Tulipa pannutettua

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomij
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itselleni on minua viisaammat ja paremmat radankiertäjät sanoneet, että 0,4-0,5 baria pois katupaineista, josta saadaan tulokseksi radalle eteen 2,0-2,1 ja taakse 2,4-2,5...
nixweiss.gif
Pitänee sitten vielä laskea enemmän, tosin nyt on alle juuri menossa Diablo Corsa, että sille nuo lukemat ehkä riittää..?
Edelleen mua kiinnostaa kovin tää ero etusessa ja takasessa, miksi takaseen jätetään noin korkeat paineet, kun mun mutu kertoo että se lämpenee enemmän kuitenkin? Voisko joku viisas kertoa.
smile_org.gif
 
Itselleni on minua viisaammat ja paremmat radankiertäjät sanoneet, että 0,4-0,5 baria pois katupaineista, josta saadaan tulokseksi radalle eteen 2,0-2,1 ja taakse 2,4-2,5...
nixweiss.gif
Pitänee sitten vielä laskea enemmän, tosin nyt on alle juuri menossa Diablo Corsa, että sille nuo lukemat ehkä riittää..?
Edelleen mua kiinnostaa kovin tää ero etusessa ja takasessa, miksi takaseen jätetään noin korkeat paineet, kun mun mutu kertoo että se lämpenee enemmän kuitenkin? Voisko joku viisas kertoa.
smile_org.gif
Pointtihan oli, että tuossa tapauksessa nimenomaan takasessa oli liikaa ilmaa. Normaali ratapaine takasella on 2.0-2.4 renkaasta ja olosuhteista riippuen.
 
Itselleni on minua viisaammat ja paremmat radankiertäjät sanoneet, että 0,4-0,5 baria pois katupaineista, josta saadaan tulokseksi radalle eteen 2,0-2,1 ja taakse 2,4-2,5...
nixweiss.gif
Pitänee sitten vielä laskea enemmän, tosin nyt on alle juuri menossa Diablo Corsa, että sille nuo lukemat ehkä riittää..?
Edelleen mua kiinnostaa kovin tää ero etusessa ja takasessa, miksi takaseen jätetään noin korkeat paineet, kun mun mutu kertoo että se lämpenee enemmän kuitenkin? Voisko joku viisas kertoa.
smile_org.gif
Pointtihan oli, että tuossa tapauksessa nimenomaan takasessa oli liikaa ilmaa. Normaali ratapaine takasella on 2.0-2.4 renkaasta ja olosuhteista riippuen.
Jos kyseessä on normi katukumi, 2.4-2.5 on ihan ok paine. Syy tähän on se, että katukumien rungot eivät kestä matalia paineita. Runko ei tosin hajoa vaan kumi alkaa kulumaan todella nopeasti.

Lähde: pirellin tehtaan edustaja.

Kisakumien (racetec, supercorsa sc, power race yms) rungot sitten taas toisaalta kestävät usein vaikka 1.8 bar paineen.
 
Itselleni on minua viisaammat ja paremmat radankiertäjät sanoneet, että 0,4-0,5 baria pois katupaineista, josta saadaan tulokseksi radalle eteen 2,0-2,1 ja taakse 2,4-2,5...
nixweiss.gif
Pitänee sitten vielä laskea enemmän, tosin nyt on alle juuri menossa Diablo Corsa, että sille nuo lukemat ehkä riittää..?
Edelleen mua kiinnostaa kovin tää ero etusessa ja takasessa, miksi takaseen jätetään noin korkeat paineet, kun mun mutu kertoo että se lämpenee enemmän kuitenkin? Voisko joku viisas kertoa.
smile_org.gif
Pointtihan oli, että tuossa tapauksessa nimenomaan takasessa oli liikaa ilmaa. Normaali ratapaine takasella on 2.0-2.4 renkaasta ja olosuhteista riippuen.
Jos kyseessä on normi katukumi, 2.4-2.5 on ihan ok paine. Syy tähän on se, että katukumien rungot eivät kestä matalia paineita.

Lähde: pirellin tehtaan edustaja.

Kisakumien (racetec, supercorsa sc, power race yms) rungot sitten taas toisaalta kestävät usein vaikka 1.8 bar paineen.
Olikos tuo nyt liittyen Diablo Corsan suositukseen 2.45 taakse, vai onko tuollainen suositus useammallekin renkaalle? Entäs muiden rengasmerkkien suositukset..?

Itse laskin Corsankin painetta takana 2.2-2.3:een ja omaan persukseen se tuntui paremmalta..
 
Saakohan tuohon kawaan mitään tämän tapaista linkkiä -> klik
Tuo malli on SP:hen ja nimenomaan parantaa lineaarisuutta.
Tod. näk tehtaan kittikuvastosta moinen löytyy, mutta meikäläiset Superbike-säännöt kieltää linkkujen vaihtamisen eli johtajaa (tai ketään muutakaan kisakuskia) tuskin moiset kiinnostaa
Meinasin ihan yleisellä tasolla, että löytyyköhän moista.. Moni katukuski saattaisi hyötyä linkin vaihdosta.
 
Jos kyseessä on normi katukumi, 2.4-2.5 on ihan ok paine. Syy tähän on se, että katukumien rungot eivät kestä matalia paineita. Runko ei tosin hajoa vaan kumi alkaa kulumaan todella nopeasti.

Lähde: pirellin tehtaan edustaja.

Kisakumien (racetec, supercorsa sc, power race yms) rungot sitten taas toisaalta kestävät usein vaikka 1.8 bar paineen.
Mutta eikös kyse ole siitä että siellä pitäisi lämpimänä olla se suositus? Ainakin noihin Diabloihin on sama suositus eteen ja taakse, joten en oikein tajua miksi niin moni täälläkin puhuu siitä miten laskee etusen paineet kovin paljon alemmas, vähemmän siihen tulee lämmön aiheuttamaa paineennousua muutenkin.
 
Saakohan tuohon kawaan mitään tämän tapaista linkkiä -> klik
Tuo malli on SP:hen ja nimenomaan parantaa lineaarisuutta.
Tod. näk tehtaan kittikuvastosta moinen löytyy, mutta meikäläiset Superbike-säännöt kieltää linkkujen vaihtamisen eli johtajaa (tai ketään muutakaan kisakuskia) tuskin moiset kiinnostaa
Meinasin ihan yleisellä tasolla, että löytyyköhän moista.. Moni katukuski saattaisi hyötyä linkin vaihdosta.
Ainakin Hondan tapauksessa (Kylen linkku on kai käytännössä sama kuin HRC:n linkku, Hondalle näitä löytyy ainakin RC51:een, 929/954:ään ja 1000RR:ään) tuo linkin vaihto taitaa hiukan kusta 2-päällä ajolle, muunmuassa siksi että samalla pitää yleensä vaihtaa selkeästi pehmeämpi jousi. Taitaa noi linkut olla enempi kisakäyttöön tai vähintäänkin sellaisille ratahulluille joilla on jo rakennettu alusta ja intoa puljata lisäksi eri jousten kanssa jne...
 
Jos kyseessä on normi katukumi, 2.4-2.5 on ihan ok paine. Syy tähän on se, että katukumien rungot eivät kestä matalia paineita. Runko ei tosin hajoa vaan kumi alkaa kulumaan todella nopeasti.

Lähde: pirellin tehtaan edustaja.

Kisakumien (racetec, supercorsa sc, power race yms) rungot sitten taas toisaalta kestävät usein vaikka 1.8 bar paineen.
Mutta eikös kyse ole siitä että siellä pitäisi lämpimänä olla se suositus? Ainakin noihin Diabloihin on sama suositus eteen ja taakse, joten en oikein tajua miksi niin moni täälläkin puhuu siitä miten laskee etusen paineet kovin paljon alemmas, vähemmän siihen tulee lämmön aiheuttamaa paineennousua muutenkin.
Ainakin Pirellin mukaan etusen paine voi Diablo Corsassa olla matalampi. Täytyy jossain välissä hankkia jostain oikein perusteltua tietoa tällaisen mutun vastapainoksi. Siihen asti pidetään ihmettelyä yllä ja noudatetaan kiltisti tehtaan suosituksia.
 
Liian kova perä? Kawassa on aika aggressiivinen linkusto, mikä on itse asiassa aika huono radalle. Se mahdollistaa ainoastaan todella lyhyen liikeradan, ennen kuin muuttuu todella epälineaariseksi ja lähtee alta. Se vaatii aika kovia vaimennuksia, jotta toimii edes joten kuten. Jos oikein muistan, vakiojousi on kyllä turhan kova, mutta vaimennukset eivät.

Itse olen tapellut balanssin kanssa kaksi vuotta. Öhlärillä se löytyi kohtuulliseksi hieman kevyemmällä jousella, mutta nykyinen WP on aika vaikea. Siinä taas on liian löysä jousi (8.5) ja liian kovat vaimennukset.
Lähinnä tuota vakiojousta minäkin tarkoitin.
 
Moi, itsekin ko. ajankohtana radalla olleena ja jonkin verran kokemusta radalla ajosta omaavana voin sanoa, että todennäköisesti paineita on turha syyttää vaan syynä on Tomij:n mainitsemat muut tekijät yhdessä...

ps. ajajakokouksessa just spekuloitiin kannattaako yleensä
perusrenkaan paineita tiputtaa, EI

t:TG
 
Moi, itsekin ko. ajankohtana radalla olleena ja jonkin verran kokemusta radalla ajosta omaavana voin sanoa, että todennäköisesti paineita on turha syyttää vaan syynä on Tomij:n mainitsemat muut tekijät yhdessä...

ps. ajajakokouksessa just spekuloitiin kannattaako yleensä
perusrenkaan paineita tiputtaa, EI

t:TG
Riippu hieman siitä kuinka suuret paineet ko. perusrenkaassa on. Jos ne ovat luokkaa 2,8-2,9bar kylmänä niin ihmettelen suuresti jos paineen laskemista ei suositella. Lämmetessään renkaan paine kasvaa reippaasti yli 3 barin ja silloin ollaan renkaan ominaisuuksien suhteen totaalisesti metsässä. Kumi luistaa ja sulaa pinnasta.
 
Riippu hieman siitä kuinka suuret paineet ko. perusrenkaassa on. Jos ne ovat luokkaa 2,8-2,9bar kylmänä niin ihmettelen suuresti jos paineen laskemista ei suositella. Lämmetessään renkaan paine kasvaa reippaasti yli 3 barin ja silloin ollaan renkaan ominaisuuksien suhteen totaalisesti metsässä. Kumi luistaa ja sulaa pinnasta.
Tai sitten ei.
 
Riippu hieman siitä kuinka suuret paineet ko. perusrenkaassa on. Jos ne ovat luokkaa 2,8-2,9bar kylmänä niin ihmettelen suuresti jos paineen laskemista ei suositella. Lämmetessään renkaan paine kasvaa reippaasti yli 3 barin ja silloin ollaan renkaan ominaisuuksien suhteen totaalisesti metsässä. Kumi luistaa ja sulaa pinnasta.
Tai sitten ei.
Haluaisin kuulla perusteluja tuolle kommentille, mihin sillä sitten viittasitkin.
 
Eilen Ahvenistolla pari muutakin jamppaa lippas tuossa kyseisessä mutkassa. Toiselta lipes perä alta ja toiselta taas etupää. Jälkimmäisessä kuljettajalla ei ollut havaintoa että mitä tapahtu... Etupää vaan lipes varottamatta alta. Vauhtiakaan ei ollut kovinkaan paljon... Noh äijä on kuosissa mutta Suzuki osu kaiteeseen ja meni rikki.
 
Jälkikommentti korjaamon (Sumeko) ja vakuutusyhtiön (IF) toiminnasta tässä pannutuscasessa. Mopo heittäytyi siis nurin jonkun viikon maanantaina. Sain hilattua sen Sumekolle samaisen viikon torstaina. Päätös mopon kohtalosta (lunariin) sekä korvausehdotus tuli seuraavan viikon maanantaina, korvauspaperit tehtiin tiistaina, ja samaisen viikon torstaina oli tuliterä kymppi alla. Eli, lipoista puolitoista viikkoa ja koko prosessi oli ohi ja uusi mopo alla. Ei voisi juuri paremmin homma toimia, thumbs up Sumeko ja IF.
 
Jälkikommentti korjaamon (Sumeko) ja vakuutusyhtiön (IF) toiminnasta tässä pannutuscasessa. Mopo heittäytyi siis nurin jonkun viikon maanantaina. Sain hilattua sen Sumekolle samaisen viikon torstaina. Päätös mopon kohtalosta (lunariin) sekä korvausehdotus tuli seuraavan viikon maanantaina, korvauspaperit tehtiin tiistaina, ja samaisen viikon torstaina oli tuliterä kymppi alla. Eli, lipoista puolitoista viikkoa ja koko prosessi oli ohi ja uusi mopo alla. Ei voisi juuri paremmin homma toimia, thumbs up Sumeko ja IF.
Mitenkäs tuo IFin omavastuu? Kattoiko lunastusturva omavastuun vai otetaanko suurehko omavastuu huomioon korvaussummaan, jolloin lunarikynnys nousee. Epäselvästi sanottu mutta itselläni on myös vakuutukset IFissä ja arvelluttaa hieman se, että saako pyörää lunariin mahdollisen mällin jälkeen vai jotuuko tyytymään siihen 80% korvaukseen korjauskuluista ja loput omasta taskusta. Millaiset vahingot kawassa muuten oli?
 
Jälkikommentti korjaamon (Sumeko) ja vakuutusyhtiön (IF) toiminnasta tässä pannutuscasessa. Mopo heittäytyi siis nurin jonkun viikon maanantaina. Sain hilattua sen Sumekolle samaisen viikon torstaina. Päätös mopon kohtalosta (lunariin) sekä korvausehdotus tuli seuraavan viikon maanantaina, korvauspaperit tehtiin tiistaina, ja samaisen viikon torstaina oli tuliterä kymppi alla. Eli, lipoista puolitoista viikkoa ja koko prosessi oli ohi ja uusi mopo alla. Ei voisi juuri paremmin homma toimia, thumbs up Sumeko ja IF.
Mitenkäs tuo IFin omavastuu? Kattoiko lunastusturva omavastuun vai otetaanko suurehko omavastuu huomioon korvaussummaan, jolloin lunarikynnys nousee. Epäselvästi sanottu mutta itselläni on myös vakuutukset IFissä ja arvelluttaa hieman se, että saako pyörää lunariin mahdollisen mällin jälkeen vai jotuuko tyytymään siihen 80% korvaukseen korjauskuluista ja loput omasta taskusta. Millaiset vahingot kawassa muuten oli?
Ei ollut lunastusturvaa, eli en tiedä miten hommat sen kanssa toimisi. Vakuutusyhtiö yksinkertaisesti tarjosi raadosta sellaista summaa, mitä tuon ikäiset/ajetut kympit ko. hetkellä maksaa, siis käypää arvoa. Siitä pois omavastuu (ratalippa => 20% vahingon määrästä) ja jäljelle jää korvattava summa. Tuosta "käyvästä arvosta" kävin pientä muodollista vääntöä, mutta se oli kyllä aika hyvin linjassa jo valmiiksi.
Vahingot lyhyesti: stonga poikki, kaikki katteet tietty paskana, tankissa iso lommo, putki paskana, kahvat ja kicksit poikki, moottorin kiinnityskohta toiselta puolelta saanut hittiä ja naarmuja siellä täällä. Ei kuulosta paljolta, mutta kun noin uusi mopo laitetaan lippojen jälkeen täysin uutta vastaavaan kuntoon, mikä ilmeisesti tarkoittaa sitä, että jokainen osa joka on saanut mitään hittiä tai jonka epäillään vaurioitueen, vaihdetaan. Korjauskustannusarvio nousi niin suureksi, että lunastus oli vakuutusyhtiön mielestä järkevämpi vaihtoehto.
 
Vahingot lyhyesti: stonga poikki, kaikki katteet tietty paskana, tankissa iso lommo, putki paskana, kahvat ja kicksit poikki, moottorin kiinnityskohta toiselta puolelta saanut hittiä ja naarmuja siellä täällä. Ei kuulosta paljolta, mutta kun noin uusi mopo laitetaan lippojen jälkeen täysin uutta vastaavaan kuntoon, mikä ilmeisesti tarkoittaa sitä, että jokainen osa joka on saanut mitään hittiä tai jonka epäillään vaurioitueen, vaihdetaan. Korjauskustannusarvio nousi niin suureksi, että lunastus oli vakuutusyhtiön mielestä järkevämpi vaihtoehto.
Ja joku saa hyvä rotta-/bomberpyöräaihion (halvalla?)  
tounge.gif
 
Back
Ylös