• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Triplen rengasvalinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Speed King
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Speed King

New member
Ennen pitkää pitäisi vaihtaa takarengas tripleen. Selailin katalogeja ja hämmennyin: valinnanvaraa on aika paljon. Minkähän merkkinen/ mallinen takarengas minun kannattaisi valita? Tiedän, että jotkut ovat hankkineen Pirellin Diaboloja. Minun ei kuitenkaan kannata ostaa rengasta, joka lämpeää pitäväksi vasta rata-ajossa.

Ajan aika paljon kaupungissa ja taajamassa. En tarvitse mitään kovin nopeaa rengasta, sillä nakupyörällä tulee ajeltua kuta kuinkin maantienopeusrajoitusten mukaisesti.

ja se kokohan oli 190/50

Michelinin uusi Pilot Power 2CT on aivan mahtava kumi näin pito-ominaisuuksiensa puolesta ~1000km kokemuksella Triplessä. Kulutuskestävyydestä on paha sanoa vielä mitään.

Myöskin vanhempi perusmallin Pilot Power oli mainio rinkula.

Itse tosin vaihtaisin etusen ja takasen saman sarjan kumiksi. Hiukka vierastan sekarengastuksia.

Tiedän, että jotkut ovat hankkineen Pirellin Diaboloja. Minun ei kuitenkaan kannata ostaa rengasta, joka lämpeää pitäväksi vasta rata-ajossa.
Mistäs moinen harhaluulo? Diablo on oivallinen rengas kadulle.
Sain tällaisen käsityksen Pirellin mainoksesta, jossa todettiin renkaan sopivan "radalle ja urheilulliseen katuajoon". Taisin katsoa tuota Corsa -mallia. Nyt kun tarkemmin selailen luetteloa, niin löytyyhän sieltä enemmän toruring -henkinenkin vaihtoehtokin (Diamblo Strada). Kumpi sinun Triplessäsi on alla?

Voisi olla Diablo Strada, Michelin Pilot Road, Battlax 020 tai vastaava sport touring-kumi sopiva taajamassa pyörittelyyn. Pitoa on enemmän kuin riittävästi ja kulutuskestävyys parempi kuin liimakumeilla.

Kaikki kehuu ja ylistää aina vaan Pirelliä. Samaa firmaa Metzelerin kanssa ja renkaat ovat yhtä ja samaa tavaraa, nimi ja kuvio vaan erilainen. Diablo Corsa -> Sportec M-1, Diablo Strada -> Roadtec Z6...
Itsellä Daytonassa takarenkaana tuo Roadtec Z6 ja mun mielestä meikäläisen ajoihin paras mahdollinen. Erittäin kulutuskestävä ja kestää ajaa radallakin hyvin. Tosin joku rataässä ei tekisi sillä mitään, mutta sen mitä mä muutaman kerran kesässä käyn radalla, niin toimii. Tällä hetkellä ajettu 13tkm ja kulutuspintaa vielä ainakin 1-2 tkm. Aikasemmassakin pelissä oli saman merkkinen ja ei minkäänlaisia ongelmia. Märässä kelissä pito on myös hyvää. Suosittelen tuota Z6:sta. Samainen rengas on tuo Diablo Strada. Kuviotkin muistutta toisiaan...Samaa firmaa kun ovat.

Taisin katsoa tuota Corsa -mallia. Nyt kun tarkemmin selailen luetteloa, niin löytyyhän sieltä enemmän toruring -henkinenkin vaihtoehtokin  (Diamblo Strada). Kumpi sinun Triplessäsi on alla?
Diabloja on 3 eri mallia, strada, corsa ja ihan perus-diablo..
Meikäläisen triplestä puuttuu yksi sylinteri.. ehkä sen takia siinä toimii diablo corsa kadullakin erittäin hyvin..

www.pirellidiablo.com

Itse pyysin viime keväänä hd-centeriä vaihtamaan renkaat ja pyysin ehdotusta. Hyvä pito oli (ja on edelleen) tärkeä ominaisuus jota toivoin. Suosittelivat Pirelliä (taitaa olla dragon). Rengas on toiminut moitteettomasti, eikä kuluminenkaan ole häiritsevän nopeata. Googleta tuota "pirelli dragonia" kuva-haulla, niin saat jonkun käsityksen renkaasta. Rengas ei liene paras missään asiassa, mutta hyvä useassa.

Kiitoksia vastanneille. Pitääpä valita Pirellin ja Mezelerin väliltä. Sitten vielä yksi kysymys: omistajan ohjekirjan mukaan takarenkaassa pitäisi olla painetta 2,9 bar. Tämä vaikuttaa aika paljolta, varsinkin kun renkaassa näyttää nyt olevan Motomarketin jäljiltä 2,0 bar paine. Onkohan manuaalissa virhe, vai onko Marketin asentaja katsonut väärää asteikkoa huoltaessaan Tripleäni? (2,0 bar = 2,95 psi)

2,0bar paineita käytetään radalla.. 2,9 on se oikea lukema katuajoon, ja sen voi nostaa jopa 3,0:aan.

Ja motomarketin jälkeen se pyörä kannattaa viedä jonnekkin muualle huoltoon...
Siinä firmassa ei mikään toimi...

Pirellin Diablo Corsa toimii loistavasti myös kadulla! En tiedä mistä muuta olet kuullut. Kestävyyttäkin riittää. Omassa kesti 12tkm eikä ollut vielä aivan loppu ..
thumbs-up.gif

Onko tuosta marketin toimimattomuudesta omakohtaisia koke-
muksia vai ihan mututuntumaa ? Itse olen ostanut sieltä nyt
neljä Trumppaa eikä toi nyt ihan kuulosta todelta ! Mutta nyt vähän renkaistakin , pirelli ollu ainakin itsellä paras, pitää sitten
ihan loppuun saakka !

Ja motomarketin jälkeen se pyörä kannattaa viedä jonnekkin muualle huoltoon...
Siinä firmassa ei mikään toimi...
Muistelen, että vihjasit tästä joskus aiemminkin tuolla ruusut/ risut -palstalla. Minulla ei ole ollut tähän saakka mitään valittamista Marketin huollon suhteen. Pitääpä silti kysäistä jossain vaiheessa, että onko kyseessä moka vai harkittu "huoltotoimenpide" (so. laittavatko tahallaan 2.0 bar, vai onko vahinko)?
crazy.gif

2,0 bar = 2,95 psi
Taisi tulla pilkkuvirhe. 2,0 bar on lähempänä 29 psi:tä
wink.gif

Mutta tosiaan 2,9 bar vaikuttais paljon fiksummalta paineelta, mulla on pikku-Spiidissäkin paineet muistaakseni 2,4 ja 2,7.
Olen kyllä omaankin ajatellut laittaa sitten kun aika koittaa Pirellit alle. On niitä sen verran kehuttu ettei se ihan soopaa voi olla.

Itellä on triplessä alla pirellin perus diablot. Eturengas toimii ainakin normaali katukäytössä paremmin kuin bridgestonen BT010. Takasesta ei vielä kovin pitkää kokemusta, mutta tuntuu hyvältä verrattuna bridgestonen BT012R ja BT010.

Vaihdoin muuten taakse 190/50-> 180/55, tuntuu taipuvan paremmin mutkiin, tosin voihan tuo tuntuma olla uuden renkaan ja välissä olleen talven tuomaa harhaa.

Rengaspaineita oon ite pitäny takana 2,9 ja edessa 2,7. Keväällä ja syksyllä kun tiet on liukkaita, ilmat on kylmiä ja ajomatkat lyhyitä, oon pitäny taka 2,5 ja etu 2,3. Radalla sitten taka 2,0 ja etu 2,2.

Näillä mennään. Tosin turha se on mitään ratarenkaita ostaa, jos pääasiassa ajaa kylillä. Toisaalta taas tourinkirengas ei paljon pitoa kovassa kyydissä tarjoa. Eli pitäis olla kolmet renkaat ja vanteet tallilla mistä valkkaa sopivat ajoon lähtiessä!!
biggrin.gif

Tee nyt tässäkin sitten kompromissejä!
omg.gif

Joo diablot on hyviä tiellä, ja niillä voi vaikka käydä radalla kääntymässä, kuluvat tasaisesti...
Ja takakummista ei oo mitään jäljellä kun on 6000km ajettu...

Edittiä:
Aina unohtuu jotain... ihan hyvin se 180-sarjalainenkin toimii triplessä...

Ja takakummista ei oo mitään jäljellä kun on 6000km ajettu...
no ei varmaan jos niillä tehdään minuutin kestäviä burniksia!!!
wink.gif
biggrin.gif
Triplen alkuperäinen Pilot Power kesti 5000km, vaikka ei ole burnailtu ja ajot aloitettiin heinäkuussa, joten asfalttikin oli jo siloittunut. Kaveri kysyy renkaita taajamapyörittelyyn ja rajoitusten mukaan maantiellä ajeluun ja kaikki käskevät ostaa jotkin supercorsaevopro:t
bowdown.gif

Back