Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juurikin näin. Ainoina poikkeuksena mainittakoon, jos liikutaan samalla nopeudella samaan suuntaan tai jos kohteiden etäisyys toisistaan on kasvava.Törmäyskurssilla ollaan kun suuntima kohtaavaan kulkuneuvoon ei muutu.
On yleisesti käytössä laiva- ja lentoliikenteessä. Käytännössä kyse ei ole muusta kuin siitä, että törmäys edellyttää aina sellaista tilannetta, jossa kahden kohteen kurssit leikaavat ajoituksellisesti niin, että tapahtuu törmäys. Ja toimenpideaika törmäyksen estämiseen alkaa siitä hetkestä, kun tehdään havainto toisesta osapuolesta ja päättyy siihen, kun tämä on edennyt kurssien leikkauspisteeseen, jossa törmäys sitten tapahtuisi. Ja kuten tästä helposti huomaa, ainoa asia jolla voi itse vaikuttaa toimenpideaikaan, on valita sellainen reitti, että omaa mahdollisuuden tehdä havainnon potentiaalisesta törmäyskurssille tulijasta riittäävän aikaisin.Aina välillä nousee moinen opinkappale keskustelussa esiin, voisiko joku selittää mistä on kyse tai ohjastaa tiedon lähteelle. Gratsie.
Kiitos. Määritteletkö vielä tuon termin reagointiaika. Toimenpideaika tulikin selväksi.Ja toimenpideaika törmäyksen estämiseen alkaa siitä hetkestä, kun tehdään havainto toisesta osapuolesta ja päättyy siihen, kun tämä on edennyt kurssien leikkauspisteeseen, jossa törmäys sitten tapahtuisi. Ja kuten tästä helposti huomaa, ainoa asia jolla voi itse vaikuttaa toimenpideaikaan, on valita sellainen reitti, että omaa mahdollisuuden tehdä havainnon potentiaalisesta törmäyskurssille tulijasta riittäävän aikaisin.
Esimerkiksi pusikon ohittaminen alle 5m etäisyydeltä antaa hirven nopeudesta riippuen 0.5-1 sekunnin toimenpideajan, tai vastaantulevan letkan sivuuttaminen 1.5 metrin etäisyydeltä noin 1-1.5s. Eli, miksi ei ohittaisi pusikoita, liittymiä, lapsia, vastaantulijoita, jne. niin etäältä kuin mahdollista, jolloin reagointiaikaa on helposti kaksin-kolminkertainen määrä päättömään koheltajaan ja liikenneturvan aivopesemään köröttelijään verrattuna? Oma nopeus vaikuttaa tietysti miten kipeää osuma tekee, mutta reagointiaikaa se ei kasvata pätkän vertaa.
Ei millään pahalla Turo, mutta oliskohan sun aika vaihtaa takas sinne Suoli24:n puolelle? Selitä siellä, vaikka niille kavereilles siitä kitkalisäaineesta, kun mua ei ainakaan kiinnosta jutella Aku Ankoista MP:n turvallisuusosiossa.Arvoitus on ratkaistu..........!!
www.wikipedia.fi
Törmäyskursilla
Törmäyskursilla on 169. suomen kielellä julkaistu Aku Ankan taskukirja. Ensimmäinen painos painettiin vuonna 1994. Kirjan on suomentanut Sirkku Mäkelä.
Joo, hämmennykseni aiheutui siitä, että tässä pätkässä Legend taisi ensin käyttää termiä "reagointiaika" toimenpideajan synonyyminä, jos oikein ymmärsin?Eli, miksi ei ohittaisi pusikoita, liittymiä, lapsia, vastaantulijoita, jne. niin etäältä kuin mahdollista, jolloin reagointiaikaa on helposti kaksin-kolminkertainen määrä päättömään koheltajaan ja liikenneturvan aivopesemään köröttelijään verrattuna? Oma nopeus vaikuttaa tietysti miten kipeää osuma tekee, mutta reagointiaikaa se ei kasvata pätkän vertaa.
Lauseen osasta ennen pilkkua olen täsmälleen samaa mieltä, ja sen jälkeen olevaan osaan suhtaudun neutraalisti.Oma nopeus vaikuttaa tietysti miten kipeää osuma tekee, mutta reagointiaikaa se ei kasvata pätkän vertaa.
sanoi:toimenpideaika törmäyksen estämiseen alkaa siitä hetkestä, kun tehdään havainto toisesta osapuolesta ja päättyy siihen, kun tämä on edennyt kurssien leikkauspisteeseen, jossa törmäys sitten tapahtuisi.
sanoi:ainoa asia jolla voi itse vaikuttaa toimenpideaikaan, on valita sellainen reitti, että omaa mahdollisuuden tehdä havainnon potentiaalisesta törmäyskurssille tulijasta riittäävän aikaisin.
Reagointiaika on se aika, joka toimenpideajasta jää jäljelle, kun siitä vähennetään reagointiviive. Eli, reagointiaika on aika tehdä jotain aktiivista törmäyksen estämiseksi (väistö, jarrutus, kiihdytys, pyörän kaataminen).Kiitos. Määritteletkö vielä tuon termin reagointiaika. Toimenpideaika tulikin selväksi.
Kyllä katsos Vetomiehet vaan reagoi (ainakin netissä). Muuten voisikin olla hankala selitellä sitä ~100 metrin matkaa, jonka ehtivät kulkea ennen kuin jarrukahva edes painuu, jos kesken Vetonsa pääsee jotain suunnittelematonta tapahtumaan, ja miten sellainen vaikuttaisi heidän ajoturvallisuuteensa. Parempi vaan kieltää koko homman olemassaolo.Ei saatana. Sellaista Speedy Gonzalesia ei olekaan, joka reagoisi 0,1:ssä sekunnissa. Ei edes koe-tilanteessa, jolloin tietää kohta jotain tapahtuvan.
Olenko ymmärtänyt oikein?
Reaktioaika = havainnosta toimenpiteen aloittamiseen kuluva aika
Pysähtymisaika = havainnosta pysähtymiseen kuluva aika
Toimenpideaika = havainnosta törmäykseen kuluva aika, jos mitään toimenpidettä, kuten jarrutusta, ei tehdä
sanoi:Ilmeisesti en ole ymmärtänyt toimenpideajan käsitettä, koska mielestäni nopeudella on siihen myös vaikutusta.