• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Törmäyskurssin käsite?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Em1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Em1

New member
Aina välillä nousee moinen opinkappale keskustelussa esiin, voisiko joku selittää mistä on kyse tai ohjastaa tiedon lähteelle. Gratsie.
 
Niin, ei ehkä "opinkappaleesta" olekaan kyse, eli törmäyskurssilla ei tosiaan "opiskella törmäilemään" !  
biggrin.gif
 Vaan tuossa sanonnassa sanan "kurssi" synonyymi voisi olla esim "reitti" tai "suunta".  Eli tilanteessa liikkuvan kulkuneuvon (yl. siis laivan tai veneen)  "kurssia" pitäisi muuttaa, ettei törmäisi.  
smile_org.gif


Merenkulun termistö ei ymmärrettävistä syistä ehkä aina ole tutuinta kauempana merestä asuville.
 
Niin, tuolla toisessa threadissa nimim. Legend vain kirjoitti:

"Ensimmäinen edellytys on, että törmäyskurssin käsite on osattava etuperin, takaperin ja jopa unissaan ennenkuin saa ajokorttia, tai pääsee töihin liikenneministeriöön."

Tästä minulle jäi mielikuva, että käsitteeseen sisältyy muutakin kuin "tosta kun ajat niin tuohon törmäät".
 
Arvoitus on ratkaistu..........!!

www.wikipedia.fi

Törmäyskursilla

Törmäyskursilla on 169. suomen kielellä julkaistu Aku Ankan taskukirja. Ensimmäinen painos painettiin vuonna 1994. Kirjan on suomentanut Sirkku Mäkelä.
 
Aina välillä nousee moinen opinkappale keskustelussa esiin, voisiko joku selittää mistä on kyse tai ohjastaa tiedon lähteelle. Gratsie.
On yleisesti käytössä laiva- ja lentoliikenteessä. Käytännössä kyse ei ole muusta kuin siitä, että törmäys edellyttää aina sellaista tilannetta, jossa kahden kohteen kurssit leikaavat ajoituksellisesti niin, että tapahtuu törmäys. Ja toimenpideaika törmäyksen estämiseen alkaa siitä hetkestä, kun tehdään havainto toisesta osapuolesta ja päättyy siihen, kun tämä on edennyt kurssien leikkauspisteeseen, jossa törmäys sitten tapahtuisi. Ja kuten tästä helposti huomaa, ainoa asia jolla voi itse vaikuttaa toimenpideaikaan, on valita sellainen reitti, että omaa mahdollisuuden tehdä havainnon potentiaalisesta törmäyskurssille tulijasta riittäävän aikaisin.

Esimerkiksi pusikon ohittaminen alle 5m etäisyydeltä antaa hirven nopeudesta riippuen 0.5-1 sekunnin toimenpideajan, tai vastaantulevan letkan sivuuttaminen 1.5 metrin etäisyydeltä noin 1-1.5s. Eli, miksi ei ohittaisi pusikoita, liittymiä, lapsia, vastaantulijoita, jne. niin etäältä kuin mahdollista, jolloin reagointiaikaa on helposti kaksin-kolminkertainen määrä päättömään koheltajaan ja liikenneturvan aivopesemään köröttelijään verrattuna? Oma nopeus vaikuttaa tietysti miten kipeää osuma tekee, mutta reagointiaikaa se ei kasvata pätkän vertaa.
 
Ja toimenpideaika törmäyksen estämiseen alkaa siitä hetkestä, kun tehdään havainto toisesta osapuolesta ja päättyy siihen, kun tämä on edennyt kurssien leikkauspisteeseen, jossa törmäys sitten tapahtuisi. Ja kuten tästä helposti huomaa, ainoa asia jolla voi itse vaikuttaa toimenpideaikaan, on valita sellainen reitti, että omaa mahdollisuuden tehdä havainnon potentiaalisesta törmäyskurssille tulijasta riittäävän aikaisin.

Esimerkiksi pusikon ohittaminen alle 5m etäisyydeltä antaa hirven nopeudesta riippuen 0.5-1 sekunnin toimenpideajan, tai vastaantulevan letkan sivuuttaminen 1.5 metrin etäisyydeltä noin 1-1.5s. Eli, miksi ei ohittaisi pusikoita, liittymiä, lapsia, vastaantulijoita, jne. niin etäältä kuin mahdollista, jolloin reagointiaikaa on helposti kaksin-kolminkertainen määrä päättömään koheltajaan ja liikenneturvan aivopesemään köröttelijään verrattuna? Oma nopeus vaikuttaa tietysti miten kipeää osuma tekee, mutta reagointiaikaa se ei kasvata pätkän vertaa.
Kiitos. Määritteletkö vielä tuon termin reagointiaika. Toimenpideaika tulikin selväksi.
 
Reagointiaika = Aika helvetillisestä pelästymisestä jarrukahvan puristamisen aloittamiseen.
 
Arvoitus on ratkaistu..........!!

www.wikipedia.fi

Törmäyskursilla

Törmäyskursilla on 169. suomen kielellä julkaistu Aku Ankan taskukirja. Ensimmäinen painos painettiin vuonna 1994. Kirjan on suomentanut Sirkku Mäkelä.
Ei millään pahalla Turo, mutta oliskohan sun aika vaihtaa takas sinne Suoli24:n puolelle? Selitä siellä, vaikka niille kavereilles siitä kitkalisäaineesta, kun mua ei ainakaan kiinnosta jutella Aku Ankoista MP:n turvallisuusosiossa.
 
Eli, miksi ei ohittaisi pusikoita, liittymiä, lapsia, vastaantulijoita, jne. niin etäältä kuin mahdollista, jolloin reagointiaikaa on helposti kaksin-kolminkertainen määrä päättömään koheltajaan ja liikenneturvan aivopesemään köröttelijään verrattuna? Oma nopeus vaikuttaa tietysti miten kipeää osuma tekee, mutta reagointiaikaa se ei kasvata pätkän vertaa.
Joo, hämmennykseni aiheutui siitä, että tässä pätkässä Legend taisi ensin käyttää termiä "reagointiaika" toimenpideajan synonyyminä, jos oikein ymmärsin?
 
Oma nopeus vaikuttaa tietysti miten kipeää osuma tekee, mutta reagointiaikaa se ei kasvata pätkän vertaa.
Lauseen osasta ennen pilkkua olen täsmälleen samaa mieltä, ja sen jälkeen olevaan osaan suhtaudun neutraalisti.

On tosin kovasti tarkoitushakuista puhua ainoastaan reagointiajasta, sillä lopputuloksen kannalta monesti paljonkin ratkaisevampaa on matka, joka ehditään kulkea siinä ajassa, mikä kuluu havainnon tekemisestä mahdollisten toimenpiteiden alkamiseen.

Liian suuri tilannenopeus on eräs kaikkein parhaista tavoista tehdä mahdollisesta äkkitilanteesta liian vaikea hoitaa. Ja lähtönopeus myös vaikuttaa todella olennaisesti siihen, miten käy siinä vaiheessa, kun niitä osumia tulee.

Se, mikä sopiva tilannenopeus on mihinkin kohti, onkin jo paljon kiistanalaisempi kysymys. Ainakin nykyisillä superpyörillä on mahdollista saada tosi helposti aikaiseksi melkoisella marginaalilla liian suuria tilannenopeuksia, jos luulot sattuu olemaan hieman korkeammalla tasolla kuin taidot.
 
sanoi:
toimenpideaika törmäyksen estämiseen alkaa siitä hetkestä, kun tehdään havainto toisesta osapuolesta ja päättyy siihen, kun tämä on edennyt kurssien leikkauspisteeseen, jossa törmäys sitten tapahtuisi.

Olenko ymmärtänyt oikein?

Reaktioaika = havainnosta toimenpiteen aloittamiseen kuluva aika
Pysähtymisaika = havainnosta pysähtymiseen kuluva aika
Toimenpideaika = havainnosta törmäykseen kuluva aika, jos mitään toimenpidettä, kuten jarrutusta, ei tehdä

sanoi:
ainoa asia jolla voi itse vaikuttaa toimenpideaikaan, on valita sellainen reitti, että omaa mahdollisuuden tehdä havainnon potentiaalisesta törmäyskurssille tulijasta riittäävän aikaisin.

Ilmeisesti en ole ymmärtänyt toimenpideajan käsitettä, koska mielestäni nopeudella on siihen myös vaikutusta.
 
Kiitos. Määritteletkö vielä tuon termin reagointiaika. Toimenpideaika tulikin selväksi.
Reagointiaika on se aika, joka toimenpideajasta jää jäljelle, kun siitä vähennetään reagointiviive. Eli, reagointiaika on aika tehdä jotain aktiivista törmäyksen estämiseksi (väistö, jarrutus, kiihdytys, pyörän kaataminen).

Tarkennetaan samalla kirjoituksen viimeistä lausetta siltä osin, että oman vauhdin hidastaminen kasvattaa reagointiviivettä, mutta sen suuruus riippuu kuljettajan asennoitumisesta kulloiseenkin tilanteeseen. Reagointiviive on tyypillisesti 0.1-2sekunttia, riippuen mm. nopeudesta, virkeydestä, matkan pituudesta, jne.
 
Ei saatana. Sellaista Speedy Gonzalesia ei olekaan, joka reagoisi 0,1:ssä sekunnissa. Ei edes koe-tilanteessa, jolloin tietää kohta jotain tapahtuvan. Kyllähän nämä autokoulussa testattiin radalla.

Joku viisaampi kaivaa seuraavaksi sen oikean reagointiaika hässäkän netistä jöstain tähän.
 
Ei saatana. Sellaista Speedy Gonzalesia ei olekaan, joka reagoisi 0,1:ssä sekunnissa. Ei edes koe-tilanteessa, jolloin tietää kohta jotain tapahtuvan.
Kyllä katsos Vetomiehet vaan reagoi (ainakin netissä). Muuten voisikin olla hankala selitellä sitä ~100 metrin matkaa, jonka ehtivät kulkea ennen kuin jarrukahva edes painuu, jos kesken Vetonsa pääsee jotain suunnittelematonta tapahtumaan, ja miten sellainen vaikuttaisi heidän ajoturvallisuuteensa. Parempi vaan kieltää koko homman olemassaolo.
 
No niin.  
omg.gif

Nyt tätä voi jo kai sanoa "törmäyskurssiksi"
confused_orig.gif

Täällähän opetetaan terminologiaa jo paljon korkeammalla asteella kuin mitä tavallinen maantienkuluttaja voi ymmärtää!

Herrajjestassentään, oletteko te EU-direktiivivirkamiehiä, poliitikkoja vai lakimiehiä
confused_orig.gif
Tuota jargonin määrää!  
biggrin.gif


Tästä ei puutu enää kuin se, että joku kielitoimistointoilija haluaa kaikentietävänä neuvoa, että "ettekö tiedä, että ei saa sanoa että joku tekee jotain reagointiviiveellä, vaan oikealla suomenkielellä pitää sanoa toimiston suosituksen mukaan viipeellä!"

crazy.gif


PS. minä muistan kuulleeni ennen vain termit "reaktioaika ja reaktionopeus" mutta enpä mistään mitään tiedäkään! Myönnän sen mieluummin, kuin lähden kaikentietävien kanssa väittelemään.
withstupid.gif
 
buttrock.gif



Oppia ikä kaikki. Kai.
 
Olenko ymmärtänyt oikein?

Reaktioaika = havainnosta toimenpiteen aloittamiseen kuluva aika
Pysähtymisaika = havainnosta pysähtymiseen kuluva aika
Toimenpideaika = havainnosta törmäykseen kuluva aika, jos mitään toimenpidettä, kuten jarrutusta, ei tehdä

Toimenpideaika = aika, joka törmäyskurssille tulijalta kestää taittaa havaintopisteen ja kurssien leikkauspisteiden välinen matkaa.
Reagointiviive = aika, jolloin kuljettaja ei tee mitään aktiivista törmäyksen estämiseksi.
Reagointiaika = Toimenpideaika - Reagointiviive

Reagointiviive on tyypillisesti 0.1-2 sekunttia, riippuen mm. nopeudesta, virkeydestä, matkan pituudesta, jne.

sanoi:
Ilmeisesti en ole ymmärtänyt toimenpideajan käsitettä, koska mielestäni nopeudella on siihen myös vaikutusta.

Oma nopeus ei vaikuta toimenpideaikaan, koska törmäys vaatii oikean ajoituksen. Edellinen ei tietenkkän päde, jos kuljettaja on nyppylöiden yms. omalla kurssilla olevien esteiden takia estynyt havainnoimasta törmäyskurssille tulijaa riittävän aikaisessa vaiheessa.
 
Back
Ylös