Triplen lambda "hukkunut" kondessiveteen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MikaM
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MikaM

New member
Moro,

Tänä aamuna kaivelin Triplen pressun alta tarkoituksena nautiskella työmatkasta hivelevän raikkassa syysilmassa kahdella pyörällä tai jopa vain yhdellä. ;) Pyörä käyntiin ja pukemaan ajovermeitä. Koneen käytyä hetken aikaa huomasin että kollektorin ja väliputken liitoksesta tiputtaa nestettä suht "runsaasti". Arviolta desi - pari sitä kaikkiaan tuli ennenkuin kone/putkisto oli lämmennyt niin paljon että neste tuli sankkana höyrypilvenä vaimentimien päästä.

Enpä sitä sen kummemmin ihmetellyt ennenkin pyörän on höyrynnyt. Hyppäsin satulaan ja olin lähtemässä liikkeelle kun huomasin mittaristossa keltaisen valon loimottavan - Check engine, vai mikä se nyt onkaan, siinä ilmoitti olemassaolostaan... No päätin sitten jättää mopon parkkiin ja lähteä autolla.

Ihmetyttää vaan mikä tuon vikakoodin on voinut aiheuttaa? Kone starttasi ja kävi ihan nätisti... Pitää koittaa viikonloppuna viimein saada Tuneboy pelittämään ja yrittää onkia vikakoodi. Mutta lähimpänä tulee mieleen että lambda olisi ottanut itseensä kosteudesta??

- Mika
 
Hmm. No on siellä ollu vähän enemmänkin kuin normaali kondenssivesi, jos sieltä oikeen tiputtaa vettä. Lambda on putken yläosassa kiinni. Jotta sen saa uimaan niin sinne putkeen pitää kaataa arviolta parisen litraa vettä
smile_org.gif


Muttajoo. Ei siitä mikskään mene. Käytät vaan lämpimäks niin valon pitäis sammua. Tai jos on Tuneboy käytössä, pystyt resetoimaan virhekoodit suoraan.
 
Jeps, Tuneboy löytyy kyllä, kunhan saa vaan yhteyden pelittämään. Jäänyt vähän puolitiehen sen kanssa leikkiminen kun oikeaa tarvetta ei vielä ole ollut - piti ostaa kun halvalla sai.
tounge.gif


Ei kai siinä mitään tarkistan jäähdytysnesteet nyt varmuuden vuoksi ja kovaa ajoa kunnes ehtii säätää Tuneboyn toimintaan. Ne vikakoodithan vissiin jää ECU:n muistiin vaikka varoitusvalo sammuu?

Rock ja hyviä viikonloppuja
 
Tai jos on Tuneboy käytössä, pystyt resetoimaan virhekoodit suoraan.
Onnistuu ihan tavallisella OBD-lukijalla. Autokorjaamoista löytyy.

Tämä ainakin toimii. Ulkomailta saa halvemmalla.

Vaikka tuolta
Jaa tuota en tiennytkään, mutta toisaalta jos maksaa satoja euroja kaapelista niin miksei sitten ostais samalla tuneboytä niin pystyis tekemään paljon muutakin mielenkiintosta
nixweiss.gif
 
Tuneboykin on ihan tavallinen obd-skanneri. TuneEdit on sitten se varsinainen säätötyökalu.

Tuo Scangauge II menee kyllä hankintaan ensi kesäksi. Eihän sillä säätämään pysty, mutta se toimii erittäin monipuolisena mittaristona, joka näyttää esim. säätämisen kannalta oleellisen tärkeitä arvoja kuten moottorin kuorma, kaasun asento, imusarjan paine ym, joita voi seurata ihan ajossa. Läppärin kanssa ei viitsi teluta mutkatiellä. Värkillä hoitelee kaikki autot samalla ja voi tarkastaa vikakoodit ennen katsastusta, diagnosoida vikoja ja tietenkin käyttää lisämittaristona.

Selvennykseksi vielä, että Trumpan ruisku ja Tuneboy ei ole mitään eksoottista. Trumpassa on ihan tavallinen OBD pistoke, joka löytyy kaikista vuoden 1996 jälkeen tehdyista autoista, Protokolla on sama ISO kuin suurimmassa osassa autoistakin. Ainoa jippo on siinä, että Trumppa on jättänyt pois yhden standardin vaatiman piikin pistokkeesta. Tämä (signaalimaa) aiheuttaa sen, että kaikki skannerit, jotka saavat virran suoraan pistokkeesta eivät toimi. Tämä lienee ollut tehtaan motiivikin kaupallisista syistä. Scangauge kuitenkin toimii testatusti Trumpassa ja on tiettävästi halvin kaiken kukkuraksi. Tuolta Kreikan linkistä 165€ rahtivapaasti.
 
totahan voisi käyttää mittariston korvikkeena, siinä on taustavalo ja nopeus näkyy. ainoa puute taitaa olla sitten varoitusvalojen puute. ne pitäs jollain ledeillä virittää orggis mittarin johdosta.
 
Tossa linkissä on tietoa OBDII-piuhasta.

http://personal.inet.fi/urheilu/sukka/OBD-II/

Hebreaa allekirjoittaneelle on ainakin se Trumpan puuttuva piuha koska pitäisihän Trumpassakin olla kaikki navat käytössä, että siitä saadaan esim. Kaliforniassa otettua sikäläinen katsastuksessa pakollinen tarkistustieto. Siellähän mitataan kaikki mitä nyt yleensä voi mitata ainakin saatavilla olevan propagandan mukaan. Englannin katsastusvaatimuksista en tiedä...vielä.

Niin...signaalimaa...kun kuitenkin katsastajatkin käyttävät sielläkin yleismallisia mittalaitteita. Niin että HÖH?
 
Höh tosiaan. Tuolta löytyy tietoa pistokkeesta. Puuttuva karva on numero 5, "signal ground". Asian voi todeta satulan irrottamalla ja tutkailemalla liitintä. Katsastuksesta on paha sanoa, mutta kaikissa moottoripyörissä ei ole standardin mukaista OBD:ta muutenkaan.

"Rover and MG cars: We have noticed that many Rover and MG models do not have pin 5 (Signal Ground). This can prevent some diagnostic tools from 'powering up' where they use pin 5 as the ground for the circuitry."

Perhanan Engelsmannit. Omakätisesti olen myös todennut, että jotkut lukijat toimivat ja jotkut eivät. Scangauge toimii.
 
No niin. Tuneboy tuli otettua käyttöön ja vikakoodi kaivettua esille. Koodi oli P130. Tuneboy ei tuota tunnistanut, mutta pikaisesti nettiä penkomalla löytyi jotain tämmöistä: "Heated oxygen sensor malfunction"...

Eli ehkä tuo otsikko ei niin kaukaa haettu sitten ollutkaan...
omg.gif


Tuntuu tuota kosteutta putkesta edelleen kylmäkäynnistyksen yhteydessä tihkuvan. Kaipa tuon voisi huoltoon viedä näytille kun takuu vielä on voimassa.
 
Back
Ylös