Desmosedici
New member
Löytyykö Suomesta penkkiä, jossa saataisiin fläshätty Ducatin ecu säätöihin?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ok,hyvä et tuli tuo oikein.Tuneboyssa voi säätää polttoaineen ruiskutusaikaa, ei ilmamäärää. Pieni korjaus siis edelliseen.
Ei siinä edelleenkään ole mitään ilmakarttaa, tosin luvut alla olevassa taulukossa tarkoittavat yhdellä kampiakselin kierroksella sylinteriin menevän ilman määrää milligrammoissa. Kun lukua muutetaan, sylinteriin ruiskutettavan polttoaineen määrä muuttuu. Ruiskuvehkeissä kun ei voi säätää ilmamäärää ohjelmallisesti mitenkään. Sitä menee juuri niin paljon kuin ruiskurungoista kulloinkin mahtuu.Ok,hyvä et tuli tuo oikein.Tuneboyssa voi säätää polttoaineen ruiskutusaikaa, ei ilmamäärää. Pieni korjaus siis edelliseen.
Eli onpi tietystikin riippuvainen Ecusta/pyörästä.
955 Triumphissa on kyllä mun ymmärtääkseni ilmakartta, seoskartta(2kpl),sytytyskarttoja (sytty,min ja max), idle, warmup, ja sit muutama asetus/säätö esim rajottimelle, flektille etc.
Ilmakartasta+seoskartasta ja ruiskun flowratesta laskee ruiskulle ajan.
jos sä tiedät paremmin , en ala intään tän enempää.Ei siinä edelleenkään ole mitään ilmakarttaa. Ruiskuvehkeissä kun ei voi säätää ilmamäärää ohjelmallisesti mitenkään. Sitä menee juuri niin paljon kuin ruiskurungoista kulloinkin mahtuu.Ok,hyvä et tuli tuo oikein.Tuneboyssa voi säätää polttoaineen ruiskutusaikaa, ei ilmamäärää. Pieni korjaus siis edelliseen.
Eli onpi tietystikin riippuvainen Ecusta/pyörästä.
955 Triumphissa on kyllä mun ymmärtääkseni ilmakartta, seoskartta(2kpl),sytytyskarttoja (sytty,min ja max), idle, warmup, ja sit muutama asetus/säätö esim rajottimelle, flektille etc.
Ilmakartasta+seoskartasta ja ruiskun flowratesta laskee ruiskulle ajan.
Tarkoitat varmaan "ilmakartalla" A/F-karttaa, mikä ohjaa polttoaineen ja ilman massan keskinäistä määrää eri kierrosalueilla ja kaasun asennoilla. Tällöin ajettaessa osakaasulla pienillä kierroksilla ecu yrittää säätää polttoaineen ja ilman suhteen esim. 1:14 kun taas täyskaasulla voi olla tähtäimessä vaikka 1:12.8 seossuhde.
Kun ulkoilman lämpötila vaihtuu, ruisku yrittää kompensoida polttoaineen määrää siten, että tuo em. A/F kartan seossuhde toteutuisi. Näin saadaan useimmille olosuhteille paras mahdollinen moottorin toiminta.
Kappas, ollaan ilmeisesti molemmat oikeassa... tavallaan.jos sä tiedät paremmin , en ala intään tän enempää.Ei siinä edelleenkään ole mitään ilmakarttaa. Ruiskuvehkeissä kun ei voi säätää ilmamäärää ohjelmallisesti mitenkään. Sitä menee juuri niin paljon kuin ruiskurungoista kulloinkin mahtuu.Ok,hyvä et tuli tuo oikein.Tuneboyssa voi säätää polttoaineen ruiskutusaikaa, ei ilmamäärää. Pieni korjaus siis edelliseen.
Eli onpi tietystikin riippuvainen Ecusta/pyörästä.
955 Triumphissa on kyllä mun ymmärtääkseni ilmakartta, seoskartta(2kpl),sytytyskarttoja (sytty,min ja max), idle, warmup, ja sit muutama asetus/säätö esim rajottimelle, flektille etc.
Ilmakartasta+seoskartasta ja ruiskun flowratesta laskee ruiskulle ajan.
Tarkoitat varmaan "ilmakartalla" A/F-karttaa, mikä ohjaa polttoaineen ja ilman massan keskinäistä määrää eri kierrosalueilla ja kaasun asennoilla. Tällöin ajettaessa osakaasulla pienillä kierroksilla ecu yrittää säätää polttoaineen ja ilman suhteen esim. 1:14 kun taas täyskaasulla voi olla tähtäimessä vaikka 1:12.8 seossuhde.
Kun ulkoilman lämpötila vaihtuu, ruisku yrittää kompensoida polttoaineen määrää siten, että tuo em. A/F kartan seossuhde toteutuisi. Näin saadaan useimmille olosuhteille paras mahdollinen moottorin toiminta.
Mut sen verran et tää koskee erityisesti 955i Triumphia:
En tarkoita ilmakartalla A/F-karttaa se on tavoiteseos (asteikko on RPM/Load, ei RPM/TP), vaan fuel kartaa joka tässä tapauksessa kuitenkin kertoo eculle moottoriin menevän ilman/seoksen oletus-määrän kullakin RPM/TP arvolla tarvittavan ruiskutusajan laskemiseksi. (tais olla Wayne ite joka tuon kertoi t595.netisä)
Kannattaa myös muistaa et tuneboy on erilainen eri pyörille riippuen siitä millanen niiden ecu/ecu-ohjelmat on.
Jos muistan oikein (jotian 4-6v sitten) Wayne kertoi et noi nimet on tuommoset kun muissakin säätötyökaluissa on noin -ei tuu niin paljon sekaannuksia.TuneEditissä on ollut noi F / Fuel -taulut otsikoitu väärin jo jeesuksen ajoista lähtien. En tiedä miksi Wayne ei ole vaihtanut niitä kuvaamaan paremmin todellista sisältöä.
Samoin Fuel Trim % vaikuttaminen ilmakarttaan on jotenkin takaperoista ECU:n "huijaamista", kun ainakin meikäläisen maalaisjärjellä oikeampi paikka muutokselle olisi AFR target-taulu.
Kaipa tuohon joku dynogurujen tajuama syy on miksi näin.
Fuel-taulukoita on ihan järkevä päästä muuttamaan joissain tilanteissa sylinterikohtaisesti. Meillä oli ainakin Supersport-koneen osalta tarvetta koskea myös yksittäisen sylinterin karttoihin. Siinä kohtaa pelkkä a/F-taulukko ei olisi riittänyt.No kyllä kyllä, juuri näin. Mutta tuntuu että monella tunaajalla homma menee niin että AFR target ei muuteta ollenkaan ja pelkillä Fuel (oikeasti ilma) Trim % tauluilla pelataan lopputulos halutuksi.
-> Tuloksena on kartta joka tuottaa halutun lopputuloksen, mutta jossa ei ilmakartta, eikä AFR target vastaa todellisuutta.
Jonkinmoinen kauneusvirhe minun mielestäni tuo oikopolkusäätäminen, vaikka lopputulos (bensaruikka) olisikin sama.