Turbo kirjallisuus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaulis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jaulis

New member
Ruisku moottoripyörä+turbo.  
wink.gif

Asiallista kirjallisuutta olisi hakusessa aiheeseen liittyen. Myös kotimainen kirjallisuus kiinnostaa, mikäli sitä on.

Hyviä opuksia?
 
Tuo Maximum Boost on monesti mainostettu "perusteos". Itse en ollut ihan varauksettoman ihastunut siihen. Onhan siinä paljon hyvää tietoa aiheesta, joten tuon luettuaan ja ymmärrettyään on paljon viisaampi. Mutta sitten siinä on ärsyttävästi kaikenlaisia yleistyksiä, puolitotuuksia ja mielipiteitä viljelty yleispätevinä faktoina. Näitä on amatöörin aika hankala erottaa sieltä pätevän tiedon joukosta.

Mielestäni erittäin hyvä teos olisi A. Graham Bell: Forced induction performance tuning. Tässä on käsitelty myös moottorinohjauspuolta jonkin verran.

Ja erityisesti pyörien ahtamista käsittelee Joe Haile: Motorcycle turbocharging, supercharging & nitrous oxide. Vähän kevyempi teos, mutta on tässäkin kaikenlaista mielenkiintoista.

Suomeksi ei tule erityisesti mitään mieleen. Jos pohjatiedoissa on ehostamisen varaa, niin sitten voi lueskella vaikka Esko Maunon virittäjän käsikirjat. Ruiskusysteemejä käsitteleviä kirjoja taitaa löytyä myös jonkin verran suomeksi, niistäkään ei varmaan ole haittaa.
 
Kapteeni korkki varsinkin on vähän vanhanpuoleinen aapinen ja kuten jo aiemmin sanottu omaa omat puutteensa.

Kokolailla uusin melkoisen HC'n turboukon julkaisu on Lennarth Zanderin Internal Combustion Engines - Gasexchange & Boosting
ISBN: 9172232323 / 91-7223-232-3

"Ruotsin Lenkku" on paitte ahtanut, myös 2-t, pärrän koneita aikanaan niin on nykyään GM powertrainilla vähän kuin Perinä Perin paikalla kun Gillbrandt lähinnä sorvailee toimivia lentokoneen moottorien pienoismalleja eläkepäivien ratoksi...
 
Tuo Maximum Boost on monesti mainostettu "perusteos". Itse en ollut ihan varauksettoman ihastunut siihen. Onhan siinä paljon hyvää tietoa aiheesta, joten tuon luettuaan ja ymmärrettyään on paljon viisaampi. Mutta sitten siinä on ärsyttävästi kaikenlaisia yleistyksiä, puolitotuuksia ja mielipiteitä viljelty yleispätevinä faktoina. Näitä on amatöörin aika hankala erottaa sieltä pätevän tiedon joukosta.

Mielestäni erittäin hyvä teos olisi A. Graham Bell: Forced induction performance tuning. Tässä on käsitelty myös moottorinohjauspuolta jonkin verran.

Ja erityisesti pyörien ahtamista käsittelee Joe Haile: Motorcycle turbocharging, supercharging & nitrous oxide. Vähän kevyempi teos, mutta on tässäkin kaikenlaista mielenkiintoista.

Suomeksi ei tule erityisesti mitään mieleen. Jos pohjatiedoissa on ehostamisen varaa, niin sitten voi lueskella vaikka Esko Maunon virittäjän käsikirjat. Ruiskusysteemejä käsitteleviä kirjoja taitaa löytyä myös jonkin verran suomeksi, niistäkään ei varmaan ole haittaa.
Pitääpä tutustua tuohon puhelimen keksijän opukseen...  
biggrin.gif


Pohja on tosiaan aika hataralla pohjalla, eli turboista ei sen kummempaa kokemusta kuin mitä oman auton ahtimen vaihto hommat ymm... Ruiskun kans hieman sama juttu, toimintaperiaatteet/komponentit kutakuinkin selvät, muttei juuri muuta syvempää kokemusta.
Ajatuksena on muhinut että alkaisi turbottaan tuon gixxerin katuajoon sopivaksi ensi kesän jälkeen. Taatusti tulee tarvitsemaan ulkopuolista apua tuon kanssa, ja heti reilusti... Hieman vaikuttaa että noita K7/K8 tulee kaksinkappalein sitten turbotettua. Jotainhan on kuitenkin tehtävä ettei kuskit joudu laihdutuskuurille.

Hyviä vinkkejä otetaan jo etukäteen vastaan tuollaisen K7/K8 turbottamiseen liittyen.
 
Hyviä vinkkejä otetaan jo etukäteen vastaan tuollaisen K7/K8 turbottamiseen liittyen.
No jaa, tuosta pyörästä ei ole oikein mitään syvällisempää tietoa, mutta jotain yleisiä vinkkejä:
-Mieti ensimmäiseksi tarkkaan paljonko tehoa haluat, tämä vaikuttaa likimain kaikkiin valintoihin projektissa. Murheita on luvassa, jos sitten hetken ajeltuasi yrität ruuvata koneesta enemmän tehoa ulos kuin mihin palikat riittävät. Toisaalta ylimitoittaminen tulee äkkiä todella kalliiksi ja häiritsee käyttöominaisuuksia.
-Harkitse vakavasti jonkinlaisen valmiin kitin hommaamista, ellei projektin päätarkoituksena ole itse tekeminen ja kokeileminen. Itse tekemällä saattaa säästää rahaa, mutta parhaimmillaankin tuntipalkka jää pieneksi. Tietääkseni esim. Proboost on tehnyt sarjoja myös tuolle pyörälle, eli sieltä voisi halutessaan kysellä apua (http://www.proboost.fi/).
-Bensansyöttöön tarkoituksenmukaisin ratkaisu on luultavasti jättää vakioruisku paikoilleen ihan sellaisenaan ja laittaa erillinen ohjain omilla suuttimillaan huolehtimaan lisärikastuksesta. Näin säätäminen pysyy huomattavasti yksinkertaisempana kun vakioruisku huolehtii alipaineen puolella tapahtuvasta toiminnasta.


Teuwo: Kiitti vinkistä! Näytti mielenkiintoiselta opukselta. Pitää harkita tuon hankkimista, vaikka hinta olikin hiukan suolaisen oloinen.
 
Hyviä vinkkejä otetaan jo etukäteen vastaan tuollaisen K7/K8 turbottamiseen liittyen.
No jaa, tuosta pyörästä ei ole oikein mitään syvällisempää tietoa, mutta jotain yleisiä vinkkejä:
-Mieti ensimmäiseksi tarkkaan paljonko tehoa haluat, tämä vaikuttaa likimain kaikkiin valintoihin projektissa. Murheita on luvassa, jos sitten hetken ajeltuasi yrität ruuvata koneesta enemmän tehoa ulos kuin mihin palikat riittävät. Toisaalta ylimitoittaminen tulee äkkiä todella kalliiksi ja häiritsee käyttöominaisuuksia.
-Harkitse vakavasti jonkinlaisen valmiin kitin hommaamista, ellei projektin päätarkoituksena ole itse tekeminen ja kokeileminen. Itse tekemällä saattaa säästää rahaa, mutta parhaimmillaankin tuntipalkka jää pieneksi. Tietääkseni esim. Proboost on tehnyt sarjoja myös tuolle pyörälle, eli sieltä voisi halutessaan kysellä apua (http://www.proboost.fi/).
-Bensansyöttöön tarkoituksenmukaisin ratkaisu on luultavasti jättää vakioruisku paikoilleen ihan sellaisenaan ja laittaa erillinen ohjain omilla suuttimillaan huolehtimaan lisärikastuksesta. Näin säätäminen pysyy huomattavasti yksinkertaisempana kun vakioruisku huolehtii alipaineen puolella tapahtuvasta toiminnasta.


Teuwo: Kiitti vinkistä! Näytti mielenkiintoiselta opukselta. Pitää harkita tuon hankkimista, vaikka hinta olikin hiukan suolaisen oloinen.
Jep. Tarjoituksena on tosiaan ihan STD-kittiä tarjoilla. Sitä minkä pajan kitti tulee, ei vielä tietoa. Epäilemättä Proboost on hyvä vaihtoehto mistä kysellä. Jenkeistä löytyy ainakin suoraan sopivaa settiä noihin uudempiinkin gixxereihin. Tiedä sitten kuinka paljon eroaa noista vanhempiin malleihin K1-K4 tarkoitetuista paketeista.
Tarkoitus on pitää pyörä vakiomittaisena, joten varmasti katukäyttöön riittää ihan kivasti nuo extra +50hv mitä tuollaisella perussetillä saa matalilla paineilla kivuttomasti. (ainakin hetkeksi)
Hieman on sellainen kutina että jos enemmän haluaa kadulle, on parempi vaihtaa koko pyörä hieman möhkömpään. Siihen ei kuitenkaan ole haluja, ainakaan tällä hetkellä.  
biggrin.gif
 
Back
Ylös