Tuono

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Juu, ei ole rakettitiedettä ei. Edellä mainitun lisäksi on hyvä olla tiedossa mahdolliset napakäämitysten väliset väli-/rinnankytkennät, jos niitä on, sekä välieristeenä käytettävän materiaalin lämmönkesto (& eristysluokka). Selviää staattorin spekseistä, johdotus-/kytkentäkuvasta ja/tai purettaessa orkkiskäämitystä.

No kytkentöjä tai speksejä tuskin missään on eriteltynä varaosanumeroa kummemmin. Sähkökaaviossa näkyy onko tähti vai kolmio. taitaapi olla tähti motskareissa yleensä.

Joka tapauksessa ja käytännössä pitää purkaessa todeta miten käämitty ja kytketty ja tehdä samanlainen. Jos siinä tyrii, niin oma moka ja etsii helpomman harrastuksen.
 
taitaapi olla tähti motskareissa yleensä.

Tässä tapauksessa kolmio.

2019-05-26-16-00-06.jpg


Langalla on paksuutta 1,2mm ja joka tatissa 38 kierrosta. Tilasin tuplapinnoitettua lankaa, jonka pitäisi kestää 200°C saakka. Toivottavasti se toimii. Toimitusaika tosin oli semmoinen, että tilasin myös läjän uusia osia. Sen verta helppo ja nopee homma tommonen staattorin vaihto, että voi hyvin laittaa tehdastekoisen vähäksi aikaa ja jättää sen sitten hyllyyn varaosaksi, jos oman sätöstyksen elinikä ei olekaan toivotun moinen.
 
Eikös markkinoilla ole myös katkovia jännitteensäätimiä

En nyt ihan ole varma, puhutaanko samasta asiasta, mutta tilasin semmosen paketin, missä tulee mukana myös jollain tapaa muka parempi jännitteensäädin. Tuommonen setti: https://www.rmstator-europe.com/en/rsv-4/8166-kit-stator-rotor-kokusan-gasket-regulator-rectifier-mosfet-aprilia-rsv4-1000-tuono-1000-v4-tuono-1100-v4-oem-897479-2d000049.html Kaivoin just aikani kuluksi alkuperäisen säätimen pyörästä irti. Kiva touhuta täällä maanalaisessa harrasteluhuoneessa, ni ei näe pihalla vallitsevaa täydellistä ajokeliä...
 
Paljonko Tuono 1000R volttimittarin tulisi näyttää ? 14,1V moottorin käydessä. Entä moottori sammuksissa ja virrat päällä? Itselläni näyttää 12,3 - 12,0V ja startatessa putoaa kymppiin tai alle - huonoimmillaan olen nähnyt 8,5V vilahtavan.

Akkuna on nyt yuasa 12bs. Hajoaako jotain tätä menoa vai pitäisikö hankkia vahvempi akku? Pyörä kuitenkin käynnistyy aina lyhyellä starttauksella.

tässä vielä iloisempaakin asiaa :bye:
 
Paljonko Tuono 1000R volttimittarin tulisi näyttää ? 14,1V moottorin käydessä. Entä moottori sammuksissa ja virrat päällä? Itselläni näyttää 12,3 - 12,0V ja startatessa putoaa kymppiin tai alle - huonoimmillaan olen nähnyt 8,5V vilahtavan.

13,5-14,5 V latausjännite lienee ihan bueno. Akun jännite sun pitää mitata virrat pois. Sen tartteis olla vähintään 12,5 V.
 
13,5-14,5 V latausjännite lienee ihan bueno. Akun jännite sun pitää mitata virrat pois. Sen tartteis olla vähintään 12,5 V.

Tämä tiedossa. Mopon mittarista jännitteen katsominen on vain paljon helpompaa kuin penkin(, jonka ruuvit eivät meinaa millään osua kohdilleen) irrottaminen.
 
Hommaa pikakiinnikkeet satulalle.

Tein Gen1 Taunoon pikakiinnikkeet M6 pulteista käyttäen apuna rälläkän katkaisu- ja hiomalaikkoja, pylväsporakonetta ja jousisokkia, lisäksi tarvitsi nyloc-mutterit. Hyvät tuli. Saakohan V4:ään samalla periaatteella?

Fun fact: Kaveri ihmetteli (Hondamies), että mitäs sellaiset pikakiinnikkeet, voiko se olla niin ikävä irroittaa penkkiä. Joo, voi olla, ihmetteli kun näytin miten vakiosysteemi menee. Sitten se ihmetteli, että tarvitseeko sitä penkkiä muka niin usein irroittaa. :hanuria:
 
Lisätietoja pikakiinnikkeistä! Ei nyt heti avaudu, mutta kuulostaisi hyödylliseltä...

E:
Ruuvi kiinnitysreikään, kanta poikki ja päähän reikä, johon sokka asennetaan ?
 
Viimeksi muokattu:
Hommaa pikakiinnikkeet satulalle.

Ensinnäkin: Mistä semmosia pikakiinnikkeitä saa?

Toisekseen: "Built to OEM size. Fits precisely in your ride: install it and forget it." my ass! (Viitaten: https://www.rmstator-europe.com/en/rsv-4/8166-kit-stator-rotor-kokusan-gasket-regulator-rectifier-mosfet-aprilia-rsv4-1000-tuono-1000-v4-tuono-1100-v4-oem-897479-2d000049.html) Regullahan ei ole tilaa olla tasan yhtään "leveämpi":
2019-06-07-16-49-21.jpg


No tämä uusihan on:
2019-06-07-16-50-21.jpg


Joten muovia piti poistaa:
2019-06-07-18-01-27.jpg


Ruuvinreiätkään ei näiden muokkausten jälkeen osuneet, joten clipnutit piti heittää vithuun ja korvata normi muttereilla, reikiä muokata, sekä toisen mutterin alle valmistaa erikoisaluslevy. Kaiken ylimääräisen puuhan jälkeen unohtui loppuvaiheista ottaa enemmän kuvia, edes homma valmis -fotoa ei nyt valitettavasti ole. Enkä moisen takia rupea lamppuja irrottelemaan, sori. Mutta sielä se nyt on ja toimii. Plus se uusi staattori luonnollisesti. Vauhtipyörän irrotustyökalu ei kerennyt tähän vaiheeseen, joten sen vaihto jää samaan yhteyteen, kun vaihdan sen itse käämityn staattorin kiinni. Nyt vielä katteet kiinni ja huomena kovaa ajoa.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt jaksa mennä katselemaan pyörää pihalle moisen asian takia, mutta eikös takasatula pidä kuskin jakkaran paikallaan, jos sielä on pelkät ohjuritapit?
 
:dunno:

Quick Release Seat / Tank Pins

For '98-'03 Mille, Mille-R, '00-'03 Falco, and '02-'05 Tuono

Also For Fuel tank of '04-'09 RSVR, RSVR Factory, and '06-'10 Tuono.

Some modification required to use with the seat on '04-'09 RSVR, RSVR Factory, nor '06-'09 Tuono.
 
Olisi tarpeettomana Ricks motorsportsin jännitteensäädin. Koskematon ja paketissaan. Pelaa siis ainakin gen 2 tuonoon. Oisko 90e paha tuosta
 
Lisätietoja pikakiinnikkeistä! Ei nyt heti avaudu, mutta kuulostaisi hyödylliseltä...

E:
Ruuvi kiinnitysreikään, kanta poikki ja päähän reikä, johon sokka asennetaan ?

Jäipä huomaamatta tämä.

M6 pultti, katsoo kuinka pitkä pitää olla että tulee alhaalta läpi riittävästi että saa nylocin sinne päähän ja että nousee satulan reiästä yli. Pultin kanta poikki, ja hiomalaikalla tms siihen päähän kierreosa lättänäksi / ovaaliksi, että saa jollakin otteen kiinni kiristystä varten ja että reiän poraaminen helpottuu. Pieni reikä läpi lättänästä osasta, sellainen josta mahtuu saksisokka läpi. Sitten, ruuvaa tuotoksen satulan kiinnikkeeseen sopivalle syvyydelle, että lättänä osuus töröttää ylöspäin sen verran, että saksisokka pitää satulan just eikä melkein siinä hollilla.

Alapuolelta nyloc-mutteri pitämään häkkyrää paikallaan. Hifistelijät voivat sitä ennen merkitä paikan, ottaa osan pois, ja laittaa kierrelukitetta ennen uudelleenasennusta.

Toista koko homma toiselle puolelle. Ultimate-hifistelyä jos hakee, niin virittää narun saksisokasta toiseen, pysyvät paremmin tallessa ja on ehkä helpompi nyppäistä ne pois.
 
Voi ihanuuksien ihmemaa.

Ohjauslaakerit olivat totaalikaput, joten Stormilta mukaan uudet ohjauslaakerit ja laittamaan niitä.

Jahka alakolmio oli käsissä paljaana, laitoin pölysuojan ohjausakselille ja uutta laakeria sisään. Saakelin tiukka, voimaa piti käyttää.

Yllättäen kartiorullalaakeriin vaihdettaessa ei voi käyttää alkuperäistä pölysuojaa, sillä se painaa sisäkoolin ja rullahäkin välistä suoraan rulliin, sekä estää laakerin kunnollisen paikalleen menon. Helvetillisen vasaroinnin ja kiroamisen jälkeen uusi laakeri ei tietenkään hievahtanut yhtään mihinkään, vaan tuhoutui poistoyrityksessä. Jahka rullat ja niiden häkki olivat pois, huomasin että minkä luulin olevan pohjassa oleva sisäkooli, olikin vielä ainakin millin päässä, sillä pölysuoja esti sen perille menemisen.

Saapa nähdä mitä Stormin ukko sanoo, kun pyytää rahat takaisin laakereista osissa. Maailmalla näyttävät kaikki kitit olevan myynnissä pölysuojien kanssa. Näissä ei sellaisia ollut. Nyt ketuttaa kuin pientä oravaa, ennemmin olisin ajamassa kuin tallissa rassaamassa. Kolmas ostamani Tourmax-tarviketuote, ja kaikkien kanssa on jotakin sanomista ollut. Never again.

Toivottavasti Pyramidparts kantaa kotiin pikapuoliin uudet laakerit pölysuojineen. Tässä varoittava esimerkki kaikille.
 
Itse vakaasti harkitsen alkuperäisten ei kartiomallisten laittamista ens talvena. On se noitten kanssa pientä virittelyä ja taistelua.

Oma pari vuotta takaperin vaihdettu kartiolaakeri omaa pienen pykälän sisäkoolissa alhaalla, muttei sitä huomaa jos on tarpeeks kireellä. Olivat löystyneet noin muutenkin, mutta fiilis parin kuukauden takaisesta kiristyksestä on, että meni ihan hinan liikan piukalle.
 
Loppuviikon aikana minullekkin selviää millainen matkapeli tuono oikein on... :cruising:

Huomenna aamusta lähtö kohti pohjoista ja sunnuntaina takaisin, muita suunnitelmia ei vielä ole.
Kaverin kanssa rakennettiin tuonoon (lue: kaveri rakensi) "DIY-monorack" givin monokey-alustalle ja siihen 40L laukku perään, kamaa on kyllä mukana niin paljon että ei pitäisi tulla sellaisia olosuheita vastaan, mihin ei olisi varauduttu.. :grin:

t1.jpg

Takalaukun kaverina on vielä tuollainen heldin perälaukku:

t2.jpg

Katsotaan miten italian ihme kestää... :jpstyle:
 
Mulla on tommonen rakenteilla:

2019-05-31-18-53-57-a.jpg


Sen päälle 70 litraa Kriegan laukkuja (30+2x20). Sama on toivomus, että viritelmä kestää ja tavaramäärä riittää. Ens kuun aikana pitäis saaha valmiiks ja sit koko syyskuu reissussa.
 
Nyt kun ollaan tässä reissun päällä ja kilometrejä on tullut jo reippaat tuhat, niin huomasin että öljyn taso on tippunut.. sisällä motulin täyssynteettinen 5100 15w-50...
Jostain eilen luin nopsaan tien päällä että ainakin millessä tuollainen öljy häviää suht nopsaan, onko teillä kokemuksia?
 
Back
Ylös