• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

tonnin romut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ss454
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
luulisin että hintoja pitää ylhäällä suhteellisen kalliit huolto-/ylläpitokustannukset.

vanhaan, paljon ajettuun pyörään voi joutua pistään 500+ euroa kuluvien osien vaihtoon joka talvi, kun taas ne vanhat korollat voi korjata rautalangalla, jeesusteipillä ja uretaanilla.
Niinpä. Tästäpä muistuikin mieleeni eka pyöräni, CB 350 twini. Siitä kosahti kone ilmeisesti laakerivian takia ja koska tiedän omat rajani remontin tekemisen suhteen, kyselin mp- korjaamoilta, mitä laakeriremppa olisi maksanut. Maksoin pyörästä markka-aikaan 6 tonnia ja remontti olisi maksanut 1000e, joten pyörä lähti varaosa käyttöön sellaista tarvitsevalle.
Juuri tämän kokemuksen takia en oikein ymmärrä wanhojen vehkeiden kovia hintoja, kun ei ole varmaa tietoa tekniikan kunnosta.
Tonnin romut ei ole mitään kädettömien pyöriä, sillä korjauskustannukset korjaamossa voivat ylittää moninkertaisesti pyörän arvon. Toisaalta viitseliäälle ja osaavalle loistava tapa harrastaa kohtuu kustannuksin, itse onneksi kuulun jäkimmäiseen ryhmään , muuten ei olis ollu mahdollisuutta koko lajiin.
 
Sivutaan aihetta hieman ettei tarvii uutta topiccia tehdä. Eli suosituksia kaivataan 2000e ja alle hintaluokkassa. Tarkoitus olisi hankkia ensimmäinen "iso" pyörä. Ajokokemusta kevarista lähtien 6 vuotta + mopoilut. Nykyinen pyörä honda cb 350 -87. Tarkoitus jättää vanha kakkos pyöräksi. 600cc luokassa tuohon n.2k€ hintaan saisi "järkevillä" kilsoilla olevia xj600 jamppuja esim. tuleeko muita mieleen? Cb500 honda? Gs500 suiza? Tehoja ei tarvii nyt kauheesti olla mutta ei niistä haittakaan. Pystyyhän tästä harrastuksesta pienemmilläkin tehoilla nauttimaan
cool.gif
Pää asia ettei tulis pommia ostettua jota sais koko ajan olla huollattamassa kun kausi suomessa tuppaa olemaan lyhyt. Hinnoissa huomioon otettavaa että pyörän hankin maalis-huhtikuun taitteilla.
Mites vähän isompaa, suzukit, i/ö koneilla 1100? G ,F tai R.
On taatusti kestäviä, ja melko huolettomia perus tekniikka moottoreita.

Ko. moottoreista tehojakin löytyy jo ihan riittävästi. Eikä samaan hintaan sisälly mitään lastentauteja.
 
Sivutaan aihetta hieman ettei tarvii uutta topiccia tehdä. Eli suosituksia kaivataan 2000e ja alle hintaluokkassa. Tarkoitus olisi hankkia ensimmäinen "iso" pyörä. Ajokokemusta kevarista lähtien 6 vuotta + mopoilut. Nykyinen pyörä honda cb 350 -87. Tarkoitus jättää vanha kakkos pyöräksi. 600cc luokassa tuohon n.2k€ hintaan saisi "järkevillä" kilsoilla olevia xj600 jamppuja esim. tuleeko muita mieleen? Cb500 honda? Gs500 suiza? Tehoja ei tarvii nyt kauheesti olla mutta ei niistä haittakaan. Pystyyhän tästä harrastuksesta pienemmilläkin tehoilla nauttimaan
cool.gif
Pää asia ettei tulis pommia ostettua jota sais koko ajan olla huollattamassa kun kausi suomessa tuppaa olemaan lyhyt. Hinnoissa huomioon otettavaa että pyörän hankin maalis-huhtikuun taitteilla.
Mites vähän isompaa, suzukit, i/ö koneilla 1100? G ,F tai R.
On taatusti kestäviä, ja melko huolettomia perus tekniikka moottoreita.

Ko. moottoreista tehojakin löytyy jo ihan riittävästi. Eikä samaan hintaan sisälly mitään lastentauteja.
Hinta tuppaa karkaamaan vähän yläkanttiin noissa peleissä, Mutta ei mahdoton vaihtoehto

Tän kokoselle kuskille n60kg / ~175cm kun tommosen 1100cc pelin antas alle niin muuttus lentokoneeks
biggrin.gif
 
Eikös CBR 600 ole se kestovastaus? F2-mallia saa hyvinkin. Tai sitten voi hankkia jostain tonnin lisää ja siirtyä n. 10 vuotta uudempaan.
 
Kyllähän niillä tonnin romuillakin ajelee pois tiehensä, se on vaan yksinkertaisesti niin että kaikilla vaan ei oo niin paljon ylimäärästä että vois ostaa semmosen 2-3v vanhan pyörän  
nixweiss.gif
 
Emännällä on 2000 mallin Virago 535. "Takuukilometrit" ovat n. 15000 muistaakseni. Osti mopon isältään, joka ajoi sillä lenkin joskus kesällä tai sitten ei ajanut. Sama meno jatkunut, eli on niitä oikeasti vähän ajettujakin olemassa.
 
Kesäpäiväajelut tekee aivan hyvin "tonnin romuilla".
Tunnelmaan pääsee vanhemmillakin pyörillä,jos vain ne ovat kunnolla
huolletut.Etenkin jousitukset ovat monesti surkeassa kunnossa.
Aktiiviajoon (hieman reippaammin) suosittelen kyllä uudempaa kalustoa.
Pidän itsekin jonkin nykypyöristä (tuleva romu) eläkepäiville,jolla voin
päristellä torille kahville muistelemaan nuoruutta samanhenkisten dementia
äijien pariin.
 
Oiskohan gsx-r 750 hyvä valinta.Tehojen puolesta ainakin riittäs moneks ajokautta jos ei muuten rupeis kyllästyttämään. Noita näyttäs löytyvän tuossa 2500e hintaluokassa useita -pakollinen tinki vara. Vähän vaan epäilyttää että on fyysiseltään koolta meikäläiselle turhan painava ja korkee paino piste?, mutta eihän se vauhdissa paino enää tunnukkaan niin paljoo..
 
Oiskohan gsx-r 750 hyvä valinta.Tehojen puolesta ainakin riittäs moneks ajokautta jos ei muuten rupeis kyllästyttämään. Noita näyttäs löytyvän tuossa 2500e hintaluokassa useita -pakollinen tinki vara. Vähän vaan epäilyttää että on fyysiseltään koolta meikäläiselle turhan painava ja korkee paino piste?,  mutta eihän se vauhdissa paino enää tunnukkaan niin paljoo..
Ainakin 600-kuutioisena pitäisi saada tuolla rahalla jo srad-mallia (96->), ehkä myös 750. Maksoin omasta 750:stäni 2750e kaksi vuotta sitten. Sradihan on jo melko moderni teknisesti ja kevyt myös, vaikka ulkonäkö ei välttämättä miellytä kaikkia (kuten esim. minua). Edellisestä GSXR:stä ei ole kyllä kokemusta, mutta ainakin mielikuvissa se tuntuu jo aika vanhentuneelta ja ikäisekseen kalliilta.
 
Emännällä on 2000 mallin Virago 535. "Takuukilometrit" ovat n. 15000 muistaakseni. Osti mopon isältään, joka ajoi sillä lenkin joskus kesällä tai sitten ei ajanut. Sama meno jatkunut, eli on niitä oikeasti vähän ajettujakin olemassa.
Varmasti näitä on montakin, omaankin tuli vain 880 km tänä vuonna. Se vain ihmetyttää, että nettimoton perusteella melkeinpä suurin osa tarjonnasta tuntuisi olevan "keskimääräistä vähemmän ajettuja".
 
Emännällä on 2000 mallin Virago 535. "Takuukilometrit" ovat n. 15000 muistaakseni. Osti mopon isältään, joka ajoi sillä lenkin joskus kesällä tai sitten ei ajanut. Sama meno jatkunut, eli on niitä oikeasti vähän ajettujakin olemassa.
Varmasti näitä on montakin, omaankin tuli vain 880 km tänä vuonna. Se vain ihmetyttää, että nettimoton perusteella melkeinpä suurin osa tarjonnasta tuntuisi olevan "keskimääräistä vähemmän ajettuja".
Ne, jotka oikeasti ajavat nostavat toisaalta tuota keskiarvoa reippaasti. Vai puhuitko mediaanista?
 
Sivutaan aihetta hieman ettei tarvii uutta topiccia tehdä. Eli suosituksia kaivataan 2000e ja alle hintaluokkassa.
Tässä hintaluokassa tarjokkaat on aika lailla yksilöitä, eli mitään yleispätevää suositusta on aika hankala antaa. Hinnat heittelee aika rajusti myyjän todellisen myyntitarpeen mukaan, eli suosittelisin pitämään silmät auki "tilaisuuden" varalta ja iskemään kiinni heti kun sellainen tulee eteen. Sopivasti sattuen voi päästä tekemään varsin hyvät kaupat. Esimerkkinä näin juuri äsken jonkun kauppaavan siistiksi kehuttua SV650:ä 1600€ hintaan ja tällä hetkellä nettimotossa halvin Suomesta löytyvä vastaava on yli kolmen tonnin hintapyynnillä.

Huolettomaksi käyttöpeliksi suosittelisin jotain kohtuullisen suosittua ja viattomaksi tiedettyä mallia niin uutena kuin budjetilla suinkaan saa. Alle kahdella tonnilla saatavissa 80-luvun peleissä on kuitenkin paljon kulutusosaa tulossa käyttöikänsä päähän, joten niissä riittää aina ruuvattavaa vaikka olisivat kuinka "pomminkestävän" maineessa olevaa mallia. Käytännössä hyvää hinta-laatusuhdetta löytyy useimmiten "välikokoisista" (500-800cc) ja vähemmän sporttisista malleista. Tonnisatasissa ja racing-henkisissä malleissa tuppaa olemaan yleensä jonkun verran hintalisää koska niille löytyy aina helpommin ostajia.
 
Mie ostin tekniikaltaan erinomaisen Hondan CBR 600 1990 1100e ja en ole päivääkään katunut. Perän tekaisin siihen ja vähän fiksausta ja uusi maali. En myy. Vulcan on rikki ja Shovel on sunnuntaipyöränä. Kawasakin classinkon ostin ruottista hintaan 1600e. Maksoin liikaa ja paljon oli laittoa vaikka kuulemma piti olla hyvä. Valeita lahjakkaasti syöttivät. Laturi palanut ja huonosti kävi mutta pakko minun oli saada kun oli tässä lähistöllä ja ei niitä vain ole Suomessa tarjolla. Yks vanha GPZ 1100 oli myynnissä hulluun hintaa 2400e ja kysyin että paljonko tiukka hinta ja kuulemma ei alle 2200e myy. Niin sama pyörä oli yhä syksyllä myynnissä ja hinta 1500e ja vaihto. Teki mieli soittaa että mitäs et myynyt kun olin ostamassa.
 
En tiä noista tonnin romuista.

Mut tiiän tapauksia joilla "nyhet"-pyörä seisoo tallissa lähes käyttämättömänä vuodesta toiseen. Elämäntilanteen vuoksi.

Ymmärrän hyvin ettei halua luopua puoli-ilmaatteeks, jos ei ole pakko. Vaikka sille pyörälle vuosia kertyykin.

Jotkut ajaa ihan käsittämättömän vähän
omg.gif
, itse kyllä otan irti kaiken minkä pystyn. Kallis(iit) vehe, kalliit vakuutukset ja ihan liian vähän aikaa
wink.gif
tounge.gif
smile_org.gif
 
Minäkin tiedän poikamies ukon joka ajelee 50t€ autolla 3km työmatkaa ja viime keväänä osti uuden fz1 jammun jolla ajoi 200km.
edellistä pyörää piti 4 vuotta ja mittariin kerty 3500km.Jokainen tyylillään
 
Toinen ihmetys on, että mihin kaikki paljon ajetut pyörät joutuvat? Vai ruuvataanko niistä mittaria. Löytyy paljon yli 10 vuotta vanhoja pyöriä jotain 30 tuhatta km mittarissa... Eli ajomäärää olisi useimmissa vain alta 3 tuhatta vuosi jne.. Ja kuitenkin äänestysten perusteella jengi ajaa enimmäkseen vuositasolla 10 tkm ++
omg.gif
?!? Missä ovat ne lähemmäs 100 tuhatta ajetut laitteet? Romiksella??
Minusta tuntuu, että nämä sivustot vääristävät aika rajusti noita keskimääräisiä km/a.
Ne jotka pyörivät .ORG sivulla (ja varsinkin jotka osallistuvat ajomäärä äänestyksiin) ovat luultavasti motoristien aktiivisemmasta päästä.
Tuntuisi, että perusmotoristi ajaa yleensä <5tkm/a.
Ja jos ei tee pidempiä reissuja(kuten perusmotoristit harvemmin tekee), saa tuohon 5tkm:kin ajella aika paljon lähitienoon teitä.
Joo-o! Mulla on parhaimpina kausina tullut ehkä max tuo 10 tkm...sekin kahdella eri pyörällä! Kahtena viime kautena n. 3 tkm.
 
Mut tiiän tapauksia joilla "nyhet"-pyörä seisoo tallissa lähes käyttämättömänä vuodesta toiseen. Elämäntilanteen vuoksi.
Ihme juttuja nuo "elämäntilanteet". Käytännössä ei siis kehtaa sanoa, että ei homma enää huvita.

Yksi kaveri ajoi viime kesänä kerran huhtikuussa ja toisen kerran heinäkuussa. Sitten lykkäsi pyörän talliin. "Ei ole aikaa, kun on perhe ja kaikki".
 
Mut tiiän tapauksia joilla "nyhet"-pyörä seisoo tallissa lähes käyttämättömänä vuodesta toiseen. Elämäntilanteen vuoksi.
Ihme juttuja nuo "elämäntilanteet". Käytännössä ei siis kehtaa sanoa, että ei homma enää huvita.

Yksi kaveri ajoi viime kesänä kerran huhtikuussa ja toisen kerran heinäkuussa. Sitten lykkäsi pyörän talliin. "Ei ole aikaa, kun on perhe ja kaikki".
Ei huvita? Outo päätelmä. Ei kehtaa sanoa - vielä oudompi päätelmä!

Mullon menny viimeset 5 vuotta talon rakentamiseen (ja töissäkäyntiin). Tallissa on -03 matkapyörä jolla ekoina kahtena vuonna tuli 20 tkm ja nyt on kasassa 36 tkm, kurapyörä on seissy 10 vuotta ja vasta nyt syksyllä oli aikaa kattoa että pelaako. Pelas eli hyvä että säilytin.

Mieleenkään ei oo tullu että noi myis pois. Tai mitä joku muu ajattelee mun ajamisistani?

Haloo, kaikki ei harrasta pyöräilyä saadakseen respektiä täällä/Esson baarissa/mutterilla.
 
Markka-aikaan oli kyllä kolmen tonnin autoja paljonkin ja 500mk:lla saattoi löytää kärryn, joissa oli vielä leimaakin. Eipä nykyään saa 100 eurolla.
90-luvun alussa 50 markalla sai enemmän bensaa kuin kuplavolkkarin tankkiin sai mahtumaan ja autopesun (sen talon parhaan) sai 30mk:lla.

Ihan suoraan ei voi verrata hintoja eri vuosikymmeniltä.

Vanhan ajan tonni on edelleen tonni, vain rahan yksikkö on vaihtunut markasta euroon.
 
Meillä noita "tonnin" vehkeitä on tallissa montakin, mutta enpä ole ajatellut niistä luopua vaikka emäntä välillä asiasta vihjaileekin... Rouvan omalla Suzuki GS500E:llä vm89 ei parina kesänä ole ajettu kuin runsas 1000 km, mutta kun mittarissa on vajaa 100 km niin eihän sellaisesta tosiaan saa myydessä kuin sen 1000-1500€. Pyörä on täysin ajokunnossa, kulutusosat OK, kokokatteilla/laukkusarjalla; matkapyörä siinä missä isommatkin. Minusta ei ole mitään järkeä myydä tuollaista pyörää pois kun ei sitä rahaa välttämättä tarvitse eikä säilytys tuota ongelmia. Toinen oma pyöräni, Sevenfifty -92, on samanlainen tapaus: mittarissa 130 tkm, mutta täydessä käyttökunnossa. Vaikka tuli tuo VFR hankittua rinnalle, en aio "lahjoittaa" uskollista ystävää vaan ajelen sillä edelleen esim. päivittäisiä työmatkoja.

Tosin voisin hankkia vielä lisää noita "tonnin" pelejä, mutta pitävät niissä liikaa hintaa...  
tounge.gif
 
Back
Ylös