se on ehkä paras kompromissi moottoripyörän ja skootterin välillä mm. Aprilialla mutkatiet taittuivat lähes mp-vauhtia, mitä nyt lyhyet joustovarat hieman pompottivat. Huippunopeutta helposti 130-140 km/h, yrittämällä sai mittariin 155 km/h!
Jatkuvasti kiristyvät nopeusrajoitukset ja toki myös nopeusvalvonta ohjaavat ajatuksiani tuonne skootterien maailmaan. Myös kaupungissa tapahtuva arkiajelu, ainakin näin hellekesinä avokypärin, shortsit ja sandaalit ajovarusteina, ovat skootterin etuja. Toki ajovarusteasiat ovat skootterissa yhtä tärkeitä kuin mp:ssä, mutta ei tuonne >25 celsiuksen helteisiin erkkikään laita nahkapukuja eikä goreteksejä kaupungin 0-40 km/h nopeuksiin ja ruuhkiinkin (jopa Kuopiossa). Mm. em syistä ei Yamahan MT:hen ole tullut heinäkuussa kovinkaan paljon kilometrejä.
Markku