Tuono

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
^ Ykkösestä tuli kieltämättä aika lyhyehkö..mutta kulmapyörityksessä taas 2 & 3 toi uusia positiivisia vaikutuksia ajettavuuteen. Eikä toi nyt niin mahoton ole motarillakaan ajella vaikka kierrokset huomattavasti korkeammat.

Toimii baanalle asti. On siellä mukavasti alueella. Ite tosissaan kokeilen nyt 16/43 välitystä, kun on enempi pauhua. Ei noi eturattaat niin hurjia maksa.
 
Twinissä liian lyhyt välitys on minusta ainakin vähän huono koska käytettävä kierrosalue on usein joku 6-7000rpm, sitten jollain -1/+4 väleillä saa latoa isompaa sisään kuin crossipyörässä konsanaan.
 
Onkos näissä gen1 Tuonoissa nokkaketjun kiristin kuinka kulutustavaraa?

Vähän ruvennut häiritsemään kun on selvästi ketjun hetkellinen rallatus lisääntynyt kylmästarteissa. Ennen teki silloin tällöin mutta nyt lähes joka kerta kun kone kylmä. Lämpimänä ei sitä tee.
 
https://dl.dropbox.com/s/hp3210g4sz0i06v/diag.png

Olisi hieman tarvetta sähköosaajalle. Gen 2 Tuono lopettaa välillä lataamisen. Staattori on vaihdettu ja latauksen tauotessa staattorin johdon irroittamalla se tuottaa edelleen jännitettä, joten se on kunnossa.


Kun laite ei lataa, niin jännitteensäätimen vieressä olevista abikoliittimistä(alkuperäinen liitin korvattu) saa mitattua ainoastaan akun lepojännitteen, joten olettaisin, että regulaattori ei tuota jännitettä.
Säädin on menossa siis todennäköisesti vaihtoon vai olisiko joku muu mahdollinen vikakohde mielessä?

Säätimeksi olisi tulossa ilmeisesti SH775. Alkuperäisessä säätimessä on yksi 1.5mm johdin, joka vaikuttaa yleismittarilla mitattuna sammuneessa laitteessa diodilta ja päällä ollessa +12V. Mikä ihme tuo johdin on? Menee kaavion mukaan sulakkeiden kautta kohteeseen "multiple connectors". Mitä tuolle karvalle pitää tehdä kun SH775:ssa ei ole tuolle paikkaa.
 
On sen verran mystinen ongelma, että pitää varmaan ottaa joku noitatohtori avuksi. Käynnistettäessä ja paikalla ollessa latausjännite on ok. Kun lähtee ajamaan, niin melkein välittömästi jännite tippuu ja ei siitä enää nouse. Kun pyörän sammuttaa ja käynnistää lämpimänä uudestaan, niin jännite on jokseenkin ok.

Jännitettä olen ajossa seurannut tällaisella: https://www.motonet.fi/fi/tuote/472484/4POWER-punainen-jannitenaytto-DC-6-30V
 
En tiedä tuonon sielunelämästä, mutta mulla oli aikanaan kotarista regu paskana eikä pelannu pyörä lainkaan. Eli ilman jännitteensäädintä ei lähtenyt käyntiin.
 
Kaaviota tarkemmin tutkimalla ja yleismittarilla varmistamalla selvisi, että tuo nasta syöttää jännitettä regulaattoriin kun virtalukko on napsautettu auki. Tarkoitus on tosin vieläkin epäselvä. Pyörä toimii ja käynnistyy vaikka jännitteensäädin ja staattori ovat irroitettu.
 
Jos tarkoitat pyörän puolen plugissa sinisten ja punavalkoisten johtojen välissä olevaa "ylimääräistä" piuhaa niin se on lataustason feedback tms säätimen suuntaan, voi vaan jättää irti ainakin SH:iden kanssa.
 
Juuri kun keväällä pääsi viimeisestä Apriliasta eroon, niin nyt tuli emännän pyöräksi harmaa 2003-malllinen Tuono. Tähän hankintaan ajauduin, kun piti saada uutta konetta runkoon odottavan Eliminaattorin tilalle jotakin, jossa on tarpeeksi jytinää ja tuli sopivaan hintaan sopiva pyörä vastaan.

Kyseinen yksilö on 40tkm mittarissa, mutta vapaakytkinvammainen ja ilmeisesti hieman huonolla pidolla ollut. Vapaakytkin ottaa enää ajoittain kiinni, vaatii joskus moottorin pyöräytystä tönäisemällä ja starttaaminen on sittenkin vaivaista. Pakoputkena on käsittämättömällä pörinällä varustettu ovaalimainen pönttö, jossa ei varmaan villojakaan enää juuri ole. Etustonga on vaihdettu ja siinä on korkeammat riserit. Ajolleen pyörä tuntuu vakaalta ja nöyrältä eikä vetojen suhteen ole ongelmia, lukuunottamatta keskialueen kuoppaa. Ostoslistalle on nyt lähdössä seuraavia osia, ja kun on jokunen vuosi edellisestä Aprilian omistuksesta, niin palautetta saa antaa valinnoista:

- KTM vapaakytkin (josko riittäisi tämä, eikä tarttisi koppaa ja ratasta uusia)
- Staattorin kopan tiiviste
- 150A starttirele
- Keulan tiivisteet
- Uusi akku (mikä, mistä?)
- Vaimenninvillat (mitähän nykyisin kannattaisi laittaa?) ja jokin universaali mölykilleri, ellei fiksumpaa pönttöä löydy
- Eturengas
- Öljynsuodatin (lieköhän tässä lyhyt vai pitkä malli)

Pyörä on hieman turhan korkea 163-senttiselle, ja on tarkoitus katsoa saisiko madallussarjaa jostakin, jotta pyörän hallinta olisi ennemmin luottamusta herättävää kuin kauhua aiheuttavaa. Netissä tuntuu satasen pintaan pyörivän, jos ylimääräisiä löytyy nurkista niin saa tarjota.

Muita tekemisen kohteita:

- Etujarru herää vasta pitkähkön painalluksen jälkeen ja nypyttää. Nesteiden vaihto, satuloiden putsaus ja niittien pyörittelyrupeama tiedossa
- Etustefan ajattelin ensiapuna koittaa saada fiksattua stefatyökalulla
- Alustan säädöt ovat vähemmän yllättäen melko randomia, toivottavasti korjautuu säädöillä
- Keula vaikuttaa myös olevan korkealla, vain yksi tai kaksi rengasta (laskutavasta riippuen) on näkyvillä yläkolmioista, tarkistettava oikea korkeus (Millessä piti näkyä 4 rengasta?)
- Ohjauslaakerin voisi kiristää
- Keltaisten johtojen liittimen ohitus

Pari randomia kysymystä olisi perään:

- Avaimia oli vain yksi. Se on väriltään musta (tosin virtalukkokaan ei näytä ihan originaalilta, olisiko tämä jokin entinen varkaustapaus). Saako näitä teetettyä jossakin?
-Millä chipin saa tunnistettua vai saako millään (epäilen että ei saa)?

Muita hyviä vinkkejä saa heittää. Tarkoitus olisi saada tuo häkkyrä sellaiseen kuntoon, että ei tarvitse itse olla teknisenä tukena joka matkalla mukana, nyt ei vielä ole tarkoitus lähteä virittämään. Talvea varten on ajatus varautua tankin letkujen vaihtoon, keulahuoltoon ja venttiilivälysten tarkastamiseen.
 
Avaat Ecun kannen, niin chipin päällä on tarra. Saa siitä todennäköisesti tunnistettua.
 
Sain vihdoin luettua koko ketjun läpi.
Huomasin että porukalla on PC:tä ja kaikenmaailman lastuja ja map-kakkosia taunoissaan,
mutta minulta löytyy tuommoinen rapid biken boxi.. kellään ei tunnu siitä olevan kokemuksia?

Tunnustaako kukaan omaksi viritykseksi? :grin:
 
Sain vihdoin luettua koko ketjun läpi.
Huomasin että porukalla on PC:tä ja kaikenmaailman lastuja ja map-kakkosia taunoissaan,
mutta minulta löytyy tuommoinen rapid biken boxi.. kellään ei tunnu siitä olevan kokemuksia?

Tunnustaako kukaan omaksi viritykseksi? :grin:

Rapid bikella pystyy muistaakseni fiksailemaan myös sytkäpuolta. Samin autopajasta aloittelisin jos säätää haluaisin.
 
Joo kirjoittelin ehkä vähän huonosti, se oli siis pyörässäni jo asennettuna kun sen ostin viime kesänä.
Ja minusta kone toimii kyllä oikein mukavasti, ihmettelin vaan kun on tuollainen ratkaisu kun ei tunnu olevan kovin yleinen viritys tuonoissa.. :dunno: Ei mitään hajua missä säädetty :dunno:
 
Joo kirjoittelin ehkä vähän huonosti, se oli siis pyörässäni jo asennettuna kun sen ostin viime kesänä.
Ja minusta kone toimii kyllä oikein mukavasti, ihmettelin vaan kun on tuollainen ratkaisu kun ei tunnu olevan kovin yleinen viritys tuonoissa.. :dunno: Ei mitään hajua missä säädetty :dunno:
Mulla oli RB2 Tuonossa (v.2007), hienosti pelitti. Siinä boksin kyljessä oli mikrokytkin jolla karttaa sai "pikasäädettyä": Arrowin vaimentimet killereillä tai ilman (1-2) ja ns. vapaavirtaus ilmansuodatin, jos unohtui "väärään" asentoon ilman killereitä ajaessa, osa polttoaineesta paloi vasta putkissa... :shoot:
-säätöraportti meni pyörän mukana (oli jollain dynopajalla säädetty asennuksen jälkeen, en nyt muista missä (H:ki-T:re-Pori alueella?)).
 
Mulla oli RB2 Tuonossa (v.2007), hienosti pelitti. Siinä boksin kyljessä oli mikrokytkin jolla karttaa sai "pikasäädettyä": Arrowin vaimentimet killereillä tai ilman (1-2) ja ns. vapaavirtaus ilmansuodatin, jos unohtui "väärään" asentoon ilman killereitä ajaessa, osa polttoaineesta paloi vasta putkissa... :shoot:
-säätöraportti meni pyörän mukana (oli jollain dynopajalla säädetty asennuksen jälkeen, en nyt muista missä (H:ki-T:re-Pori alueella?)).

Ok :thumbup: En ole itse vielä katsonut onko siinä jotain namiskoja, ajelut on vielä jääneet muutenkin vähemmälle kun on pari pientä muksua. Ei taida kuitenkaan samasta tuonosta olla kyse, tuossa on leovincet :p
 
Vähän lisää tutkimista suoritettu:

- Etujarrujen kelluvat tapit ovat aivan ryytyneet. Ihan jäätävä vibraatio jarruissa ja kahva karkaa kauas. Täytynee muuttaa kelluviksi täppiä suoristamalla samalla kun laittaa uutta eturengasta alle.
- Alusta oli jännä, edessä pirusti preloadia ja keulaa nostettu puolitoista rengasta vakiosta, vaimennukset vakioasennossa. Takana iskarin pituus minimissä, preloadi kireällä, compressioni täysillä, reboundi normaali. Ohjauslaakeri vaikuttaa todella löysältä heilutellessa mutta ohjausiskari naamioi sen ajossa. Laakerin kiristys ohjelmassa eturengasjumpan tai keulan korkeuden säädön yhteydessä.
- Linkut kitisevät ja vaikuttavat ryytyneiltä, toivottavasti riittää aika rasvailuun madalluskolmioiden laiton kanssa. Itse asiassa molemmat päädyt tuntuvat yllättävän jäykiltä.
- Mopedi lataa 13V tauluun (ehkä vähän enemmän siis akkuun) ja keltaisten johtojen liitin lämpiää, ostin 4.0mm2 johtoa, liittimiä ja sulakerasian josko modaisi valkoisen liittimen ja kolvaisi keltaisten johtojen liittimen kuntoon.
- Akku on finito, AGM-akku lienee kustannustehokas, etenkään kun viime skootterinakun hapotuksen jälkeen päätin etten happoihin enää koske ellen palaa 60-luvulle.
- Takajarru yllättäen on lähes hengetön, Motul RBF on ostoslistalla.
- Vaimenninvillat on ostettu ja vanha Millen orggisäänenvaimennin kaivettu naftaliinista varuiksi samoin kuin
- eBay rikastui: Starttirele, sprag, fork seal/bushing kit, madalluskolmiot, laturin kopan tiiviste. Postin kulkua odotellessa.

Puuttuva asia hankintalistalla on aika, mutta tavoitteena on saada pyörä kuntoon viikon sisällä. Päätin siivota autotallin ennen sitä. Saas nähdä.

Edit: Huolestuttavaa on, että kopan tiiviste ei näytä vielä liikahtamisen merkkejä. Jos jollakulla on nurkissa joutilas, niin heittäkää viestiä.

Edit2: Komento takaisin. eBay sanoo "not in transit", Royal Mail sanoo "Helsinki, Finland". Ehkä se siitä.
 
Aprilia päivittää noita kahden vuoden välein, en tiedä kyllä meneekö TV4 samalla jaolla mutta RSV4:sta varmaan tulee uudistettu versio ensi kaudelle (oma oletus, ei tieto)
 
Jeesatkaas vähän vanhaa japsi-kuskia, missä vm vaihtuu tuonoissa v-2 vs v-4?
Wiki kertoo että V4 olis vm-12 --> mut myynnissä vm-11 V4:lla?
Eli eri generaatiot olis kiva tietää.

Tänks.
 
Back
Ylös