Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pitääpä tutustua tuohon puhelimen keksijän opukseen...Tuo Maximum Boost on monesti mainostettu "perusteos". Itse en ollut ihan varauksettoman ihastunut siihen. Onhan siinä paljon hyvää tietoa aiheesta, joten tuon luettuaan ja ymmärrettyään on paljon viisaampi. Mutta sitten siinä on ärsyttävästi kaikenlaisia yleistyksiä, puolitotuuksia ja mielipiteitä viljelty yleispätevinä faktoina. Näitä on amatöörin aika hankala erottaa sieltä pätevän tiedon joukosta.
Mielestäni erittäin hyvä teos olisi A. Graham Bell: Forced induction performance tuning. Tässä on käsitelty myös moottorinohjauspuolta jonkin verran.
Ja erityisesti pyörien ahtamista käsittelee Joe Haile: Motorcycle turbocharging, supercharging & nitrous oxide. Vähän kevyempi teos, mutta on tässäkin kaikenlaista mielenkiintoista.
Suomeksi ei tule erityisesti mitään mieleen. Jos pohjatiedoissa on ehostamisen varaa, niin sitten voi lueskella vaikka Esko Maunon virittäjän käsikirjat. Ruiskusysteemejä käsitteleviä kirjoja taitaa löytyä myös jonkin verran suomeksi, niistäkään ei varmaan ole haittaa.
No jaa, tuosta pyörästä ei ole oikein mitään syvällisempää tietoa, mutta jotain yleisiä vinkkejä:Hyviä vinkkejä otetaan jo etukäteen vastaan tuollaisen K7/K8 turbottamiseen liittyen.
Jep. Tarjoituksena on tosiaan ihan STD-kittiä tarjoilla. Sitä minkä pajan kitti tulee, ei vielä tietoa. Epäilemättä Proboost on hyvä vaihtoehto mistä kysellä. Jenkeistä löytyy ainakin suoraan sopivaa settiä noihin uudempiinkin gixxereihin. Tiedä sitten kuinka paljon eroaa noista vanhempiin malleihin K1-K4 tarkoitetuista paketeista.No jaa, tuosta pyörästä ei ole oikein mitään syvällisempää tietoa, mutta jotain yleisiä vinkkejä:Hyviä vinkkejä otetaan jo etukäteen vastaan tuollaisen K7/K8 turbottamiseen liittyen.
-Mieti ensimmäiseksi tarkkaan paljonko tehoa haluat, tämä vaikuttaa likimain kaikkiin valintoihin projektissa. Murheita on luvassa, jos sitten hetken ajeltuasi yrität ruuvata koneesta enemmän tehoa ulos kuin mihin palikat riittävät. Toisaalta ylimitoittaminen tulee äkkiä todella kalliiksi ja häiritsee käyttöominaisuuksia.
-Harkitse vakavasti jonkinlaisen valmiin kitin hommaamista, ellei projektin päätarkoituksena ole itse tekeminen ja kokeileminen. Itse tekemällä saattaa säästää rahaa, mutta parhaimmillaankin tuntipalkka jää pieneksi. Tietääkseni esim. Proboost on tehnyt sarjoja myös tuolle pyörälle, eli sieltä voisi halutessaan kysellä apua (http://www.proboost.fi/).
-Bensansyöttöön tarkoituksenmukaisin ratkaisu on luultavasti jättää vakioruisku paikoilleen ihan sellaisenaan ja laittaa erillinen ohjain omilla suuttimillaan huolehtimaan lisärikastuksesta. Näin säätäminen pysyy huomattavasti yksinkertaisempana kun vakioruisku huolehtii alipaineen puolella tapahtuvasta toiminnasta.
Teuwo: Kiitti vinkistä! Näytti mielenkiintoiselta opukselta. Pitää harkita tuon hankkimista, vaikka hinta olikin hiukan suolaisen oloinen.