• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tuono

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuonossa on hyvä olla akku jossa on riittävästi kylmäkäynnistysvirtaa (CCA), mielellään yli 200. Omassa Tuonossa on Varta TTZ14BS, 12V 11Ah 230CCA ollut jo 2014 lähtien, ja hyvin pelaa edelleen.

Kohta A on latauksen selvittäminen, ettei latausvirta huku liittimiin.

Kohta B on akku. Valitsemasi akku on hyvä, ja noita isompia sinne koteloon saa, kun ihan pikkuriikkisen modaa sitä akun kiinnikkeen pulttia pidemmäksi ja pientä holkkia siihen.
 
Nyt ois hyvällä pidolla ollut Tuono huudettavissa mahdollisesti erittäin halvalla: https://www.avk.fi/ajoneuvot/aprilia/tuono-1000/575624/aprilia-tuono-1000-r

Pyörä joutui ilkivallan kohteeksi 1.6 ja kipattiin naapurin autoa vasten. Pitkän pohtimisen jälkeen päädyin lunastukseen, vaikka täysin ajokuntoinen peli onkin. Pelkästään kosmeettisia vaurioita oikealla puolella, mutta korjausarvio oli siitä huolimatta yli 7000e. Tämä tosin johtuu siitä, että arvion tehnyt firma katseli tietysti alkuperäisiä osia suoraan tehtaalta tilattuna (mm. takaswingi, alkuperäinen putkisto, jäähdytin, kytkinkoppa etc)

Ilmoituksen tiedoista poiketen pyörään oli juuri tehty 40 tkm huolto ja pistetty uusi takarengaskin alle. Lisäksi kosmeettinen vaurio löytyy myös takaswingistä oikean putken takaa (pieni lommo). Pyörässä myös uudehkot ketjut ja rattaat (10 tkm ajettu). Etupään huolto jäi tekemättä ilkivallan vuoksi, joten se on seuraavalla ostajalla edessä.

Ei muuta kun huutamaan jos Tuono kiinnostaa. Omistin pyörän 2012 juhannuksesta lähtien ja ollut naurettavan tarkalla pidolla. Omistukseni aikana en ajanut metriäkään sateella ja pyörä on ollut aina katseilta, uv-säteiltä ja maailman pahuudelta piilossa pressun alla kun sillä ei ole ajettu :grin:
 
Viimeksi muokattu:
Latausasiaan liittyen... Huomasin että tyhjäkäynnillä jännitteensäätimen liittimeltä yleismittari näyttää ~14,3V, mutta akun navoista mitattuna vain ~13,7V. Onkohan tuo pudotus normaalia luokkaa vai kenties seuraava tutkimuskohde? Mittariston näytölle pudotusta on vielä toinen mokoma.
 
Akulta mitattuna pitäisi olla reippaasti yli 13 V, mielummin rahtusen päälle 14V. Omassa Tuonossa oireita alkoi ilmestyä kun ajotietokoneen lataus näytti vähän päälle 12V ja silloin huomasi kyllä ajovaloistakin sellaista pulssimaista kirkastumista tyhjäkäynnillä. Myös moottorijarrutuksen aikainen runsas pauke ja röpinä olivat alustavia oireita ennen staattorin kärähtämistä. Nämä oireet tosin tulivat hiljalleen ja oli mahdollista huomata vasta jälkikäteen, kun staattorin oli vaihtanut.

Latausasiaan liittyen... Huomasin että tyhjäkäynnillä jännitteensäätimen liittimeltä yleismittari näyttää ~14,3V, mutta akun navoista mitattuna vain ~13,7V. Onkohan tuo pudotus normaalia luokkaa vai kenties seuraava tutkimuskohde? Mittariston näytölle pudotusta on vielä toinen mokoma.
 
Latausasiaan liittyen... Huomasin että tyhjäkäynnillä jännitteensäätimen liittimeltä yleismittari näyttää ~14,3V, mutta akun navoista mitattuna vain ~13,7V. Onkohan tuo pudotus normaalia luokkaa vai kenties seuraava tutkimuskohde? Mittariston näytölle pudotusta on vielä toinen mokoma.

Lähtökohtaisesti lähtisin mittailemaan volttimittarilla järjestelmällisesti. Eli, ekana koneen rungon ja akun miinusnavan jännite-ero. Saisi olla jotain reilusti alle 0.1V. Sama plus puolelta, eli jännitteensäätäjän ja akun plusnavan väliltä sama ero. Jos on isompaa eroa, sitten viallisella puolella lähtien akusta. Eli akun navan ja akun kengän välillä pitäis olla jotakuinkin 0V, seuraava steppi akun kengän ja kaapelin välillä, sama juttu. Ja niin edelleen kunnes löytyy jostain tuo hukassa oleva jännite-ero. Tälleen löysin eräästä autosta akun kengän ja siihen liittyvän kaapelin välistä juurikin tuon yli puolivolttia. Probleemat loppuivat tasan siihen.
 
Lähtökohtaisesti lähtisin mittailemaan volttimittarilla järjestelmällisesti. Eli, ekana koneen rungon ja akun miinusnavan jännite-ero. Saisi olla jotain reilusti alle 0.1V. Sama plus puolelta, eli jännitteensäätäjän ja akun plusnavan väliltä sama ero. Jos on isompaa eroa, sitten viallisella puolella lähtien akusta. Eli akun navan ja akun kengän välillä pitäis olla jotakuinkin 0V, seuraava steppi akun kengän ja kaapelin välillä, sama juttu. Ja niin edelleen kunnes löytyy jostain tuo hukassa oleva jännite-ero. Tälleen löysin eräästä autosta akun kengän ja siihen liittyvän kaapelin välistä juurikin tuon yli puolivolttia. Probleemat loppuivat tasan siihen.

Njoo, toissapäivänä tuli mittailtua akun ja säätimen väliltä ja jännitehäviöstä 0,13V oli miinuspuolella ja plussassa 0,46V. Pitänee vielä koittaa mittailla plus-puolta tarkemmin sikäli kun liittimiin jotenkin pääsee käsiksi, tai haarukoida napsimalla valoja yms ei-kriittistä kuormaa irti.

Staattorihan tuohon on vasta vaihdettu ja säädinkin uuden staattorin säästämiseksi, mutta nuo jännitehäviöt tulee ropailemattomassa osassa johtosarjaa.
 
Mitähän vittua nyt

-07 Tuono starttaa, muttei käynnisty
Lähti aamulla nihkeästi käyntiin. Sammui valoihin, josta vielä suostui lähtemään. Service teksti ja triangeli syttyi tauluun. Tuota sammahtelua tapahtui jo eilen pariin otteeseen

Latausjännite on heitellyt tämän lyhyen omistukseni aikana, aina yli 14v jääden jopa alle 13v.

Pyörässä on tänään vaihdettu bränäri akku
Ruskea liitin kärvähti jokunen päivä sitten. Korvattu abikoilla
Jännitteensäädintä mittailtu netin ohjeitten mukaan, ja tuntuisi olevan toimiva
Sulakkeet ok
Tulpanhatut olivat paikoillaan, ja tankin alla muutenkin letkut tuntuivat olevan ok
Pyörässä powercommander 3, jonka toimivuudesta ei varmuutta. Ei ainakaan välkytä valoja boksissa, kun kääntää virrat pyörään

Olisiko se kuitennin se staattori?
 
Bensapumppu inahtaa virrat kytkiessä. Jalan anturi sekä bank angle sensor myöskin tuntuvat rokkaavan. Jos käyttäisi tankin ja pumpun irti, niin näkisi onko sieltä letku vielä ehjänä. Jos ovat niin itseltä alkaa olla takki aika tyhjä
Kun nostat tankin ylös niin tsekkaa tankin alapuoliset liittimet (vasemmalla puolella runkopalkin vieressä). Hatarasti muistan mulla kertaalleen olleen käyntiongelmia koska yksi liitin oli päässyt aukeamaan...
Tosin, jos ruskea liitin kärvähtäny, sattaa stattori olla entinen: mittaa käämien vastus sekä mahdollinen maasulku/oikosulku.
 
Kun nostat tankin ylös niin tsekkaa tankin alapuoliset liittimet (vasemmalla puolella runkopalkin vieressä). Hatarasti muistan mulla kertaalleen olleen käyntiongelmia koska yksi liitin oli päässyt aukeamaan...
Tosin, jos ruskea liitin kärvähtäny, sattaa stattori olla entinen: mittaa käämien vastus sekä mahdollinen maasulku/oikosulku.

Mulkataan myös nämä
 
Tankinkorkin tiiviste väljä ja viemäri tukossa -> vettä tankin pohjalla.

nimim. been there done that
 
Tiivistettä parantelinkin jo o-renkaalla aikaisemmin. Tyhjensin eilen tankin ja ihmettelin pumppua. Suodatin nyt oli ainakin musta, muutapa tuosta ei ulkoisesti osaa sanoa. Toki lurautin wanhat bensat tankkiin takaisin...
Kiikuttelen varmaan huomenissa mopon pht-speedin kakelle analysoitavaksi. Ei oikein nappaa kerrostalon parkkipaikalla ropaaminen
 
Back
Ylös