• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tuneboyn penkitystä Ducateille

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Desmosedici
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikä ECU sulla on?
Mulla on se käsitys, että vaikka tietyt noista vakio-ECUista pystyy flashaamaan uudestaan (vaikka DP softalla), mutta jos karttaa haluaa muokata pitää se uusi kartta flashata sinne päälle. Vai olenko missannut sen, että Tuneboylla pystyy säätämään myös noita karttoja, eikä vain CO:ta yms.?
 
Tuneboylla on joku Ducati setti ollut jo tovin myynnissä, jolla pystyy säätämään fläshättyjä Ducati ecuja.
 
Mikäli Tuneboy toimii kuten Triumphissa, kyseessä on todella hyvä ohjelmisto. Polttoaine- ja sytytyskarttoja pystyy säätämään ja ecun eri ominaisuuksia muuttamaan. Kokemusta on ko. ohjelmasta runsaasti kisapyörän säätämisessä. Mikä tahansa dyno pystyy mittaamaan seokset ja moottoritehon eri kierrosalueella, säätäminen itsessään on aivan samanlaista kuin vaikka joskus kaasarimaailmassa.

Kysyisin kuitenkin sähköpostilla varmistusta australiasta (www.tuneboy.com.au), toimiiko tuneboyn uusi versio varmasti Ducatin Marelli-ecussa.
 
http://www.tuneboy.com.au/buy.html

"Magnetti Marelli 59M & 5AM ECU's, this includes the USB TuneBoy cable, diagnostic software and one TuneEdit key, This is everything you need to make custom maps and diagnose faults for your Ducati with the Magnetti Marelli 59M & 5AM ECU's. NOTE: Any orders for the Ducati version will not ship until the 5th of April."
 
Eiks TB vielä tue Dynojet dyno/powercommanderin säätöyhteyksiä, tuninlink vai mikä oli se? Sillähän pitäis mennä jos commanderia osaa säätää.

Tokihan se on kätevä jos paja jo valmiiksi on tottunu käyttään TB:tä.

Jos sulla on TB omalla koneella (avainhan on ecu kohtainen) niin varmasti onnistuu säätöjä käsin syöttämälläkin-  jos osaa sitä penkkiä käyttää ja muuten osaava säätäjä.
Ei oo niin monimutkainen ohjelma käyttää.
Siinähän voi säätää suoraan ilmamäärää,tavoiteseosta,sytystä sekä ilmamäärää ja sytytytystä prosentteina.

Edit: ja kuten edellä -oivallinen ohjelma on, myös ihan huolto hommissa.
Triumph väki tosin näyttää siirtyvän TuneEcun käyttöön - varmaan ilmaisuuden ja halvemman normi OBD-kaapelin käytön takia.
 
Tuneboyssa voi säätää polttoaineen ruiskutusaikaa, ei ilmamäärää. Pieni korjaus siis edelliseen.
 
Tuneboyssa voi säätää polttoaineen ruiskutusaikaa, ei ilmamäärää. Pieni korjaus siis edelliseen.
Ok,hyvä et tuli tuo oikein.

Eli onpi tietystikin riippuvainen Ecusta/pyörästä.

955 Triumphissa on kyllä mun ymmärtääkseni ilmakartta, seoskartta(2kpl),sytytyskarttoja (sytty,min ja max), idle, warmup, ja sit muutama asetus/säätö esim rajottimelle, flektille etc.
Ilmakartasta+seoskartasta ja ruiskun flowratesta laskee ruiskulle ajan.
 
Siis eihän tuon säätämisessä pitäisi olla mitään ihmeellistä, jos on mihinkään ruiskun säätöihin vaikuttavaan laiteeseen tutustunut.  Suuttimien aukiolo määritellään millisekunteina ja sytkän ennakko ihan vaan asteina. 3D kartat saa näkyvillä, jotta ne saa sitten siistittyä järkevän näköisiksi korjauksien jälkeen.  Jos ja kun mopon oma kartta on saatavilla pohjaksi säästyy aika paljon.  Ei tartte kajota sylinterien väliseen kompensointiin ja kiihdytysrikastuskin on jo valmiiksi tontilla.

Seppiä on tietty moneen lähtöön.  Jotkut paiskaavat komentajaan sisään valmiin kartan ja sanovat säätäneensä mopon.  Toiset ajelee penkissä ja säätää.   Säädön kannalta ehdottoman tärkeää on tiiviit liitokset putkistössa ja lambda anturien holkit järkevässä paikassa.   Niin ettei liekit nuole anturia eikä paluu pulssin mukana kulkeva ilma pääsisi vaikuttamaan liikaa seoksen lukemaan.  Twineissä tää paluupulssiasia on ilmeisesti vielä rivikoneitakin tärkeämpää.  Saa kuulemma anturin työntää tooosi syvälle putkeen, ennen kuin alkaa tulla järkeviä lukemia.
 
Joo, kyllähän tuota pyörää on jo pari kertaa säädetty penkissä ihan pro-tason äijän toimesta
smile_org.gif
Nyt on vain ongelmia ecun kanssa, niin haluaisin flashata sen originaalin ja säätää sen viimeisen päälle. Katsellaan...
 
Mitähän tuolla Ducatidiagilla saisi aikaan ? Mikäli olen oikein tulkinnut, sillä saa kartat ulos, ECM:llä voi muokata karttoja.
ECM:llä katselin valmiita karttoja ja jos tietää mitä tekee, niin eiköhän sen kartan saa muutettua.

Flashäys taitaa olla kuitenkin vasta tulossa, listalla kuitenkin.

Johdonpätkät tuli tänään postissa, vielä en ole katsonut miltä ECUn "sisus" näyttää.
ECM
Ducatidiag
Forum
 
Tuneboyssa voi säätää polttoaineen ruiskutusaikaa, ei ilmamäärää. Pieni korjaus siis edelliseen.
Ok,hyvä et tuli tuo oikein.

Eli onpi tietystikin riippuvainen Ecusta/pyörästä.

955 Triumphissa on kyllä mun ymmärtääkseni ilmakartta, seoskartta(2kpl),sytytyskarttoja (sytty,min ja max), idle, warmup, ja sit muutama asetus/säätö esim rajottimelle, flektille etc.
Ilmakartasta+seoskartasta ja ruiskun flowratesta laskee ruiskulle ajan.
Ei siinä edelleenkään ole mitään ilmakarttaa, tosin luvut alla olevassa taulukossa tarkoittavat yhdellä kampiakselin kierroksella sylinteriin menevän ilman määrää milligrammoissa. Kun lukua muutetaan, sylinteriin ruiskutettavan polttoaineen määrä muuttuu. Ruiskuvehkeissä kun ei voi säätää ilmamäärää ohjelmallisesti mitenkään. Sitä menee juuri niin paljon kuin ruiskurungoista kulloinkin mahtuu.

BaseMap.jpg


Tuneboyssa on kätevintä muuttaa "Fuel mappia" tuosta "fuel % trim" kartasta. Tällöin esimerkiksi 675 Triumphin eri sylintereiden omat kartat muuttuvat kaikki samassa suhteessa.

Säätämistä voidaan viedä  vaikka kuinka pitkälle, hakea eri sylintereille vaikka yksittäisiä polttoainekarttoja ja kokeilla vaikka eri mittaisten imutorvien vaikutusta. Ainoa rajoite on monesti vaan dynoaika. Ja toisaalta, jos perstuntuma on hyvä ja laite toimii hienosti, ei sitä kannata turhaan säädellä liikaa.  
biggrin.gif


Tämän aasinsillan kautta päästäänkin sitten takaisin Ducatiin. Kokemukseni mukaan suosittelen tosiaan kysymään Tuneboylta toimiiko Ducatissa todella jo tune-edit-ohjelma, eli onko mahdollista muuttaa ecusta polttoaine- ja sytytyskarttoja? Joskus aikaisemmin kun 675 Triumph tuli ja siihen julkaistiin race-ecu, eivät tavallisen mallin kartat sopineet ko. ecuun. Täytyi odotella melkoisesti ennen kuin päästiin säätämään race-ecua. Hieman haiskahtaa tuo Tuneboyn sivuilla oleva maininta toimitusten aloittamisesta vasta joskus...
 
Tuneboy on hyvä ohjelmisto. Jos se toimii, sillä saa kyllä säädeltyä moottorin toimimaan kohtuullisen hyvin. Käyttö on myös helppoa, jos jaksaa hiukan perehtyä. Moni dyno-säätäjä ei yksinkertaisesti jaksa alkaa tutustumaan ohjelmistoon jonkun yksittäisen säätötyön tähden.

Vaikka nykyään on tullut jos mitäkin hienoa nippeliä ja nappelia, ei säätäminen sinänsä ole muuttunut yhtään mihinkään vanhoista kaasariajoista. Edelleen samat jutut pätevät, työkalut ovat vain vaihtuneet. Onhan se helpompaa kun ei tarvitse availla kaasareita montaa kertaa, jotta saadaan asetuksia muutettua -> läppäri vain kiinni pyörään ja kaikki onnistuu!
cool.gif
 
Tuneboyssa voi säätää polttoaineen ruiskutusaikaa, ei ilmamäärää. Pieni korjaus siis edelliseen.
Ok,hyvä et tuli tuo oikein.

Eli onpi tietystikin riippuvainen Ecusta/pyörästä.

955 Triumphissa on kyllä mun ymmärtääkseni ilmakartta, seoskartta(2kpl),sytytyskarttoja (sytty,min ja max), idle, warmup, ja sit muutama asetus/säätö esim rajottimelle, flektille etc.
Ilmakartasta+seoskartasta ja ruiskun flowratesta laskee ruiskulle ajan.
Ei siinä edelleenkään ole mitään ilmakarttaa. Ruiskuvehkeissä kun ei voi säätää ilmamäärää ohjelmallisesti mitenkään. Sitä menee juuri niin paljon kuin ruiskurungoista kulloinkin mahtuu.

Tarkoitat varmaan "ilmakartalla" A/F-karttaa, mikä ohjaa polttoaineen ja ilman massan keskinäistä määrää eri kierrosalueilla ja kaasun asennoilla. Tällöin ajettaessa osakaasulla pienillä kierroksilla ecu yrittää säätää polttoaineen ja ilman suhteen esim. 1:14 kun taas täyskaasulla voi olla tähtäimessä vaikka 1:12.8 seossuhde.

Kun ulkoilman lämpötila vaihtuu, ruisku yrittää kompensoida polttoaineen määrää siten, että tuo em. A/F kartan seossuhde toteutuisi. Näin saadaan useimmille olosuhteille paras mahdollinen moottorin toiminta.
jos sä tiedät paremmin , en ala intään tän enempää.

Mut sen verran et tää koskee erityisesti 955i Triumphia:

En tarkoita ilmakartalla A/F-karttaa se on tavoiteseos (asteikko on RPM/Load, ei RPM/TP),  vaan fuel kartaa joka tässä tapauksessa kuitenkin kertoo eculle moottoriin menevän ilman/seoksen oletus-määrän kullakin RPM/TP arvolla tarvittavan ruiskutusajan laskemiseksi. (tais olla Wayne ite joka tuon kertoi t595.netisä)

Kannattaa myös muistaa et tuneboy on erilainen eri pyörille riippuen siitä millanen niiden ecu/ecu-ohjelmat on.
 
Tuneboyssa voi säätää polttoaineen ruiskutusaikaa, ei ilmamäärää. Pieni korjaus siis edelliseen.
Ok,hyvä et tuli tuo oikein.

Eli onpi tietystikin riippuvainen Ecusta/pyörästä.

955 Triumphissa on kyllä mun ymmärtääkseni ilmakartta, seoskartta(2kpl),sytytyskarttoja (sytty,min ja max), idle, warmup, ja sit muutama asetus/säätö esim rajottimelle, flektille etc.
Ilmakartasta+seoskartasta ja ruiskun flowratesta laskee ruiskulle ajan.
Ei siinä edelleenkään ole mitään ilmakarttaa. Ruiskuvehkeissä kun ei voi säätää ilmamäärää ohjelmallisesti mitenkään. Sitä menee juuri niin paljon kuin ruiskurungoista kulloinkin mahtuu.

Tarkoitat varmaan "ilmakartalla" A/F-karttaa, mikä ohjaa polttoaineen ja ilman massan keskinäistä määrää eri kierrosalueilla ja kaasun asennoilla. Tällöin ajettaessa osakaasulla pienillä kierroksilla ecu yrittää säätää polttoaineen ja ilman suhteen esim. 1:14 kun taas täyskaasulla voi olla tähtäimessä vaikka 1:12.8 seossuhde.

Kun ulkoilman lämpötila vaihtuu, ruisku yrittää kompensoida polttoaineen määrää siten, että tuo em. A/F kartan seossuhde toteutuisi. Näin saadaan useimmille olosuhteille paras mahdollinen moottorin toiminta.
jos sä tiedät paremmin , en ala intään tän enempää.

Mut sen verran et tää koskee erityisesti 955i Triumphia:

En tarkoita ilmakartalla A/F-karttaa se on tavoiteseos (asteikko on RPM/Load, ei RPM/TP),  vaan fuel kartaa joka tässä tapauksessa kuitenkin kertoo eculle moottoriin menevän ilman/seoksen oletus-määrän kullakin RPM/TP arvolla tarvittavan ruiskutusajan laskemiseksi. (tais olla Wayne ite joka tuon kertoi t595.netisä)

Kannattaa myös muistaa et tuneboy on erilainen eri pyörille riippuen siitä millanen niiden ecu/ecu-ohjelmat on.
Kappas, ollaan ilmeisesti molemmat oikeassa... tavallaan.

Tarkistin oikein tune-editin manuaalista. Tosiaan tuo luku Fuel-taulukossa tarkoittaa sylinteriin menevän ilman määrää milligrammoissa, siis teoriassa oletettua ilman määrää. Tästä ecu sitten laskee a/f-taulukon mukaan tarvittavan polttoaineen määrän. Kun lukua muutetaan suuremmaksi, myös ruiskutettavan polttoaineen määrä muuttuu suuremmaksi.

Ilmamääräähän ei oikeasti pystytä muuttamaan ohjelmallisesti, eculle vain annetaan luku minkä mukaisesti polttoaineen määrä toteutuu.
 
TuneEditissä on ollut noi F / Fuel -taulut otsikoitu väärin jo jeesuksen ajoista lähtien. En tiedä miksi Wayne ei ole vaihtanut niitä kuvaamaan paremmin todellista sisältöä.

Samoin Fuel Trim % vaikuttaminen ilmakarttaan on jotenkin takaperoista ECU:n "huijaamista", kun ainakin meikäläisen maalaisjärjellä oikeampi paikka muutokselle olisi AFR target-taulu.

Kaipa tuohon joku dynogurujen tajuama syy on miksi näin.
 
TuneEditissä on ollut noi F / Fuel -taulut otsikoitu väärin jo jeesuksen ajoista lähtien. En tiedä miksi Wayne ei ole vaihtanut niitä kuvaamaan paremmin todellista sisältöä.

Samoin Fuel Trim % vaikuttaminen ilmakarttaan on jotenkin takaperoista ECU:n "huijaamista", kun ainakin meikäläisen maalaisjärjellä oikeampi paikka muutokselle olisi AFR target-taulu.

Kaipa tuohon joku dynogurujen tajuama syy on miksi näin.
Jos muistan oikein (jotian 4-6v sitten) Wayne kertoi et noi nimet on tuommoset kun muissakin säätötyökaluissa on noin -ei tuu niin paljon sekaannuksia.

A/F on tavoite - fuel table on se mitä täytyy muuttaa vastaan todellisuutta.

Fuel trim on ihan tuon fuel tablen kohalleen säätämistä varten ja siihen toimiva - A/F tauluun pätkästään vaikka se A/F 13.0 kaikkialle tauluissa ja sen jälkeen vedetään dynossa ja sit tuunataan fueltableen suoraan tai trimtablella todellisuus putken päästä tohon 13 kohalle.
On vaan helpompi säätää prosentteina, koska 1 A/F yksikkö tuolla alueella on jotain 7-8% Ja PC on aina ollu prosenttisäätöinen.

Sit kun tämä on tehty ja kone käy todellista A/F 13 ja valitaan commit trimtables to main tables tms ja nuo Trim-muutokset menee oikeisiin fuel ja ign tauluihin - nyt on todelliset koneeseen menevät ilmamäärät fuel taulussa (ainakin niin likellä kuin tuolla saa).

Sit (periaatteessa ainakin) voi tuunata noilla A/F arvoilla suoraan halutut seokset kruisailu/matka/tehoalueille. -mut tää tarttee sen että tuo fuel(ilmamäärä) taulu vastaa todellisuutta.
 
No kyllä kyllä, juuri näin. Mutta tuntuu että monella tunaajalla homma menee niin että AFR target ei muuteta ollenkaan ja pelkillä Fuel (oikeasti ilma) Trim % tauluilla pelataan lopputulos halutuksi.

-> Tuloksena on kartta joka tuottaa halutun lopputuloksen, mutta jossa ei ilmakartta, eikä AFR target vastaa todellisuutta.

Jonkinmoinen kauneusvirhe minun mielestäni tuo oikopolkusäätäminen, vaikka lopputulos (bensaruikka) olisikin sama.
 
No kyllä kyllä, juuri näin. Mutta tuntuu että monella tunaajalla homma menee niin että AFR target ei muuteta ollenkaan ja pelkillä Fuel (oikeasti ilma) Trim % tauluilla pelataan lopputulos halutuksi.

-> Tuloksena on kartta joka tuottaa halutun lopputuloksen, mutta jossa ei ilmakartta, eikä AFR target vastaa todellisuutta.

Jonkinmoinen kauneusvirhe minun mielestäni tuo oikopolkusäätäminen, vaikka lopputulos (bensaruikka) olisikin sama.
Fuel-taulukoita on ihan järkevä päästä muuttamaan joissain tilanteissa sylinterikohtaisesti. Meillä oli ainakin Supersport-koneen osalta tarvetta koskea myös yksittäisen sylinterin karttoihin. Siinä kohtaa pelkkä a/F-taulukko ei olisi riittänyt.

Periaatteessa tilanne voi olla myös sellainen, että a/f-taulukossa olevat arvot eivät vastaa todellisuutta, jolloin pitäisikin säätää fuel-taulukon arvot kohdalleen siten, että mitattu lambda-arvo vastaa a/f-taulukossa olevaa. Sen jälkeen muutosten tekeminen on helpompaa ilman dynoa.
 
Back
Ylös