Juuri kun keväällä pääsi viimeisestä Apriliasta eroon, niin nyt tuli emännän pyöräksi harmaa 2003-malllinen Tuono. Tähän hankintaan ajauduin, kun piti saada uutta konetta runkoon odottavan Eliminaattorin tilalle jotakin, jossa on tarpeeksi jytinää ja tuli sopivaan hintaan sopiva pyörä vastaan.
Kyseinen yksilö on 40tkm mittarissa, mutta vapaakytkinvammainen ja ilmeisesti hieman huonolla pidolla ollut. Vapaakytkin ottaa enää ajoittain kiinni, vaatii joskus moottorin pyöräytystä tönäisemällä ja starttaaminen on sittenkin vaivaista. Pakoputkena on käsittämättömällä pörinällä varustettu ovaalimainen pönttö, jossa ei varmaan villojakaan enää juuri ole. Etustonga on vaihdettu ja siinä on korkeammat riserit. Ajolleen pyörä tuntuu vakaalta ja nöyrältä eikä vetojen suhteen ole ongelmia, lukuunottamatta keskialueen kuoppaa. Ostoslistalle on nyt lähdössä seuraavia osia, ja kun on jokunen vuosi edellisestä Aprilian omistuksesta, niin palautetta saa antaa valinnoista:
- KTM vapaakytkin (josko riittäisi tämä, eikä tarttisi koppaa ja ratasta uusia)
- Staattorin kopan tiiviste
- 150A starttirele
- Keulan tiivisteet
- Uusi akku (mikä, mistä?)
- Vaimenninvillat (mitähän nykyisin kannattaisi laittaa?) ja jokin universaali mölykilleri, ellei fiksumpaa pönttöä löydy
- Eturengas
- Öljynsuodatin (lieköhän tässä lyhyt vai pitkä malli)
Pyörä on hieman turhan korkea 163-senttiselle, ja on tarkoitus katsoa saisiko madallussarjaa jostakin, jotta pyörän hallinta olisi ennemmin luottamusta herättävää kuin kauhua aiheuttavaa. Netissä tuntuu satasen pintaan pyörivän, jos ylimääräisiä löytyy nurkista niin saa tarjota.
Muita tekemisen kohteita:
- Etujarru herää vasta pitkähkön painalluksen jälkeen ja nypyttää. Nesteiden vaihto, satuloiden putsaus ja niittien pyörittelyrupeama tiedossa
- Etustefan ajattelin ensiapuna koittaa saada fiksattua stefatyökalulla
- Alustan säädöt ovat vähemmän yllättäen melko randomia, toivottavasti korjautuu säädöillä
- Keula vaikuttaa myös olevan korkealla, vain yksi tai kaksi rengasta (laskutavasta riippuen) on näkyvillä yläkolmioista, tarkistettava oikea korkeus (Millessä piti näkyä 4 rengasta?)
- Ohjauslaakerin voisi kiristää
- Keltaisten johtojen liittimen ohitus
Pari randomia kysymystä olisi perään:
- Avaimia oli vain yksi. Se on väriltään musta (tosin virtalukkokaan ei näytä ihan originaalilta, olisiko tämä jokin entinen varkaustapaus). Saako näitä teetettyä jossakin?
-Millä chipin saa tunnistettua vai saako millään (epäilen että ei saa)?
Muita hyviä vinkkejä saa heittää. Tarkoitus olisi saada tuo häkkyrä sellaiseen kuntoon, että ei tarvitse itse olla teknisenä tukena joka matkalla mukana, nyt ei vielä ole tarkoitus lähteä virittämään. Talvea varten on ajatus varautua tankin letkujen vaihtoon, keulahuoltoon ja venttiilivälysten tarkastamiseen.