• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tomtom autonavit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maxi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Maxi

New member
Mitä mieltä olette Tompan autonaveista (Nordic XL, skandinavia XL, Europa XL) mopoissa (tietenkin vedeltä suojatuissa koteloissa)? Joissakin malleissa on Bluetooth valmius, tarkoittaako se langatonta yhteyttä kypäräpuhelimeen vai tarvitaanko piuhat?
withstupid.gif

Sittenhän on Becker Crocodile, myöskin säänkestävä, ja edullisempi kuin Tompan tai Garminin vastaavat.

Norminavi säänkestävään kotelooon....semmonen jossa on kuulokeliitäntä.

tarpeeks iso näyttä (5 tuumaa) niin ei tartte kuulokkeita. taajamanopeuksilla kuulee ilmankin ja maantiellä ehtii vilkuilla näyttöä.

Hassua, että olen tullut toimeen jo vuosia Garmin Questin pienellä ruudulla ilman ääniä sekä autolla, että pyörällä. Autossa olisi äänet käytössä, mutta en ole sitä käyttänyt juuri koskaan. Jos näyttö on pyörässä esim. mittariston tasalla, pystyy sitä aivan hyvin ajossa vilkuilemaan.

Ääniä enemmän kaipaisin mahdollisuutta katsella karttaa hieman reitillä eteenpäin, jotta reitin valinta vauhdissa olisi helpompaa. Omassa Garmisissa kun häipyy pikkutiet näkyvitä, kun zoomaa ulospäin, ja kartan rullaaminen eteenpäin on niin tahmeaa, ettei sitä oikein voi ajossa harrastaa.

Jos sulla on auto Tomtom jo valmiina ei ole mielestäni syytä hommata kallista Raideria. Hommaat sille vaan kunnon kotelon ja "kynnen" hanskaan ja menoks. Kotelo voi tosin joskus huurtua, puhelin ominaisuuksia et voi käyttää navista ja äänet saat vain johdolla tai ns. ilmaletkulla.

Sittenhän on Becker Crocodile, myöskin säänkestävä, ja edullisempi kuin Tompan tai Garminin vastaavat.
+1. On puolet halvempi kuin kilpailijat. Ainut puute on että et saa ääniä kypärään. Jouduin vaihtamaan reissun päällä tomtomin one autonavista siihen kun tomppa sanoi sopimuksen irti. Siihen asti yritin pärjäillä virittelemällä muovipussia tompan päälle kun satoi. Pekkeri pitää hyvin vettä ja toimii kuin buikki.

Tompan bluetoothilla varustetusta autonavista pitäisi saada ääni Scalan Q2 headsetiin, koska siinä on sisäänrakennettu radio. Itse en kuitenkaan ole onnistunut siinä, joten piuhalla olen kuunnellut opastukset. Muuten toimii ihan ok mopossakin, mulla ollut tankkilaukun karttataskussa. Ei siitä kyllä mitään näe, johtuen asennosta mutta ääniopastuksilla mennään. Eikä se nyt hirveän arka sille kosteudellekaan tunnu olevan.

Minusta äänet (langattomasti) kypärään ovat kaupunkiajossa ehdottomat.
Itse olen senverran hidas kuski, että kaistojen valinnat ja liikenteen seuraaminen on hankalaa, kun samalla pitää lukea (auringon häikäisevää) navia.
Helppoa on sensijaan kunnella, "käänny sinnejatänne".

Niin, tuo bluetooth autonavissa ei tarkoita, että otat opasäänet ulos, vaan liität kännyn puheluita varten (HF-laitteeksi).

Eipä se johto minua ainakaan ole haitannut ollenkaan. Mitä nyt joskus huomaat unohtaneesi irroittaa sen ollessasi jo parin metrin päässä pyörästä....
smile_org.gif

Hanki Garmin Nuvi 500. Vedenpitävyys sama kuin Zumoissa(et tarvii mitään kömpelöä koteloa tai rumaa suojapussia), mutta hinta murto-osa.

Ei sitä akkukestoa tarvii ku vetää sähköt pyörästä!!! Äänet on hyvä olla jos ajelee vieraassa kaupungissa, muuten ei sitäkään tarvii.. Saattaa vaan alkaa ärsyttää ku ei oo sekuntiakaan hiljaa jos oikein pitää mutkitella. "käänny vasemalle, sitten oikealle. käänny oikealle....

VIDUTTAAA!!!
062802moto_prv.gif

Mulla Raiderissa ainakin on äänet kytketty pois, olimpa missä kaupungissa tahansa... enemmän vituttaa kuunnella tuota jo mainittua, käänny oikealle, käänny oikealle, käänny nyt oikealle tekstiä koko ajan.

Viime kesän Norjan reissulla satoi joka päivä, Tomtom one oli pannarin pleksissä kiinni, ilman mitään suojapussia ja hyvin kesti.
sport05.gif

Back