• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tullikäynnit

Lainataanpas tätä ketjua;

eli jenkeistä tilattu pleksi on näemmä tänään saapunut Hki-Vantaan ulkomaanterminaalin tullipostiin. Itse asun täällä Turun päässä, joten Turun tulliposti olisi luonteva paikka hakea paketti. Mutta miten tämä systeemi nykyään toimii? Ristiriitaista tietoa aika paljon liikkeellä.

A) paketti lähetetään automaattisesti vastaanottajaa lähimpään tullipostiin, eli tässä tapauksessa Turkuun?
B) joudun Hki-Vantaan tullipostiin soittamaan ja pyytämään, että lähettävät Turkuun?
C) soitan johonkin Itellan palvelunumeroon ja pyydän, että lähettävät Turun tullipostiin?

joudunko nyt odottelemaan jotain saapumisilmoitusta, vai voinko nyt soitella ja kysellä pakettia pelkän lähetystunnuksen perusteella? Mikä on nopein tapa saada paketti kotiin, pk-seudulta asti en lähde hakemaan :grin:

Lainataanpas tätä ketjua;

eli jenkeistä tilattu pleksi on näemmä tänään saapunut Hki-Vantaan ulkomaanterminaalin tullipostiin. Itse asun täällä Turun päässä, joten Turun tulliposti olisi luonteva paikka hakea paketti. Mutta miten tämä systeemi nykyään toimii? Ristiriitaista tietoa aika paljon liikkeellä.

A) paketti lähetetään automaattisesti vastaanottajaa lähimpään tullipostiin, eli tässä tapauksessa Turkuun?
B) joudun Hki-Vantaan tullipostiin soittamaan ja pyytämään, että lähettävät Turkuun?
C) soitan johonkin Itellan palvelunumeroon ja pyydän, että lähettävät Turun tullipostiin?

joudunko nyt odottelemaan jotain saapumisilmoitusta, vai voinko nyt soitella ja kysellä pakettia pelkän lähetystunnuksen perusteella? Mikä on nopein tapa saada paketti kotiin, pk-seudulta asti en lähde hakemaan :grin:

https://asiointi.tulli.fi/nettituonti/mainpage.html esim?

Niin, nyt ei ole kyse tulliselvityksen tekemisestä. Aiemmin kaikki paketit tulleet suoraan Turun toimipisteeseen, jossa olen käynyt maksamassa tullin ja hakemassa paketin. En tiedä, ovatko nämäkin paketit käyneet Helsingin kautta ja lähetetty sieltä automaattisesti edelleen. Eli vaatiiko toimenpiteitä vai ei?

Jos se on postilähetys, pyydät Itellaa siirtämään puketti sinne lähemmäs haluamaasi mestaan.

Jos se on postilähetys, pyydät Itellaa siirtämään puketti sinne lähemmäs haluamaasi mestaan.

OK, kiitoksia. Postilähetys on. Näköjään tämäkin homma muuttunut hankalammaksi siinä mielessä, että ennen ei itse ole tarvinnut erikseen soitella. Vai onkohan sitten käynyt vain tuuri ja aiemmat rahtikoneet ovatkin purkaneet lastinsa Turun rahtiterminaaliin?

Nettituonnista. Meinaako että jos lähetys on postissa ja noudettu niin homma on loppuunkäsitelty ?

Tein tuon tullauksen nettituonnin kautta mutta meni nuo saapumisilmoitukset sekaisin ja laitoin väärillä tiedoilla ja pienemmillä alveilla kuin olisi pitänyt mutta laittoivat paketin eteenpäin mulle siitä huolimatta.

Meinaan vaan että kannattaako sitä lähteä nyt jälkeenpäin vielä korjailemaan ettei tule sanomista?

^ mikäli olet tullit maksanut, ja paketti on hyppysissäsi, homma on kuitattu ja kannaltasi kunnossa.

Back