TomTom ohjelmisto bugi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tannisto
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tannisto

New member
Voihan sitä myyntiä edistää näinkin. Tompalta tuli viestiä, jonka mukaan viimeisimmässä ohjelmistopäivityksessä on virhe. Koska eivät ymmärrä mistä on kyse, tarjoavat uusinta Tomppaa -20% alennuksella.

"RIDER KANNATTAA EHKÄ PÄIVITTÄÄ UUDEMPAAN
Tämä ilmoitus koskee TomTom Rider -navigaattoriasi, jonka sarjanumero on XXXXXXXXXXXX
GPS-viikkonumeroiden nollaantumispäivän (6.4.2019) vuoksi TomTom Rider -navigaattorisi tukee navigointia mutta ei pysty näyttämään tämänhetkistä aikaa tai arvioitua saapumisaikaa.
Yritämme selvittää, voiko laitteen päivittää, ja ilmoitamme siitä mahdollisimman pian."


No sepä olisi mukava jos sen voisi päivittää jälleen toimivaksi, koska downgradeaus ei liene vaihtoehto...
 
Ei voi olla aivan uusi laite. GPS:n viikkojärjestelmän rajat ovat olleet tiedossa alusta asti ja nykylaitteissakin tiedostettu, että päivä tulee taas vastaan.
 
Sama viesti tuli ittellekki. Käsittämätöntä touhua. Ja jollei päivitykset auta niin en kusekkaan tomtomiin päin vaikka sais -50% verkkokaupan ovh:sta :rant::rant:
 
Niitä aina "vahingossa" mukaan tulee. Viimeisin, ja viimeinen laite tuosta firmasta alkoi ohjelmallisesti siirtää näyttöä sivuun niin, ettei kosketusnäyttö enää toiminut. Peukalo osui siis aina viereiseen nappiin ja viimein osa napeista oli kokonaan näytön ulkopuolella.
 
Sama viesti mullekin. TomTom rider 5 (2013) kyseessä. Ihmetyttää miksi muka nyt miettisivät vasta korjausta kun ongelma ollut tiedossa jo vuosia. Epäilen, että tuota fixiä ei koskaan tule.
 
Voihan sitä myyntiä edistää näinkin. Tompalta tuli viestiä, jonka mukaan viimeisimmässä ohjelmistopäivityksessä on virhe. Koska eivät ymmärrä mistä on kyse, tarjoavat uusinta Tomppaa -20% alennuksella.

Tarkennetaanpas nyt vähän. Kyse ei ole varsinaisesti siitä, että laitteeseen olisi jonkin päivityksen myötä tullut ongelma, vaan ongelma on ollut olemassa siitä lähtien kun laite tuli ulos tehtaasta. Satelliittien lähettämä viikkonumero nollautui 6.4. gps-järjestelmän teknisen rajoitteen vuoksi, ja sen vuoksi lähtökohtaisesti jokainen vanhempi vastaanotin rampautui tuolloin jossain mitassa tavalla tai toisella, ellei ohjelmisto asiaa huomioi. Vaikutus laitteen toimintaan riippuu sekä ohjelmistosta että gps-signaalin vastaanottavasta piirisarjasta. Jos tekninen ongelma on laitetasolla, niin sitä ei silloin pysty päivityksellä korjaamaan.

Oudoksi Tomtomin sekoilun tekee se, että mielestäni aiemmin tukisivu väitti, että tämä rider 2013 korjaantuu asentamalla uusi ohjelmisto. Nyt vaikuttaa siltä, että ohjelmistopäivitys ei olekaan tehonnut, jolloin herää kysymys, että onko siellä alla jokin laitetason ongelma, joka oli jäänyt huomaamatta, vai onko päivityksessä vaan bugi, joka sitten kuitenkin voitaisiin korjata.
 
Hieman kyllä vaikea ymmärtää miten tuo voi olla ongelma tällä vuosituhannella myydyissä laitteissa. Ei tuo yllätyksenä kuitenkaan ole tullut kun viime GPS-viikkonumeronollauksesta on kulunut vain ~20 vuotta. Joten eiköhän tuossakin ole kyse siitä että päivityksestä kun ei saa rahaa niin parempi yrittää pakkomyydä uusi laite.
 
Hieman kyllä vaikea ymmärtää miten tuo voi olla ongelma tällä vuosituhannella myydyissä laitteissa. Ei tuo yllätyksenä kuitenkaan ole tullut kun viime GPS-viikkonumeronollauksesta on kulunut vain ~20 vuotta. Joten eiköhän tuossakin ole kyse siitä että päivityksestä kun ei saa rahaa niin parempi yrittää pakkomyydä uusi laite.

Taitaa kusahtaa tuo yritys omaan nilkkaan ja aika monella vaihtuu merkki jos eivät (pysty) korjaa tuota. Ulkomaiden foorumeillakin aikamoista TT:n "kehumista".
 
Mulla on Rider 5, Rider 410 ja Rider 550.
Rider 5 on ostettu 2013 tai 2014, päivitin tänään huushollin kaikki TomTom-laitteet.
Myös Rider 5 päivittyi Tompan TomTom Home 2 ohjelmalla.
Mitään maileja ei ole tullut aloitusviestiin liittyen .
Kokeilin kaikki laitteet pihalla päivitysten jälkeen, kaikki laitteetkin toimi kuten pitää.
 
Myös Rider 5 päivittyi Tompan TomTom Home 2 ohjelmalla.
Mitään maileja ei ole tullut aloitusviestiin liittyen .
Kokeilin kaikki laitteet pihalla päivitysten jälkeen, kaikki laitteetkin toimi kuten pitää.

Kyllähän se päivittyy minullakin mutta kelloaika jää silti näyttämään 0:00

Millä laitetyypillä sinulla näkyy TomTom homessa oikeassa alakulmassa tuo Rider 5? Minulla siinä lukee TomTom Rider 2013 ja tuo ei ainakaan näytä toimivan. TomTomin takana tarrassa on model 4GD00. Mielenkiintoista jos näistäkin osa toimii ja osa ei. Taitaa olla kiinni jostain raudasta tämä eikä oikene millään softakorjauksella.
 
Oma Rider 5 näyttää kellonaikaa hetken käynnistyksen jälkeen, sitten heittää nollille.
 
Oma Rider 5 näyttää kellonaikaa hetken käynnistyksen jälkeen, sitten heittää nollille.

Piti oikein testata myös 3,5 näytön viimeistä versiota,sama homma kuin 4,3 näytössä eli kun satelliitti löytyy niin kello vaihtuu nollille.
 
Nyt vaikuttaa siltä, että ohjelmistopäivitys ei olekaan tehonnut, jolloin herää kysymys, että onko siellä alla jokin laitetason ongelma, joka oli jäänyt huomaamatta, vai onko päivityksessä vaan bugi, joka sitten kuitenkin voitaisiin korjata.

Veikkaan bugista spagettikoodia yhdistettynä ajatukseen, että ihmiset voisivat ostaa navigaattoreita samaan tahtiin kuin puhelimia. Mitäs ovat tehneet niin hyviä laitteita rautansa puolesta, että eivät kaikista tärinöistä, sateista ja kolhuista huolimatta hajoa. Softa on sen sijaan pehmeää ja se on helppo hajottaa...
 
Veikkaan bugista spagettikoodia yhdistettynä ajatukseen, että ihmiset voisivat ostaa navigaattoreita samaan tahtiin kuin puhelimia. Mitäs ovat tehneet niin hyviä laitteita rautansa puolesta, että eivät kaikista tärinöistä, sateista ja kolhuista huolimatta hajoa. Softa on sen sijaan pehmeää ja se on helppo hajottaa...
Garminin kohdalla ei mielestäni ole näin. Tai no, softa kyllä on pehmeää, mutta Garminin takuupolitiikka tuntuu niin höyliltä, että tuskin tarkoituksella tekevät päivityksiin bugeja. Alun perin mulla oli käytettynä ostettu Zumo 220. Kun se tilttasi, niin 40 välirahalla tuli Garminilta 390 tilalle. Ja kun se tilttasi, niin satasen välirahalla tuli 395 tilalle. Ja joka paketissa telineet, kaapelit, RAM-Mountit ym. Entisiä kiellettiin palauttamasta.

Ohjelmiston päivitys tuntuu olevan Garminin arka paikka. Siihen kannattaa varata aikaa eikä sorkkia väliin, kahden Zumo-vainajan kokemuksella...
 
Mulla on Rider 5, Rider 410 ja Rider 550.
Rider 5 on ostettu 2013 tai 2014, päivitin tänään huushollin kaikki TomTom-laitteet.
Myös Rider 5 päivittyi Tompan TomTom Home 2 ohjelmalla.
Mitään maileja ei ole tullut aloitusviestiin liittyen .
Kokeilin kaikki laitteet pihalla päivitysten jälkeen, kaikki laitteetkin toimi kuten pitää.

Eilen tuli sitten jo mailiakin.
Rider 5, kokeilin sitten pidempään eilen uudestaan.
Kolme tai neljää ekaa reittiä, mitä kokeilin ja annoin laitteen navigoida hetken ihan rauhassa muutaman minsan, toimi ihan ok.
Kellotkin oli ok ja aika näkyi ok.
Mutta neljäs tai viides reititys heittikin kellot nollille.
 
Pitikö olla jotain ongelmaa, ettei jäljellä oleva ajoaika tai perille saapumisaika enää toimisi TomTom Rider 2013-mallissa? Vai pelkästään kellonaika?

Eilen ainakin ajelullani näkyi nuo molemmat ihan ok. Varmuuden vuoksi määrittelin reitin uusiksi muutaman kerran, mutta kyllä nuo näkyi silti.
 
Pitikö olla jotain ongelmaa, ettei jäljellä oleva ajoaika tai perille saapumisaika enää toimisi TomTom Rider 2013-mallissa? Vai pelkästään kellonaika?

Eilen ainakin ajelullani näkyi nuo molemmat ihan ok. Varmuuden vuoksi määrittelin reitin uusiksi muutaman kerran, mutta kyllä nuo näkyi silti.


Kyllä mulla ainakin näyttää nolla kello.

Jos syötät Tomppasi sarjanumeron tuonne niin onko se TT:n mielestä rikki - minun ainakin on ja olen samaa mieltä.
 

Liitetiedostot

  • tomppa.JPG
    tomppa.JPG
    91,1 KB · Katselut: 70
Viimeksi muokattu:
http://www.rima-lock.com/tomtom-urban-rider-K3-WNRO-fix.htm

Tuolla fixillä sain oman K4-alkuisen 2013 Riderin toimimaan

Sama juttu täällä, toimii samanlaisessa laitteessa. Nyt saa taas reitille arvion perilläolokellonajasta, eikä pelkkää jäljellä olevaa matkan kestoa.

Fiksi on siitä hyvä, että sen tekemät muutokset voi perua tuhoamalla nuo tiedostot mitkä korjauksen asentamiseksi naviin pitää kopioida. Näin ollen tilapäiskorjaus on helppo purkaa, mikäli tomtom joskus saa aikaiseksi oikean korjauksen asiaan tai mikäli siitä on navin toiminnalle jotain muuta haittaa.
 
Back
Ylös