• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Triplen käyntihäiriöt?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juaalton
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

juaalton

MotOrg ry
Eli mopo on nyt talven jäljiltä otettu ajoon ja ongelma on seuraava: kylmänä ajettaessa kone toimii aivan normaalisti! Kun se lämpenee (noin 80c) ei vastaa kaasuun röpöttää kiihdyttäessä ja alle kolmen tonnin tuntuu että sammuu ja joskus myös sammuukin! myös tyhjäkäynti ei pysy tasaisena. talvella vaihdettu mm lampda anturi ja magneeton koppa. ollut aika lumisissa oloissa kallellaan alkutalvesta. Eli mistä kannattaa käydä nyt purkamaan ja vikaa etsimään?
 
vaihda tulpat itselläni teki samaa alkukesästä ja tulppien vaihto auttoi .Tuppaa nuo tulpat todella helposti paukkua triplessä.
 
Eli perjantaina tulpan ostoon:) Tota vaan edelleen ihmettelen että miksi se toimii kylmänä hiton hyvin?
 
Itellä oli ihan sama vika, puola oli rikki. Viestiketju löytyy aiheesta vähän alempaa. Voi se toki olla tulpassakin se vika, ja toivottavasti onkin.

Epäilen, että kun kylmänä ryyppy päällä kierrokset on korkeammälla tyhjäkäynnilla ei vaan tule ajettua niillä kierroksilla, joissa se puolan tai tulpan kuollut alue on. Noita tulppia menee triplessä kuin leipää, jos konetta sammuttelee ryyppy päällä. Eli aina pitäisi koneen antaa käydä lämpöiseksi (yli 70 astetta) ennen kuin sammuttaa. KX-Centterin koeajotriplestä meni muinoin vissiin neljät tulpat kesän aikana, kun konetta käynnisteltiin aina asiakkaalle sisätiloissa vain malliksi...  
sad_orig.gif



EDIT: Nostin sen vanhan viestiketjun aiheesta ylöspäin, siinä on höpinää aiheesta.
 
vaihda tulpat itselläni teki samaa alkukesästä ja tulppien vaihto auttoi .Tuppaa nuo tulpat todella helposti paukkua triplessä.
suattaapi olla perrää, itsellä pelasi rintti hyvin, mutta kun vaihdoin mm ilmanputsarin alkoi röpöttely ( siis pyörä röpötteli ), mutta valkeus tuli kun vaihdoin uudet kynttilät. kolmiokone on tulppasyöppö.
 
no eihän se helkutti tulpilla korjaantunut  
crazy.gif
. Tai ehkä hieman parani mutta ei poistunut ongelma kokonaan. oli kyllä karseen näköset tulpat... ruosteessa ja vettä kaukaloissa! kerrotko GFS tuosta puolajutusta vähän lisää paljon makso yms...vai oiskohan tossa vielä muita mahdollisuuksia? Toimiko se sulla muuten kylmänä kuin täydellisyys?
Kylmänä ryypyn ollessa päällä toimi aivan hyvin. Lämpöisellä koneella röpöttely sitten alkoi. Eli samat on oireet...

Vikaa silloin liikkeessä haeskelivat TPS (kaasun asennon tunnistin) -anturista, läppärunkojen synkkauksesta, jännitteen säätimestä, ruiskuboksista jne... Eli muitakin mahdollisuuksia on. Tosin kyllä anturivian pitäis sytyttää vikavalo ja näkyä testerillä vikakoodina.

Tod. näk. kuitenkin vika on puolassa. Puolat on ihan tusinakamaa ja niitä kuulemma hajoilee silloin tällöin, eli ei pitäisi olla kallis. Itellä kun homma meni takuuseen, niin hintaa en tiedä. Puolassa on varmaan joku numero tai tyyppi, samoja puolia saatetaan käytää autopuolella, joten sitä kautta hankittuna hinnassa ei olisi mp-lisää.

Tulppien ja puolien uimisen estämiseksi ovat eri huoltofirmoissa kokeilleet yhtä jos toista viritystä. Mikään ei kai oikein ole hyvä, mutta sen reiän tiivistäminen ei onnistu mitenkään. Eli parempi antaa tulppien kastua ja antaa niille mahdollisuuden myös kuivua... Itellä on nyt viillot niissä tiivistekumeissa -> kosteuden pitäis päästä haihtumaan niistä koloista. Saa nähdä miten pelaa...
 
oli kyllä karseen näköset tulpat... ruosteessa ja vettä kaukaloissa!
Samoin itsellä oli yksi tulppa ruostemönjän peitossa. Käynti oli semmoista, että koko ajan tuntui lyövän jostain läpi.
Tulppien vaihto auttoi.
Vähän moitteita Motoseinäjoen huollolle. Kun testeri ei sanonut mitään, niin ei mitään myöskään käyntihäiriölle tehty.
Kun tankki oli muutenkin irti, niin olisi tarvinnut vain ilmanputsarin kotelo irrottaa ja katsoa tulpat.
 
Onkos asia edistynyt mihinkään suuntaan? Kiinnostaa vaan, että selvisikö vika...
 
JEp. Eli korjasin vian....ajamalla
biggrin.gif
Tulppien vaihdon jälkeen nykiminen jatkui jonkin verran. Sitten pamautin vähän pidemmän reissun(2000km) ja perkule ei mitään ongelmia koko matkalla! Eli mielessä kävi semmoinen että mulla oli vanhaa bensaa tankissa noin 3litraa ja löin saman verran uutta keväällä.Oisko ollu vaikutusta. tai tod.näk se vain korjaantu itsestään aivan kuin tulikin.
 
Tulpat vaihdettu ja 20000km huolto tehty lukuunottamatta läppärunkkojen synkkausta ja bensafiltterin vaihtoa(vaikea löytää tarvikeosaa).

Hirveä homma pelkästään venttiilinvälysten tsekkaamisessa.
No, ekaa kertaa kun tein tähän pyörään niin suurin osa ajasta meni pähkäilyyn.

Ja ylläripylläri, ykkösylinterin tulppa, arvatkaa mikä noista
tounge.gif

07082006008.jpg
 
on se kyllä taas kuivana tulpat pitäny
biggrin.gif
. Vaikuttiko muuten mitenkään käyntiin yms? itellä mopo pelannu nyt kuin unelma tulppien vaihdon jälkeen. no nythän se on sitten myynnissäkin. Jotenkin tuntuu että pitäs saada ens kesän euroopan reissua varten enemmän katetta eteen. taidan olla vaan nössö
biggrin.gif


kuvia.
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=380095
 
Back
Ylös