• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

TomTom ohjelmisto bugi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tannisto
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Arvon palstalaisilta kysyisin onko Suomessa paikkaa jossa voisi korjauttaa TomTom Rider 400 navin?
Onko ainut vaihtoehto jonnekin Romaniaan lähettäminen kuten jossain keskustelussa oli? Ei nyt muuta kuin
reissu itänaapuriin painaa päälle ,tompan kosketusnäyttö ei toimi ja muutenkin näyttelee mitä sattuu..

Resetoin laitteen, ei vaikutusta. Harmittaa kun navi on 4 v ikäinen eikä käytön rasittama. Vai onko taas
helpointa marssia kauppaan uuden ostoon, tää nykymeininki välillä hirvittää kun uutta vaan aina kehiin..
 
Arvon palstalaisilta kysyisin onko Suomessa paikkaa jossa voisi korjauttaa TomTom Rider 400 navin?
Onko ainut vaihtoehto jonnekin Romaniaan lähettäminen kuten jossain keskustelussa oli? Ei nyt muuta kuin
reissu itänaapuriin painaa päälle ,tompan kosketusnäyttö ei toimi ja muutenkin näyttelee mitä sattuu..

Resetoin laitteen, ei vaikutusta. Harmittaa kun navi on 4 v ikäinen eikä käytön rasittama. Vai onko taas
helpointa marssia kauppaan uuden ostoon, tää nykymeininki välillä hirvittää kun uutta vaan aina kehiin..

Ota Tompan "huoltoon" yhteyttä. Minulla ainakin tuo onnistui vain netin välityksellä. Tomppa lähti hienosti FedExillä korjaukseen.
Laitteesta hajosi vuosi sitten euroopan reissulla kosketusnäyttö. Oli kova sade jolloin tuo tapahtui, ehkä siinä syy hajomiselle...

Meni vielä takuuseen vaikka olikinn 3v vanha.
 
Näköjään tänään ei pääse kirjautumaan tom tom homen tilille kummallakaan navilla eikä normikirjautumisella.
Jotain serverivirhettä näyttää tulevan :blink:
 
Ota Tompan "huoltoon" yhteyttä. Minulla ainakin tuo onnistui vain netin välityksellä. Tomppa lähti hienosti FedExillä korjaukseen.
Laitteesta hajosi vuosi sitten euroopan reissulla kosketusnäyttö. Oli kova sade jolloin tuo tapahtui, ehkä siinä syy hajomiselle...

Meni vielä takuuseen vaikka olikinn 3v vanha.

Otin yhteyttä "huoltoon" netin kautta,mutta aloin jo tuskastumaan kun lähes viikon kesti vastaus.
Nyt "Amanda" pyysi lähettämään ostokuitista kuvan, kuinka ollakaan kuitti sattui olemaan alkuperäisessä
laatikossa ja ostettu 5 /2015 eli 4 v.ikäinen laite kyseessä.
Saas nähdä miten takuuasian kanssa käy, sehän on reilusti ylittynyt.Saattaa tulla virhevastuukin kysymykseen
kun on laitteeni aika olematon kestoltaan,ei ole ollut käytössä kuin muutaman viikon koko 4 v aikana.

Nyt sai ekan kerran vettä ja heti alkoi ongelmat. Näytössä oli sateen jälkeen kostea läikkä ja luulen ongelman
johtuvan siitä. Näkyvä kosteus on häipynyt mutta jotain se ehti aiheuttaa. Kattelin vähän nettikeskusteluja
maailmalta ja ainakin näissä alkupään TomTom Rider 400:ssa on näköjään ollut kosteuden kanssa ongelmia
enemmänkin.
No,se siitä katotaan mitä vastaavat ja kannattaako ylipäätään korjata.:peukutpystyyn:
 
Joo, voin kuitata itsekin, että 1000km pikku kotimaanlenkin kokemuksella päivitys on ihan ok. Tosin yhden kerran ilmeni joku härö, että paikannus kulki kymmeniä metrejä sivussa tieltä muutaman kilometrin matkan navin käynnistyksen jälkeen, mutta härö poistui itsekseen.
 
Joo, voin kuitata itsekin, että 1000km pikku kotimaanlenkin kokemuksella päivitys on ihan ok. Tosin yhden kerran ilmeni joku härö, että paikannus kulki kymmeniä metrejä sivussa tieltä muutaman kilometrin matkan navin käynnistyksen jälkeen, mutta härö poistui itsekseen.

Ei taida olla härö, vaan ihan siviili-GPS version paikannustarkkuuden toleranssien sisällä eli kymmenisen metriä suuntaansa kun on riittävä määrä satelliitteja näkyvissä. Jos näkyvissä on vain pari-kolme satelliittia, kuten täällä pohjoisessa välillä käy, niin sitten vielä enemmän. Militaariversio omine moodeineen on ihan toinen juttu.
 
Ei taida olla härö, vaan ihan siviili-GPS version paikannustarkkuuden toleranssien sisällä eli kymmenisen metriä suuntaansa kun on riittävä määrä satelliitteja näkyvissä. Jos näkyvissä on vain pari-kolme satelliittia, kuten täällä pohjoisessa välillä käy, niin sitten vielä enemmän. Militaariversio omine moodeineen on ihan toinen juttu.

Muotoillaas diplomaattisesti näin, että tuo laite on ollut minulla vuosia, ja tämä oli ensimmäinen kerta, kun noin selkeästi ja johdonmukaisesti näyttö oli pielessä. Käytännössä ”navigointi” tuossa tilanteessa oli täysin mahdotonta, koska jokainen samansuuntainen tai risteävä tie johti kulkuneuvon sijoittamiseen karttapohjassa ”väärälle tielle” ja siten reitin uudelleenlaskentaan. Outoa tilanteessa oli myös se, että tarkkuus heitti vain yhteen suuntaan, eli sijainti ei poukkoillut niin kuin huonossa vastaanotossa yleensä käy, vaan virhe pysyi koko ajan samanlaisena.

Aiemmin joku totesi, että päivittämätön navigaattori voi viikkonumeroiden nollautumisen seurauksena yksinkertaisesti ”näyttää väärin”, eli että tuo bugi sotkisi jossain tilanteessa myös satelliittien signaalien aikaleimoista tehtävää sijaintilaskentaa. Tuon väitteen todenperäisyyttä en kylläkään pysty vahvistamaan tai kumoamaan. Mutta kyse saattoi siis ainakin teoriassa olla myös jostain erikoisesta sijaintiin, kellonaikaan, navin käynnistyshetkeen, ”quickfix”-pikakäynnistysdataan, pyydettyyn reittiin yms liittyvästä kombinaatiosta, ja laskenta korjautui esimerkiksi siinä kohtaa, kun näkyvät satelliitit vaihtuivat. Aika näyttää toistuuko ilmiö, vai jäikö tuo kertaluontoiseksi mysteeriksi.
 
No, hyvä että olit diplomaattinen. Olen noiden kanssa värkännyt työksenikin joskus eli tiedän niistä kokolailla enemmän kuin ns. normikansalainen. Ennenaikaan kun vastaanottimet olivat vähemmän herkkiä ja satellitteja täällä arktisilla asteilla näkyi vähemmän kuin tänäpäivänä, tuollainen "tien vieressä kulkeminen" oli ihan normihommaa. Se laskentahan alkaa aina uudelleen siitä kun se tienvieressä kulkeva sijaintitieto mapataan niihin risteävien teiden vektoreihin ja loppuu kun paikkatieto on liian kaukana siitä edellisestä sivutiestä, ja tarttuu sitten taas seuraavan tien paikkatietoon jne.. Se sinun näkemäsi karttapohja kun ei ole kuin kuva, se todellinen "kartta" jota se laskenta ymmärtää, on pisteiden välisenä vektoritietona laitteen tietokannassa.

Siellä on kustakin tien vektoripätkästä melkoinen määrä tietoa jota se algoritmi sitten käyttää laskentaansa pelkän sijainnin lisäksi. Jos ne vektorit eivät ole tietokannassa liitetty toisiinsa, miten joskus vahingossa käy, ei reititys onnistu sitä kautta. Mielenkiintoista oli että vielä toissa kesänä oli eräässä Tomtomin karttapäivityksessä tällainen epäjatkuvuuskohta Tampereelta Ruovedelle Näsijärven itäpuolta vievän tien osalta. Ei reitittänyt vaikka tie siinä on ollut iät ja ajat, satoja vuosia. Laitoin sanaa ja avot, meni viikko kun se oli korjattu.
 
Otin yhteyttä "huoltoon" netin kautta,mutta aloin jo tuskastumaan kun lähes viikon kesti vastaus.
Nyt "Amanda" pyysi lähettämään ostokuitista kuvan, kuinka ollakaan kuitti sattui olemaan alkuperäisessä
laatikossa ja ostettu 5 /2015 eli 4 v.ikäinen laite kyseessä.
Saas nähdä miten takuuasian kanssa käy, sehän on reilusti ylittynyt.Saattaa tulla virhevastuukin kysymykseen
kun on laitteeni aika olematon kestoltaan,ei ole ollut käytössä kuin muutaman viikon koko 4 v aikana.

Nyt sai ekan kerran vettä ja heti alkoi ongelmat. Näytössä oli sateen jälkeen kostea läikkä ja luulen ongelman
johtuvan siitä. Näkyvä kosteus on häipynyt mutta jotain se ehti aiheuttaa. Kattelin vähän nettikeskusteluja
maailmalta ja ainakin näissä alkupään TomTom Rider 400:ssa on näköjään ollut kosteuden kanssa ongelmia
enemmänkin.
No,se siitä katotaan mitä vastaavat ja kannattaako ylipäätään korjata.:peukutpystyyn:

01.08.2019.Tomppa palautui tänään huollosta, vaihtolaitteen lähettivät tilalle ja koko homma kustansi 105€. Saatteessa on maininta että takuun ulkopuolella ja laitetta ei voitu korjata. Ok tämä vaihtolaite ja korjauskin
sujui tosi nopsaan kunhan sähköpostilla sain luvan lähettää korjattavaksi. 2 vkoa kesti koko toimenpide laskien
siitä kun ensi kerran otin netissä yhteyttä siihen kun laite palautui minulle. Eniten aikaa siis meni viestittelyyn ja
hitaaseen vastaamiseen Tompan puolesta mutta kunhan korjauslupa ja nro saatiin ei itse korjauksessa montaa
päivää mennyt joten sikäli hienosti.
Ehkäpä kesäajalla on jotain yhteyttä vastausten hitauteen. Tyytyväinen olen kuitenkin kokonaisuuteen koska
korjaus oli mielestäni edullinen ja sen lisäksi ei tullut lähetyskuluja.
Halvemmat laitteet taitaa jäädä pöytälaatikkoon lojumaan vikojen ilmetessä..
 
Nostetaan tätäkin välistä, eli vanhan mallin rider 4,3 tuuman näytöllä.
Kovasti lataa uusinta karttaa ja asentaa muka onnistuneesti, kun kytken uudestaan tietokoneeseen niin aloittaa saman ruljanssin uudestaan.
Onko muilla tapahtunut samaa ongelmaa?
 
Tammikuussa kun päivitin tuon vitosen ja siihen kartan, ei ongelmia.
Yritän huomenna ehtiä kokeilemaan vitosella lisää.
 
Nostetaan tätäkin välistä, eli vanhan mallin rider 4,3 tuuman näytöllä.
Kovasti lataa uusinta karttaa ja asentaa muka onnistuneesti, kun kytken uudestaan tietokoneeseen niin aloittaa saman ruljanssin uudestaan.
Onko muilla tapahtunut samaa ongelmaa?

Kyllä... voi valitettavasti kyllä... säästä itseltäsi kuukausi ja lähetä TomTom:lle asiakaspalveluun viestiä ja laita että samanlainen tapaus kuin tapausnumerolla: "Tapaus: 191118-000403" ja vaadi laitteelle huoltoa virheellisestä softa päivityksestä.

Muussa tapauksessa nauti kuukaudesta ilman navigaattoria ja sähköpostirumbasta, jossa pyytävät toistamaan samoja virheenetsintä vaiheita kerta toisensa jälkeen. Liittäisin koko sähköpostikeskustelun TomTom:in aspan kanssa, mutta en halua täyttää koko sivua yhdestä sähköpostikeskustelusta.

Nimimerkillä saman virheen takia navigaattorin huoltoon lähettänyt. MIKÄÄN muu ei auttanut. Kuullema vika oli siinä, että olin valinnut liian monta nopeusvalvontakamera päivitystä kerralla asennettavaksi, ne pitäisi aspan mukaan asentaa yksi kerrallaan. Ja kyllä, minulla on maili jossa sanoivat näin. Itse asiassa useampikin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös