Tulipa pannutettua

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomij
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tomij

New member
Lyhyt "post mortem", lähinnä sen takia että jos kävisi niin onnellisesti, että tästä sepustuksesta joku (itseni mukaan lukien) jotain oppii, niin hyvä.
Eli, vedin elämäni ekat lipat eilen. Paikkana Ahvenisto. Ukko on ihan hyvässä kuosissa, kiitos hyville kamoille ja sille etten törmännyt mihinkään. Nahat kahdesta kohtaa läpipuhki ja jotain muuta pientä. Mopo vaatii "hiukan" laittoa... Saa nähdä tuleeko siitä enää kalua, mutta sen näkee sitten. Lähinnä halusin kertoa oman kuvauksen siitä, mitä tilanteessa tapahtui, jos vaikka siitä jotain voisi opikseen ottaa tai jos jollain olisi jeesustelemattomia mielipiteitä siitä, mitä olisi pitänyt tehdä toisin.
Kaatuminen tapahtui pääsuoran jälkeisessä pitkässä oikealle kääntyvässä kaarteessa, sen loppukolmanneksella. Tulin ko. mutkaan plusmiinus samaa vauhtia kuin joka kerta aikaisemminkin. Jarru ennen mutkaa, mopo kallelleen ja tasainen veto päällä aika tarkkaan samaa ajolinjaa vetäen kuin ennenkin. Mutkan loppupuolella, hieman ennen kohtaa josta lähtee "varikkoramppi", mopo liukui itselleni tuntemattomasta syystä alta. Olen yrittänyt muistella, kumpi pää olisi irronnut ensin, mutta jotenkin tuntuu kuin se olisi vain nätisti lähtenyt molemmistä päistä about yhtä aikaa. Se mikä itseäni eniten vaivaa, on että en osaa sanoa mitään yksittäistä syytä, mistä tuo pidon loppuminen olisi johtunut. En koskenut jarruun, en avannut kaasua, en muuttanut ajolinjaa. Ja se mikä myös ihmetyttää, on että renkaat ei varoittanut pidon loppumisesta millään tapaa. Ei pientäkään luistoa, vaan saman tien alta veks. Renkaat on ne ZX-10R:n vakiokumit, joilla oli ajettu n. 4000 kilsaa, joista ehkä max. pari sataa radalla. Kyseessä oli sen ratavuoron toinen 20-minuuttinen, jonka kolmas tai neljäs kierros. Ilma oli jotain 20 astetta ja rengaspaineita olin laskenut puolisen baaria normaalista. Ehkä kohdalle on sattunut likainen kohta radassa, ehkä mopo oli vaan liian kallellaan kumien kykyihin nähden, ehkä jalkasyrjä osui maahan (uskon kyllä että olisin tuntenut), ehkä ehkä ehkä... Tai sitten en vaan osaa.
lookaround_orig.gif
Kyseessä oli elämäni kolmas ratakerta, joten tuokin on varsin todennäköistä. Silti, ymmärtäisin jos olisin tehnyt noviisimokan tyyliin avannut liian aikaisin tms., mutta kun ei. Siksi vituttaakin, kun ei tiedä mitä teki väärin.
 
Noista rengaspaineista, vaikkeivat välttämättä syynä olleetkaan, niin mikä oli lähtöarvo, kun niitä pudotit sen puoli baaria..? Tarkkaanottaen siis, mitkä ne paineet olivat kylmillä renkailla ennen radalle menoa?

Oliko mopo mielestäsi maksimikantilla lähtöhetkellä? Roikuitko riittävästi? Oliko alustan säädöt kohdallaan? Kaikkea pientä tulee vaan mieleen..

Tuollainen lippa, josta ei itsekään tiedä miksi se tapahtui, on inhottava siksi, koska luottamus pyörään on aika vaikea saada takaisin. nimim. etunen alta Alastaron 3. mutkassa..
 
Noista rengaspaineista, vaikkeivat välttämättä syynä olleetkaan, niin mikä oli lähtöarvo, kun niitä pudotit sen puoli baaria..? Tarkkaanottaen siis, mitkä ne paineet olivat kylmillä renkailla ennen radalle menoa?
Takana oli 2,9. Pudotin 2,5:een. Edessä 2,5. Pudotin 2,1:een.
Miltäs ne renkaat näytti ja tuntui ekan setin jälkeen? Oliko koko pinta käytetty ja tuntuiko pinta kuumalta ja tahmealta? 2.5 takana on vielä yläkanttiin useimmille renkaille, jos vauhtia on paljon.
 
Miltäs ne renkaat näytti ja tuntui ekan setin jälkeen? Oliko koko pinta käytetty ja tuntuiko pinta kuumalta ja tahmealta? 2.5 takana on vielä yläkanttiin useimmille renkaille, jos vauhtia on paljon.
Oonko mä ihan hakoteillä siinä, että paineen pitäs olla sellanen, että se on lämmittelykiekkojen jälkeen renkaissa se ~suositus (ja suositus taitaa yleisimmissä olla se 2,5?)? Eli jos nyt ajaa kohtuuhiljaa, niin tiputtaa 2,3:en esim. Musta kuulostaa hassulta noin iso ero etusella ja taakasella paineissa, mikä siinon pointti?
 
Mikäli nuo alkuperäisrinkulat on Dunlopin 208:t, niin niillä on tuhottu kymppiärriä viime kesänä vastaavilla kaatumisilla enempi kuin laki sallii. Nehän on liukkaat joka tilanteessa, eivätkä todellakaan sovellu pyörään, mikäli vähän osaa sen ominaisuuksia hyödyntää...suoranaiset saippuapalat!
 
Oliko mopo mielestäsi maksimikantilla lähtöhetkellä? Roikuitko riittävästi? Oliko alustan säädöt kohdallaan? Kaikkea pientä tulee vaan mieleen..

Tuollainen lippa, josta ei itsekään tiedä miksi se tapahtui, on inhottava siksi, koska luottamus pyörään on aika vaikea saada takaisin. nimim. etunen alta Alastaron 3. mutkassa..
Ratakokemukseni on sen verran vähäistä, että en oikein osaa sanoa kuinka rajoilla kanttauksen suhteen mentiin. Jo aiempien ratasettien aikana, siis ennen eilistä, molemmat renkaat on kuluneet reunoille asti ja renkaat on selkeästi lämmenneet aika hyvin koska kumi on kulunut silleen "liisterimäisesti". Sellasella "gut feelingillä" oon aika hämmästynyt että ne lähti niinkin helposti. Luottamus itse pyörään tuskin katosi mihinkään, renkaat ja kuski on toinen juttu..
smile_org.gif
 
Oliko mopo mielestäsi maksimikantilla lähtöhetkellä? Roikuitko riittävästi? Oliko alustan säädöt kohdallaan? Kaikkea pientä tulee vaan mieleen..

Tuollainen lippa, josta ei itsekään tiedä miksi se tapahtui, on inhottava siksi, koska luottamus pyörään on aika vaikea saada takaisin. nimim. etunen alta Alastaron 3. mutkassa..
Ratakokemukseni on sen verran vähäistä, että en oikein osaa sanoa kuinka rajoilla kanttauksen suhteen mentiin. Jo aiempien ratasettien aikana, siis ennen eilistä, molemmat renkaat on kuluneet reunoille asti ja renkaat on selkeästi lämmenneet aika hyvin koska kumi on kulunut silleen "liisterimäisesti". Sellasella "gut feelingillä" oon aika hämmästynyt että ne lähti niinkin helposti. Luottamus itse pyörään tuskin katosi mihinkään, renkaat ja kuski on toinen juttu..
smile_org.gif
Veikkaan, että sitä on menty aika rajoilla ja sit kun
se kurvi alkaa laskemaan niin pito vähenee hetkeksi ja
sit mennään.

Ja niinkuin joku tossa sano...noilla renkailla pääsee aika
helposti "rajalle"....ja sen yli.
 
Oma arvaus: Liikaa paineita muutenkin huonosti pitävässä renkaassa. Kuuma päivä ja kuuma asfaltti lämmittää renkaat nopeasti. Kun renkaiden lämpö nousi riittävästi niin pito oli vaan niin paska kuin se pahimmillaan voi tuollaisilla ensiasennusmallin nuljukumeilla olla. Liian kova alustakin saattaa edesauttaa pidon häviämistä. Liian löysän alustan taas huomaa yleensä ajoissa levottomasta käytöksestä ja siihen tulee puututtua ennenkuin vakuutusyhtiö astuu mukaan kuvioihin.
 
Oma arvaus: Liikaa paineita muutenkin huonosti pitävässä renkaassa. Kuuma päivä ja kuuma asfaltti lämmittää renkaat nopeasti. Kun renkaiden lämpö nousi riittävästi niin pito oli vaan niin paska kuin se pahimmillaan voi tuollaisilla ensiasennusmallin nuljukumeilla olla. Liian kova alustakin saattaa edesauttaa pidon häviämistä. Liian löysän alustan taas huomaa yleensä ajoissa levottomasta käytöksestä ja siihen tulee puututtua ennenkuin vakuutusyhtiö astuu mukaan kuvioihin.
Lisätään tähän vielä se, että Ahveniston pääsuoran jälkeinen oikea on laskeva ja vielä kantattu väärään suuntaan. Jos siinä ei roiku riittävästi, niin altahan se pyörä lähtee. En kuitenkaan usko että 10r:n alusta oli turhan kovalla, olettaen että se oli edelleen vakiosäädöissä.

No, onneksi se on Ahvenston ainoa kohta jossa turva-aluetta on riittävästi.
 
Oma arvaus: Liikaa paineita muutenkin huonosti pitävässä renkaassa. Kuuma päivä ja kuuma asfaltti lämmittää renkaat nopeasti. Kun renkaiden lämpö nousi riittävästi niin pito oli vaan niin paska kuin se pahimmillaan voi tuollaisilla ensiasennusmallin nuljukumeilla olla. Liian kova alustakin saattaa edesauttaa pidon häviämistä. Liian löysän alustan taas huomaa yleensä ajoissa levottomasta käytöksestä ja siihen tulee puututtua ennenkuin vakuutusyhtiö astuu mukaan kuvioihin.
Lisätään tähän vielä se, että Ahveniston pääsuoran jälkeinen oikea on laskeva ja vielä kantattu väärään suuntaan. Jos siinä ei roiku riittävästi, niin altahan se pyörä lähtee. En kuitenkaan usko että 10r:n alusta oli turhan kovalla, olettaen että se oli edelleen vakiosäädöissä.  

No, onneksi se on Ahvenston ainoa kohta jossa turva-aluetta on riittävästi.
Jos ymmärsin kohdan täysin oikein, niin juuri tuossa on ennenkin kaadettu 6/10R:iä juuri noilla D208-ensiasennuskumeilla. Reilu vuosi takaperin lipesi noilla varustettu kutonen ja kymppi muutaman tunnin sisällä tuossa kohtaa, kuskien kommentteina "se vaan lähti". Noita katuseoksen D208:eja en ole koskaan kokeillut enkä tule kokeilemaan, mutta tosiaan aika reilusti painetta on ollut takana ratakäyttöön keli huomioiden. Väittäisin että etusen paineet on ollut jotakuinkin tontilla, takasessa aika lailla (~0.4-0.5) liikaa. 95% tuntemistani enemmän rataa ajavista kuskeista asettaa etusen paineet välille 2.0-2.2 ja takasen paineet välille 1.85-2.05, keleistä riippuen aika pitkälti renkaasta riippumatta, Diablo Corsa poikkeuksena joka tykkää pikkasen korkeammista paineista.

Jotenkin tuon katu-D208:n profiili näyttää siltä (silmämääräisesti katsottuna aika touring-renkaan näköinen) ettei sillä tolkuttomasti kallisteta. Huomattakoon muuten ettei 10R:iä taidettu aikoinaan lehdistön esittelytesteissä ajaa noilla vakiorenkailla radalla lainkaan, aina oli alla 208GP:t tai GPa:t.
 
Hmmm, tänks hyvistä kommenteista. Noista jos jotain yrittää yhteen vetää, niin aika monta muuttujaa löytyy, jotka todennäköisesti yhdessä tuohon kollektiiviseen vakuutusmaksujen nousuun johti:

- kokematon kuski
- edellisen liian vahva luotto ensiasennusrenkaisiin
- riittämätön roikkuminen => mopo liian kallellaan
- "väärään" suuntaan kantattu osa mutkaa
- mahdollisesti liian kovat rengaspaineet suhteessa keliin ja nopeuteen

Oma tuntuma on, että noista olisi pitänyt paremmin tiedostaa kyseisen mutkan kallistuksen muuttuminen. Sisään tultaessahan se on oikein päin kantattu, mutta muuttuu loppua kohti hieman ulospäin kantatuksi. Toinen asia minkä olisi voinut ottaa enemmän tosissaan, on tuo rengasvarustus. Juttuja tuon ensiasennusrenkaan arvaamattomuudesta olin kyllä kuullut, mutta ne oli pullahtanut saman tien toisesta korvasta ulos...
withstupid.gif
No, tää on tätä. Oppi tästä sittenkin jotain.
smile_org.gif
 
Juu noista rengaspaineista vaikka en mikään guru olekkaan, mutta, ilmanpaineita pitää laske siitä syystä että, renkaasta riippuen ja keleistä renkaan lämpeneminen aiheuttaa renkaassa ilmanpaineen nousun (ilma laajenee lämmetessään) mitä elävämpi runko renkaassa on (esim Pirelli Supercorsa pro) sen enemmän rengas elää rungollaan ja lämpenee, mihin tietysti vaikuttaa radan ja ilman lämpötila...eli renkaassasii on voinut olla yli 3 kilon paine, sillon rengas ei elä rungostaan vaan pelkkä pinta elää joten pinta sulaa liikaa ja pito häipyy + että renkaan normaalista pitopinta-alasta ottakin ajotilanteessa vain 70% kiinni ja siis pitää, kun taas oikeaan paineeseen noussut kumi taas pitää maksimaallisella otteella radasta ja näin myös paine on oikea ja runko elää normaalisti säilyttäen kulutuspinnan lämpötilan optimaallisena.
nixweiss.gif
 
Jep, kyllä minäkin olisin vähän samaa mieltä kuin edelliset vastaajat, eli noista kympin ensiasennusdunlopeista häipyy pito aikalailla varoittelematta, takasessa on ollut liikaa painetta, jne.

Lisäksi hommaa on voinut vielä edesauttaa se että jos sinulla on ollut takajousitus vakiosäädöissä, on se todennäköisesti aivan liian jäykkä (ellet paina +110kg), joka vielä huonontaa takarenkaan pitoa...
 
Jep, kyllä minäkin olisin vähän samaa mieltä kuin edelliset vastaajat, eli noista kympin ensiasennusdunlopeista häipyy pito aikalailla varoittelematta, takasessa on ollut liikaa painetta, jne.

Lisäksi hommaa on voinut vielä edesauttaa se että jos sinulla on ollut takajousitus vakiosäädöissä, on se todennäköisesti aivan liian jäykkä (ellet paina +110kg), joka vielä huonontaa takarenkaan pitoa...
Milläs paineilla sä kymppiä radalla ajat? Itselleni on minua viisaammat ja paremmat radankiertäjät sanoneet, että 0,4-0,5 baria pois katupaineista, josta saadaan tulokseksi radalle eteen 2,0-2,1 ja taakse 2,4-2,5...
nixweiss.gif
Pitänee sitten vielä laskea enemmän, tosin nyt on alle juuri menossa Diablo Corsa, että sille nuo lukemat ehkä riittää..?

No takajousitusta on sentään säädetty löysemmälle, että siihen ei tarvitse enää puuttua..
 
Mitä tulee noihin rengaspaineisiin, niin ei ole olemassa mitään yleispätevää rengaspainetta ratakäyttöön (esim. 2.1/1.9).  
eek.gif
 Ainut yleispätevä rengaspaineohje löytyy kunkin mp:n käyttöohjekirjasta, ja senkin on jo pyöräkontainen. Tuokin ohjeen peruslähtökohtana on, että pyörässä käytetään ensiasennusrengasta tai ominaisuuksiltaan vastaavaa rengasta.
Kun halutaan hakea optimi pitoa, niin se on haettava joka rengasmerkille/-mallille ja ilmanlämpötilalle itse kokeilemalla, ... valitettavasti.      

Tuossa yksi hyvä "jokamiehen" perusopas, jolla päästään aika lähelle oikeaa ihan "koti kostein" : Tire Pressure guide by Larry Kelly      
thumbs-up.gif
 

Mikäli haluaa vielä tarkemmin päästä optimi pitoon, niin silloin selviteään rengasvalmistajalta kyseisen renkaan optimilämpötila jolla se tarjoaa parhaan pidon. Sitten vaan kokeilemaan ja mittaamaan rengaslämpötiloja, sekä kirjaamaan tulokset muistiin myöhenpää käyttöä varten.  
 
Lisäksi hommaa on voinut vielä edesauttaa se että jos sinulla on ollut takajousitus vakiosäädöissä, on se todennäköisesti aivan liian jäykkä (ellet paina +110kg), joka vielä huonontaa takarenkaan pitoa...
Liian kova perä? Kawassa on aika aggressiivinen linkusto, mikä on itse asiassa aika huono radalle. Se mahdollistaa ainoastaan todella lyhyen liikeradan, ennen kuin muuttuu todella epälineaariseksi ja lähtee alta. Se vaatii aika kovia vaimennuksia, jotta toimii edes joten kuten. Jos oikein muistan, vakiojousi on kyllä turhan kova, mutta vaimennukset eivät.

Itse olen tapellut balanssin kanssa kaksi vuotta. Öhlärillä se löytyi kohtuulliseksi hieman kevyemmällä jousella, mutta nykyinen WP on aika vaikea. Siinä taas on liian löysä jousi (8.5) ja liian kovat vaimennukset.
 
Kawassa on aika aggressiivinen linkusto, mikä on itse asiassa aika huono radalle. Se mahdollistaa ainoastaan todella lyhyen liikeradan, ennen kuin muuttuu todella epälineaariseksi ja lähtee alta. Se vaatii aika kovia vaimennuksia, jotta toimii edes joten kuten.
Saakohan tuohon kawaan mitään tämän tapaista linkkiä -> klik
Tuo malli on SP:hen ja nimenomaan parantaa lineaarisuutta.
 
Back
Ylös